Gå til innhold

Bloggere og manglende merking av reklamec

Grønt blad

Anbefalte innlegg

Det har hun svart mange ganger, på ulike spørsmål om sponsing. Og da er det tilsynelatende greitt. Det jeg IKKE har sett henne si, før de siste par dagene, er resten av historien, som er at selv om det rent teknisk stemmer at hun har kjøpt klærne selv, så får hun inntekter av salget som genereres fra klikk fra hennes lenker.

Gansk kjekt opplegg, for da kan bloggeren si, uten å lyve, at de har betalt klærne selv.

At de tjener på klikk via lenker de legger ut har vel vært "common knowledge" ganske lenge?

Uansett var min kommentar ment til dem som skrev og mente at hun hadde fått gratis klær.

For det sa hun at ikke stemte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men tror du at det stemmer, fordi hun skriver det?

Jeg vet ikke, men jeg merker meg hva som står i innleggene over, av el-len og Vitulina, og kjenner jeg er veldig skeptisk. Hvorfor skulle hun gi så framtredende reklameplass til en benkjent, som hadde fått henne til å kjøpe klærne til full pris? og merket Ganni har hun vist fram mange ganger før på samme måte.

Det jeg vet, er at jeg har bestilt klær fra Ganni, og de kom ikke i en så fin pose. :fnise:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men jeg merker meg hva som står i innleggene over, av el-len og Vitulina, og kjenner jeg er veldig skeptisk. Hvorfor skulle hun gi så framtredende reklameplass til en benkjent, som hadde fått henne til å kjøpe klærne til full pris? og merket Ganni har hun vist fram mange ganger før på samme måte.

Det jeg vet, er at jeg har bestilt klær fra Ganni, og de kom ikke i en så fin pose. :fnise:

Jeg gidder ikke å tro noe om det . (For det spiller ingen rolle hva jeg tror ;) )

Jeg skrev bare hva hun selv sa. Og hun sa at hun kjøpte alle klærne sine selv. (Bortsett fra treningstøy.) Men hun sa ingenting om hun betalte fullpris eller fikk dem rabattert ;)

Endret av *Emma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de tjener på klikk via lenker de legger ut har vel vært "common knowledge" ganske lenge?

Uansett var min kommentar ment til dem som skrev og mente at hun hadde fått gratis klær.

For det sa hun at ikke stemte :)

Ja det er jo kjent. Poenget er at de ikke nevner den biten når de sier at de har kjøpt plagget selv. Og da forteller de bare halve sannheten. Og dette landskapet er ganske uoversiktlig for de fleste av oss
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle bloggere får tilsendt enorme mengder utstyr og klær. Det er heller ikke spesielt vanskelig å nøste opp i dette, jeg har selv kontakter i visse medie- og motemiljø, og jeg vet med sikkerhet at FF har stått på "gavelisten" til Lindex med flere. Alle agenturer lar bloggere og kjendiser komme på besøk til showrooms hvor de så plukker ut mengder med plagg som koster tusenvis av kroner.

Tror dere at Tone Damli har kjøpt klær fra Designer Remix, Hunkydory, Iro eller andre merker? Det har hun gjort akkurat like lite som at FF har kjøpt klær fra Ganni.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg innser at jeg var vel blåøyd da jeg trodde at bloggere og samarbeidspartnere tross alt ville foretrekke å gjøre alt på lovlig måte.

Man trenger ikke være spesielt naiv for å bli lurt av reklame. Det er en grunn til at det er regler for hvordan reklame skal merkes. Prøv å forestill deg du ser på NRK nyheterne - det er et innslag om norsk smørebom, så noe om at rødkål er kreftforebyggende, deretter en rapport om situasjonen i Ukraine…
Men tenk hvis innslaget om rødkål faktisk var sponset av (den stygge, onde, feite!?) foreningen for norske rødkålsavlere! Uten merkning ville du oppfatte det som en nyhetssak, rapportert av noen du "stoler" på, dvs. NRK nyheterne. Men med merkning av reklame, à la OBS, nu avbryter vi nyheterne for å vise reklamer!!!, så ville du ta det innover deg på en hel annen måte.
Bloggere og annonsører tjener veldig, veldig mange penger på reklamer, og reklame har størst "impact" når det er umerket. Derfor forsøker de omgå regelverket… more money.
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke være spesielt naiv for å bli lurt av reklame. Det er en grunn til at det er regler for hvordan reklame skal merkes. Prøv å forestill deg du ser på NRK nyheterne - det er et innslag om norsk smørebom, så noe om at rødkål er kreftforebyggende, deretter en rapport om situasjonen i Ukraine…
Men tenk hvis innslaget om rødkål faktisk var sponset av (den stygge, onde, feite!?) foreningen for norske rødkålsavlere! Uten merkning ville du oppfatte det som en nyhetssak, rapportert av noen du "stoler" på, dvs. NRK nyheterne. Men med merkning av reklame, à la OBS, nu avbryter vi nyheterne for å vise reklamer!!!, så ville du ta det innover deg på en hel annen måte.
Bloggere og annonsører tjener veldig, veldig mange penger på reklamer, og reklame har størst "impact" når det er umerket. Derfor forsøker de omgå regelverket… more money.

Jeg syns det er veldig vanskelig å si hva som er reklame og ikke reklame, jeg. Jeg har mista helt troa på at bloggere merker alt som er reklame, og når jeg nå ser innlegg med tips/anbefalinger med direkte lenker til ulike sider, blir jeg i veldig tvil om det er reklame eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å merke innlegg som reklame om det er det. Selv, som blogger, merker jeg alltid sponsede innlegg eller reklame ved å skrive det helt oppe i høyre hjørnet. Det er viktig å være ærlig. Hvis man får betalt, må man skrive det ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er viktig å merke innlegg som reklame om det er det. Selv, som blogger, merker jeg alltid sponsede innlegg eller reklame ved å skrive det helt oppe i høyre hjørnet. Det er viktig å være ærlig. Hvis man får betalt, må man skrive det ;)

Bra du gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra :) det er så bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På det nyeste innlegget til mammatilmichelle så er et umerket reklame mener jeg. Hele inlegget dreier seg om kakebordet og hvor man kan bestille det, samt hvor man kan melde seg på kurs for å lære å lage like kaker. Regner i alle fall med at det er reklame, ingenting i hele innlegget sier det eller ikke.

Skal vedde på at mamman til Michelle ikke har betalt ei krone for disse kakene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På det nyeste innlegget til mammatilmichelle så er et umerket reklame mener jeg. Hele inlegget dreier seg om kakebordet og hvor man kan bestille det, samt hvor man kan melde seg på kurs for å lære å lage like kaker. Regner i alle fall med at det er reklame, ingenting i hele innlegget sier det eller ikke.

Skal vedde på at mamman til Michelle ikke har betalt ei krone for disse kakene.

Jeg så også det.

Nei, det er vel grunn til å tro at hun har fått noe igjen for å gi så framtredende reklameplass til produsenten av kakene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg følger ei på instagram som til stadighet har bilder av noen lysestaker og linker til de som selger disse. Står ingenting om at det er reklame. Har hun bilde av andre interiørting er det ikke linket til leverandør eller designer. Skal dette meldes? Kan noen eventuelt legge ut link til FO hvor det skal meldes? Hun har forøvrig 5000 følgere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...