AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #1 Skrevet 14. februar 2015 Jenta vår på 5 mnd. klarer ikke være alene i det hele tatt nesten. Hun må underholdes hele tiden. På dagtid når vi er alene får jeg ikke gjort noe annet enn å underholde henne. Det eneste jeg kan gjøre er å spise to brødskiver, og de må samboer smøre på for meg før han drar på jobb, for om jeg legger ned babyen for å smøre mat er babyen lei av å være alene innen jeg er ferdig, så da får jeg ikke spist. Hun klarer kanskje ligge alene på babygymmen i ca. 10 minutter, men det er absolutt max. Om jeg må på do kan hun sitte litt i vippestolen, men da må jeg snakke, synge og vippe på henne hele tiden. Av og til kan hun sitte på fanget mitt, med ryggen mot meg, hvis vi kikker ut av viduet f.eks, men ellers må hun hele tiden se på meg. Legger jeg henne i vugga så går det kanskje 2 minutter før hun begynner å suttre. Jeg vet at det bare er en kort tid av livet mitt, at jeg aldri får denne tida igjen med henne osv, men dette er virkelig tungt. I tillegg er hun veldig plaget med magen, så jeg går bare fram og tilbake og bærer på henne de fleste dager. De dagene hun ikke har vondt hadde det vært greit å få gjort litt i huset, men det er uaktuelt. Når samboer kommer hjem er jeg helt ferdig, så da overtar han henne. Jeg er stort sett så sliten at jeg ikek får gjort noe da. Hun vil ikke sove heller, så på dagtid sover hun bare i 30 min, og på ettermiddagen 1 time. Og på kvelden sovner hun ikke før i 22-tiden, da etter mange timers kamp for å roe henne. Siden hun ikke sover på dagtid er hun overtrett når kvelden kommer. Jeg vet virkelig ikek hva jeg skal gjøre. Jeg og samboer har INGEN tid for hverandre, vi har ikke noe som kan kalles forhold lengre. Vi snakker aldri sammen om noe annet enn henne, og kos er i alle fall utelukket når en av oss konstant må holde babyen. De dagene hun har vondest i magen gråter hun i ett fra 09.00 til 15.00. De dagene gråter jeg nesten verre enn han det meste av tiden, for jeg er så sliten. Ryggen min er veldig dårlig etter graviditet, så det er helt ufattelig vondt å gå rundt å bære på henne, men om jeg ikke går fram og tilbake med henne gråter hun seg lilla og blå. Huff, det ble mye dette. Men jeg kjenner jeg sliter om dagen, så er det noen som har tips å komme med? På hvilke som helst av disse problemene? Jeg er så utslitt at tårene triller så snart hodet treffer puta om kvelden, og jeg klarer ikke sove lenger heller, for alt jeg gjør på natta er å ha vondt i magen for neste dag. Anonymous poster hash: ca734...afb
Pingting Skrevet 14. februar 2015 #2 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Ikke akkurat noe som løser alt, men har du prøvd bæresjal/sele? Hun får den nærheten og tryggheten hun trenger, og mange opplever at barn med magevondt roer seg i sjal (vår gjorde også det), og mange sovner. Og du får hendene fri og kan gjøre noe annet. For eksempel spise Ellers: all medfølelse til deg. Det er utrolig slitsomt sånt. Har du noen som kan avlaste deg litt på dagen, om så det bare er å trille ungen i en halvtime sånn at du får hentet deg inn litt? Endret 14. februar 2015 av Pingting
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #3 Skrevet 14. februar 2015 Har det alltid vært sånn eller har det begynt etterhvert? Ammer du eller får hun mme? Har hun begynt å få fast føde? Hvordan sover hun om natta? Er hun sjekket for låsninger? Anonymous poster hash: e737b...593
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #4 Skrevet 14. februar 2015 Jeg aner egentlig ikke. Men bruker du bæresjal? Da kan du jo få gjort endel. Anonymous poster hash: c073c...ef6
Gjest Ludodama Skrevet 14. februar 2015 #5 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Det er en mager trøst, men du har min medfølelse iallefall Dere har sikkert prøvd alt mulig - men har dere forsøkt bæresjal eller sele? Det er jo ingen lettvint løsning eller noe dere kan gjøre hele tiden, men iallefall slik at du kanskje kan lage mat til deg selv samtidig. Jeg vet noen har hatt hell med radio og/eller musikk av alle ting i kortere perioder, iallefall nok til at babyen blir distrahert litt og følger med på det. Dere har sikkert undersøkt det meste, men jeg spør likevel om dere har vært hos lege angående vondt i magen? Jeg tenker at siden hun er over stadiet hvor fordøyelsessystemet er veldig umodent så kan det jo være allergier/andre ting. Ammer du, eller bruker et merke mme hun kanskje ikke tåler? Virket det å endre seg til det verre når hun startet med fast føde? Avogtil er det heller ingen årsak, og det kan være veldig stressende å stadig lete etter løsninger. Men jeg anbefaler iallefall at man går gjennom sjekklista først; låsninger(manuellterapeut/osteopat), forsøke å utelukke en og en matvare(melk/gluten) fra kosten og så introdusere(dette gjøres i samarbeid med fastlege eller helsesøster), eventuelt bytte mme-merke. Men dette har dere kanskje allerede forsøkt. Ellers skal du ikke ha dårlig samvittighet for å la henne sutre litt når du gjør nødvendige ting. Ta i ørepropper når hun gråter, du hører henne fortsatt godt - men det skjærer ikke så i ørene, og da senker ditt stressnivå seg mer. Om du kan få avlastning av andre; bruk det. Vi hadde ikke samme situasjon, men hadde andre plager som gjorde at vi gikk gjennom hele sjekklista. Mye virket ikke, mens noen ting virket litt. Bæresjal var nytteløst, han fikk enda mer magevondt. Men det er verdt forsøket Jeg trillet også flere turer da babyen roet seg mye mer på trilletur, spesielt på grus. VI måtte trille mye helt frem til midnatt, han sov kun i bevegende vogn. En periode drømte jeg om å vinne i Lotto så jeg kunne kjøpe et eget rom og lasse inn masse grus overalt så jeg kunne trille innendørs Huff............ Endret 14. februar 2015 av Ludodama
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #6 Skrevet 14. februar 2015 Er hun sjekket for melkeallergi? Hva sier helsestasjonen?Anonymous poster hash: f0386...a97
Pingting Skrevet 14. februar 2015 #7 Skrevet 14. februar 2015 Bæresjal var nytteløst, han fikk enda mer magevondt. Men det er verdt forsøket Ja, det er nok ikke en magisk løsning som fungerer for alle. Vår måtte ha en liten tilvenningsperiode før hun ble kompis med sjalet. Til å begynne med VRÆLA hun når vi puttet henne oppi. Ofte roet hun seg (tok henne selfølgelig ut igjen om hun ikke sluttet), trikset for vår del var å snakke rolig til henne og å ta dype knebøy. Ser mange nevner det med knebøy og ofte mer eller mindre konstant bevegelse for å holde ungen rolig. Slitsomt det og, men man får ihvertfall gjort noe. Inkludert å trene rompa De koster jo litt disse selene, kanskje du kjenner noen som har en du kan låne i et par dager for å se om det er verdt investeringen?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #8 Skrevet 14. februar 2015 Oi, ser det e rmye jeg har glemt å skrive. Jeg fullammer, hun har aldri fått verken grøt eller mme. Vi har bæresjal, men hun hater det, så det ble pakket bort da hun var tre måneder, men kanskje vi skal prøve å ta det frem igjen, man vet aldri Vi gav det vel egentlig aldri noe virkelig forsøk siden hun var så motvillig. Vi var hos manuellterapaut med henne, også det fram til hun var 3 mnd, men han fant aldri noe på henne, det eneste var at han fikk presset ut litt bæsj, og at det lettet litt på magesmertene, men han fant aldri noe galt med henne. Hun sover litt urolig på natta. Ikke at hun våkner mye, hun våkner kun hvis hun savner smokken, eller er sulten, men ligger å suttrer og kaster på seg en del i søvne. Vi har vært hos lege pga magen, men han kunne ikke gi noen svar. Hun var plaget med luft de første 3 mnd, men så gav det seg i ca. to uker før hun ble plaget på nytt, men denne gangen vet jeg ikke hva det er. Jeg tror ikke det er luft, for hun presser ikke sånn som hun pleide å gjøre da det var problemet. Det eneste legen foreslo var allergi, men jeg har vært gjennom hele lista, og det hjalp ikke. Men kanskje jeg burde prøve det på nytt igjen. Det kan jo umulig skade, og jeg er helt desperat! Hun ble ikke testet for noen allergier da vi var hos lege, vi fikk bare generelle råd. Tusen takk for alle tips, jeg skal prøve på nytt med både sjal og kosthold. Jeg tar imot alle tips med stor takknemmlighet! Anonymous poster hash: ca734...afb
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #9 Skrevet 14. februar 2015 Hvordan leker du med babyen da? Vi pakket bort babygymen ved 4 mnd ca. Øvde på å ligge på mage, rulling og åling. Prøv og legge leker litt rundt som babyen må strekke seg etter. Rund denne alderen begynner de å bli frustrerte fordi de ikke kommer seg noen vei. Vippe stol bruker vi heller ikke lengre, ikke interessant. Om babyen syter litt mens du smører deg en brødskive så er ikke det krise når babyen er 5 mnd, snakk med babyen hele tiden. CD spiller/radio er også god avledning her, prøver å finne ut hva det er. Tro meg jeg skjønner hva du mener, jeg har hatt babyen på meg 24/7 helt siden han ble født. Vugge kunne vi bare drite i. Men jeg tror du må øve altså.. Gå bort og avled med en leke når babyen begynner og sutre, så går du bort og fortsetter med det du holdt på med til babyen begynner og sutre igjen. Som de sa på helsestasjonen, de må lære seg og bruke fantasien.Anonymous poster hash: 1479d...b71
lheir Skrevet 14. februar 2015 #10 Skrevet 14. februar 2015 jeg hadde akkurat det samme. i tillegg våknet min i snitt 15 ganger per natt i hvertfall 7-8 måneder. jeg fant ut at det eneste som hjalp (og det hjalp faktisk) var å innstille seg på at sånn her er det og det må jeg godta, siden jeg tross alt har tatt på meg oppgaven å bli mamma. jeg kan trøste deg med at det går over etterhvert og det blir betraktelig bedre når ungen blir litt eldre og begynner å utforske verden på egenhånd, for alvor. du må rett og slett bare innstille deg på at det er sånn mentalt, så får du igjen for det siden (og nå). det er ikke mange månedene før du kan se tilbake på tiden som er nå som slitsom, men heldigvis overstått hehe. lykke til:) håper samboern din er flink til å hjelpe til!
Gjest Ludodama Skrevet 14. februar 2015 #11 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Angående utelukking av matvarer; har du testet systematisk i samarbeid med legen? Det holder ikke med noen dager/uker, spesielt ikke på gluten. Dette er veldig krevende, så det er gjerne ikke første stopp på forsøkslista, men ved 5 mnd ville jeg forsøkt. Er det en spesiell grunn til at du ikke følger råd om fast føde ved 4 mnd? Jeg spør ikke kritisk, men det kan hende hun blant annet er sulten. Om en måned stopper hennes eget jernlager, og da vil hun trenge fast føde. Du kan starte med grønnsaker og banan/avocado samt risgrøt/hirsegrøt for å unngå gluten/melk til du har utelukket cøliaki/melkeallergi. Jeg antar du ikke har fått beskjed fra helsestasjon om å starte fast føde ved 4 måneder, så da kan det kanskje tenkes de ikke har den beste kompetansen til å hjelpe deg godt videre med dette heller? Har du en oppdatert fastlege som kan endel om spedbarn/babyer? Kanskje du evt bør søke mer råd hos ham? Utover det ville jeg fått henvisning videre ifht allergitesting etc. Endret 14. februar 2015 av Ludodama
LindaM Skrevet 14. februar 2015 #12 Skrevet 14. februar 2015 Bare en liten tanke. Er du sikker på at hun ikke er sulten? Kanskje det hadde vært en ide å prøve så smått med litt fast føde? Vet at veldig mange bestemmer seg på forhånd at de skal fullamme i 6 mnd, men det passer ikke for alle barn. Når min var 4-5 mnd merket jeg mye uro og irritasjon. Han hadde bare fått morsmelk fram til da. Det hjalp å spe på med litt mer føde. Noen skjeer med grøt og litt fruktmos i løpet av dagen. Begynne i det små såklart 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #13 Skrevet 14. februar 2015 Hvordan leker du med babyen da? Vi pakket bort babygymen ved 4 mnd ca. Øvde på å ligge på mage, rulling og åling. Prøv og legge leker litt rundt som babyen må strekke seg etter. Rund denne alderen begynner de å bli frustrerte fordi de ikke kommer seg noen vei. Vippe stol bruker vi heller ikke lengre, ikke interessant. Om babyen syter litt mens du smører deg en brødskive så er ikke det krise når babyen er 5 mnd, snakk med babyen hele tiden. CD spiller/radio er også god avledning her, prøver å finne ut hva det er. Tro meg jeg skjønner hva du mener, jeg har hatt babyen på meg 24/7 helt siden han ble født. Vugge kunne vi bare drite i. Men jeg tror du må øve altså.. Gå bort og avled med en leke når babyen begynner og sutre, så går du bort og fortsetter med det du holdt på med til babyen begynner og sutre igjen. Som de sa på helsestasjonen, de må lære seg og bruke fantasien.Anonymous poster hash: 1479d...b71 Legger henne på mage på gulvet, også legger jeg enten meg selv, en leke eller et speil foran henne så hun hun derfoldes litt, står foran speilet med henne, synger, danser, hun har diverse leker med med farger og lyd som hun kan holde selv, eller som jeg holde for henne, hun liker å kikke i bokhylla (masse spennende farger), men det kan hun kun gjør eom jeg holder henne... Har ikke prøvd raido eller musikk, så det skal jeg prøve Skal også prøve rådet om å gå bort igjen når jeg har roet henne, jeg har bare pleid å ta henne opp til nå. Angående utelukking av matvarer; har du testet systematisk i samarbeid med legen? Det holder ikke med noen dager/uker, spesielt ikke på gluten. Dette er veldig krevende, så det er gjerne ikke første stopp på forsøkslista, men ved 5 mnd ville jeg forsøkt. Er det en spesiell grunn til at du ikke følger råd om fast føde ved 4 mnd? Jeg spør ikke kritisk, men det kan hende hun blant annet er sulten. Om en måned stopper hennes eget jernlager, og da vil hun trenge fast føde. Du kan starte med grønnsaker og banan/avocado samt risgrøt/hirsegrøt for å unngå gluten/melk til du har utelukket cøliaki/melkeallergi. Jeg antar du ikke har fått beskjed fra helsestasjon om å starte fast føde ved 4 måneder, så da kan det kanskje tenkes de ikke har den beste kompetansen til å hjelpe deg godt videre med dette heller? Har du en oppdatert fastlege som kan endel om spedbarn/babyer? Kanskje du evt bør søke mer råd hos ham? Utover det ville jeg fått henvisning videre ifht allergitesting etc. Nei, jeg fikk bare beskjed av lege om at jeg måtte prøve 1-2 uker uten hver matvare, og om det ikke hjalp så var det ikke der problemet lå. Altså, jeg holdt meg unna gluten i to uker, uten at det gav resultat, så regnet jeg med at det ikke var problemet. Men da skal jeg absolutt prøve å holde meg unna det over lengre tid. Anbefaling både fra lege, helsestasjon og ammehjelpen er at jeg skal fullamme til 6 mnd. Har aldri hørt noe annet, det eneste jeg har hørt er at barn som får mme man få fast føde tidligere. Og så klart babyer som ikke får nok mat fra mor. Men hun får absolutt ikke for lite mat, jeg har hatt kraftig overproduksjon hele tiden, så selv nå er det skjeldent jeg trenger å legge henne til begge bryst, normalt får hun nok fra et bryst om gangen. Jeg sjekker så klart alltid på bryst nr. 2 hvis hun tømmer bryst nr. 1. Helsesøsteren vi har er desverre veldig uerfaren, og veldig usikker på seg selv, derfor tør hun egentlig aldri å gi oss råd om noe som helst. Hun sier alltid at vi bare må prøve selv, så nei, vi får ikke god hjelp derfra. Både jeg og hun har fått ny fastlege, da min sluttet rett før fødsel, så jeg vet desverre lite om han. Anonymous poster hash: ca734...afb
FrkRose Skrevet 14. februar 2015 #14 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Fast føde ved 4 måneder gjelder vel med mme, ikke når man fullammer? Eller har rådene snudd på dette helt nylig? Edit mange svar på kjappen ber, mens jeg skrev. Overproduksjon; har du lest på feks ammehjelpen om for mye formelk? Endret 14. februar 2015 av FrkRose 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2015 #15 Skrevet 14. februar 2015 Bæresjal skal vel ikke brukes lenger enn ca 4 mnd pga vekten til barnet?Anonymous poster hash: 381c0...d7a
Zess Skrevet 14. februar 2015 #16 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Oi, ser det e rmye jeg har glemt å skrive. Jeg fullammer, hun har aldri fått verken grøt eller mme. Vi har bæresjal, men hun hater det, så det ble pakket bort da hun var tre måneder, men kanskje vi skal prøve å ta det frem igjen, man vet aldri Vi gav det vel egentlig aldri noe virkelig forsøk siden hun var så motvillig. Selv oppdaget jeg at babyen forandret seg veldig raskt når det gjaldt hva han likte og ikke likte, så et råd jeg vil gi er å fortsette å prøve alt med jevne mellomrom, så virker det kanskje plutselig. Ellers vil jeg også råde deg til å vurdere om babyen kanskje er sulten? Jeg slet også med misfornøyd baby inntil jeg innså at han rett og slett ikke var mett fordi jeg ikke produserte nok melk. Da han fikk MME i tillegg til det jeg hadde av morsmelk, ble han mye roligere. Vi startet også med smaksprøver av mat da han var fire måneder. Dette høres slitsomt ut - du har min sympati! Edit: Jeg anbefaler for øvrig flytende MME. Hvis du bare bruker det som supplement til amming, er det ikke så dyrt, og mye enklere enn pulverbasert MME. Endret 14. februar 2015 av Zess
KatyP Skrevet 14. februar 2015 #17 Skrevet 14. februar 2015 Rådene er vel at alle barn skal begynne med fast føde ved 4 mnd. Kan hende jeg tar feil. Men ts, uavhengig av råd, hva med å prøve fast føde i tillegg til ammingen? Har du babysang i nærheten? Og hva med å ta henne med i basseng, enten med organisert babysvømming eller bare alene? Det er ingen mirakelkur, men slike småting kan gjøre litt forskjell for både mor og barn:)
LindaM Skrevet 14. februar 2015 #18 Skrevet 14. februar 2015 Fast føde ved 4 måneder gjelder vel med mme, ikke når man fullammer? Eller har rådene snudd på dette helt nylig? Edit mange svar på kjappen ber, mens jeg skrev. Overproduksjon; har du lest på feks ammehjelpen om for mye formelk? Nå er barnet mitt snart 3 år, men jeg fullammet, og fikk bare beskjed om å se an barnet. Prøve meg fram med fast føde fra 4 mnd hvis jeg følte for det. Hadde masse melk, men merket at jeg måtte amme oftere, og babyen var mer irritabel enn vanlig. Han var nærmere 5 mnd når vi prøvde første grøtskje, og han var virkelig moden for forandring. Fortsatte allikevel ammingen til ca 9mnd alder. Vet ikke hva slags nye anbefalinger som evt har kommet nå, men får en baby i juni, så da blir jeg vel oppdatert Kommer uansett til å stole mest på egne instinkter. ( innenfor visse rammer såklart )
Gjest Ludodama Skrevet 14. februar 2015 #19 Skrevet 14. februar 2015 (endret) Legger henne på mage på gulvet, også legger jeg enten meg selv, en leke eller et speil foran henne så hun hun derfoldes litt, står foran speilet med henne, synger, danser, hun har diverse leker med med farger og lyd som hun kan holde selv, eller som jeg holde for henne, hun liker å kikke i bokhylla (masse spennende farger), men det kan hun kun gjør eom jeg holder henne... Har ikke prøvd raido eller musikk, så det skal jeg prøve Skal også prøve rådet om å gå bort igjen når jeg har roet henne, jeg har bare pleid å ta henne opp til nå. Nei, jeg fikk bare beskjed av lege om at jeg måtte prøve 1-2 uker uten hver matvare, og om det ikke hjalp så var det ikke der problemet lå. Altså, jeg holdt meg unna gluten i to uker, uten at det gav resultat, så regnet jeg med at det ikke var problemet. Men da skal jeg absolutt prøve å holde meg unna det over lengre tid. Anbefaling både fra lege, helsestasjon og ammehjelpen er at jeg skal fullamme til 6 mnd. Har aldri hørt noe annet, det eneste jeg har hørt er at barn som får mme man få fast føde tidligere. Og så klart babyer som ikke får nok mat fra mor. Men hun får absolutt ikke for lite mat, jeg har hatt kraftig overproduksjon hele tiden, så selv nå er det skjeldent jeg trenger å legge henne til begge bryst, normalt får hun nok fra et bryst om gangen. Jeg sjekker så klart alltid på bryst nr. 2 hvis hun tømmer bryst nr. 1. Helsesøsteren vi har er desverre veldig uerfaren, og veldig usikker på seg selv, derfor tør hun egentlig aldri å gi oss råd om noe som helst. Hun sier alltid at vi bare må prøve selv, så nei, vi får ikke god hjelp derfra. Både jeg og hun har fått ny fastlege, da min sluttet rett før fødsel, så jeg vet desverre lite om han. Anonymous poster hash: ca734...afb De nye anbefalingene kan du lese litt om her: http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-menneskekroppen-svangerskap-barn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks Det er ingen krise at du ikke har begynt - men de du snakker med nå er altså ikke oppdatert. Hun skal fortsatt få mm, men man anbefaler altså introduksjon. De nasjonale ammerådene er under revidering, og inntil de konkluderer ifht blant annet funn på cøliaki og B12(blant annet) så anbefaler man alle barn å starte ved 4 mnd. Dette har også med å gjøre at babyer mister eget jernlager ved 6 mnd - og da er det ganske sent å starte om det går tregt med innføring. 1-2 uker uten gluten eksempelvis er alt for kort, samme med melk - her er ikke legen din oppdatert på allergier. Nå sier jeg ikke at dette er årsaken - slettes ikke, men jeg tenker du trygt kan bytte både helsesøster og lege med hell generelt. Det er jo synd når de er såpass lite oppdatert - selv om det godt kan tenkes det ikke er noen spesielle årsaker bak din babys gråting. Jeg tenker generelt at hennes behov for nærhet må skilles fra denne magevondt gråten, det er nok to helt forskjellige ting. Jeg hadde prøvd å undersøke litt videre dersom hun flere ganger i uken gråter mye av magevondt - men når det er sagt opplever faktisk flere at kolikk ikke stopper ved 3 mnd, og at den starter mye senere enn man vanligvis hører om. Endret 14. februar 2015 av Ludodama
Gjest Ludodama Skrevet 14. februar 2015 #20 Skrevet 14. februar 2015 Nå er barnet mitt snart 3 år, men jeg fullammet, og fikk bare beskjed om å se an barnet. Prøve meg fram med fast føde fra 4 mnd hvis jeg følte for det. Hadde masse melk, men merket at jeg måtte amme oftere, og babyen var mer irritabel enn vanlig. Han var nærmere 5 mnd når vi prøvde første grøtskje, og han var virkelig moden for forandring. Fortsatte allikevel ammingen til ca 9mnd alder. Vet ikke hva slags nye anbefalinger som evt har kommet nå, men får en baby i juni, så da blir jeg vel oppdatert Kommer uansett til å stole mest på egne instinkter. ( innenfor visse rammer såklart ) Eller, du kan stole på forskning. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå