Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec

Grønt blad

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Bergensia

Virker som UB har fått orden i sakene og nå stod det sponset/annonse først på flere blogger, selv om jeg hadde på adblock!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lene Orvik, en av UB-bloggerne, kan da ikke oppfylle FOs krav til merking ? Hun har blant annet en konkurranse  (innlegg 18.07) hvor man kvalifiserer til deltagelse gjennom å "regramme" et bilde MED de riktige hashtaggene. Dette må da være å ta rosablogg-reklame til nye høyder ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne FF løst hele problematikken rundt merking av innlegg ved å skrive øverst i f.eks. headeren sin at "på denne nettsiden forekommer det reklame, annonselenker og produktplassering" ? Bare spør. Tror jeg hadde gjort det sånn da i såfall. Enkelt og greit. De som leser bloggen leser den uavhengig av reklame tror nå jeg..

Endret av SKE87
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne FF løst hele problematikken rundt merking av innlegg ved å skrive øverst i f.eks. headeren sin at "på denne nettsiden forekommer det reklame, annonselenker og produktplassering" ? Bare spør. Tror jeg hadde gjort det sånn da i såfall. Enkelt og greit. De som leser bloggen leser den uavhengig av reklame tror nå jeg..

Nei det kan man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan vi ikke det. Derav behovet for at bloggeren holder sin sti ren, derav behovet for regler.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det kan man ikke.

Bare fordi jeg lurer: hvorfor ikke? Siden det er sånn feks tv-programmer løser det...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være selverklært utrolig smart og utrolig reflektert så har virkelig ikke Soohie Elise skjønt det med merking blogg vs aviser( ref. Sophie siste blogginnlegg og kommentaren der). Hun skjønner faktisk ikke forskjell på en avis og en blogg...

Endret av Tarese
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cement

Uten at jeg har lest SE's blogg og vet konkret hva hun merker bedre enn aviser, eller hva hun mener aviser generelt er dårlige på, er det jo å si at heller ikke tradisjonelle medier har adgang til å skjule kommersielle budskap i redaksjonell tekst. At enkelte medier har brutt presseskikk er sikkert, men det er knapt et bevis på at SEs blogg er mer troverdig enn landets aviser. Jeg føler meg tryggere på redaksjonell integritet hos en journalist i f eks Aftenposten og DN enn hos en rosablogger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar i VG i dag om FO og merking av reklame

http://www.vg.no/nyheter/meninger/blogg/bloggeres-lovbrudd-maa-faa-konsekvenser/a/23490027/

Kanskje det blir en endring så det blir litt lettere å straffe de som bryter loven.

Jeg håper det kommer en endring som gjør det enklere for Forbrukerombudet å straffe bloggerene med f.eks. bøter når de bryter loven.  Sånn som det er nå er vel det sterkeste virkelmidlet Forbrukeromrbudet bruker er å sende et brev hvor de sier at "fy og fy, du har ikke merket riktig" og ikke noe mer.  

Å gå veien om Markedsrådet virker tungvint siden de møtes så sjelden og har begrensninger på antall saker de går gjennom. På grunn av disse begrensningene er det jo stor sannsynlighet for at mange saker ikke engang blir behandlet av Markedsrådet.  Som Camilla Bjørn påpeker i kommentaren sin kan det jo ikke matche farten i blogguniverset.

--Redigert pga skrivefeil. (Ikke bare-bare å skrive innlegg på KG og snakke med kunder i telefon samtidig.)

Endret av Christiane_W
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg håper det kommer en endring som gjør det enklere for Forbrukerombudet mulighet til å straffe bloggerene med f.eks. bøter når de bryter loven.  Sånn som det er nå er vel det sterkeste virkelmidlet Forbrukeromrbudet bruker er å sende et brev hvor de sier at "fy og fy, du har ikke merket riktig" og ikke noe mer.  

Å gå veien om Markedsrådet virker tungvint siden at de møtes så sjelden og har begrensninger på antall saker de går gjennom. På grunn av disse begrensningene er det jo stor sannsynlighet for at mange saker ikke engang blir behandlet av Markedsrådet.  Som Camilla Bjørn påpeker i kommentaren sin kan det jo ikke matche farten i blogguniverset.

Jeg er helt enig, og håper at de kommer til at det faktisk må til en endring. Nå blir det bare ris bak speilet og det virker som bloggerne sitter med all makt - og ikke de som faktisk skal påse at regelverket følges.

Bloggerne hevder at bloggen er en fulltidsjobb, og bør da være voksne nok til å følge regelverket, og ikke be de som fører tilsyn ta seg sommerferie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Evans

Bare fordi jeg lurer: hvorfor ikke? Siden det er sånn feks tv-programmer løser det...

Tv-programmene løser det ikke på den måten. Når det er pause i programmet, veit alle at de neste fem minuttene kommer det en rekke reklamefilmer. Alle vet at akkurat da så er det reklame.

(Edit: Før stod det reklame før innslaget på TV2. Vet ikke om det er slik lenger, eller om det bare er pausemusikk først)

Blogger har ikke denne reklamepause som TV har. Det er litt hverdagsinnlegg og reklame om hverandre. Hva som er hverdag, bare et fint bilde, hva man får betalt for og ikke kommer ikke klart frem om det ikke står i klartekst. 

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tv-programmene løser det ikke på den måten. Når det er pause i programmet, veit alle at de neste fem minuttene kommer det en rekke reklamefilmer. Alle vet at akkurat da så er det reklame.

(Edit: Før stod det reklame før innslaget på TV2. Vet ikke om det er slik lenger, eller om det bare er pausemusikk først)

Blogger har ikke denne reklamepause som TV har. Det er litt hverdagsinnlegg og reklame om hverandre. Hva som er hverdag, bare et fint bilde, hva man får betalt for og ikke kommer ikke klart frem om det ikke står i klartekst.

SKE87 får svare selv men jeg tipper han/hun sikter til programmer som har produktplassering hvor det merkes med en P oppe i hjørnet :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

SKE87 får svare selv men jeg tipper han/hun sikter til programmer som har produktplassering hvor det merkes med en P oppe i hjørnet :)

Åja! Tenkte på reklamepauser jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det er produktplassering, omtales jo ikke produktene, de bare synes i bildene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er produktplassering, omtales jo ikke produktene, de bare synes i bildene.

kan sammenlignes med umerkede innlegg hos ff da? Feks frokostblanding med caps ved siden av. Produktplassering.

Edit:rettet ord

Endret av MiniMjau
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan sammenlignes med utmerkede innlegg hos ff da? Feks frokostblanding med caps ved siden av. Produktplassering

Regner med du  mener "umerkede" og ikke "utmerkede"? :)

Og produktplassering er jo en slags snikreklame, som kan bety at det er et samarbeid på gang (jfr Froosh-saken), at fruen ønsker et samarbeid ("grooming" som det heter på fint) eller at leverandøren ønsker at produktet vises uten at det merkes som reklame (og det har jo vist seg at mange leverandører ønsker dette)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...