Gå til innhold

Litteraturhistorisk plassering...


Gjest kassycat

Anbefalte innlegg

Gjest Seajewel

Du har blant annet hoppet bukk over realismen. Andre bruker begreper som modernisme og tiden mellom romantikk og realime. Snl setter Peer Gynt under sistnevnte. Realismen er forøvrig den epoken Ibsen er kjent for, og mange inndelinger regner den fra 1867. Om du plasserer Peer Gynt i nasjonalromantikken, så har du gått glipp av noe vesentlig.

Romantikken kom før nasjonalromantikken.

Edit: jeg glemte poetisk realisme.

Ok, takk for opplysningene. Trekker tilbake rådet om epoke. :) Beklager. Jeg trodde realismen var fra 1875...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, takk for opplysningene. Trekker tilbake rådet om epoke. :) Beklager. Jeg trodde realismen var fra 1875...

Som nevnt, det kommer an på teorien. :) Disse epokene er vanskelig å holde styr på, fordi det brukes forskjellige begreper og årstall. Noen steder snakkes det om realismen som en epoke fra 1867, andre steder om poetisk realisme først, og realisme senere.

Personlig ville jeg ha plassert Peer Gynt i den poetiske realismen. Den låner trekk fra nasjonalromantikken, men har også innslag av realisme. Den kommer 7 år etter NR regnes som avsluttes, men veldig tidlig i den realistiske perioden. Den er ikke ren NR eller realisme, men har trekk fra begge. Min favorittbok om litteraturhistorie bruker nesten ikke epokenavn i det hele tatt, men er delt opp etter år. Det er nesten enklere å holde styr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem her er at realismen i Norge fikk sitt gjennombrudd mye senere enn i f.eks. Frankrike. Jeg skal ikke uttale meg om hvor Peer Gynt hører hjemme, men det er åpenbart at også nasjonalromantikken spiller en rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Av pensumromaner kan jeg velge mellom Gisle sursson saga, pan, peer gynt, kransen.

Av pensumnoveller, er det noen av Kielland, Skram, Strindberg og Aanrud !

Nå er det over ti år siden jeg drev med dette, men jeg mener at jeg skrev om "Albertine" av Christian Krogh, og den hørte vel hjemme i naturalismen. Jeg skrev om de språklige virkemidlene som var brukt (analyse), både med tanke på personene, miljøet og handlingen. Typisk var jo at det aldri var et reelt håp, at forfatteren maler et grelt bilde av karakterene, et depressivt miljø uten rom for endring osv.

Dette var jo på vgs, men du kan jo sikkert analysere på lignende vis. Les om språklige virkemidler på forhånd og noter ned alt du tenker over mens du leser boka. Diskuter dette i analysen din der du forteller om hvilke virkemidler som er brukt både når det gjelder karakterer, miljø og handling og hvordan dette passer inn i den litteraturhistoriske epoken, eller om det er noe som eventuelt bryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...