Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec


Grønt blad

Anbefalte innlegg

Har også fått svar vedr. denne http://stylista.no/blog/ingrid-holm/print-shirt-and-flare-jeanssom du tidligere lurte på. Hun har ikke tjent noe på innlegget og det er ikke affilatelenke :)

Så bra! Da later det til at det meste hun merker er riktig :) + superbra at hun svarer og at alle kommentarene kommer igjennom!

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, vi kan jo ikke bevise det. Men det er et faktum at de største motebloggerne jevnlig kjører "kosebilder" med Costume fremtredende plassert (Camilla P, Cath in the City, CBE). Iblant reklamerer de også for Tara. Begge deler utgis av Bonnier... Hvor stor er sjansen for at noen av disse jentene tilfeldigvis skulle lese og profilere Tara, som er for velvoksne kvinner,...? Hvis du ser på dagens innlegg, er det intet mindre en to bilder hos Cath som viser hele fronten på Costume, lekkert dandert. Når man vet hvor dodgy hele denne bransjen er, så skal det godt gjøres å tro at de gjør dette gratis, tenker jeg.

Egentlig er det vel Bonnier vi burde klage inn. Tipper det er de som foreslår den skjulte produktplassereingen. Ganske så kynisk når man vet det ikke er lov.

Jeg er veldig enig i hva du skriver, og fordel trenger vel ikke å være økonomisk fordel. Klø hverandre på ryggen er jo også en fordel, selv om den ikke er så synelig. Men det er vanskelig å "bevise" at det foreligger en fordel hvis de ikke har et samarbeid, eller når vi ikke har innsyn i hva slags fordel det er tale om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn for å følge opp forrige post:

Innlegg hos Annette Haga fra februar, som både "tilfeldigvis" profilerer Costume (bilde nr. 11) og dokumenterer at hun har vært på lunsj hos Bonner (bilde nr. 8). Sikkert en tilfeldighet. Or not.

http://stylista.no/blog/nettenestea/snapchat-lately-6

Oppdatering:

Det viser seg at Stylista, altså bloggplattformen til Annette Haga og Cath in the City, eies av Bonnier:

http://bonniermedia.no/category/1313

Da synes jeg det er ganske nærliggende å tro at produktplassering av Bonniers magasiner på disse bloggene må være ledd i et kommersielt samarbeid?

Bonnier gir også ut "Stella" og "I form", begge deler blader som har vært profilert på bloggen til CBE, om jeg ikke husker helt feil.

En lunsj, mat og andre goder er jo en fordel. Og om det er Bonnier som eier plattformen de blogger fra er det jo nærliggende å tenke at de kan få ett eller annet, kanskje bedre plassering eller lignende, om de reklamerer for andre produkter fra Bonnier. Kanskje forbrukerombudet bør få et tips om dette, de kan vel få innsyn i avtaler og ordninger vi vanlige folk ikke kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frugull

Har fulgt med på disse innleggene om merking på innlegg fra bloggere i Norge.

Bloggeren Mamsi.no er ei som virkelig brenner for dette og blir lite blid når bloggere ikke gjør ting riktig.

Gikk innom hennes blogg i dag og leste litt fra da hun start sin blogg..

Da fant jeg noen innlegg som jeg lurer på om er gjort slik hun mener reglene er.

1: 11.08.14..Lisa jeans fra Gina Tricot

2: 13.08.14 Ansiktskrem

3.19.08.14..Lavendel er lik lykke

4. 23.08.14..Amme bh

5. 25.08.14 Parfymetips fra Moods of Norway

6: 7.10.14 Burts Bees

7:11.10.14 Meet my Neighbour

jeg gikk ikke gjennom alle månedene hun har blogget

Nå kan det være jeg er så dum att dette er merket på en eller annen måte,men kan ikke si jeg ser dette.

Er ikke disse innleggene reklame? Trenger de ikke merkes annonse øverst i høyre hjørne eller midt i innleggene?

Håper noen av dere kan svare meg.. som sagt..jeg kan ha oversett ordet anonnse

Endret av Frugull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på disse innleggene om merking på innlegg fra bloggere i Norge.

Bloggeren Mamsi.no er ei som virkelig brenner for dette og blir lite blid når bloggere ikke gjør ting riktig.

Gikk innom hennes blogg i dag og leste litt fra da hun start sin blogg..

Da fant jeg noen innlegg som jeg lurer på om er gjort slik hun mener reglene er.

1: 11.08.14..Lisa jeans fra Gina Tricot

2: 13.08.14 Ansiktskrem

3.19.08.14..Lavendel er lik lykke

4. 23.08.14..Amme bh

5. 25.08.14 Parfymetips fra Moods of Norway

6: 7.10.14 Burts Bees

7:11.10.14 Meet my Neighbour

jeg gikk ikke gjennom alle månedene hun har blogget

Nå kan det være jeg er så dum att dette er merket på en eller annen måte,men kan ikke si jeg ser dette.

Er ikke disse innleggene reklame? Trenger de ikke merkes annonse øverst i høyre hjørne eller midt i innleggene?

Håper noen av dere kan svare meg.. som sagt..jeg kan ha oversett ordet anonnse

altså, jeg gidder ikke og gå inn og sjekke det. Den mest nærliggende forklaringen, siden hun brenner for dette, er vel at det rett og slett ikke er reklame? Den andre muligheten er at hun sitter i glasshus og kaster stein. Og hva så? Det har jo faktisk ingenting med saken å gjøre. CBE gjør de feilene CBE gjør. Og de blir ikke større eller mindre av at andre gjør det samme. Eller ikke. Det er faktisk helt irrelevant.

Nå er det jo ikke sånn at jeg ikke bryr meg om manglende merking av reklame. Men DU bryr deg ikke om manglende merking av reklame. Det har du sagt selv. Og da virker dette innlegget ditt ganske smålig.

Endret av Amafalathiel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Whatevz

Har fulgt med på disse innleggene om merking på innlegg fra bloggere i Norge.

Bloggeren Mamsi.no er ei som virkelig brenner for dette og blir lite blid når bloggere ikke gjør ting riktig.

Gikk innom hennes blogg i dag og leste litt fra da hun start sin blogg..

Da fant jeg noen innlegg som jeg lurer på om er gjort slik hun mener reglene er.

1: 11.08.14..Lisa jeans fra Gina Tricot

2: 13.08.14 Ansiktskrem

3.19.08.14..Lavendel er lik lykke

4. 23.08.14..Amme bh

5. 25.08.14 Parfymetips fra Moods of Norway

6: 7.10.14 Burts Bees

7:11.10.14 Meet my Neighbour

jeg gikk ikke gjennom alle månedene hun har blogget

Nå kan det være jeg er så dum att dette er merket på en eller annen måte,men kan ikke si jeg ser dette.

Er ikke disse innleggene reklame? Trenger de ikke merkes annonse øverst i høyre hjørne eller midt i innleggene?

Håper noen av dere kan svare meg.. som sagt..jeg kan ha oversett ordet anonnse

Hun har skrevet at hun har maks 200 lesere hver dag og det er som regel for lite lesere til å bli sponset noe som helst. Man kan skrive om produkter og klær uten at noen har gitt dem det gratio. Jeg vet om en sminkeblogger som kjøper produkter selv og linker til dit hun har kjøpt dem på nett, for det kommer alltid spm hvor det er kjøpt. Så hun linker i innlegget for å hjelpe.

Det er kun reklame om man tjener på det :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frugull

Det er jo så idiotisk. At hun som skriker høyest om ikke merking kan holde på fordi hun bare har 200 lesere pr dag, mens andre bloggere med mange leser får så hatten passer.

Dette må da vel være likt for alle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frugull

Det er ikke nødvendigvis reklame dersom man omtaler og tipser om produkter på en blogg. Har hun kjøpt produktene selv og ikke tjener noe på innlegga så er det ikke reklame. Jeg leste noen av innlegga du nevnte og synes ikke det ser ut som reklame, men innlegg hun skrev for å tipse andre etter å ha kjøpt tinga selv og vært fornøyd med dem. (Men vi kan jo ikke vite.)

dere mener jo at om en blogger sier hun har vært på jernia å kjøpt en kopp så skal det stå annonse..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så idiotisk. At hun som skriker høyest om ikke merking kan holde på fordi hun bare har 200 lesere pr dag, mens andre bloggere med mange leser får så hatten passer.

Dette må da vel være likt for alle?

Men spør henne selv, da, siden hun er her inne, om det er reklame (som i at hun har fått produktene sponset).

Jeg tror ikke merker som Burts Bees eller Moods of Norway sponser en blogger med 200 lesere pr. dag, men spør henne selv, da?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frugull

Men spør henne selv, da, siden hun er her inne, om det er reklame (som i at hun har fått produktene sponset).

Jeg tror ikke merker som Burts Bees eller Moods of Norway sponser en blogger med 200 lesere pr. dag, men spør henne selv, da?

regner med at hun leser dette selv og svarer når hun kan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dere mener jo at om en blogger sier hun har vært på jernia å kjøpt en kopp så skal det stå annonse..

Hvem er det som mener at det er reklame å omtale noe en har betalt selv? VIs meg èn som mener det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frugull

Hvem er det som mener at det er reklame å omtale noe en har betalt selv? VIs meg èn som mener det.

jeg spurte i ett innlegg på fotballfrue kritikk om det var slik at det må stå annonse i ett svar om bloggerne svarer sine lesere om hvor en ting er kjøpt. Det med jernia var ett eksempel. Det er jo mange lesere som spør om slikt.

Svaret var at det må det om bloggerne har ett lite samarbeid med den butikken.

Lurer på om alle bloggere gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg spurte i ett innlegg på fotballfrue kritikk om det var slik at det må stå annonse i ett svar om bloggerne svarer sine lesere om hvor en ting er kjøpt. Det med jernia var ett eksempel. Det er jo mange lesere som spør om slikt.

Svaret var at det må det om bloggerne har ett lite samarbeid med den butikken.

Lurer på om alle bloggere gjør det?

ja, hvis de har et samarbeid så er det selvfølgelig reklame, og er det reklame så skal det merkes. Motsetningsslutningen er selvfølgelig at hvis de IKKE har et samarbeid, så trenger det ikke merkes. Selvfølgelig. Dvs de tilfellene der de har kjøpt en vare selv med sine egne penger, og omtaler den på eget initiativ, uten å få betalt for det. Det er jo noe helt annet. Det virker på meg som om du ikke helt forstår forskjellen???

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo så idiotisk. At hun som skriker høyest om ikke merking kan holde på fordi hun bare har 200 lesere pr dag, mens andre bloggere med mange leser får så hatten passer.

Dette må da vel være likt for alle?

Hvis hun mottar en fordel for tipsene/anbefalingene/innleggene hun deler, er det markedsføring og skal merkes. Gjør hun ikke det, er det bare et tips/anbefaling.

Hvis du ser på side 1 har jeg et innlegg hvor jeg spør om noe som jeg syns ser ut som reklame, er reklame eller ikke. Bloggeren svarte i kommentarfeltet på bloggen, og hun mottok ingen fordel for anbefalingen hun gav om produktet, og det skal da heller ikke merkes som annonse.

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå!

Her er en artikkel med annonselenker i VG… og de merker heller ikke innlegget.

(Gjelder det andre regler for aviser?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå!

Her er en artikkel med annonselenker i VG… og de merker heller ikke innlegget.

(Gjelder det andre regler for aviser?)

Ser ingen annonselenker i innlegget jeg, kun linker til tidligere omtaler av kjoler, personer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...