Gå til innhold

Mest mulig avlasting med babyen...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan ikke mannen din ta hele permisjonen da?

Jeg synes mange av svarene her er svært lite feministiske. Alle virker som de reagerer på at hun ikke kan være borte fra jobb i et år, mens de færreste reagerer når fedre kun tar noen uker pappaperm. Hvis hun kun jobber med å selge sine egne ideer så er det jo ikke så mye hun får gjort angående å fylle den posisjonen, så da må jo bare han ta seg mest mulig av babien i stedet.

Anonymous poster hash: 1d113...fec

Han kommer til å ta noen uker, men har ikke mulighet til å ta mange mnd. med permisjon han heller. Dette blir den beste løsningen for vår familie, ikke alle er like og passer inn i samme form.

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere får gjøre som andre har gjort i generasjoner før oss: bestemor må flytte inn (eller om dere har en gammel, ugift tante). Noen andre kan jo selvfølgelig ikke være hjemme hos dere om natten, og det forstår jo du også. Tror du troller. Dagmamma som kommer hjem til dere er jo greit. Men om natten?

Anonymous poster hash: f0d08...233

Selvfølgelig kan vi få hjelp om natten også, man får det man betaler for. Vi har ikke tenkt å utnytte slektninger nei, da får man gjøre det skikkelig og heller ansette og betale noen for det. Vi kan selvsagt ikke ha samme person som jobber dag og natt, hvis det var det du mente?

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer med firmaet om du blir sykemeldt? Eller om barnet blir født i uke 25 og dere må være mange uker på sykehuset?

Anonymous poster hash: f0881...8e5

Jeg kan ikke bli sykemeldt lenge, hvis jeg blir sengeliggende kan jeg fremdeles jobbe ( siden jeg jobber hjemmefra). Andre problemer får vi ta sånn det kommer, man kan ikke planlegge alt heller.

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan vi få hjelp om natten også, man får det man betaler for. Vi har ikke tenkt å utnytte slektninger nei, da får man gjøre det skikkelig og heller ansette og betale noen for det. Vi kan selvsagt ikke ha samme person som jobber dag og natt, hvis det var det du mente?

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

Ja, ja.. Fordelen for barnet er jo om du eller mannen skulle bli syke og falle bort, at det ikke vil merke noen særlig forskjell da. I og med at det får andre hovedomsorgspersoner.

Hvorfor får dere barn når dere skal ansette noen til å gjøre alt med det?

Anonymous poster hash: f7c5d...996

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det greit å få hjelp fra en bestemor, og ikke en annen?

Jeg syns TS får ufortjent mye kritikk. Det er naivt å tro at alle forretningsideer kan styres av noen andre, og at det er realistisk å få en vikar til alt. Å få hjelp i huset og med baby når TS uansett er hjemme trenger overhodet ikke være dumt for babyen, så lenge mor er der.

Men jeg tror det er litt urealistisk av deg TS å forvente hjelp på natten. Hva tror du egentlig en "nanny" kan bidra med på natta? Trøste barnet ditt? Amme det? Vaske huset?

Dere bør også vurdere å la far ta mest mulig permisjon, så kan far passe barn, og en hushjelp passe hus. Kanskje dere kan ha noen dager i uka hver? Eller far kan jobbe kortere dager, så jobber du kveld?

Du må også være forberedt på at dette kan gå helt "galt" - du kan bli utslitt, du kan få fødselsdepresjon, dere kan få en baby som er fullstendig avhengig av mamma. Så du må vurdere hva du er villig til å risikere - det er ingen garanti for at bedriften din greier seg, hvis den er 100% avhengig av at du alltid kan yte ditt beste.

Hvis det blir mange våkenetter ( noe vi tegner med) trenger vi avlasting om natten. Vi kan ikke fungere i jobbene våre og som foreldre i måned etter måned uten søvn. Da trenger vi en som kan ta over og bysse, trøste, mate, skifte etc... Tenkte på en slik hvilende nattevakt stilling, en som kan trå til hvis det trengs... Det er jo nettopp det at jeg skal bli helt utslitt og nedkjørt vi vil unngå med denne løsningen, skal jeg gjøre alt selv ( 100% i jobben og 100% mamma) skal jeg love deg jeg blir utslitt.

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med denne tråden (eller TS' holdning) er overskriften: ikke best mulig, eller nødvendig, men MEST mulig avlastning.

Og TS kan jo bare skaffe en dagmamma som kommer hjem til dem (annonser), en annen barnevakt som kan passe ved behov på ettermiddager, kvelder og evt. helger (spør i bhg), vaskehjelp/annen hjelp til huset (bruk firma), men nettene må nok hun og mannen klare selv. Og det gjør man jo, mange jobber fullt og vel så det, selv med årevis med småbarn og våkenetter.

Vi har allerede vaskehjelp, og jeg kjenner noen som har hjelp om natten også, så det er slett ikke umulig. Overskriften min burde nok vært 'mest mulig avlasting når babyen kommer'. For det er selvsagt ikke meningen at en annen person skal være mest mulig med babyen, men også muliggjøre at jeg kan være mest mulig med babyen, slik som å handle, lage mat og andre praktiske ting, i tillegg til å hjelpe meg med babyen.

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har allerede vaskehjelp, og jeg kjenner noen som har hjelp om natten også, så det er slett ikke umulig. Overskriften min burde nok vært 'mest mulig avlasting når babyen kommer'. For det er selvsagt ikke meningen at en annen person skal være mest mulig med babyen, men også muliggjøre at jeg kan være mest mulig med babyen, slik som å handle, lage mat og andre praktiske ting, i tillegg til å hjelpe meg med babyen.

TSAnonymous poster hash: c6a90...098

Du kommer til å trenge to mennesker om det er meningen at dere skal ha husholdning med nattevakt. Med div arbeidsgiveravgift, tillegg for nattarbeid kommer dere nok opp i en ganske anselig sum etterhvert. Vil tro at det kommer til å nærme seg 400 000 om den som jobber på dagen er der såpass lang tid at du får jobbet, - og dette er et forsiktig overslag. Det kan godt bli mer.

Anonymous poster hash: 35d8f...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke TS mister besinnelsen over alle de idiotiske svarene hun har fått fra flere medsøstre her inne på forumet, er for meg en gåte :sjokkbla:

Til dere som kritiserer TS i krasse ordelag:

Hvorfor lar mange seg provosere så vanvittig av adekvate spørsmål relatert til muligheter for avlastning på ulike tider av døgnet - både relatert til barnepass, men også andre praktiske gjøremål? Er dere misunnelige på TS sine evner og ressurser, herunder økonomi, som både nødvendiggjør, men også muliggjør en barseltid noe utenfor den klassiske A4-malen...? Fy faen så jævlig smålige dere er!!! Hva får dere til å tro at ikke TS evner å være MINST like god mor som dere? Med de holdningene der kan man jo virkelig spørre seg hvem som er egnet til å oppdra barn og ikke...? :klo:

Til TS:

LYKKE TIL med barseltiden og årene fremover med barn i hus. Så flott at du er bevisst utfordringene i forkant og gjør ditt ytterste for å tilrettelegge for dere alle, slik at familien samlet kan få en optimal tid sammen. Jeg tror så absolutt du kan få tak i den hjelpen du ønsker, men det kommer nok til å koste. En hvilende nattevakt blir fort veldig dyrt dersom det viser seg at babyen ikke gir mye rom for hvile uansett... Råder dere til å sørge for skikkelig god avlastning på dagtid (evt også kveldstid?) og forsøke å ta dere av babyen selv på natt (skiftordning mellom deg og far dersom babyen kan ta flaske på natt). Dersom nettene viser seg å bli ekstremt krevende ville jeg vurdert å leie inn hjelp på natt i tillegg til dagtid (type dagmamma). Nattevakten kan da sikkert ordne en del praktiske gjøremål innimellom slagene (tenker ikke da på støvsuging og annet som bråker, men mye som kan ordnes på natta dersom babyen våkner ofte slik at det er behov for våken nattevakt. Fungerer det med hvilende nattevakt fremfor avlastning ettermiddag/kveld, er det jo selvfølgelig bare topp!). Støtter de som har gitt adekvate svar om at du nok kommer langt med en person type dagmamma samt en rengjøringshjelp. Hvis dere får dette til å fungere ser jeg ikke noen betenkeligheter med dette. Er nok av dem som virkelig kunne trengt avlastning med babyen, men som dessverre aldri fikk det. Det er garantert ikke til det beste for babyen at mor sliter seg helt ut slik at både hun selv og babyen blir skadelidende. Ta godt vare på både deg selv og babyen - det tror jeg definitivt vil lønne seg på sikt. Og du vet selv hvordan det best lar seg gjøre for dere og deres familiesituasjon ;)

Endret av Nemigirl
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke TS mister besinnelsen over alle de idiotiske svarene hun har fått fra flere medsøstre her inne på forumet, er for meg en gåte :sjokkbla:

Til dere som kritiserer TS i krasse ordelag:

Hvorfor lar mange seg provosere så vanvittig av adekvate spørsmål relatert til muligheter for avlastning på ulike tider av døgnet - både relatert til barnepass, men også andre praktiske gjøremål? Er dere misunnelige på TS sine evner og ressurser, herunder økonomi, som både nødvendiggjør, men også muliggjør en barseltid noe utenfor den klassiske A4-malen...? Fy faen så jævlig smålige dere er!!! Hva får dere til å tro at ikke TS evner å være MINST like god mor som dere? Med de holdningene der kan man jo virkelig spørre seg hvem som er egnet til å oppdra barn og ikke...? :klo:

Til TS:

LYKKE TIL med barseltiden og årene fremover med barn i hus. Så flott at du er bevisst utfordringene i forkant og gjør ditt ytterste for å tilrettelegge for dere alle, slik at familien samlet kan få en optimal tid sammen. Jeg tror så absolutt du kan få tak i den hjelpen du ønsker, men det kommer nok til å koste. En hvilende nattevakt blir fort veldig dyrt dersom det viser seg at babyen ikke gir mye rom for hvile uansett... Råder dere til å sørge for skikkelig god avlastning på dagtid (evt også kveldstid?) og forsøke å ta dere av babyen selv på natt (skiftordning mellom deg og far dersom babyen kan ta flaske på natt). Dersom nettene viser seg å bli ekstremt krevende ville jeg vurdert å leie inn hjelp på natt i tillegg til dagtid (type dagmamma). Nattevakten kan da sikkert ordne en del praktiske gjøremål innimellom slagene (tenker ikke da på støvsuging og annet som bråker, men mye som kan ordnes på natta dersom babyen våkner ofte slik at det er behov for våken nattevakt. Fungerer det med hvilende nattevakt fremfor avlastning ettermiddag/kveld, er det jo selvfølgelig bare topp!). Støtter de som har gitt adekvate svar om at du nok kommer langt med en person type dagmamma samt en rengjøringshjelp. Hvis dere får dette til å fungere ser jeg ikke noen betenkeligheter med dette. Er nok av dem som virkelig kunne trengt avlastning med babyen, men som dessverre aldri fikk det. Det er garantert ikke til det beste for babyen at mor sliter seg helt ut slik at både hun selv og babyen blir skadelidende. Ta godt vare på både deg selv og babyen - det tror jeg definitivt vil lønne seg på sikt. Og du vet selv hvordan det best lar seg gjøre for dere og deres familiesituasjon ;)

Grunnen til at jeg reagerer og blir ganske provosert er at ts planlegger et barn, men har ikke tid til å være sammen med det. Hun planlegger at noen andre som hun ikke kjenner skal være der og gi omsorg til barnet fordi verken hun eller far har tid til det selv. Jeg er vokst opp med foreldre som jobber mye og det påvirker faktisk barnet MYE. Og at ingen av de engang kan ta nattevåk, det sier jo sitt om prioriteringene, dette vil jo ikke endre seg heller. Jeg tenker at man bør ha tid til å være sammen med barnet det første året, i hvert fall en av foreldrene, ellers er det karrieren som er viktigst der og da og man får velge enten å vente eller å velge karrieren. Det er veldig egoistisk å planlegge barn man ikke har tid til bare for statusen (som det kan virke som)

Anonymous poster hash: 0f5c8...b68

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg reagerer og blir ganske provosert er at ts planlegger et barn, men har ikke tid til å være sammen med det. Hun planlegger at noen andre som hun ikke kjenner skal være der og gi omsorg til barnet fordi verken hun eller far har tid til det selv. Jeg er vokst opp med foreldre som jobber mye og det påvirker faktisk barnet MYE. Og at ingen av de engang kan ta nattevåk, det sier jo sitt om prioriteringene, dette vil jo ikke endre seg heller. Jeg tenker at man bør ha tid til å være sammen med barnet det første året, i hvert fall en av foreldrene, ellers er det karrieren som er viktigst der og da og man får velge enten å vente eller å velge karrieren. Det er veldig egoistisk å planlegge barn man ikke har tid til bare for statusen (som det kan virke som)

Anonymous poster hash: 0f5c8...b68

Hvem er det som ikke gjør det nå til dags? Går ikke omtrent alle ettåringer i barnehage? Dessuten skriver hun ikke at hun ikke skal ta seg av barnet sitt selv.

Anonymous poster hash: b7798...f00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg reagerer og blir ganske provosert er at ts planlegger et barn, men har ikke tid til å være sammen med det. Hun planlegger at noen andre som hun ikke kjenner skal være der og gi omsorg til barnet fordi verken hun eller far har tid til det selv. Jeg er vokst opp med foreldre som jobber mye og det påvirker faktisk barnet MYE. Og at ingen av de engang kan ta nattevåk, det sier jo sitt om prioriteringene, dette vil jo ikke endre seg heller. Jeg tenker at man bør ha tid til å være sammen med barnet det første året, i hvert fall en av foreldrene, ellers er det karrieren som er viktigst der og da og man får velge enten å vente eller å velge karrieren. Det er veldig egoistisk å planlegge barn man ikke har tid til bare for statusen (som det kan virke som)

Anonymous poster hash: 0f5c8...b68

Jeg ser ikke noe sted at ts ikke har tid til å være med barnet. Avlastning er ikke synonymt med at man ikke skal være med barnet sitt. Det er bare dere som velger å tolke det i verste mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som ikke gjør det nå til dags? Går ikke omtrent alle ettåringer i barnehage? Dessuten skriver hun ikke at hun ikke skal ta seg av barnet sitt selv.

Anonymous poster hash: b7798...f00

Joda, ettåringer gjør. Det er ikke noe problem det, men det er jo ikke tvil om hva som er hovedfokuset. Det er babyen som bør være det, i mange år fremover.

Anonymous poster hash: 0f5c8...b68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke noe sted at ts ikke har tid til å være med barnet. Avlastning er ikke synonymt med at man ikke skal være med barnet sitt. Det er bare dere som velger å tolke det i verste mening.

Det er bare å lese tittelen og innlegget så har du svaret. Det sier jo seg selv at foreldrene har mindre tid til babyen når de vil ha MEST MULIG avlastning. Tror ikke ts helt vet hva det innebærer å ha et barn. Det er ikke bare å dekke de fysiske behovene, barnet trenger foreldrene sine, og tiden deres!

Anonymous poster hash: 0f5c8...b68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å lese tittelen og innlegget så har du svaret. Det sier jo seg selv at foreldrene har mindre tid til babyen når de vil ha MEST MULIG avlastning. Tror ikke ts helt vet hva det innebærer å ha et barn. Det er ikke bare å dekke de fysiske behovene, barnet trenger foreldrene sine, og tiden deres!

Anonymous poster hash: 0f5c8...b68

Jeg har lest alt TS har sagt, i motsetning til å henge meg opp i tittelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å trenge to mennesker om det er meningen at dere skal ha husholdning med nattevakt. Med div arbeidsgiveravgift, tillegg for nattarbeid kommer dere nok opp i en ganske anselig sum etterhvert. Vil tro at det kommer til å nærme seg 400 000 om den som jobber på dagen er der såpass lang tid at du får jobbet, - og dette er et forsiktig overslag. Det kan godt bli mer.

Anonymous poster hash: 35d8f...11c

Ja selvfølgelig, jeg tror vi trenger mer enn to også, man kan vel ikke jobbe hver natt?

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grunnen til at jeg reagerer og blir ganske provosert er at ts planlegger et barn, men har ikke tid til å være sammen med det. Hun planlegger at noen andre som hun ikke kjenner skal være der og gi omsorg til barnet fordi verken hun eller far har tid til det selv. Jeg er vokst opp med foreldre som jobber mye og det påvirker faktisk barnet MYE. Og at ingen av de engang kan ta nattevåk, det sier jo sitt om prioriteringene, dette vil jo ikke endre seg heller. Jeg tenker at man bør ha tid til å være sammen med barnet det første året, i hvert fall en av foreldrene, ellers er det karrieren som er viktigst der og da og man får velge enten å vente eller å velge karrieren. Det er veldig egoistisk å planlegge barn man ikke har tid til bare for statusen (som det kan virke som)

Anonymous poster hash: 0f5c8...b68

Det er da utrolig mange mødre her i verden som ikke har muligheten til å være hjemme med barn i et helt år. I USA er mammapermen 12 ubetalte uker. Mange drar tilbake på jobb med en gang. Er de alle dårlige foreldre som ikke burde få barn da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke TS mister besinnelsen over alle de idiotiske svarene hun har fått fra flere medsøstre her inne på forumet, er for meg en gåte :sjokkbla:

Til dere som kritiserer TS i krasse ordelag:

Hvorfor lar mange seg provosere så vanvittig av adekvate spørsmål relatert til muligheter for avlastning på ulike tider av døgnet - både relatert til barnepass, men også andre praktiske gjøremål? Er dere misunnelige på TS sine evner og ressurser, herunder økonomi, som både nødvendiggjør, men også muliggjør en barseltid noe utenfor den klassiske A4-malen...? Fy faen så jævlig smålige dere er!!! Hva får dere til å tro at ikke TS evner å være MINST like god mor som dere? Med de holdningene der kan man jo virkelig spørre seg hvem som er egnet til å oppdra barn og ikke...? :klo:

Til TS:

LYKKE TIL med barseltiden og årene fremover med barn i hus. Så flott at du er bevisst utfordringene i forkant og gjør ditt ytterste for å tilrettelegge for dere alle, slik at familien samlet kan få en optimal tid sammen. Jeg tror så absolutt du kan få tak i den hjelpen du ønsker, men det kommer nok til å koste. En hvilende nattevakt blir fort veldig dyrt dersom det viser seg at babyen ikke gir mye rom for hvile uansett... Råder dere til å sørge for skikkelig god avlastning på dagtid (evt også kveldstid?) og forsøke å ta dere av babyen selv på natt (skiftordning mellom deg og far dersom babyen kan ta flaske på natt). Dersom nettene viser seg å bli ekstremt krevende ville jeg vurdert å leie inn hjelp på natt i tillegg til dagtid (type dagmamma). Nattevakten kan da sikkert ordne en del praktiske gjøremål innimellom slagene (tenker ikke da på støvsuging og annet som bråker, men mye som kan ordnes på natta dersom babyen våkner ofte slik at det er behov for våken nattevakt. Fungerer det med hvilende nattevakt fremfor avlastning ettermiddag/kveld, er det jo selvfølgelig bare topp!). Støtter de som har gitt adekvate svar om at du nok kommer langt med en person type dagmamma samt en rengjøringshjelp. Hvis dere får dette til å fungere ser jeg ikke noen betenkeligheter med dette. Er nok av dem som virkelig kunne trengt avlastning med babyen, men som dessverre aldri fikk det. Det er garantert ikke til det beste for babyen at mor sliter seg helt ut slik at både hun selv og babyen blir skadelidende. Ta godt vare på både deg selv og babyen - det tror jeg definitivt vil lønne seg på sikt. Og du vet selv hvordan det best lar seg gjøre for dere og deres familiesituasjon ;)

Takk for et reflektert innlegg. At jeg ikke mister besinnelsen er selvsagt fordi de er så utrolig idiotiske 'gi bort barnet ditt til adopsjon!' Jeg velger å tenke at personer som skriver sånne ikke har det så bra med seg selv. Kritikken treffer heller ikke så godt. Jeg er trygg i mitt valg og at vi skal greie å være gode foreldre. Vi er ikke usikker på om vi evner å skape et godt hjem for vårt barn. Jeg tror vi må se an situasjonen og hva vi trenger, men jeg har lyst å være mest mulig forberedt.

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bli sykemeldt lenge, hvis jeg blir sengeliggende kan jeg fremdeles jobbe ( siden jeg jobber hjemmefra). Andre problemer får vi ta sånn det kommer, man kan ikke planlegge alt heller.

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

Synes det er rart du ikke har en plan på det allerede. Man kan aldri vite hvordan helsen kommer til å være i graviditeten (og ellers) selv om man vanligvis er frisk.

Lykke til:)

Anonymous poster hash: f0881...8e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja selvfølgelig, jeg tror vi trenger mer enn to også, man kan vel ikke jobbe hver natt?

TS

Anonymous poster hash: c6a90...098

Dere kan vel klare et par netter hver i uka?

Har du barn fra før? Tror du kan bli overrasket. Feks har jeg tidenes sovehjerte, men mon babys gråt vekker meg fra en annen etasje i huset (om mannen er oppe med babyen) og gjør meg lys våken. Enkelte typer gråt klarer jeg ikke la være sjekke selv. De nettene mannen har tatt hånd om babyen (jeg mistet melken etter fem måneder) så våkner jeg og er ofte våken til de to sovner igjen.

Jeg var over tretti når jeg fikk barnet, er en karriereorientert kvinne men det å reise på jobb etter syv mnd og slippe mannen med babyen hjemme er tyngre enn jeg trodde.

Jeg hadde ikke taklet at fremmede hadde ansvar for min nyfødte. En tanke jeg fint hadde lekt med før babyen ble født, men som ble utenkelig etterpå.

Jeg ville ventet til enten din eller mannens karriere tillater dere å ta hånd om barnet første året, eller spar penger så økonomien tillater det, fordi barn har godt av å ha få, trygge og kjente omsorgspersoner i livet sitt, og for å bli trygge og fine barn og voksne så betyr denne grunnmuren mye.

Husk også å beholde litt fornuft. Dere kan få et kolikkbarn. Dere kan få et sykt barn, et barn med spesielle behov. Dere har ingen andre garantier annet enn at jeg garanterer at dere ikke vet hva dere går til før det skjer (med mindre dere er foreldre fea før, da har dere kanskje en brøkdels peiling).

Lykke til ned karriere og familie. Unner dere begge deler, men unner barnet en trygg barndom med engasjerte foreldre som ikke outsourcer nattevåk og omsorg når de er syke, dere vil for ettåringen deres være ukjente og utrygge på natta på ferien dere drar på, når de våkner av mareritt, dersom de er vant til to barnepiker som har dem på natta.

Få avlasting.men sørg for at dere to til sammen er mest med ungen, dager og netter, enn fremmede som har betalt for det.

Ps, du spør hvordan det er bedre å bruke bestemor enn innleid hjelp. Grunnen er at for innleid hjelp er motivasjonen penger. For bestemor er motivasjonen (som regel) kjærlighet og barnets beste....

Anonymous poster hash: 0519e...730

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...