Gå til innhold

Hva er din favorittkrig?


Gjest incognita

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

Jeg lærte nettopp at Michiavelli foreslo i sin "håndbok" for statsledere å innføre verneplikt. Han mente den ville være viktig for å bygge nasjonalfølelse. Dette var altså allerede på 1400-tallet.

Jeg har alltid trodd at verneplikten hadde sitt utsprang fra den franske revolusjonen, jeg vet iallefall at den ble benyttet av Napoleon. Uten verneplikt ville det dessuten vært umulig å mobilisere de enorme hærene som kjempet i verdenskrigene, så den ble iallefall benyttet der, det er helt sikkert.

Lærte noe nytt i dag og. :danse:

Roma hadde "verneplikt" før Marian reforms, frem til 107 fkr. var det en plikt å ære å tjene den romerske republikk. Etter 107fkr. det den romerske legionen proff.

Det har også vært verneplikt eller semi verneplikt osv. Kommuner var påkrevd å gi så så mange soldater til provinsen og provinsen til en konge eller prins osv.

Napoleon var vel den første som innførte det i Frankrike, men i resten av Europa fantes det i små former over alt.

Storbritannia hadde ikke noe "draft" før i WW1, frem til da var hæren helt proff.

Under 7 års krigen hadde Østrike 2 hærer, en som var østrisk, og ganske god, den andre tilhørte det helligere romerske rike. De sleit med å få nok soldater til den hæren, hver prins som var i det HRR var på krevd å skaffe så så mange soldater(basert på størrelsen av hans territorie ) Hver landsby i hans område var påkrevd så så mange soldater eller hester osv. Men de nådde aldri det de skulle, en provins skulle gi 20 000 man, mens de fikk bare ca. 3500) Dette var delvis fordi bønder og bygdefolk ikke gadd å bli dratt inn i en krig, og delvis fordi prinsene ikke så på det som noe lurt(både av forsvars årsaker og økonomi(menn i krig kan ikke driver gårder eller butikker) Og de soldatene den hæren fikk var ofte motvillige og ikke godt trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest incognita

Roma hadde "verneplikt" før Marian reforms, frem til 107 fkr. var det en plikt å ære å tjene den romerske republikk. Etter 107fkr. det den romerske legionen proff.

Det har også vært verneplikt eller semi verneplikt osv. Kommuner var påkrevd å gi så så mange soldater til provinsen og provinsen til en konge eller prins osv.

Napoleon var vel den første som innførte det i Frankrike, men i resten av Europa fantes det i små former over alt.

Storbritannia hadde ikke noe "draft" før i WW1, frem til da var hæren helt proff.

Under 7 års krigen hadde Østrike 2 hærer, en som var østrisk, og ganske god, den andre tilhørte det helligere romerske rike. De sleit med å få nok soldater til den hæren, hver prins som var i det HRR var på krevd å skaffe så så mange soldater(basert på størrelsen av hans territorie ) Hver landsby i hans område var påkrevd så så mange soldater eller hester osv. Men de nådde aldri det de skulle, en provins skulle gi 20 000 man, mens de fikk bare ca. 3500) Dette var delvis fordi bønder og bygdefolk ikke gadd å bli dratt inn i en krig, og delvis fordi prinsene ikke så på det som noe lurt(både av forsvars årsaker og økonomi(menn i krig kan ikke driver gårder eller butikker) Og de soldatene den hæren fikk var ofte motvillige og ikke godt trent.

Motvillige soldater er dårlig business. :P

...fortell flere funfacts da! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Motvillige soldater er dårlig business. :P

...fortell flere funfacts da! :popcorn:

Fun?

Vel en annen gang under 7 års krigen, stormet noen prøysiske soldater en artilleri posisjon som drev å skøyt på en by, kampen var på så nært hold at en av soldatene kommenterte at skudd hullene i kroppen på soldatene så mer ut som hull fra kanon kuler enn fra musketter.

Under krigen i spania under napoleons krigene. var det en britiske riflesoldat som het Thomas Plunkett,

Under en tilbake trekking, kom en fransk general i syne, noen mener han sto så mye som 700 meter unna, Plunkett la seg ned og skyøt og drepte generalen, og for å bevise at det ikke var flaks skøyt han en av offierne som løp for å hjelpe generalen.

Hvorvit det var 700 meter er usikkert, men det var minst 300 meter, da generalen trodde han var langt utenfor rekkevidden av musketter.

Under Napoleons kampanje i midtøsten 1799. kjempet han i det som er syria i dag, han kjempet da mot Ottomanene, og han viste at mannen som hadde i oppgave å stoppe napoleon var en brutal jævel.

Napoleon bestemte seg for å "skremme" Denne mannen, og vise han kunne være like brutal. Han beleiret et fort. Og lovet at de som overga seg ville bli spart. Men når de overga seg gikk han mot sitt ord og fikk alle henretta. Dette var ene og alene gjort for å skremme/imponere sin ottomanske motstander. Og er en av de klart mest avskyelige tingene Napoleon gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita

Napoleon bestemte seg for å "skremme" Denne mannen, og vise han kunne være like brutal. Han beleiret et fort. Og lovet at de som overga seg ville bli spart. Men når de overga seg gikk han mot sitt ord og fikk alle henretta. Dette var ene og alene gjort for å skremme/imponere sin ottomanske motstander. Og er en av de klart mest avskyelige tingene Napoleon gjorde.

:sjokkert: ...ganske ufint egentlig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Motvillige soldater er dårlig business. :P

...fortell flere funfacts da! :popcorn:

Bernard Law Montgomery skriver følgende i "A History of Warfare":

"..., curiously enough, my old enemy Rommel received the wound which removed him from the battle of Normandy (1944) in the village of Ste Foy de Montgomery..."

Han var selv overbevist om at han var en etterkommer av "Roger Montgoméry, a cousin of the Conqueror, (who) fought on the right wing of the army at Hastings..."

Skotske forskere tror derimot ikke at det er noe slektskap mellom den normanniske slekten Montgomery og den skotske slekten med samme navn som Montgomery tilhørte. Samtidig er det interessant å merke at normanneren Montgoméry kom fra det stedet der Rommel ble såret, og tok navnet sitt derfra. Stedsnavnet Montgomery, betyr noe sånt som "Gomerics fjell" på norsk og man tror at Gomeric var en norsk eller dansk viking.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei kanskje ikke. Kanskje hadde vi vært et annet sted eller hatt det bedre til og med?

Er du virkelig så kunnskapsløs at du ikke ser verdien av krigene? Har du ikke forståelse for hva krigene har ført til?

Har du i det hele tatt lest historie og sammenlignet nåtiden med hvordan det var før?

Anonymous poster hash: b2b19...34a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde egentlig tenkt å starte en "Hvem er din favorittdiktator gjennom tidene?"-tråd også, men tror ikke jeg tør. :fnise:

Det er ferdinand Marcos. Min bestefars bror, altså min grandonkel var marcos private fly-pilot, og min bestefars søster var imelda og marcos private hus-lege.

Dengang marcos styrte på fillipinene inntil 1986 var valutakursen 1 pesos= 2 dollar, idag er valutakursen 48 pesos= 1 dollar. Demokrati og kapitalisme er ikke for fattige mennesker i fattige land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne mennesker som dette skremmer meg egentlig. Greit at man kan ha gode samtaler om hvilke kriger som er interessante osv.. Men å bruke ordet favoritt og krig i samme setning blir for drøyt for meg. Noen folk runker og diller seg jo selv til kriger, vi får bare håpe så få av disse menneskene får makt i forskjellige land i framtiden.



Anonymous poster hash: 22a35...526
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest incognita

Sånne mennesker som dette skremmer meg egentlig. Greit at man kan ha gode samtaler om hvilke kriger som er interessante osv.. Men å bruke ordet favoritt og krig i samme setning blir for drøyt for meg. Noen folk runker og diller seg jo selv til kriger, vi får bare håpe så få av disse menneskene får makt i forskjellige land i framtiden.

Anonymous poster hash: 22a35...526

Og slike mennesker som deg, som ikke forstår mer enn dette skremmer meg. Hvis du ikke klarer å ta ordet "favorittkrig" med humor så sier det mest om deg. Krig er utrolig interessant og svært viktig i et historisk perspektiv, så beklager om jeg ikke ordla meg PK nok for deg - men det er da virkelig innafor å ha en favoritt (les: den man synes er mest spennende, mest interessant, den man har lest mest om eller sett mest dokumentarer om) blant krigene som allerede har forekommet i verden. Vi sitter ikke her og heier frem krig.

Ordet "favoritt" er ikke positivt ladet, det betyr bare (i denne sammenhengen) den man velger om man må velge én av mange. Den du foretrekker, om du vil. Ville det passet deg bedre, kanskje? "Hvilken krig foretrekker du?"? Om du ikke skjønner at navnet på tråden er ment humoristisk så er det du som har et problem her.

Endret av incognita
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne mennesker som dette skremmer meg egentlig. Greit at man kan ha gode samtaler om hvilke kriger som er interessante osv.. Men å bruke ordet favoritt og krig i samme setning blir for drøyt for meg. Noen folk runker og diller seg jo selv til kriger, vi får bare håpe så få av disse menneskene får makt i forskjellige land i framtiden.

Anonymous poster hash: 22a35...526

Jeg synes begrepet "favorittkrig" er uproblematisk, selvom "krig" nesten utelukkende er negativt ladet. Dersom du er bare litt historieinteressert, vil du oppdage at du støter på kriger ofte, og at mange av dem varte lenge nok til at de definerte tidsepoken de befant seg i.

Dessuten kommer det forholdet at krigene er spennende å lese om, og konsekvensene av krigene har formet verden som omgir oss.

Det er også slik at dersom vi bare skal glemme krigene, gir vi også opp ettermælene til alle de menneskene som ofret seg for å forsvare oss fra diktatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg tenke litt, det er mange interessante kriger opp gjennom historien. Personlig er jeg veldig glad i de fra antikken eller middelalderen, men den danske krigen mot hanseatene på 1300tallet fascinerer meg noe vanvittig. Og ikke minst krigen om Gotland med dronning Margrethe i hovedrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...