Gjest Evans Skrevet 24. februar 2015 #81 Del Skrevet 24. februar 2015 Har ikke fått det med meg… hvornår var det, og hvorfra kom kritikken? http://www.nettavisen.no/na24/-er-villig-til-a-rive-ned-sin-egen-sjel/8514423.html http://www.nrk.no/kultur/mener-minmote-koblinger-bryter-med-vanlig-presseetikk-1.12067357 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nora Nordbo Skrevet 24. februar 2015 #82 Del Skrevet 24. februar 2015 http://www.nettavisen.no/na24/-er-villig-til-a-rive-ned-sin-egen-sjel/8514423.html http://www.nrk.no/kultur/mener-minmote-koblinger-bryter-med-vanlig-presseetikk-1.12067357 Takk! Mener du innlegget er merket korrekt? Er det nok at det står «kommersielt samarbeid» under bildene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 24. februar 2015 #83 Del Skrevet 24. februar 2015 Takk! Mener du innlegget er merket korrekt? Er det nok at det står «kommersielt samarbeid» under bildene? Jeg er ikke noen ekspert på FO sine rettningslinjer, men etter hva jeg har forstått er det i hvert fall ikke riktig merket. Da skulle det stått annonse øverst. Men jeg er litt usikker på om de rettnlingslinjene FO har laget for bloggere, som det er linket til i starten av denne tråden er generelle, slik at de gjelder alle mediabedrifter. Vil vel egentlig tro det, men er ikke sikker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 25. februar 2015 #84 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Fotballfrue er sponset av Colina Agency med Anette Ringstad i spissen.De fører blant annet merker som Ganni. Dette merkes konsekvent ikke, og i dag er intet unntak, http://websta.me/p/927746467123348618_36500176 Edit; Det var ikke mange dagene siden forrige "forglemmelse" ang samme merke, samme (manglende) merking. http://websta.me/p/924500392597964200_36500176 Endret 25. februar 2015 av Vitulina 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 25. februar 2015 #85 Del Skrevet 25. februar 2015 Fotballfrue er sponset av Colina Agency med Anette Ringstad i spissen.De fører blant annet merker som Ganni. Dette merkes konsekvent ikke, og i dag er intet unntak, http://websta.me/p/927746467123348618_36500176 Edit; Det var ikke mange dagene siden forrige "forglemmelse" ang samme merke, samme (manglende) merking. http://websta.me/p/924500392597964200_36500176 Hm, det blir på en måte en liten omvei: Hun reklamerer for Ganni, og samarbeidspartneren hennes - som ikke er Ganni, men som distribuerer merket i Norge tjener på det. Hvis hun mottar en fordel av denne samarbeidspartneren sin for disse bildene bør hun absolutt merke de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 25. februar 2015 #86 Del Skrevet 25. februar 2015 To av innleggene på bloggen til caroline berg erisen har nå en liten rekke av annonselenker. Lunsjinnlegget og blåmønster-innlegget. Slik jeg har forstått det skal det merkes øverst, selv om innlegget er ispedd annen moro som lunsjen de er på for eksempel. Hverken innlegget på bloggen eller linkene på facebook er merket. Dersom omtalen er blandet med resten av blogginnlegget, kan du for eksempel skrive innledningsvis at «Jeg er betalt av (selskap X) for å omtale produktet», «jeg har fått dette produktet fra (selskap X)», og lignende like tydelige formuleringer. For at leserne skal bli klar over reklamen før de leser blogginnlegget, må merkingen stå øverst i innlegget. Det avgjørende er at leserne ser merkingen med det samme, slik at de oppfatter at det er reklame før de leser resten av innlegget. Dette krever både tydelig plassering, tydelig skrift og stor nok skriftstørrelse. Dersom du legger ut annonselenker midt i blogginnlegget, er det viktig at lenkene er tydelig merket. http://www.forbrukerombudet.no/asset/5018/1/5018_1.pdf Korriger meg om jeg tar feil her nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 25. februar 2015 #87 Del Skrevet 25. februar 2015 Å få gratis klær er da vitterlig en fordel. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 25. februar 2015 #88 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Å få gratis klær er da vitterlig en fordel. Ja, får hun det så er det jo virkelig en fordel som skal merkes! Visste ikke at hun fikk det. Edit: Vet vi med sikkerhet at hun får det? Hvis det stemmer kan du tipse forbrukerombudet om det (se innlegg nr 1 i tråden), for da skal det helt, helt, helt klart merkes. Man kan jo tipse om man ikke er 100 % sikker også, forbrukerombudet må jo gjøre sine undersøkelser uansett Endret 25. februar 2015 av Evans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 25. februar 2015 #89 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Jeg er veldig glad i bloggen til Camilla Pihl. Syns hun tar så fine bilder og generelt er en person jeg lar meg inspirere av. Hun har jo fått en del pes for manglende merking, men jeg syns hun har blitt utrolig mye bedre på dette i det siste. Det er også veldig mange innlegg som ikke inneholder noe reklame, men kun er tips om for eksempel hår og vann. Kanskje alt fokuset på manglende merking får en del til å ta seg litt i nakkeskinnet og skjerpe seg? Det er jo i så fall veldig bra. Endret 25. februar 2015 av Evans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bond Skrevet 25. februar 2015 #90 Del Skrevet 25. februar 2015 Tråden ryddet for avsporinger Bond, forumansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Emma* Skrevet 25. februar 2015 #91 Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Å få gratis klær er da vitterlig en fordel. Ja, får hun det så er det jo virkelig en fordel som skal merkes! Visste ikke at hun fikk det. Edit: Vet vi med sikkerhet at hun får det? Hvis det stemmer kan du tipse forbrukerombudet om det (se innlegg nr 1 i tråden), for da skal det helt, helt, helt klart merkes. Man kan jo tipse om man ikke er 100 % sikker også, forbrukerombudet må jo gjøre sine undersøkelser uansett Hun har skrevet at hun har kjøpt disse klærne selv (Står i kommentarfeltet under innlegget om lunsj.) Endret 25. februar 2015 av *Emma* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 25. februar 2015 #92 Del Skrevet 25. februar 2015 Hun har skrevet at hun har kjøpt disse klærne selv (Står i kommentarfeltet under innlegget om lunsj.) Så fint! Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
el-len Skrevet 25. februar 2015 #93 Del Skrevet 25. februar 2015 Hun har skrevet at hun har kjøpt disse klærne selv (Står i kommentarfeltet under innlegget om lunsj.) Så grei hun er da, som gir så framtredende reklameplass til merket venninnen har agentur på :-) Koblingen mellom eieren av agenturet Colina og Camilla Pihl er kjent. Koblingen mellom CBE og Camilla Phil er kjent. Vennetjenestene de gjør hverandre (reklamere for CPs skomerke, "tilfeldig" plassering av bryllupsbladet CP er på coveret av hjemme hos CBE som er gift for årevis sden osv.) er kjent. Eieren av Colina er også avbildet sammen med CBE og Camilla Pihl på konsert (det innlegget hun ble klaget inn for ulovlig alkoholreklame for), på CBEs blogg. Og i kommentarfeltet under svarer CBE på spørsmål om hvor klærne er fra, at de er fra Ganni. Jeg nekter å tro at en dame som tar betalt 30 000 for et reklameinnlegg på Instagram legger ut et bilde som viser en stor handlepose hvor det står GANNI, samt flere bilder hvor merket er nevnt, gjør denne tjenesten for sin bekjente (tror ikke de er så veldig nære), og betaler full pris for klærne. Nekter å tro det. MEn det er selvsagt vanskelig å bevise hvs begge parter tier om det. Jeg ser mer og mer av denne snikreklamen. Det er vel veien de må gå når leserne er mettet av at innleggene flommer over av sponsede innlegg som dessverre må merkes som annonser. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vitulina Skrevet 25. februar 2015 #94 Del Skrevet 25. februar 2015 Dere kan jo bare prøve å bestille klær på nettet fra Ganni selv og se hvor ofte det kommer levert i en stor Ganni-pose. Oslo er ikke så stort, Anette Ringstad er en meget god venninne av Camilla Pihl og hun (som alle andre agenturer) gir bort klær til svært mange bloggere og kjendiser, og Fotballfrue er en av dem. Personlig synes jeg Ganni er et veldig dårlig merke, klærne produseres i Asia for en slikk og ingenting og selges som "dansk design av god kvalitet". Det er veldig langt fra sannheten. Fashioncherry er en annen blogger som ALDRI merker at klærne er sponset, og flesteparten av de som vises frem er gaver fra agenturer. Da hun fikk brev ang regelverk og merking begynte hun å skrive "lånt" bak enkelte klesplagg, men de samme klesplaggene legges altså ut for salg til høye priser på bloggerens egen bloppis. Ting man låner leveres gjerne tilbake. Motebransjen er rimelig råtten. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloggleseren Skrevet 25. februar 2015 #95 Del Skrevet 25. februar 2015 Motebransjen er rimelig råtten. Dette! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LedigNavn Skrevet 25. februar 2015 #96 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg kan ikke skjønne motviljen mot å merke riktig. Hvorfor er det enkelte bloggere som bare ikke vil gjøre det rett og hvorfor er det ikke viktigere for samarbeidspartnerne at alt blir gjort på riktig måte? Linni Meister merker konsekvent feil både på bloggen sin og på instagram. Jeg har gjort henne oppmerksom på dette i kommentarfeltet på bloggen, men hun sletter bare kommentarene mine og fortsetter som før. Det er jo ikke slik at jeg sa i fra for å være ekkel, men det virker det som at hun tror siden hun bare sletter kommentarene uten å ta til seg innholdet. Personlig liker jeg å få vite om det hvis jeg gjør noe galt, men det gjelder tydeligvis ikke for alle. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hulderjenta Skrevet 25. februar 2015 #97 Del Skrevet 25. februar 2015 Fordi det da blir så tydelig hvor gjennomsyret (enkelte) blogger er med reklame, og kjøpt og betalt.... MYE bedre å bare feie det under teppet og skjule det så godt de kan. :-P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nora Nordbo Skrevet 25. februar 2015 #98 Del Skrevet 25. februar 2015 Jeg kan ikke skjønne motviljen mot å merke riktig. Hvorfor er det enkelte bloggere som bare ikke vil gjøre det rett og hvorfor er det ikke viktigere for samarbeidspartnerne at alt blir gjort på riktig måte? Prøv å les denne artikkelen (NRK) om hvilken forskjell det gjør når annonseinnlegg eller -artikler ikke er merket riktig*. Kort sagt gjelder det om å lure folk så de ikke er obs på at noe er reklame. *Spesielt avsnittet med Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Presseforbundet. Citat: Jeg trodde jeg så et program om ulike skjerf, og jeg trodde jeg fikk anbefalinger fra noen som først og fremst har peiling på mote. Det er en stor forskjell på å få tips fra noen som anbefaler på bakgrunn av kunnskap versus å anbefale fordi de tjener penger på å selge produktene. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LedigNavn Skrevet 26. februar 2015 #99 Del Skrevet 26. februar 2015 Fordi det da blir så tydelig hvor gjennomsyret (enkelte) blogger er med reklame, og kjøpt og betalt.... MYE bedre å bare feie det under teppet og skjule det så godt de kan. :-P Prøv å les denne artikkelen (NRK) om hvilken forskjell det gjør når annonseinnlegg eller -artikler ikke er merket riktig*. Kort sagt gjelder det om å lure folk så de ikke er obs på at noe er reklame. *Spesielt avsnittet med Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Presseforbundet. Citat: Jeg trodde jeg så et program om ulike skjerf, og jeg trodde jeg fikk anbefalinger fra noen som først og fremst har peiling på mote. Det er en stor forskjell på å få tips fra noen som anbefaler på bakgrunn av kunnskap versus å anbefale fordi de tjener penger på å selge produktene. Jeg innser at jeg var vel blåøyd da jeg trodde at bloggere og samarbeidspartnere tross alt ville foretrekke å gjøre alt på lovlig måte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 26. februar 2015 #100 Del Skrevet 26. februar 2015 Hun har skrevet at hun har kjøpt disse klærne selv (Står i kommentarfeltet under innlegget om lunsj.) Det har hun svart mange ganger, på ulike spørsmål om sponsing. Og da er det tilsynelatende greitt. Det jeg IKKE har sett henne si, før de siste par dagene, er resten av historien, som er at selv om det rent teknisk stemmer at hun har kjøpt klærne selv, så får hun inntekter av salget som genereres fra klikk fra hennes lenker. Gansk kjekt opplegg, for da kan bloggeren si, uten å lyve, at de har betalt klærne selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg