Gå til innhold

Krav på ferie når man blir sagt opp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeider ett sted hvor det kommer til å bli masseoppsigelser, og oppsigelsestiden vil vare fra mai og ut juli. Vet ikke enda om jeg blir sagt opp, men ønsker bare å forberede meg.

Noen som vet om vi fortsatt kommer til å få fem ukers ferie, som vi pleier å ha i løpet av ett år? Og vil de ukene man ikke tar i juni allikevel være betalt?

Jeg vet selvsagt at man ikke får lønn i juni, men feriepenger. Men vanligvis hvis jeg tar ferie en annen mnd enn juni får jeg betalt fastlønna mi denne mnd.
Men har jeg opparbeidet meg nok ferie i år til å f. eks få "betalt" fri 2 uker i juli? Var en arbeidskollega som mente at hvis man blir sagt opp og ikke skal jobbe hele året har vi ikke krav på fem ukers ferie, og at man ikke har krav på "betalt" ferie utenom juni? Noen som vet om dette stemmer?

Litt klønete forklart, håper noen skjønner hva jeg prøver å spørre om :)



Anonymous poster hash: 9c273...c31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Feriepengene for årets ferie ble opparbeidet i fjor.

Anonymous poster hash: 75bc8...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med fagforeningen din så får du et riktig svar ang ferieavvikling.

Evt. Arbeidstilsynet om du ikke er organisert.

Og personen over her helt rett når det skrives at feriepenger for i år ble opparbeidet i fjor. Og det er disse dere da får utbetalt i juni.

Om bedriften ikke er konkurs og betaler ut lønn og feriepenger skal alt foregå som vanlig 😃

Anonymous poster hash: 8f13f...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har ferie i oppsigelsestiden eller har hatt tidligere i år, skal du ikke trekkes i lønn i juni. Det betyr at du får lønn og feriepenger i juni.

Jeg vil anta at dette vil være beskrevet i sluttavtalen din, og det bør være noe du avklarer før du eventuelt signerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...