Gå til innhold

Det er så mange som setter hunder foran mennesker

Anbefalte innlegg

Gjest Coolaid
Skrevet

Da får du vær grei og forklare nøyaktig hva som er umodent.

Og selvsagt er dette hersketeknikker. Ta ballen, ikke spilleren.

Anonymous poster hash: 5d373...d4f

Hva er det du ikke forstår ? I en gitt situasjon hvor du kan redde livet til et dyr du er glad i eller et fremmed menneske - la oss si en 90 år gammel person, så velger du dyret ditt. Samfunnet forteller ved lovgivning hva du skal gjøre - all etikk og moral i vårt moderne samfunn forteller om hvor mye vi verdsetter et menneskeliv. Dette forstår du ikke. Sånn, der fikk du det inn ganske nøyaktig forklart. Jeg mener at du har umodne tanker og meninger for å være på din aldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyr blir aldri barn, og hvis du en dag får barn selv så vil du innse det ganske kjapt.

Du pålegger andre dine egne meninger og forteller oss hva som er riktig å mene og føle og gjøre.

Det er din sannhet, ditt hode.

Jeg sier ikke at jeg ikke hadde reddet et barn fremfor et av dyrene mine, jeg hadde sikkert gjort det.

Men jeg reagerer på hvordan du rangerer og snakker ned følelsene andre har for dyrene sine.

Man kan bli veldig knyttet til et dyr, og jeg kan forstå at noen ser på dem som barna sine.

Og ja, jeg har barn selv.

For meg kommer barna alltid først uansett, men jeg har elsket dyr nesten like høyt. Og jeg er søren i meg ikke unaturlig eller rar av den grunn.

Jeg har vært glad i mange dyr, jeg har hatt noen få veldig nære forhold til dyr.

Jeg synes vi skal respektere hvordan andre føler det, jeg respekterer dine følelser.

Bortsett fra kommentaren din om å partere en uskyldig katt for å hevne deg.

Det forteller i grunnen hvordan du ser på dyr.

Anonymous poster hash: c2edb...659

• Liker 12
Skrevet

Hva er det du ikke forstår ? I en gitt situasjon hvor du kan redde livet til et dyr du er glad i eller et fremmed menneske - la oss si en 90 år gammel person, så velger du dyret ditt. Samfunnet forteller ved lovgivning hva du skal gjøre - all etikk og moral i vårt moderne samfunn forteller om hvor mye vi verdsetter et menneskeliv. Dette forstår du ikke. Sånn, der fikk du det inn ganske nøyaktig forklart. Jeg mener at du har umodne tanker og meninger for å være på din aldre.

Jeg synes det blir litt feil å kalle noen umoden fordi de opererer utfra et annet verdisyn enn deg.

Singer har en interessant filosofisk debatt om hva det er som gjør at mennesker er mer verdt enn dyr. Hvilke gode argumenter har vi for at mennesker objektivt sett har mer verdi enn dyr?

• Liker 10
Gjest Coolaid
Skrevet

Hva du mener om meg er meg revnende likegyldig. Jeg fører de beste argumentene jeg kan, prøver å holde meg saklig og ærlig, og foreslår at du gjør det samme. Min modenhet eller mangel på sådan vet du lite om, ettersom dette er en mening, i en debatt, og du baserer min mangel på modenhet (ifølge deg), på at jeg er uenig med deg. Da vil du måtte bedømme mange mennesker du møter på som umodne, ettersom alle slettes ikke alltid vil komme til å være enig med deg. Det blir litt som et barn som furter fordi hun møter motstand og ting som utfordrer henne litt, og derfor bruker ord som angrep, for å forsvare sitt syn, fremfor å begrunne det og drøfte. Jeg tenker at du kanskje mangler litt argumenter nå.

Umodenheten din baserer jeg utelukkende på dine kommentarer her inne, altså det du skriver. Ikke på andre ting som jeg har null forutsettinger å vite noe om.

Skrevet

Du er klar over at samfunnet ikke styrer mitt og andres verdisyn fullstendig? Om alle skulle vært enig i alle lover hadde det aldri skjedd endring i samfunnet vårt. Faktisk endrer samfunnet seg kontinuerlig.

Det å være blindt styrt av samfunnet man tilfeldigvis lever i er ikke nødvendigvis bra. Det at jeg ikke følger strømmen blindt gjør meg hverken umoden eller ondskapsfull.

• Liker 7
Skrevet

jeg vil ikke ta stilling til hvem jeg ville reddet da det er en situasjon som er umulig å sette seg inn i. det er mange faktorer som spiller inn her. hva er mulighetene for å redde hund/menneske? hvis mennesket så å si er brent inne så vil jeg heller redde hunden hvis vi begge vil komme oss ut i live. hvis det er for sent for hunden men mulighet for mennesket velger jeg jo mennesket. jeg rissikerer ikke mitt eget liv for noen så det hadde nok blitt litt sånn "på sparket" kjenner jeg meg rett.

Anonymous poster hash: bf4cb...a51
  • Liker 1
Skrevet

Mange av dere er grunnen til at mister troa på menneskeheten i blant, og det ironiske her er at dere hadde reddet dyr fordi dere synes at andre mennesker er så forferdelige.

Jeg tenker som så at om dere hadde reddet deres dyr over andres barn er det fordi dere ikke har barn selv eller har noen seriøse tilknytningsproblemer. Ingen med en frisk psyke og normale menger empati hadde noen sinne valg dyr over barn uansett.

Hadde du vært i en gisselsituasjon og fått valget mellom å redde katten din eller barnet mitt og valgte katten, så ja, da hadde jeg blitt så sjelløs at jeg hadde ønsket å påføre deg så mye smerte som mulig. Hadde situasjonen vært omvendt og jeg fikk valget mellom hunden min og barnet ditt, så hadde jeg valgt barnet ditt. Selvfølgelig. Jeg hadde til og med forstått det om du hadde latt mitt barn dø for å redde ditt eget barn, selv om det hadde knust meg.

Og jeg vet hvor uendelig glad det går an å bli i dyr, men det finnes en grense. Jeg har hatt et husdyr som jeg savner veldig masse,og tenker på hver dag. Hadde jeg derimot mistet mitt barn så hadde jeg druknet i sorg. Livet hadde mistet all mening, og selvmordstanker hadde nok florert oppi hodet mitt. Om du får selvmordstanker av å miste et husdyr vil jeg tro du har alvorlige avhengighetsproblmer, for det ligger i din menneskelige natur å knytte sterkest bånd med egen art.

Men ja, om jeg hadde mistet min hund hadde jeg opplevd et større tap enn om et fremmed barn dør. Derimot hadde jeg aldri kunne leve med meg selv dersom jeg hadde forårsaket et annet barns død, for jeg vil sette en hel familie i bunnløs sorg. Og det har jeg for mye empati til å klare. Det blir som disse crazy vaksine-motstanderne som ikke bryr seg om noen av de rundt seg. Hva skjedde med flokkmentalitet og medmennesklighet?

Det er garantert ingen som kommer til å havne i en gisselsituasjon der de må velge mellom ungen din og katta si. Hvorfor må slike som deg dra fram idiotiske og utopiske scenarioer til stadig?

Anonymous poster hash: ace2b...cb0

• Liker 5
Skrevet

Du pålegger andre dine egne meninger og forteller oss hva som er riktig å mene og føle og gjøre.Det er din sannhet, ditt hode.Jeg sier ikke at jeg ikke hadde reddet et barn fremfor et av dyrene mine, jeg hadde sikkert gjort det.Men jeg reagerer på hvordan du rangerer og snakker ned følelsene andre har for dyrene sine.Man kan bli veldig knyttet til et dyr, og jeg kan forstå at noen ser på dem som barna sine.Og ja, jeg har barn selv.For meg kommer barna alltid først uansett, men jeg har elsket dyr nesten like høyt. Og jeg er søren i meg ikke unaturlig eller rar av den grunn.Jeg har vært glad i mange dyr, jeg har hatt noen få veldig nære forhold til dyr. Jeg synes vi skal respektere hvordan andre føler det, jeg respekterer dine følelser.Bortsett fra kommentaren din om å partere en uskyldig katt for å hevne deg.Det forteller i grunnen hvordan du ser på dyr. Anonymous poster hash: c2edb...659

Så klart mener jeg det er feil å menneskeliggjøre dyr. Og du sier selv at du er mer glad i dine egne barn enn dyr, noe som skal ligge i dine instinkter instinkter, så hvorfor tror du at du er min måmålgruppe? Og jeg skjønner at om noen ikke har barn kan de bli veldig avhengig av kjærldyr, men den dagen de eventuelt får barn bør kjærligheten for barnet overgå kjærlighet og prioritering av husdyr. Hvis ikke er det faktisk noe galt. Ikke fordi jeg synes det skal være sånn, men fordi det er sånn vi er sammensatt som mennesker.

• Liker 1
Skrevet

Umodenheten din baserer jeg utelukkende på dine kommentarer her inne, altså det du skriver. Ikke på andre ting som jeg har null forutsettinger å vite noe om.

Det eneste som står igjen da er at du baserer deg på at jeg uenig med deg.

• Liker 5
Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg synes det blir litt feil å kalle noen umoden fordi de opererer utfra et annet verdisyn enn deg.

Singer har en interessant filosofisk debatt om hva det er som gjør at mennesker er mer verdt enn dyr. Hvilke gode argumenter har vi for at mennesker objektivt sett har mer verdi enn dyr?

Dyr er viktig for oss ,og har en stor nytteverdi i vårt moderne samfunn. Den har også hatt en større verdi tidligere historisk sett. Nå er det sånn at veldig mange dyr er underdanig oss mennesker - vi kan også diskutere om det vi gjør med dyr er moralsk og etisk riktig, men det er en annen diskusjon.

Uten at jeg er noe som helst filosof så kan jeg strekker meg til å forklare hvorfor vi verdsetter mennesker høyere enn dyr, med at mennesket har en overlegen intelligens og evnen til refleksjon. Dyr agerer på instinkt og enkle emosjoner i motsetning til mennesket.

Skrevet

Det er interessant å følge med her og registrer to-3 personer som trykker på omdømmeknappen for hverandre..... :fnise:

Anonymous poster hash: bf5aa...d1b
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har ofte tenkt at om dyr kunne snakke, hadde alle vært vegetarianere.

For 250 år siden så amerikanere på afrikanere som lavere vesener, og behandlet dem deretter. Slik gjør vi med dyr nå. Selvfølgelig er det forskjell på et menneske hvis eneste "forskjell" er hudfarge og et medlem av en annen art! Men kanskje vi, om 250 år, ser tilbake på denne tiden med kjøttfabrikker og dyreplageri som like fjernt og ondt?

Dyr har følelser og er individer som burde ha visse rettigheter. Da blir det veldig etisk feil(for meg) å bastant mene at et menneske har mer verdi enn et dyr, objektivt sett.

Hvert enkelt menneske får selvsagt bestemme hvem de setter høyere enn hunden sin eller en fremmed persons barn. Der vil det være forskjellige meninger, og det er helt greit. Selv hadde jeg nok også reddet hunden min i en ultimatum-situasjon - men det er opp til meg å finne ut av.

Anonymous poster hash: 773a5...0e8
  • Liker 10
Skrevet

Hvorfor bryr du deg så innmari mye over om andre folk følger lover til punkt og prikke eller ikke? Gjør du det? Følger du og vet du alle lovene? For om du gjør, så vet du vel at det også er hjelpeplikt ovenfor dyr?

Med andre ord; man må hjelpe begge. Men da blir det jo opp til enhver hvem de velger. Vi er som sagt fucked uansett, da både menneskene og dyrene har loven på sin side.

• Liker 5
Skrevet

Så klart mener jeg det er feil å menneskeliggjøre dyr. Og du sier selv at du er mer glad i dine egne barn enn dyr, noe som skal ligge i dine instinkter instinkter, så hvorfor tror du at du er min måmålgruppe? Og jeg skjønner at om noen ikke har barn kan de bli veldig avhengig av kjærldyr, men den dagen de eventuelt får barn bør kjærligheten for barnet overgå kjærlighet og prioritering av husdyr. Hvis ikke er det faktisk noe galt. Ikke fordi jeg synes det skal være sånn, men fordi det er sånn vi er sammensatt som mennesker.

Jeg hadde nok redda barnet mitt foran dyret mitt ja, men sikkert ikke barnet DITT fremfor dyret MITT.

Anonymous poster hash: 9cf2a...b47

• Liker 7
Skrevet

Dyr er viktig for oss ,og har en stor nytteverdi i vårt moderne samfunn. Den har også hatt en større verdi tidligere historisk sett. Nå er det sånn at veldig mange dyr er underdanig oss mennesker - vi kan også diskutere om det vi gjør med dyr er moralsk og etisk riktig, men det er en annen diskusjon.

Uten at jeg er noe som helst filosof så kan jeg strekker meg til å forklare hvorfor vi verdsetter mennesker høyere enn dyr, med at mennesket har en overlegen intelligens og evnen til refleksjon. Dyr agerer på instinkt og enkle emosjoner i motsetning til mennesket.

Ok, så det er intelligens og refleksjon som gjør at vi har større verdi.

Vil det si at f.eks en sjimpanse eller en godt trent hund vil være mer verdt enn en nyfødt? En dement? Eller en som er kraftig psykisk handicappet? Siden disse dyrene da vil være mer intelligent og ha større evne til refleksjon enn nyfødte, psykisk handicappede og demente.

Jeg spør ikke for å kverulere, jeg gjør det for å bevisstgjøre og problematisere det vi tar for gitt - at mennesker er mer verdt enn dyr, men at det er vanskelig å komme med gode argumenter for hvorfor.

Det betyr selvsagt ikke at man automatisk kan gå utfra at mennesker IKKE er mer verdt enn dyr. Men dette er faktisk et legitimt filosofisk spørsmål, med filosofer som f.eks Singer som argumenterer for hvorfor de mener mennesker ikke nødvendigvis er mer verdt.

Så poenget mitt er - det må være lov å ha ulike verdisyn og ulike meninger om dette uten å bli kalt umoden. Spørsmål om hva som gir menneske eller dyr verdi er et viktig og legitimt filosofisk spørsmål.

• Liker 14
Skrevet

Mennesker er dyr.

• Liker 7
Gjest Coolaid
Skrevet

Ok, så det er intelligens og refleksjon som gjør at vi har større verdi.

Vil det si at f.eks en sjimpanse eller en godt trent hund vil være mer verdt enn en nyfødt? En dement? Eller en som er kraftig psykisk handicappet? Siden disse dyrene da vil være mer intelligent og ha større evne til refleksjon enn nyfødte, psykisk handicappede og demente.

Jeg spør ikke for å kverulere, jeg gjør det for å bevisstgjøre og problematisere det vi tar for gitt - at mennesker er mer verdt enn dyr, men at det er vanskelig å komme med gode argumenter for hvorfor.

Det betyr selvsagt ikke at man automatisk kan gå utfra at mennesker IKKE er mer verdt enn dyr. Men dette er faktisk et legitimt filosofisk spørsmål, med filosofer som f.eks Singer som argumenterer for hvorfor de mener mennesker ikke nødvendigvis er mer verdt.

Så poenget mitt er - det må være lov å ha ulike verdisyn og ulike meninger om dette uten å bli kalt umoden. Spørsmål om hva som gir menneske eller dyr verdi er et viktig og legitimt filosofisk spørsmål.

Nå skrev jo jeg denne "teorien" som et tilsvar på mulige grunner til at vi verdsetter mennesker høyere enn dyr. Det er en drøy forklaring, ikke nødvendigvis min personlige mening.

Skrevet

Nå skrev jo jeg denne "teorien" som et tilsvar på mulige grunner til at vi verdsetter mennesker høyere enn dyr. Det er en drøy forklaring, ikke nødvendigvis min personlige mening.

Grunnen til at vi setter vår egen art høyest forklares svært enkelt ved hjelp av evolusjonsteorien.

Vi ønsker at våre gener skal overleve.

• Liker 3
Skrevet

Grunnen til at vi setter vår egen art høyest forklares svært enkelt ved hjelp av evolusjonsteorien.

Vi ønsker at våre gener skal overleve.

Og nå har vi heldigvis blitt et samfunn som kan distansiere oss, til en viss grad, fra primitive biologiske trekk.

Anonymous poster hash: 773a5...0e8

• Liker 8
Skrevet

Men hvorfor er en persons sorg viktigere enn en annen ens? Er ikke det litt egosentrisk og mene at alle skal sette sine behov og følelser til side for deg og dine følelser?

Anonymous poster hash: ace2b...cb0

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...