Gå til innhold

Dere som har operert bort galleblæra (dagkirurgi)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lenge lå dere etter operasjonen? Orket dere å gå 3 meter av gangen noen timer etterpå? Orket dere og sitte oppe i sofa samme dagen, eller lå dere for det meste. Vet at man ikke skal trave rundt eller løpe seg en tur altså...men orker man å sitte oppreist i perioder den første dagen?



Anonymous poster hash: a8413...3be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg orket det ikke, men nå går narkosen veldig sakte ut av min kropp. Ble operert fredag morgen og kom meg ikke på føttene før neste dag. Var da fortsatt veeeldig omtåket, så fikk ikke dra hjem før søndag.

De prøvde å få meg ut av senga allerede fredag, men det var mildt sagt vanskelig.

Hele lørdag ettermiddag og søndag til jeg fikk dra, gikk jeg rundt i gangene på sykehuset. Opp og ned trapper. Luften må ut.. og da er det greit med bevegelse. Hadde luftsmerter helt oppe i skuldrene. Trodde nesten jeg skulle dø. Haha.



Anonymous poster hash: 37807...93c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå ganske lenge på oppvåkningen. Drev å kastet opp ganske mye galle. Var oppe å gikk samme dag, og dagene etter, MEN hadde fryktelig vondt lenge. Etter 14 dager dro jeg på legevakten og ble innlagt på sykehuset igjen pga smertene. var innlagt hele romjulen.

Hadde kikkhull og har i dag relativt pene små arr.

(Litt tilleggs info; jeg angrer som en hund på operasjonen, tåler neste ikke noe mat lengre)



Anonymous poster hash: f7765...f4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Mannen ble lagt inn kl 08.00, og jeg hentet han rundt klokken 16. Han klarte å gå fra avdelingen og til bilen, og fra bilen og til soffaen, og der ble han frem til sengetid. Han hadde litt smerter samme dagen og noen dager senere, men fikk paralgin forte som tok det værste. Han var vel ikke ute av døren før etter noen dager.

Han har blitt helt frisk etterpå. Kan spise omtrendt hva han vil, men i moderate mengder.

Endret av Solstråla88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ble operert om morgenen, var oppe å gikk på oppvåkninga for jeg fant ut at jeg ikke hadde noe slange med pose i enden og jeg måtte tisse.<br />fikk en sprøyte med smertestillende i venefloen på oppvåkningen, og etter det hadde jeg ikke behov for mer smertestillende, jeg ba om mat med det samme jeg kom på avdelingen igjen, men den måtte jeg vente på i tre timer, for lunsjen hadde vært og det var ikke noe å få før middag,<br />jeg ba også om å få reise hjem samme ettermiddag siden jeg følte at jeg tok opp en sengeplass på et rom da det var senger i korridoren og jeg var i så fin og god form, men det fikk jeg ikke lov til, måtte vere til neste dag for observasjon,<br /><br />jeg var oppe og gikk, hentet meg drikke selv, var ut (flere etasjer ned og ut og bort til lovlig plass) og tok en røyk flere ganger i løpet av ettermiddagen og kvelden,<br /><br />angrer ikke på operajonen, kan stort sett spise alt, unntatt veldig fet og veldig krydret mat, men det måtte jeg lære meg å unngå hele det siste året for viss jeg bommet på det -så var det legevakta neste med gallesteinsanfall, og når da tilreisende vakthavende vikar lege bare ser på deg og sier ja det var du som ikke trengte mer enn det morfinpreparatsprøyta - da har du vært noen ganger på legevakta, var borti 6-7forskjellige av de tilreisende vikarene og turnuslegen, det hendte også at jeg fikk anfalla på natta mens jeg sov og våknet av at smertene var så sterke at jeg ikke klarte å puste og jeg kom meg ut av senga så legen måtte komme til meg med sprøyta, eneste bivirkning jeg hadde av sprøyta var at jeg ble veldig tørr i munnen, så jeg fikk lov å kjøre selv de 5 minutta det tok fra legekontoret og hjem selv om en helst ikke skal kjøre bil med det morfinpreparatet i kroppen og blodet,<br /><br />to ruter sjokolade går bra -tre ruter så får jeg litt ubehag der galleblæra var, spiser jeg litt for mye så får jeg litt ubehag, men ikke smerter, og det er så deilig å slippe de smertene<br /><br />

Anonymous poster hash: 8f3d4...77a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket det ikke, men nå går narkosen veldig sakte ut av min kropp. Ble operert fredag morgen og kom meg ikke på føttene før neste dag. Var da fortsatt veeeldig omtåket, så fikk ikke dra hjem før søndag.

De prøvde å få meg ut av senga allerede fredag, men det var mildt sagt vanskelig.

Hele lørdag ettermiddag og søndag til jeg fikk dra, gikk jeg rundt i gangene på sykehuset. Opp og ned trapper. Luften må ut.. og da er det greit med bevegelse. Hadde luftsmerter helt oppe i skuldrene. Trodde nesten jeg skulle dø. Haha.

Anonymous poster hash: 37807...93c

Legger til at jeg har ingen plager idag. Om et par uker er det 13 år siden operasjonen. Jeg tålte ingenting før operasjonen og var på legevakta flere ganger i uka for morfinsprøyte, men i ettertid kunne jeg spise alt. Det første året fikk jeg litt vondt to ganger, av banan. Det ble med de to gangene. Spiser ribbe i jula, til det tyter ut omtrent, og merker ingenting.

Hadde også kikhull og har idag bare noen ørsmå arr. Blant strekkmerkene ser man dem ikke :P

Anonymous poster hash: 37807...93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...