Gjest Solstråla88 Skrevet 14. februar 2015 #21 Skrevet 14. februar 2015 Fast føde ved 4 måneder gjelder vel med mme, ikke når man fullammer? Eller har rådene snudd på dette helt nylig? Edit mange svar på kjappen ber, mens jeg skrev. Overproduksjon; har du lest på feks ammehjelpen om for mye formelk? Vi lærte på fødselsforberedende kurs nå på torsdag at alle barn bør begynne med fast føde ved 4-5 mnders alder, uavhening av mme eller full amming
Zess Skrevet 14. februar 2015 #22 Skrevet 14. februar 2015 Fast føde ved 4 måneder gjelder vel med mme, ikke når man fullammer? Eller har rådene snudd på dette helt nylig? Edit mange svar på kjappen ber, mens jeg skrev. Overproduksjon; har du lest på feks ammehjelpen om for mye formelk? De offisielle rådene tror jeg fortsatt er seks måneder for babyer som fullammer. Men jeg har inntrykk av at en del helsesøstre begynner å løsne litt på snippen etter en del fagdiskusjoner. Det ble skrevet en del om temaet da jeg var gravid. Her en en artikkel jeg fant: Eksperter: - Dropp fullamming tidligere
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #23 Skrevet 14. februar 2015 Bæresjal skal vel ikke brukes lenger enn ca 4 mnd pga vekten til barnet?Anonymous poster hash: 381c0...d7a Hvor har du det fra? Sjal kan brukes til ungen er et par år gammel - eller enda lengre om man (og ungen) vil. Elastiske sjal er ikke brukbare så lenge, mange opplever det som ubehagelig når barnet blir tyngre og sjalet "siger". men hvor den grensa går varierer veldig; for noen er det ved 6 kg, for andre ved 12. Anonymous poster hash: cac11...d58
Amarinda Skrevet 14. februar 2015 #24 Skrevet 14. februar 2015 Mye synsing blir det når det kommer til babyer. For det første, det å begynne å intrdusere litt fast føde til barn som fullammes fra 4 mnd er en del av det som kommer som nye anbefalinger fra Helsedirektoratet, og det er på bakgrunn av ny forskning. Videre; bæresjal kan fint brukes til barnet blir stor, ikke noe vektrestriksjoner på de fleste hvertfall. Når det kommer til baby som sutrer så er det jo ikke sånn at du MÅ ta han opp med en gang han sutrer og er misfornøyd. Så lenge barnet ikke skriker må man kanskje venne både seg selv og baby til at han kan vente et minutt eller to. En venninne av meg hadde god nytte av vippestol og lys, det fikk barnet til å slutte å sutre. Ellers kan det jo være verdt å ta en tur til manuell terapeut. Du må som nevnt tidligere bare prøve deg fram. Det kan være at barnet er sulten, vi hadde nesten 3 mnd med gråting i ammesituasjon som plutselig ga seg når vi begynte å gi litt MME i tillegg.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #25 Skrevet 14. februar 2015 Bare en tanke, siden du skriver at du har hatt kraftig overproduksjon hele tiden: Hun får ikke for mye formelk, da? Den melken er tynnere enn den fete melken som sitter lengre "inne" i brystet, og den metter derfor ikke like godt som den mer fettholdige melken som kommer på slutten. Mye formelk kan også gi magevondt hos babyen.Anonymous poster hash: 3ca16...bba 1
FrkRose Skrevet 14. februar 2015 #26 Skrevet 14. februar 2015 Bra jeg ikke uttalte meg bastant, da, siden jeg tydeligvis ikke har fulgt med på forskningen om amming etter at vi sluttet med slikt. :D Rare greier. Og bra det finnes mer oppdaterte mødre her inne.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #27 Skrevet 14. februar 2015 Du får trøste deg med at hun i allefall sover om natten, så slipper du også. Men klarer du ikke smøre på to brødskiver selv og spise de med babyen på fanget? Det tar ca 5 min....Anonymous poster hash: 00652...510
Vera Vinge Skrevet 15. februar 2015 #28 Skrevet 15. februar 2015 Jeg husker den alderen som veldig slitsom med min eldste også. En del babyer er frustrerte rundt da, fordi de holder på å oppdage verden, og vil mye (bl.a. se seg om konstant), men får til lite selv. Sønnen min lå overhodet ikke alene i den alderen, og jeg vekslet mellom å trille i vogn, ha ham på fanget og på ryggen i bæresele. Sistnevnte var genialt, siden jeg da f.eks. kunne gjøre husarbeid, lage mat osv, og det var ikke så tungt som magebæring. Etter hvert skjønte jeg også at han var sulten. Jeg hadde også masse melk og han lå over kurven, men det mettet liksom ikke. I tillegg, tilbake til det første jeg sa, så har jeg opplevd dårlig dagsoving med begge mine i den alderen, noe jeg har tilskrevet at de er i en spesiell utviklingsfase med mye nytt. F.eks. sover yngstemann mer på dagen nå, flere mnd senere. Jeg kan også fint amme på kafé nå, det kunne jeg ikke da. Det er som om han regulerer seg selv bedre nå. En siste ting. Ang magevondt - er hun også forkjøla? Jeg har opplevd flere ganger at virus kan sette seg i magen på babyer og bli der en stund.
LindaM Skrevet 15. februar 2015 #29 Skrevet 15. februar 2015 (endret) Eller, du kan stole på forskning. Som sagt, jeg stoler mest på mine egne instinkter innenfor visse rammer. Hvis du mener det er feil, så er vi uenige. Og det er greit Jeg lar ikke barnet mitt gå sultent. Trenger hun mer mat ved 4mnd alder, så starter vi introduksjonen da. Det er mye som spiller inn, og det er lov å tenke selv. Ingenting er svart/hvitt. Jeg sier ikke at du tar feil. Tvert i mot. Men jeg har veldig god erfaring med å stole på meg selv i perioder der rådene har haglet rundt meg. Edit: autocorrectfeil Endret 15. februar 2015 av LindaM 1
Melodiana Skrevet 15. februar 2015 #30 Skrevet 15. februar 2015 En vennina av meg har rett og slett lært babyen sin at han skal være i armene Hennes helle døgnet. Han aksepterer ikke andre voksne heller så det er ingen avlastning å få. Til slutt merket hun at det gikk strollende men trilleturer da han begynte å sitte selv (5-6 mnd). Så var de ute på tur i timevis. Babyen satt snudt mot henne. Veninna er veldig fornøyd. Det blir enda lettere å være ute nå, som sommer kommer.
Gjest Ludodama Skrevet 15. februar 2015 #31 Skrevet 15. februar 2015 Som sagt, jeg stoler mest på mine egne instinkter innenfor visse rammer. Hvis du mener det er feil, så er vi uenige. Og det er greit Jeg lar ikke barnet mitt gå sultent. Trenger hun mer mat ved 4mnd alder, så starter vi introduksjonen da. Det er mye som spiller inn, og det er lov å tenke selv. Ingenting er svart/hvitt. Jeg sier ikke at du tar feil. Tvert i mot. Men jeg har veldig god erfaring med å stole på meg selv i perioder der rådene har haglet rundt meg. Edit: autocorrectfeil Rådene hagler ikke angående dette. Det er medisinske råd, ikke en tilfeldig mammarosablogg.
LindaM Skrevet 15. februar 2015 #32 Skrevet 15. februar 2015 Rådene hagler ikke angående dette. Det er medisinske råd, ikke en tilfeldig mammarosablogg. Anbefalingen ang fast føde har variert veldig de siste 2-3 årene. Derfor velger jeg inntil videre å se an barnet og behovene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå