Gå til innhold

Film ang det å ha dårlig hørsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Denne filmen får meg til å gråte, for jeg kjenner meg så sykt igjen!

Det at folk sier "bare glem det" hele tiden, det sårer sykt mye.
Folk som snakker med ryggen til, eller vimser frem og tilbake i stedet for å se på meg.
Når hele klassen ler av en vits du ikke hørte.
Svare feil på spørsmål, fordi du hørte feil. Og folk ler.
Sliten på grunn av anstrengelse
Avhengig av andre for å få informasjon som blir gitt i plenum.
Folk som mumler, bare på pur faen, fordi de vet jeg hører dårlig og de synes det er morsomt.
Følelsen av å føle meg utenfor i en gruppe-samtale, fordi jeg ikke hører alt som blir sagt.

Om du lurer på hvordan det er å høre dårlig, så burde du se denne filmen.




Anonymous poster hash: e2c6b...7cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg absolutt igjen, har medfødt dårlig hørsel. Legen anbefalte høreapparat da jeg gikk på barneskolen, men jeg nektet. Nå har jeg nådd et punkt i livet hvor jeg vurderer det, for det begynner å bli skikkelig slitsomt. Jeg gidder ikke engang å prøve å høre hva folk sier hvis det er mye støy i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne filmen får meg til å gråte, for jeg kjenner meg så sykt igjen!

Det at folk sier "bare glem det" hele tiden, det sårer sykt mye.

Folk som snakker med ryggen til, eller vimser frem og tilbake i stedet for å se på meg.

Når hele klassen ler av en vits du ikke hørte.

Svare feil på spørsmål, fordi du hørte feil. Og folk ler.

Sliten på grunn av anstrengelse

Avhengig av andre for å få informasjon som blir gitt i plenum.

Folk som mumler, bare på pur faen, fordi de vet jeg hører dårlig og de synes det er morsomt.

Følelsen av å føle meg utenfor i en gruppe-samtale, fordi jeg ikke hører alt som blir sagt.

Om du lurer på hvordan det er å høre dårlig, så burde du se denne filmen.

Anonymous poster hash: e2c6b...7cb

Kjenner meg igjen her jeg også. Bra film!

Anonymous poster hash: fe9c0...9d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å se denne også!

Endret av Colargol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min ble faktisk i voksen alder mobbet på jobb pga dårlig hørsel. Et par kolleger som mumlet med vilje, lo når han spurte om de kunne gjenta, baksnakket han og mye mer. Sjefen sa at han måtte bare finne seg i det for "sånn er det å ha en funksjonshemming" mente han. Min far gikk til sak med hjelp fra HLF, og vant, arbeidsgiver måtte punge ut. Men synd at mobberne slapp billig unna.

Jeg hører men i blant når jeg må gjenta og gjenta og min far fremdeles ikke får med seg hva jeg sier, så må jeg stoppe meg selv fra å si "glem det". Han har høreapparat men også tinnitus som hindrer han fra å høre. Vi kan heldigvis noe tegnspråk, men over tlf så går det ikke. Han har nevnt at han er mindre sosial en før nettopp fordi mange glemmer å ta hensyn som å se på han når de snakker og at folk lett sier "glem det".

Anonymous poster hash: 9d545...d70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min ble faktisk i voksen alder mobbet på jobb pga dårlig hørsel. Et par kolleger som mumlet med vilje, lo når han spurte om de kunne gjenta, baksnakket han og mye mer. Sjefen sa at han måtte bare finne seg i det for "sånn er det å ha en funksjonshemming" mente han. Min far gikk til sak med hjelp fra HLF, og vant, arbeidsgiver måtte punge ut. Men synd at mobberne slapp billig unna.

Jeg hører men i blant når jeg må gjenta og gjenta og min far fremdeles ikke får med seg hva jeg sier, så må jeg stoppe meg selv fra å si "glem det". Han har høreapparat men også tinnitus som hindrer han fra å høre. Vi kan heldigvis noe tegnspråk, men over tlf så går det ikke. Han har nevnt at han er mindre sosial en før nettopp fordi mange glemmer å ta hensyn som å se på han når de snakker og at folk lett sier "glem det".

Anonymous poster hash: 9d545...d70

Kanskje istedet for å si "glem det" når du har gjentatt noe for ham mange ganger, kan du skrive det ned til ham? Jeg har også nedsatt hørsel og tinnitus, og noen dager må alt gjentas minimum fem ganger før jeg får det med meg.

Anonymous poster hash: 157c8...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje istedet for å si "glem det" når du har gjentatt noe for ham mange ganger, kan du skrive det ned til ham? Jeg har også nedsatt hørsel og tinnitus, og noen dager må alt gjentas minimum fem ganger før jeg får det med meg.

Anonymous poster hash: 157c8...37a

Jeg har aldri sagt "glem det" til han, bare tenkt tanken. Dessuten så kan vi tegnspråk, han er ikke den eneste med dårlig hørsel i nær familie. Så trenger ikke skrive noe ned. Men er det bare noe smått jeg skal spørre om og vi ikke er sammen så sender jeg i blant en sms heller enn å ringe.

Anonymous poster hash: 9d545...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt "glem det" til han, bare tenkt tanken. Dessuten så kan vi tegnspråk, han er ikke den eneste med dårlig hørsel i nær familie. Så trenger ikke skrive noe ned. Men er det bare noe smått jeg skal spørre om og vi ikke er sammen så sender jeg i blant en sms heller enn å ringe.

Anonymous poster hash: 9d545...d70

Åh, da misforsto jeg deg :) Beklager :)

Anonymous poster hash: 157c8...37a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min ble faktisk i voksen alder mobbet på jobb pga dårlig hørsel. Et par kolleger som mumlet med vilje, lo når han spurte om de kunne gjenta, baksnakket han og mye mer. Sjefen sa at han måtte bare finne seg i det for "sånn er det å ha en funksjonshemming" mente han. Min far gikk til sak med hjelp fra HLF, og vant, arbeidsgiver måtte punge ut. Men synd at mobberne slapp billig unna.

Jeg hører men i blant når jeg må gjenta og gjenta og min far fremdeles ikke får med seg hva jeg sier, så må jeg stoppe meg selv fra å si "glem det". Han har høreapparat men også tinnitus som hindrer han fra å høre. Vi kan heldigvis noe tegnspråk, men over tlf så går det ikke. Han har nevnt at han er mindre sosial en før nettopp fordi mange glemmer å ta hensyn som å se på han når de snakker og at folk lett sier "glem det".

Anonymous poster hash: 9d545...d70

Spørs hvilken setting jeg er i, så må folk ofte gjenta. men jeg synes det er flaut og ekkelt å be de om å gjenta, så jeg smiler og nikker og håper de ikke stilte meg et spørsmål.

Får ofte kommentarer om at jeg er helt tom i blikket når noen snakker til meg, og det er fordi jeg ikke hører skiten av de sier.

Har tinnitus selv. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har løpt ut i gangen, fordi jeg trur jeg høre brannalarmen. Men så er det bare ringingen i hodet mitt. En gang så var lyden så høy at mamma hørte den!!!! Det var en pulserende ringing (hadde ørebetennelse også). Og hver gang det pep så sa mamma "der er det igjen", trudde ikke på hun først. Det er sykt det.

Synes det er slitsomt når mamma og søskene mine alltid skal kommentere at TV'en står på for høyt, eller at musikken er for høy (ipod og høretelefoner). De vet at jeg sliter med hørselen, på grunn av mobbingen og kommentarene fra familien så har jeg sluttet å se på TV. Har ikke sett på TV på mange år. En gang kom naboen og klagde (bodde i enebolig). Men de var bitchye folk da, klagde over at vi støvsugde klokken 5 om dagen, for du må da vite at sånt kan man gjøre mens andre er på jobb (alle i huset var i jobb og på skole)

Bor nå i blokk og er livredd for at lyden er for høy, har lyst til å legge en lapp i postkassen til de nærmeste, og be de om å vær så snill å si i fra dersom lyden er for høy. Vanskelig for meg å vite om det er høyt eller ikke. Men jeg tørr ikke, så meste parten av tiden så hører jeg nesten ingenting. Bruker PC og høyttalere rett ved siden av meg btw.

TS

Anonymous poster hash: e2c6b...7cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BTW, "glem det" er det aller verste en person kan si og gjøre. Det sårer så sinnssykt mye, om så det som ble sagt er viktig eller ikke, det spiller absolutt ingen rolle.

Hadde en lærer som kalte meg dum, fordi jeg ikke fikk med meg hva han sa. Om jeg sa "hæ? hva sa du?" så sa han "herregud er det mulig å være så dum?" også hoppet han over meg og gikk videre til neste elev i stedet.

Første skoledag gruer jeg meg alltid til. Ikke fordi det er nye elever, men de dumme lekene. Spesielt den hvor man skal si navnet sitt, og de navnene som ble nevnt før. For eksempel:
1: Oda
2: Oda, Sara (nummer to heter Sara)
3: Oda, Sara, Kristoffer
4: Oda, Sara, Kristoffer, Amathea
osv.

Det er umulig for meg å høre alle navnene, og ofte hører jeg feil. De siste to nye klassene jeg gikk i så har jeg sagt det rett ut "Jeg hører dårlig og ønsker ikke å være med på leken".
Får ofte forståelse, men en gang så kalte en lærer meg vrang og barnslig (den læreren som kalte meg dum de tre neste årene).

TS



Anonymous poster hash: e2c6b...7cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...