Gå til innhold

Hvor mye kan jeg regne med å få utbetalt i mnd med 360-420k i årslønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er nyutdannet til våren og har allerede begynt å søke jobber. Har inntrykk av at lønnen vil ligge på fra 360- 420k å året nå i begynnelsen, men hva kan jeg regne med å få utbetalt i mnd med en slik årslønn? Hva er vanlig å skatte her?

Føler det blir så lite etter skatt at jeg likegjerne kunne jobbet et sted uten utdanning.. Og har jo studielån i tillegg



Anonymous poster hash: 10073...72f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo mye, hvor mye fradrag du kan få osv. Putt inn dine tall på skattekalkulatoren hos skatteetaten.no

Jeg har 372000 brutto og utbetalt 22000, da får jeg ca igjen 15.000 på skatten påfølgende år.

Det er lite lurt å forvente for mye i startlønn. Selv med utdannelse må du jobbe deg opp til drømmelønna.



Anonymous poster hash: 494c8...ca1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månedslønn = årslønn delt på 12.

Hvor mye du må skatte kommer an på hvor mye lånerenter du må betale, hvor mye formue du evt har, sparing i BSU, ulike fradrag osv osv. Jeg vil tippe at du skal trekke i underkant av 30% i skatt (og trolig rundt 36% på skattekortets del 2). Det er ganske vanlig.

Med en årslønn på f.eks 375000 har du en månedslønn før skatt på 31250.

Med 30% skattetrekk på denne lønna får du utbetalt 21875 kroner.



Anonymous poster hash: 709ef...742
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 370.000 brutto og får utbetalt ganske nøyaktig 21.000 i måneden etter skatt. Får noen tusenlapper (ca 3-5000,-) igjen på skatten hvert år, vil heller betale litt for mye enn litt for lite skatt.



Anonymous poster hash: 1c6b3...007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...