Gå til innhold

gutten min på 4 år har INGEN respekt for meg :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er ikke naturlig for gutter å respektere kvinnelig myndighet egentlig.

Anonymous poster hash: 39eaf...ec7

Så gøy å høre at jeg har to unaturlige barn :fnise: Det må jeg jaggu fortelle dem! Er sikker på at de vil syns det er ganske festlig :bolledeig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du leste linkene, så har små barn empati og du kan forklare at mamma blir lei seg. Forklar ting og tilnærme deg med kjærlighet, tålmodighet og vær klar og konsekvent.



Anonymous poster hash: 552c8...cb2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg PMTO foreldreveiledning.

Det hjelper deg til å få bedre samspill og kommunikasjon med barnet ditt. Helsestasjonen formidler kontakt. Lykke til TS. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rådet deg til å oppsøke profesjonell hjep isteden for hjelp her.

Han er 4 år, er det ikke da tid for 4-års kontroll hos helsesøster ? Ta opp problemet. Kanskje du trenger veiledning og støtte på veien videre.

4-årsalder er en tøff periode både for foreldre og barn. Barnet vil løsrive seg, merker seg mer hva andre barn sier og gjør (du skal ikke se bort i fra at han "etterligner" noen i barnehagen f eks), samtidig som de fortsatt trenger å være liten og trygg hos mamma og pappa.

Spør i barnehagen hvordan han oppleves der.

Men er du usikker, er beste veien å gå via profesjonelle.



Anonymous poster hash: b1dc0...0d4
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er som en drøm i barnehagen sier dem. Han er positiv og blid dagen lang. Det er han forsovet her også, en skikkelig gladgutt....MEN så plutselig så skjer det ting innimellom som er ute av kontroll. Kanskje jeg skal be om prof. hjelp ja! uansett, takk for all hjelp her inne :) ys



Anonymous poster hash: f2c21...640
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er som en drøm i barnehagen sier dem. Han er positiv og blid dagen lang. Det er han forsovet her også, en skikkelig gladgutt....MEN så plutselig så skjer det ting innimellom som er ute av kontroll. Kanskje jeg skal be om prof. hjelp ja! uansett, takk for all hjelp her inne :) ys

Anonymous poster hash: f2c21...640

Kanskje dette er noe av grunnen til at han opponerer hjemme? At han er så blid og føyelig i barnehagen at reaksjonen kommer hjemme?

Vet om en veldig flink fyr som driver firmaet RaptusBarn (vet han har en nettside). Han har veldig godt kurs i demokratisk kommunikasjon - kanskje det kunne være en ide? Sikkert verdt en titt? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, takk for mange fine innlegg. Jeg prøver så godt jeg kan, men syns det er utrolig mange utfordringer der jeg er usikker på om jeg gjør det riktige. I går kloret han meg da han var sint, hva gjør man da?? Holder det med å snakke til han, eller må han da få en "time out"? Hva gjør dere som ikke bruker skammekrok /time out når ungen gjør noe han ikke får lov til (slå, sparke, hyle o.l)

Anonymous poster hash: f2c21...640

Jeg er et godt eksempel, og dvs å ikke klore, slå og være sint tilbake. Jeg sier med rolig stemme (uten å være sint) at han har ikke lov til å klore eller slå. Alle har lov å være sint, for det er nok en god grunn til at han er det også. Rince and repeat. Men aldri la han vippe deg av pinnen, for da har du tapt. Du får gjøre så godt du kan :) Barn er smartere enn vi voksne, de vet nøyaktig hvilke knapper de skal trykke på for at du skal bli et monster dårlig eksempel som støtter under deres egen dårlige oppførsel.

Anonymous poster hash: 8a57b...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et godt eksempel, og dvs å ikke klore, slå og være sint tilbake. Jeg sier med rolig stemme (uten å være sint) at han har ikke lov til å klore eller slå. Alle har lov å være sint, for det er nok en god grunn til at han er det også. Rince and repeat. Men aldri la han vippe deg av pinnen, for da har du tapt. Du får gjøre så godt du kan :) Barn er smartere enn vi voksne, de vet nøyaktig hvilke knapper de skal trykke på for at du skal bli et monster dårlig eksempel som støtter under deres egen dårlige oppførsel. Anonymous poster hash: 8a57b...137

hva mener du med "da har du tapt"? Man er da med og ikke mot barnet sitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Forklarer du HVORFOR du sier nei? Det pleier å hjelpe, selv på små barn som ikke forstå så mye

Endret av Godjente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt med godt humør og masse liv. Han er stort sett veldig glad, men eier ikke respekt for noe av hva jeg sier. Han hører aldri på et "nei" , og gjør stadig ting han vet han ikke får lov til. Han svarer med "blæ" ellr "du er dum" om han er i rette humør.

Jeg sier at han må prate fint, men dette hjelper ikke. Har tatt time out når han ikke oppfører seg, men tror kanskje det gjør vondt verre.

Hva gjør man med unger som ikke snakker fint og ikke respekterer deg?

Er lei meg og fortvilet...

Anonymous poster hash: f2c21...640

Masse gode råd, her.

Det er også veldig viktig å ikke komme med tomme trusler, og å mene det du sier. Om du sier at han ikke får spille data fordi han sier stygge ting, så må du mene det, og ikke gi etter fordi du får dårlig samvittighet.

Det er mange foreldre som kommer med tomme trusler -" om du ikke gjør det, så får du ikke det!" også gidder ikke barna å høre, også vil de jo det de vil, også gir foreldrene etter fordi barna gråter og maser.

Det er veldig dumt å gjøre. Vær konsekvent og rettferdig, uten at du kjefter eller smeller.

Husk at du er forbildet, så barne seg jo hva du gjør.

Om du takler ting på en rolig måte, blir barna som oftes rolige og lærer seg å takle ting på en rolig måte.

Det er veldig dumt å miste besinnelsen, og det er veldig dumt å komme med tomme trusler for deretter å gi etter for mye mas.

Neste gang barnet ditt sier "du er dum" så kan du si at det ikke er pent å si på en rolig måte og deretter bare gå vekk. Kos deg med noe, om det er et blad, eller om du hører på musikk og synger mens du henger opp tøy. Vis at du har det fint og hygger deg og ikke bryr deg.

Så skal du se at han forandrer seg og kanskje vil hjelpe deg å henge opp tøy fordi det er hyggelig.

Anonymous poster hash: ce1c9...80f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt forskrekket når jeg hører om sånn. Du er en voksen person som lar en 4-åring herse med deg.

Barn plukker fort opp hva slags folk de

kan tøye grensene med(slike som deg), og hvilke de respekterer.

Jeg har ikke barn, men har en nevø som begynte å vise en del av slik oppførsel som du nevner her. Det tok jeg tak i, og vi har ingen problemer lengre. Jeg er den eneste han hører etter så bra, jeg har ingen problemer med han whatsoever, og han skjerper seg veldig i nærheten av meg. Jeg har aldri, aldri, kjeftet sint på han for å få frem det jeg skal si. Det gjelder ikke å vise sinne, men å vise at man er 100% bestemt på hva som er lov og hva som ikke er lov - ikke være vinglete og usikker.

Det rådet som er blitt gitt tidligere om å "ignorere" en viss oppførsel er noe av det absolutt verste man kan gjøre. Ingen atferdsproblemer er blitt løst av å ignorere de. Da skjønner de at det er bare å holde på, kanskje de til og med blir verre for å sørge for at de får oppmerksomhet.

Når en 4-åring sier at mamma er dum eller andre frekkheter, så sier man klart i fra at "sånn der snakker man IKKE til mammaen sin, eller noen andre heller. Hva er det du snakker om? du får stå i skammekroken til du har skjønt at sånn snakker man IKKE her i huset." Enkelt og greit! Vanskeligere er det ikke, det er virkelig så enkelt - klar og tydelig beskjed.

La han stå i kroken, kjefting og skriking og andre ulyder er ikke tillatt, han får virkelig stå der og tenke på det han har sagt, og i denne perioden snakker du ikke til han, men hold han i øyekroken for å ha oversikt over at han holder seg der : om 10 minutter går du bort til han og spør; er vi enige nå? At her i huset snakker vi pent til hverandre?"

Sier han ja, så kan du la han gå og kanskje finne på noe gøy sammen, slik at du viser at du kan være bestemt men også kjærlig.

Sier han nei, repeter en gang til.

Negativ og dårlig atferd skal aldri, ALDRI, ignoreres.

Anonymous poster hash: cf951...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for mange fine innlegg. Jeg prøver så godt jeg kan, men syns det er utrolig mange utfordringer der jeg er usikker på om jeg gjør det riktige. I går kloret han meg da han var sint, hva gjør man da?? Holder det med å snakke til han, eller må han da få en "time out"? Hva gjør dere som ikke bruker skammekrok /time out når ungen gjør noe han ikke får lov til (slå, sparke, hyle o.l)

Anonymous poster hash: f2c21...640

Da sier du høyt og tydelig "AU" og ser forskrekket på han. En 4-åring skjønner pent at det å klore gjør vondt, og med mindre det er et uhell så må man vise med en gang at 1. Det er VONDT og 2. at slikt ikke er akseptabel oppførsel :"det der gjør du IKKE mer!"

Sett han deretter i kroken, med en gang, og gå vekk fra han, vis at ved slik oppførsel så "mister" man venner, for hvis det er slik han kommer til å gjøre med andre barn så vil han fort bli den ungen ingen vil leke med fordi han ikke kan kontrollere seg.

Når han har roet seg så kan man ta den praten; hvorfor han gjorde det, og slik. Men først og fremst må man som voksen vise at kloring og drittslenging er aldri akseptabelt og vil ALLTID få konsekvenser.

Å si "du kan ikke leke med bamsen din" eller "senere vil du ikke få se på tv" er egentlig helt dødfødt fordi konsekvensen kommer så langt frem i tid at ungen bare finner på noe annet å gjøre i stedet.

Ta slik oppførsel der og da og gi konsekvenser umiddelbart.

Anonymous poster hash: cf951...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet prøver å si deg noe med adferden sin! Du er bare ikke sensitiv nok ovenfor hva det er han prøver å formidle. Med det mener jeg at barn forsøker ulike måter å feks ta kontakt på som for oss kan virke meget uhensiktsmessig. Når du da besvarer hans forsøk på kommunikasjon ved å bli "sint" og forlange "respekt" så gjør det bare vondt verre. Han mener neppe at du er dum osv, men han klarer av en eller annen grunn ikke å formidle seg selv på en hensiktsmessig måte. Du må gi positiv oppmerksomhet!!! Og vise at du er genuint opptatt av hva han tenker og føler og ønsker å kommunisere til deg. Hvis han kaller deg dum osv, si på en rolig måte at du ikke liker å bli kaldt dum, det holder, ikke la det eskalere, og fortsett så med snakke vanlig med han eller fortEtt med ditt og spør om han vil hjelpe deg osv. Straff kommer man ingen vei med.

Anonymous poster hash: 34d72...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barnet prøver å si deg noe med adferden sin! Du er bare ikke sensitiv nok ovenfor hva det er han prøver å formidle. Med det mener jeg at barn forsøker ulike måter å feks ta kontakt på som for oss kan virke meget uhensiktsmessig. Når du da besvarer hans forsøk på kommunikasjon ved å bli "sint" og forlange "respekt" så gjør det bare vondt verre. Han mener neppe at du er dum osv, men han klarer av en eller annen grunn ikke å formidle seg selv på en hensiktsmessig måte. Du må gi positiv oppmerksomhet!!! Og vise at du er genuint opptatt av hva han tenker og føler og ønsker å kommunisere til deg. Hvis han kaller deg dum osv, si på en rolig måte at du ikke liker å bli kaldt dum, det holder, ikke la det eskalere, og fortsett så med snakke vanlig med han eller fortEtt med ditt og spør om han vil hjelpe deg osv. Straff kommer man ingen vei med.

Anonymous poster hash: 34d72...b7c

Konsekvenser kommer man LANGT med.

Konsekvenser og det å prate med ungen om det han gjør/sier

Anonymous poster hash: cf951...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammekrok? :sjokkert: Er det kødd?

Oppskrifta på å få et barn som kanskje gjør som du sier (når du er der), men som ikke lærer hva som er rett og galt...



Anonymous poster hash: ae568...35f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da sier man -AU! Fy deg. Ikke gjør sånn. Mamma får vondt! Man trenger ikke overpedagogisere ungen sin.

Sånn gjør jeg. Det funker.

Hvis han ikke vil høre på andre ting, f.eks er oppe på benken og vil grabbe kjeks uten lov, så løfter jeg han ned av benken ganske enkelt.

Vi bruker ikke timeout. Vi teller, og det funker som fy! Nesten uansett. Vi sier fra konsekvens, sier det vil skje når vi har tellet til tre, 1....2.... så er det gjort. De få gangene vi kom til 3, har vi alltid gjennomført, så den sitter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skriver under på at telling kan funke veldig bra!



Anonymous poster hash: ae568...35f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammekrok? :sjokkert: Er det kødd?

Oppskrifta på å få et barn som kanskje gjør som du sier (når du er der), men som ikke lærer hva som er rett og galt...

Anonymous poster hash: ae568...35f

Nei er ikke kødd, det er noe som funker i starten men man må snakke med ungen i tillegg. Å sende ungen i "skammekroken" er fordi jeg ikke hadde sendt han på rommet, sa jeg ikke har oversikt over hva han gjør der inne. Hvis jeg heller sender han i en krok (eller bare ber han sitte stille et bestemt sted) så gjør jeg det i kun 10 min for å la han roe seg ned for at jeg deretter kan gå bort til han for å snakke og forklare hvorfor slik oppførsel ikke er akseptabelt.

Anonymous poster hash: cf951...9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For guds skyld ikke bruk skammekrok til et lite barn som det. Det er helt naturlig at et lite barn i den alderen ønsker å lære sin egen vilje å kjenne. Dette må ikke knyttes til skam og kontroll.

Snakk om at det er mange som ødelegger ungene sine.

Prøv heller å ikke fyr bensin på bålet, ikke begynn en argumentasjonskrig. Vær bestemt i stemmen når du må være bestemt. Hvis det er småting, så synes jeg ofte det er greit om du bare er stille og prøver å tenke positivt på at barnet ditt er helt normal i utviklingen.



Anonymous poster hash: 8a57b...137
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for mange fine innlegg. Jeg prøver så godt jeg kan, men syns det er utrolig mange utfordringer der jeg er usikker på om jeg gjør det riktige. I går kloret han meg da han var sint, hva gjør man da?? Holder det med å snakke til han, eller må han da få en "time out"? Hva gjør dere som ikke bruker skammekrok /time out når ungen gjør noe han ikke får lov til (slå, sparke, hyle o.l)

Anonymous poster hash: f2c21...640

Jeg er et godt eksempel, og dvs å ikke klore, slå og være sint tilbake. Jeg sier med rolig stemme (uten å være sint) at han har ikke lov til å klore eller slå. Alle har lov å være sint, for det er nok en god grunn til at han er det også. Rince and repeat. Men aldri la han vippe deg av pinnen, for da har du tapt. Du får gjøre så godt du kan :) Barn er smartere enn vi voksne, de vet nøyaktig hvilke knapper de skal trykke på for at du skal bli et monster dårlig eksempel som støtter under deres egen dårlige oppførsel.

Anonymous poster hash: 8a57b...137

Det hadde ikke ramlet meg inn å ikke bli sint hvis min fireåring KLORTE meg. Jeg hadde blitt rasende. Jeg ser stadig barn i garderoben på barnehagen som slår eller sparker foreldrene sine og blir møtt med et slapt "Nei, nei, lille venn..." mens ungene bare fortsetter.

Blir dere ikke sinte? Når noen går løs på dere fysisk når de er store nok til å vite bedre? Er det noen gang det er helt ok å bli sint så er det vel da. Dette er en fireåring, ikke en toåring. De fleste fireåringer vet utmerket godt at man får vondt når man blir klort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...