Gå til innhold

Dere som jobber på kafe, restaurant o.l


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest The damned

Jeg vet faktisk ikke hvordan det er med mattilsynet sine regler, men det hadde vært supert om det var tillatt å pakke feks brødene som er igjen på kveldstid inn i poser / eventuelt fryse dem, for deretter å selge dem neste dag (godt merket selvsagt). Samme burde vært mulig med feks biff. En biff som er utgått på dato smaker ofte bedre enn en som ikke er det, men så var det... matilsynet igjen da.

Anonymous poster hash: 5742b...1e7

En lokalbutikk her har en fryser til det formålet. Der er det brød og boller til nedsatt pris. Kun der jeg har sett det, men greit å gjøre det slik enn å kaste det.

Ellers er det jo noen butikker som selger varer til nedsatt pris på grunn av dato, men er ikke alle som gjør det så da regner jeg med at de kaster det hvis de ikke har en ordning med Frelsesarmeen e.l.

Synd, for jeg finner alltid mye der som jeg fryser ned.

Endret av The damned
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En lokalbutikk her har en fryser til det formålet. Der er det brød og boller til nedsatt pris. Kun der jeg har sett det, men greit å gjøre det slik enn å kaste det.

Ellers er det jo noen butikker som selger varer til nedsatt pris på grunn av dato, men er ikke alle som gjør det så da regner jeg med at de kaster det hvis de ikke har en ordning med Frelsesarmeen e.l.

Synd, for jeg finner alltid mye der som jeg fryser ned.

Vi selger også varer til nedsatt pris pga dato, men varer som faktisk har gått ut på dato har vi ikke lov å selge visstnok. Vet ikke om det er pga mattilsynet eller bare kjedens sine regler. Brød som vi steker på mandager kan vi ikke selge på tirsdager.

Anonymous poster hash: 5742b...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeiHade

Bakverk osv går i matavfallet på jobben min. Synes det er trist selv og liker ikke å kaste så mye mat som jeg gjør. Men jeg har heller ikke noe ønske om å trykke i meg vafler, wienerbrød og boller hver dag etter jobb, så det er ikke så mye annet å gjøre med maten. Før kunne jeg ta med meg en del poser hjem og dele ut til klassekamerater osv neste dag, men det er begrenset hvor mye man klarer å spise av det som blir til overs.

Snakker en del med sjefen om det da. Prøver å foreslå at vi kan steke mindre eller selge billigere, men man blir jo ikke kvitt alt uansett.

Synd er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

Vi selger også varer til nedsatt pris pga dato, men varer som faktisk har gått ut på dato har vi ikke lov å selge visstnok. Vet ikke om det er pga mattilsynet eller bare kjedens sine regler. Brød som vi steker på mandager kan vi ikke selge på tirsdager.

Anonymous poster hash: 5742b...1e7

Aner ikke om den lokalbutikken har lov til å selge brød fra dagen før nedfryst eller om det bare er noe de gjør.

Ja, det vet jeg at ikke er lov selv om mange butikker slurver med å ta bort det som allerede er gått ut på dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet tidligere så fikk vi ikke spise noe, da måtte vi betale for det var faktisk varer som koster penger. Dette startet etter at flere ble tatt i å produsere mer mat enn nødvendig for å ta med seg hjem igjen. Solgte bare smæting i flere kiosker men når enkelte stekte 40 belgiske vaffler mer enn normalt rett før stengetid, på en lørdag og uten at vafflene ble solgt så skjønte jo sjefene raskt hva som skjedde

Endret av BonBon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg jobbet på bakeri ble brødrene gitt til Frelsesarmeen og kaker etc. Som grisefor... Ingenting ble direkte 'kastet'..

Anonymous poster hash: d588d...132

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Men hvordan oppdages egentlig at vi tar med oss mat? Jeg tar ikke noen ting som helst, bare det som egentlig skal kastes, og jeg synes det blir for trist, og det er totalt sløsing med miljøet, så jeg har ikke dårlig samvittighet for å smugle med meg hjem noe. Et par kollegaer gjør det også. Det er også kollegaer som direkte stjeler varer når de skal ha pause. Ikke jeg. Men, jeg vet ikke hvorfor, men jeg føler at jeg må snike meg til det.. det er liksom ikke "akseptert" blandt enkelte. Hvorfor ikke? Føler liksom at enkelte kan begynne og se på deg som en som ikke er til å stole på når du tar med deg mat som skal kastes? Men, jeg har ingen dårlig samvittighet.. er en stor skam alt vi kaster, som heller kunne gått til folk. Og så sparer jeg massse penger på det da :P



Anonymous poster hash: 576a1...4c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet på butikk, der fikk jeg ta med bakevarer/brød hjem.

Nå jobber jeg på kafe, er ofte mye til overs. Bakevarer setter vi frem så frokostgjester kan ta kaker som de vil. Smørbrød osv blir satt inn til et "oppholdsrom" hvor folk har betalt for å være - der kan de forskyne seg med maten vi setter inn.

Men, det går uansett VELDIG mye i søpla. Ganske trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en cafe, med mye til overs hver eneste kveld. Noen kvelder er det mer enn andre kvelder selvsagt. Vi får ta med hjem det vi vil. Og resten kaster vi (som blir gitt til griser)

Kan selvfølgelig ikke spise kanelboller hver dag, men sunne grove smørbrød holder i flere dager :)

Jobbet på en annen cafe tidligere, og da ble det som var til overs samlet og gitt til fattighuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobbet tidligere pleide det å komme innom noen fra fattighuset rett før stengetid for å spørre om de kunne få bollene som ble igjen. Så vi gjorde avtale med de at de skulle få restene dersom det var igjen.

Altså de som jobbet på fattighuset fikk ta med restene å dele ut.

Endret av Plengionika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...