Gå til innhold

hvilkenfarger er det på denne kjolen?


bobler

Anbefalte innlegg

Oki. Som sagt, jeg har veldig bra syn. Så tror nok ikke heeelt på det der.

Min samboer har ikke like bra syn igjen, og han så blå og svart.

Anonymous poster hash: 702cb...f68

Tenker ikke om du ser skarpt/uskarpt, jeg kan ikke se en dritt på avstand selv, men når kjolen ER blå og svart så bør jo det være bevis nok på at de som ser gull/hvitt ser.. Vel.. Feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og nå er plutselig bildet i HI blått og svart, på samme pc'n.



Anonymous poster hash: 373cc...6ff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt blåskjær? Kjolen er lyseblå, hvordan kan noen tro den er hvit? Hvitt er ikke lyseblått, hvitt skal ikke ha blåskjær!

Anonymous poster hash: 43215...1a0

Men nå er det ikke et øye som har tatt dette bildet, men et kamera. Hvitbalansen er åpenbart ikke riktig (hvis man ser hvit/gull).

Dessuten ser det ut som at det i taket er lysstoffrør som gjør det sorte materialet varmt, og vil se ut som gull når det er så overeksponert som det er. Om det da er kaldt dagslys fra et vindu foran kjolen, og varmt lysstoff over - fucker dette med både kameraets evne til å få alle fargene korrekte, og det samme med øyet.

Anonymous poster hash: fe342...841

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ikke om du ser skarpt/uskarpt, jeg kan ikke se en dritt på avstand selv, men når kjolen ER blå og svart så bør jo det være bevis nok på at de som ser gull/hvitt ser.. Vel.. Feil.

Okidoki.

Anonymous poster hash: 702cb...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synet mitt er perfekt og den er gull/beige og hvit. Det er ikke noe sort eller blått der, utneom hvis du stiller på farger og kontrast på bildet.

Altså, at du har bra syn er egentlig ikke det avgjørende her. Likevel har det med saken å gjøre, men ikke på den måten du tenker. Det har mer med tapper og staver på netthinnen, og hvor godt de fanger opp de fargene som gjenspeiles fra dette bildet. Ja bildet er av dårlig kvalitet, det er nettopp det som gjør det så interessant. For hjernen tolker alt netthinnen fanger opp, og gjengir det ikke alltid helt korrekt - som på dette bildet. Så de som ser gull/hvitt fanger ikke helt riktig opp lyset og hjernen tolker det som hvitt og gull. Kjolen er faktisk blå/sort, det er bekreftet i andre artikler med link til den faktiske kjolen (med godt bilde, da er det ikke tvil om fargen).

Jeg har sett kjolen som hvit/gull i hele dag, men nå skiftet det plutselig og jeg ser den blå/sort. Syns faktisk den var finere med gull/hvitt :-p.

edit: feilsitering

Endret av Fionnuala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, at du har bra syn er egentlig ikke det avgjørende her. Likevel har det med saken å gjøre, men ikke på den måten du tenker. Det har mer med tapper og staver på netthinnen, og hvor godt de fanger opp de fargene som gjenspeiles fra dette bildet. Ja bildet er av dårlig kvalitet, det er nettopp det som gjør det så interessant. For hjernen tolker alt netthinnen fanger opp, og gjengir det ikke alltid helt korrekt - som på dette bildet. Så de som ser gull/hvitt fanger ikke helt riktig opp lyset og hjernen tolker det som hvitt og gull. Kjolen er faktisk blå/sort, det er bekreftet i andre artikler med link til den faktiske kjolen (med godt bilde, da er det ikke tvil om fargen).

Jeg har sett kjolen som hvit/gull i hele dag, men nå skiftet det plutselig og jeg ser den blå/sort. Syns faktisk den var finere med gull/hvitt :-p.

Jeg er da fullt klar over at den er svart og blå?

jeg ser den da selv som blå og med en gullfarge som er nærmere svart enn gull...

Anonymous poster hash: 702cb...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da fullt klar over at den er svart og blå?

jeg ser den da selv som blå og med en gullfarge som er nærmere svart enn gull...

Anonymous poster hash: 702cb...f68

Ah, tror jeg siterte feil innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les linken jeg la ut over. De som ser svart/blått har bra syn, de som ser hvitt/gull har dårligere.

Jeg ser hvitt/gull nå. Men jeg så bildet tidligere i dag og da så jeg svart og mørkeblått.

Nå er jeg skikkelig sliten i hodet/øynene og veldig trøtt - kanskje derfor jeg ser anderledes nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I artikkelen på minmote er den blå og svart - men her er den hvit og gull.

2361373.png

Nei, nå bytta den farge mens jeg kopierte den fra minmote til hit :fnise:

Endret av Mynona
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hvitt/gull nå. Men jeg så bildet tidligere i dag og da så jeg svart og mørkeblått.

Nå er jeg skikkelig sliten i hodet/øynene og veldig trøtt - kanskje derfor jeg ser anderledes nå?

Det er min teori også :) Jeg så kjolen som gull/hvit da jeg nettopp hadde våknet i dag morges. Men da jeg våknet litt var det ingen tvil om at den var blå/sort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er min teori også :) Jeg så kjolen som gull/hvit da jeg nettopp hadde våknet i dag morges. Men da jeg våknet litt var det ingen tvil om at den var blå/sort.

Da går jeg for den teorien :jepp: Skal ta en powernap straks, og se hvordan den ser ut når jeg våkner igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki. Som sagt, jeg har veldig bra syn. Så tror nok ikke heeelt på det der.

Min samboer har ikke like bra syn igjen, og han så blå og svart.

Anonymous poster hash: 702cb...f68

Du trenger ikke å tro på det, men en vitenskapelig artikkel som forklarer årsaken til at folk ser forskjellig, er nok veldig mye mer plausibel enn en AB som mener at hun ikke har dårlig syn.

Anonymous poster hash: 43215...1a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Untitled-12-660x334.jpg

Jeg ser. 1. Kritt hvitt og lys gull. 2. Hvitt og gull. 3. Hvitt og gull i et fælt lys.

Fortsatt forvirra, etter den vitenskapelige forklaringen. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å se svart i det hele tatt, uansett hvor mye folk prøver å redigere på bildet. For meg blir det ikke svart, det blir en mørk gull-farge.

Ville det ikke skjedd med alle andre typer bilder også da? Hvorfor akkurat dette bildet?

So many questions!!! haha

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

I artikkelen på minmote er den blå og svart - men her er den hvit og gull.

2361373.png

Nei, nå bytta den farge mens jeg kopierte den fra minmote til hit :fnise:

Lurer på hvordan noen ser sort her. Det mørke er brunt/beige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å tro på det, men en vitenskapelig artikkel som forklarer årsaken til at folk ser forskjellig, er nok veldig mye mer plausibel enn en AB som mener at hun ikke har dårlig syn.

Anonymous poster hash: 43215...1a0

Så fint for deg da.

Anonymous poster hash: 702cb...f68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...