Gå til innhold

Hvor mange muslimer kjenner du ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, du har jo rett, jeg misforsto og trodde de 3842 var utlendinger alle sammen, hvilket jo er feil.

Når jeg summerer opp alle de røde tall, eksklusiv soningsoverføringene, så får jeg tallene 843 ikke-muslimer og 429 muslimer.

Da blir vel forholdet nærmere 50%.

Uansett så sier dette jo ikke så mye, når vi ikke vet hvor mange av hver gruppe utlendinger det er i norge.

Det vi vet, er at det er i nærheten av 180000 muslimer i Norge, dette utgjør altså 3,5% av Norges befolkning

Muslimer utgjør etter min utregning 11,2% av de fengslede, eller ifølge dine tall, 8,2%.

Altså en overrepresentasjon på ca 2,3-3,2 ganger.

Det er da noe, men det er kanskje ikke det tallet du ønskede?

Mulig vi har litt forskjellig forkunnskap om hvilke land som er "muslimske", er delvis muslimske eller er ikke muslimske. Jeg sier ikke at du ikke vet dette, men det er tydelig at vi teller litt forskjellig på en eller annen måte...

Hvor plasserer du feks folk fra Ghana, Etiopia, Eritrea eller Bosnia ? Ghana 1/10 er muslimer, Etiopia ca 4/10 er muslimer, Eritrea 50/50 og Bosnia 4/10 er musimer.

Jeg tok dessuten med de soningsoverførte da disse jo er like kriminelle, men venter på å bli send ut av landet. Av disse var alle (så vidt jeg kunne se) ikke-muslimske...

Det er også vanskelig å telle muslimer i Norge. Skal man telle med alle som har en muslimsk bakgrunn? eller ta utgangspunkt i hvor mange som er medlem av et muslimsk trosamfunn? Det finnes 136 muslimske trossamfunn i Norge, disse er basert på etninsk tilhørighet. Tyrkere samles i en moske, Irakiske i en annen.. Det finnes flere muslimske retninger og noen er defititivt mer sekulariserte enn andre

Når det gjelder å være overrepresentert i kriminalstatistikken kan man uten tvil si at østeuropeerne vinner den kampen (Litauen og Romania, Polen). Så kommer enkelte land som Nigeria som er ekstremt overrepresentert i forhold til antall innvandrere. Irak og Somalia er heller ikke helt borte, mens Pakistan ligger vel nesten på norsk nivå...

Innvandrergruppene fra land med høyest andel straffede er ofte kjennetegnet ved en høy andel unge menn. Vi vet også fra før at unge begår mer kriminalitet enn eldre. Og menn utgjør en mye større andel av de kriminelle enn kvinner.

Det blir ganske så tullete å komme med påstander som "muslimer er mere kriminelle enn andre" da dette går mere på kjønn, alder og etnisk tilhørighet (dårlig integrering), enn religion...

Uansett må målet til alle være at muslimer i Norge moderniserer sin religion, og tilpasser den våre verdier og det Norske samfunn. Sekularisering er den eneste veien å gå, og det at Norge ble kåret som det landet med mest muslimske verdier må da sees på som et godt utgangspunkt.

Vel, målet er vel egentlig at all religion forsvinner, men det blir å håpe på litt for mye...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært venner med en, gift med en, og samboer med en annen. Venninne med en. Alle prøvde å dytte på meg sin religion, fordi de mener at religionen deres er best. Han jeg var gift med, var kontrollerende, voldelig, og med et kvinnesyn som ikke hører middelalderen til, engang. Det samme med samboeren. Jeg var veldig åpen for nye kulturer etc, som ung. I dag vet jeg bedre.



Anonymous poster hash: 82073...c2e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjent 5 og alle var greie, med unntak av en mannlig kolega som skuffet meg veldig.



Anonymous poster hash: 5fc73...15e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi har litt forskjellig forkunnskap om hvilke land som er "muslimske", er delvis muslimske eller er ikke muslimske. Jeg sier ikke at du ikke vet dette, men det er tydelig at vi teller litt forskjellig på en eller annen måte...

Hvor plasserer du feks folk fra Ghana, Etiopia, Eritrea eller Bosnia ? Ghana 1/10 er muslimer, Etiopia ca 4/10 er muslimer, Eritrea 50/50 og Bosnia 4/10 er musimer.

Jeg tok dessuten med de soningsoverførte da disse jo er like kriminelle, men venter på å bli send ut av landet. Av disse var alle (så vidt jeg kunne se) ikke-muslimske...

Det er også vanskelig å telle muslimer i Norge. Skal man telle med alle som har en muslimsk bakgrunn? eller ta utgangspunkt i hvor mange som er medlem av et muslimsk trosamfunn? Det finnes 136 muslimske trossamfunn i Norge, disse er basert på etninsk tilhørighet. Tyrkere samles i en moske, Irakiske i en annen.. Det finnes flere muslimske retninger og noen er defititivt mer sekulariserte enn andre

Når det gjelder å være overrepresentert i kriminalstatistikken kan man uten tvil si at østeuropeerne vinner den kampen (Litauen og Romania, Polen). Så kommer enkelte land som Nigeria som er ekstremt overrepresentert i forhold til antall innvandrere. Irak og Somalia er heller ikke helt borte, mens Pakistan ligger vel nesten på norsk nivå...

Innvandrergruppene fra land med høyest andel straffede er ofte kjennetegnet ved en høy andel unge menn. Vi vet også fra før at unge begår mer kriminalitet enn eldre. Og menn utgjør en mye større andel av de kriminelle enn kvinner.

Det blir ganske så tullete å komme med påstander som "muslimer er mere kriminelle enn andre" da dette går mere på kjønn, alder og etnisk tilhørighet (dårlig integrering), enn religion...

Uansett må målet til alle være at muslimer i Norge moderniserer sin religion, og tilpasser den våre verdier og det Norske samfunn. Sekularisering er den eneste veien å gå, og det at Norge ble kåret som det landet med mest muslimske verdier må da sees på som et godt utgangspunkt.

Vel, målet er vel egentlig at all religion forsvinner, men det blir å håpe på litt for mye...

Jeg talte noenlunde som du viser til her, med spilt mellom muslimer og ikke muslimer.

Muslimer er muslimer, som talt og definert av SSB, ca 180-200000 skal det være i Norge. Teller du færre, da kommer fengselsstatistikken enda verre ut.

Litauen, Romania og Polen?

Nå er det vel ca 100000 folk fra polen i landet (75000 i 2012), litauen er også godt representert, (se:

http://no.wikipedia.org/wiki/Innvandrere_i_Norge)så det er vel naturlig at disse er forholdsvis talrigt representert?

Så lenge du ikke opplyser om faktiske tall på innvandrere, av de gruppene du nevner, så blir det vanskelig å evaluere dine påstander.

Så, at østeuropeere er overrepresentert er jeg ikke helt sikker på (er polen østeuropeeisk?)

Muslimer, selv om de kommer fra mange land, har i hvert fall islam som felles bakgrunn. Du har jo rett i at religion ikke er årsaken til kriminalitet, men kultur er, samtidig som dårlig integrasjon er også en direkte følge av kultur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy f blir så møkka lei av disse nye tema som blir åpnet om muslimene.

Stopp med det!

Alle burde vite forskjell hva som er terrorister og hva som er muslim vanlige folk.



Anonymous poster hash: d7a38...d73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tråkket du på salaten. Nylig var det en ateist/kristen hvitt mann som skjøt og drepte tre uskyldige muslimer i Chapel Hill i North Carolina.

Nå fikk du den på trynet....

Få????

Jeg vil si at INGEN av de kristne, jøder eller ateistiske jeg har møtt og kjenner, ingen overhodet, er voldelige mot hverken nordmenn eller muslimer.

Ingen!!



Anonymous poster hash: 8577f...5cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig fortjener ingen å dø. Jeg er for ytringsfriheten uansett hva. Jeg synes det er trist at du stiller disse spørsmålene, ikke fordi du ikke bør spørre men fordi det er trist at enkelte terrorister har skapt så mye utrygghet og redsel blant folk. Når muslimer blir hetsa blir jeg ikke sint men trist, veldig leit at folk blir redde. Når det gjelder kvinnesyn så er kvinner i islam like verdt som menn, jeg har hatt en fantastisk oppvekst og har det utrolig bra med min mann som behandler meg med all respekt, kunne ikke hatt det bedre. Blir egentlig overrasket når folk sier mannen er mer verdt enn kvinnen fordi jeg har aldri sett eller blitt fortalt av mine muslimske foreldre, av imamer, av bøkene jeg har lest osv at kvinner er mindre verdt fordi de er så og så eller må gjøre så og så. Jeg vil ikke ha sharia, det kommer ikke til å bli innført noe sharialover i Norge heller. Uansett så vil jeg ikke gå dypere inn på islam , det er en annen diskusjon, men nå fikk du svar.

Det er godt at du sier dette, for da kan kanskje jeg få et litt bedre syn på muslimske menn. Jeg har jo tro på at det finnes gode muslimske menn som en kvinne kan ha et godt liv sammen med. Men de kvinnene jeg har møtt gjennom jobben min vitner ikke akkurat om det.

De har blitt nødt til å begrense seg, og leve kun for mann og familie. De får ikke gå ut om ikke mannen har full kontroll på dem. Om de jobber, så får de gå på jobb, men komme direkte hjem igjen. Mannen deltar ikke i husarbeid eller barn, så det må kvinnen ta seg av alene i tillegg til jobb. Kvinnen skal ikke omgås andre enn familien. Kvinnen skal ikke bruke sminke, og hun skal bruke hijab når hun er ute eller de får besøk.

Kvinnen skal ikke ha noe å si om hva mannen gjør. Er han lenge borte, skal hun ikke spørre om hvor han har vært. Og ihvertfall ikke sende sms eller ringe for å spørre hvor han er. Mannen kan gjøre hva han vil, og han skal ha styring på kona. Hun skal innrette seg etter han i alt. Og ellers ta seg av alt i hjemmet og familien. Og hun kan straffes med fysisk vold hvis hun protesterer eller sier sin mening. Utfra flere damer jeg har snakket med, så har mannen rett til å straffe sin kone fysisk hvis hun ikke gjør som han vil. Mannen har all makt i de forholdene der begge er muslimer.

Det er mitt inntrykk av hvordan samlivet er hos muslimske par, og det dreier seg om muslimer fra flere land, med stor geografisk avstand mellom landene.

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si at 1/3 av de jeg kjenner er muslimer. Gått på skole og jobbet med mange.

Dvs. oppdratt av muslimske foreldre, ikke alle som er så religiøse selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og. Jeg vil gjerne si en ting til,og det er at jeg,ifølge muslimsk tro,aldri ever har opplevd annet enn respekt og aksept fra muslimer! De mener jeg har handlet feil,helt ok det! Men det er fra nordmenn jeg opplever fordommer. Jeg sier igjen :jeg kjenner mange muslimer.

Det ble feil. Ikke ifølge muslimsk tro. Men medmenneskelighet :-)))

Du kan da ikke tro at muslimer ikke har fordommer til deg? Jeg kjenner mange muslimer, men jo, de har fordommer mot oss nordmenn og vår måte å leve på. De har gjerne flere og større fordommer enn de fleste nordmenn har, nettopp fordi de har sine leveregler som er så innprentet.

Endret av Majott
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tråkket du på salaten. Nylig var det en ateist/kristen hvitt mann som skjøt og drepte tre uskyldige muslimer i Chapel Hill i North Carolina.

Nå fikk du den på trynet....

Anonymous poster hash: 8577f...5cd

Hei, dette er ikke en nynorsk oppfinner-klasse, du kan ikke bare lage dine egne faste uttrykk.

Det heter: "Tråkket i salaten"

Jeg skrev: "INGEN av de kristne, jøder eller ateistiske jeg har møtt og kjenner"

Prøv igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt at du sier dette, for da kan kanskje jeg få et litt bedre syn på muslimske menn. Jeg har jo tro på at det finnes gode muslimske menn som en kvinne kan ha et godt liv sammen med. Men de kvinnene jeg har møtt gjennom jobben min vitner ikke akkurat om det.

De har blitt nødt til å begrense seg, og leve kun for mann og familie. De får ikke gå ut om ikke mannen har full kontroll på dem. Om de jobber, så får de gå på jobb, men komme direkte hjem igjen. Mannen deltar ikke i husarbeid eller barn, så det må kvinnen ta seg av alene i tillegg til jobb. Kvinnen skal ikke omgås andre enn familien. Kvinnen skal ikke bruke sminke, og hun skal bruke hijab når hun er ute eller de får besøk.

Kvinnen skal ikke ha noe å si om hva mannen gjør. Er han lenge borte, skal hun ikke spørre om hvor han har vært. Og ihvertfall ikke sende sms eller ringe for å spørre hvor han er. Mannen kan gjøre hva han vil, og han skal ha styring på kona. Hun skal innrette seg etter han i alt. Og ellers ta seg av alt i hjemmet og familien. Og hun kan straffes med fysisk vold hvis hun protesterer eller sier sin mening. Utfra flere damer jeg har snakket med, så har mannen rett til å straffe sin kone fysisk hvis hun ikke gjør som han vil. Mannen har all makt i de forholdene der begge er muslimer.

Det er mitt inntrykk av hvordan samlivet er hos muslimske par, og det dreier seg om muslimer fra flere land, med stor geografisk avstand mellom landene.

Og inntrykket ditt er helt det motsatte av mitt. som er født muslim og oppvokst med muslimske foreldre og slektninger, som er praktiserende. Min kjære gir meg full frihet og jeg kunne ikke hatt det bedre. Se på muslimer som mennesker, og alle mennesker er ulike. Akkurat som fingerne dine, selv om de er fingre så er ikke de like.

Anonymous poster hash: 47790...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og inntrykket ditt er helt det motsatte av mitt. som er født muslim og oppvokst med muslimske foreldre og slektninger, som er praktiserende. Min kjære gir meg full frihet og jeg kunne ikke hatt det bedre. Se på muslimer som mennesker, og alle mennesker er ulike. Akkurat som fingerne dine, selv om de er fingre så er ikke de like.

Anonymous poster hash: 47790...1fc

Er det opp til han å GI deg frihet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Du kan da ikke tro at muslimer ikke har fordommer til deg? Jeg kjenner mange muslimer, men jo, de har fordommer mot oss nordmenn og vår måte å leve på. De har gjerne flere og større fordommer enn de fleste nordmenn har, nettopp fordi de har sine leveregler som er så innprentet.

Tro? Skrev jeg ikke erfaringer altså? For det er det jo. Har opplevd flere nordmenn,-og ikke minst kvinner som har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser en del innlegg om en del av dere som tror muslimer er slik og sånn, som vil vil dytte på andre sin religion, eller som har i mot muslimer generelt, rett og slett skjærer alle muslimer over en kam, det gjør meg så utrolig provosert.

Jeg tror jeg er en av få her på kvinneguiden som har hatt mer kjennskap til muslimer en det som er vanlig, og jeg vil si at de er få av de muslimene jeg har kjent til og møtt, som er farlig, eller som utøver vold eller er en trussel mot kristne eller nordmenn generelt.Jeg tror rett og slett at Norge i fremtiden vil oppleve å ha muslimer her som blir mer og mer lik oss, som går uten hijab, som feirer jul, som drikker alkohol og så videre, jeg tror ikke noe på at vi snikislamifiseres.Muslimer vil bare ikke spise svin, selvfølgelig må de da få velge å ikke bli servert det, ville du spist blekksprut om du fikk servert det i et annet land, om du ikke kunne fordra det ? de vil bare ha det slik de er vant til å ha det fra sitt hjemland.Og jeg vil si de har tilpasset seg det norske samfunnet ganske mye.Unge pakistanere for eksempel som er født og oppvokst i Norge, tenker på samme måte som oss, oppfører seg som oss, og det tror jeg blir mer og mer av, det er naturlig. Anonymous poster hash: 10bc6...064

Jeg har vokst opp med muslimer inngiftet i min norske familie. Disse er nord-afrikanere. Verre drittkultur skal du lete lenge etter. Jada, de drikker alkohol, spiser gris( med måte), kunne aldri drept noen (håper jeg), og virker så vestlige som bare det utad.

Men hjemme... åpenlys forakt for alt som er norsk. Vi er naive (lette å lure, dermed er det obligatorisk å lure oss for det man kan, penger, tjenester, møbler you name it), jentene våre er løse (og det er de også), stort sett alt som kommer ut av kjeften deres er løgn, utroskap er normalt, avlytting av ektefelle er en praktisk og enkel måte og kontrollere hva som skjer når man er ute, ektefellen bør streve etter å bli mest mulig muslimsk, i det hele og det store få alle norske medlemmer av familien til å føle seg mest mulig mindreverdig.

Så, når man har ødelagt mest mulig, så søker man om skilsmisse og henter deretter ei ung muslimsk jente fra hjemlandet, og blir den mest dedikerte muslim man kan tenke seg.

Så nei, alle muslimer er ikke terrorister( som jeg har fått banket inn i hodet), men mange muslimer lever etter noen tvilsomme moralske koder og rett og slett en drittkultur. For ordens skyld: dette gjelder et ganske stort innvandrermiljø i en spesifikk by her i landet. Så det er ikke bare snakk om et par stykker.

Anonymous poster hash: 788d1...339

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med muslimer inngiftet i min norske familie. Disse er nord-afrikanere. Verre drittkultur skal du lete lenge etter. Jada, de drikker alkohol, spiser gris( med måte), kunne aldri drept noen (håper jeg), og virker så vestlige som bare det utad.

Men hjemme... åpenlys forakt for alt som er norsk. Vi er naive (lette å lure, dermed er det obligatorisk å lure oss for det man kan, penger, tjenester, møbler you name it), jentene våre er løse (og det er de også), stort sett alt som kommer ut av kjeften deres er løgn, utroskap er normalt, avlytting av ektefelle er en praktisk og enkel måte og kontrollere hva som skjer når man er ute, ektefellen bør streve etter å bli mest mulig muslimsk, i det hele og det store få alle norske medlemmer av familien til å føle seg mest mulig mindreverdig.

Så, når man har ødelagt mest mulig, så søker man om skilsmisse og henter deretter ei ung muslimsk jente fra hjemlandet, og blir den mest dedikerte muslim man kan tenke seg.

Så nei, alle muslimer er ikke terrorister( som jeg har fått banket inn i hodet), men mange muslimer lever etter noen tvilsomme moralske koder og rett og slett en drittkultur. For ordens skyld: dette gjelder et ganske stort innvandrermiljø i en spesifikk by her i landet. Så det er ikke bare snakk om et par stykker.

Anonymous poster hash: 788d1...339

Men, ikke si dette til noen av snillistene, de vil automatisk stemple deg som rasist, og prøve å overbevise deg om at dette har du ikke opplevd, at det nok er du som ikke er åpen og imøtekommende nok.

Insisterer du likevel på at dette er sant, vil du bli kategorisert som brun, fremmedhater, islamofob og høyre-ekstrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det opp til han å GI deg frihet?

NEI, men når hun først nevner at mennen er så fæle og at kvinnene ikke har noe frihet, faller det naturlig å nevne dette.

Anonymous poster hash: 47790...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vokst opp med muslimer inngiftet i min norske familie. Disse er nord-afrikanere. Verre drittkultur skal du lete lenge etter. Jada, de drikker alkohol, spiser gris( med måte), kunne aldri drept noen (håper jeg), og virker så vestlige som bare det utad.

Men hjemme... åpenlys forakt for alt som er norsk. Vi er naive (lette å lure, dermed er det obligatorisk å lure oss for det man kan, penger, tjenester, møbler you name it), jentene våre er løse (og det er de også), stort sett alt som kommer ut av kjeften deres er løgn, utroskap er normalt, avlytting av ektefelle er en praktisk og enkel måte og kontrollere hva som skjer når man er ute, ektefellen bør streve etter å bli mest mulig muslimsk, i det hele og det store få alle norske medlemmer av familien til å føle seg mest mulig mindreverdig.

Så, når man har ødelagt mest mulig, så søker man om skilsmisse og henter deretter ei ung muslimsk jente fra hjemlandet, og blir den mest dedikerte muslim man kan tenke seg.

Så nei, alle muslimer er ikke terrorister( som jeg har fått banket inn i hodet), men mange muslimer lever etter noen tvilsomme moralske koder og rett og slett en drittkultur. For ordens skyld: dette gjelder et ganske stort innvandrermiljø i en spesifikk by her i landet. Så det er ikke bare snakk om et par stykker.

Anonymous poster hash: 788d1...339

Er de muslimer da? Eller er de bare født muslimer? Kanskje du har havnet med drittfolk, og drittfolk finner man over alt

Anonymous poster hash: 47790...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de muslimer da? Eller er de bare født muslimer? Kanskje du har havnet med drittfolk, og drittfolk finner man over alt

Anonymous poster hash: 47790...1fc

Tror mulugens ikke det er relugionen i seg selv, men kulturen i det spesifikke landet. Er ikke individuelt når det er snakk om en større gruppe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en del. Min far sin familie er arabere og er muslimer. Forloveden sin familie er også muslimer. Trivelige mennesker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...