AnonymBruker Skrevet 15. februar 2015 #41 Skrevet 15. februar 2015 Veldig godt sagt og det du forteller i innlegget her er det jeg har prøvd formidle, men syntes du er litt flinkere til å få frem selve hovedbudskapet. Well done Sir/Ma'am Takk Anonymous poster hash: 41e9b...6a8
WubWub Skrevet 15. februar 2015 Forfatter #42 Skrevet 15. februar 2015 Om du leser til om GAF-skår, så vil det kunne beskrive hvor godt en person med en psykisk lidelse fungerer. For det er vel begrepet funksjonsnivå du problematiserer. GAF-skåren er delt i to, der en del går på symptomer og en annen del beskriver funksjonsnivå (sosialt, jobb, bolig osv). Noen kan ha lav skår på begge, noen høy skår på begge, eller lav på den ene og høy på den andre. Det forandrer seg ofte over tid. Psykopater kan få masse problemer i hverdagen (gjerne de med lav intelligens og impulskontroll som begår kriminalitet og blir tatt), eller de kan fungere ytre sett godt (bare de nærmeste merker konsekvensene og de opererer mer i det skjulte).Anonymous poster hash: 41e9b...6a8 Nemlig! Tommel opp for nok et kunnskapsrikt, saklig og godt innlegg
Gjest Meeh Skrevet 15. februar 2015 #43 Skrevet 15. februar 2015 Ikke alle psykopater er en samfunnsbyrde fordi James Bond er psykopat og har reddet verden flere ganger. Strålende argumentasjon. Du misforstår jo totalt, poenget er å vise at en karakter som viser psykopatiske trekk kan være til gode for samfunnet. Chris Kyle som drepte opp i mot 250 islamister (og sannsynligvis noen sivile) uten å føle omtrent noen anger overhodet? (filmen "american sniper" prøvde bare å tillegge ham følelser for filmens del, i realiteten var han omtrent likegyldig). Mulig psykopat som reddet potensielt hundrevis av irakiske og flere amerikanske liv. Dronekontrollører, bombeflygere, politifolk som ofte er i skarpe situasjoner, kriminaletterforskere, folk som vasker opp etter dødsfall, bedriftsledere, røykdykkere, redningsdykkere m.m er stillinger hvor det å ha psykopatiske trekk kan være en fordel så fremst du er velfungerende og rasjonell ellers. Da du fort ender opp i situasjoner hvor det å være følelsesmessig avstumpet gjør deg mye mer effektiv og mindre sårbar til psykiske belastninger.
Tabris Skrevet 15. februar 2015 #44 Skrevet 15. februar 2015 Du har allerede fått dokumentasjon på at det finnes sosiopater i prestisjetunge yrker. Jeg kan godt legge til flere tusen artikler som forteller deg at det finnes sosiopater i arbeidslivet, politikken, militæret, politi og de fleste andre yrker som er i en makt posisjon. Men la gå, en til da : http://www.thestar.com/business/2012/07/05/psychopathy_and_the_ceo_top_executives_have_four_times_the_incidence_of_psychopathy_as_the_rest_of_us.html Psychopathy and the CEO: Top executives have four times the incidence of psychopathy as the rest of us Your child could grow up to be a psychopath and that may not be a bad thing. He or she just might wind up a CEO. The hallowed halls of business have more than a fair share of successful psychopaths, many of them CEOs and top executives, research shows. It’s long been known that a segment of top executives and CEOs in the mainstream workforce can have psychopathic personality traits. A 2009 article by Joseph P Cangemi and William Pfohl called “Sociopaths in High Places” featured seven individuals with psychopathic personalities in leadership roles, among them a Fortune 500 executive, a university professor and a venture capitalist. I den lenken sier eksperten på psykopati (skylder på journalisten for en slik tittel) følgende: “As things stand, we do not know the prevalence of psychopathy among those who work on Wall Street,” he wrote. “It may be even higher than ten per cent, on the assumption that psychopathic entrepreneurs and risk-takers tend to gravitate toward financial watering-holes, particularly those that are enormously lucrative and poorly regulated. But, until the research has been conducted, we are left with anecdotal evidence and widespread speculation.” Så de gjetter at det kan være mer enn ti prosent, men at det foreløbig dreier seg om anekdotisk bevisføring og spekulasjon. Ergo ville jeg ikke gitt sagt at "psykopater" har en altfor stor innflytelse på samfunnet. Om du leser til om GAF-skår, så vil det kunne beskrive hvor godt en person med en psykisk lidelse fungerer. For det er vel begrepet funksjonsnivå du problematiserer. GAF-skåren er delt i to, der en del går på symptomer og en annen del beskriver funksjonsnivå (sosialt, jobb, bolig osv). Noen kan ha lav skår på begge, noen høy skår på begge, eller lav på den ene og høy på den andre. Det forandrer seg ofte over tid. Psykopater kan få masse problemer i hverdagen (gjerne de med lav intelligens og impulskontroll som begår kriminalitet og blir tatt), eller de kan fungere ytre sett godt (bare de nærmeste merker konsekvensene og de opererer mer i det skjulte).Anonymous poster hash: 41e9b...6a8 I mitt forrige innlegg så forklarer jeg hva det er jeg problematiserer, funksjonsnivå er en av dem. Men du har gode og informative innlegg, synes jeg.
Gjest kariella Skrevet 24. september 2015 #45 Skrevet 24. september 2015 Psykopater trives i store korporasjoner, som f.eks. Boston Consulting Group, McKinsey, etc. Du finner de på LinkedIn - poserende i dress med flere hundre kontakter. Opptatt av å "bygge nettverk" og fasade.
PeeWee Skrevet 24. september 2015 #46 Skrevet 24. september 2015 Dette er også noe jeg har argumentert for tidligere. Hele den kapitalistiske fri-handels modell er bygd på råe og kyniske verdier hvor den sterkeste rett gjelder, og de som tør ta de største risikoene er også de som kan tjene mest å bli de store vinnerne. Slik jeg ser det kan dette heller være en ulempe, da det vrir penger og ressurser bort fra "skaperne" slik som ingeniører, forsker, "oppfinnere" også videre. Er vel egentlig mye derfor jeg er anti-globalist. Det er rett og slett mindre behov for psykopater i en modell med noe mer statlig styring, men ikke at jeg ønsker noe DDR system eller noe lignende. Uansett er ikke yrkene du nevner til en viss grad de verste. Det største problemer er nok heller når psykopater havner i posisjoner hvor de har direkte autoritet/makt over andre som bedriftsledere, mellomledere og lignende.
WubWub Skrevet 24. september 2015 Forfatter #47 Skrevet 24. september 2015 Psykopater trives i store korporasjoner, som f.eks. Boston Consulting Group, McKinsey, etc. Du finner de på LinkedIn - poserende i dress med flere hundre kontakter. Opptatt av å "bygge nettverk" og fasade. Med andre ord er "psykopater" vinnerne i samfunnet som nasjonen tjener på. De tør ta risiko der andre feiger ut. De tenker sterilt, klinisk og objektivt uten den følelsesmessige tåken som andre lider med.
PeeWee Skrevet 24. september 2015 #48 Skrevet 24. september 2015 Du har allerede fått dokumentasjon på at det finnes sosiopater i prestisjetunge yrker. Jeg kan godt legge til flere tusen artikler som forteller deg at det finnes sosiopater i arbeidslivet, politikken, militæret, politi og de fleste andre yrker som er i en makt posisjon. En ting man kan spørre seg om er jo om disse fordelene er absolutt eller relative? Intelligens er jo en absolutt fordel i yrker som ingeniørfag, lege og lignende. Dess høyere IQ personen har dess bedre vil jobben personen gjør, alt annet være likt være. For psykopater derimot er det godt mulig at de får en fordel om å få de beste jobbene i konkurranse med andre, men det betyr jo ikke at gjør en bedre jobb! Det å gjøre suksess i arbeidslivet kan jo like gjerne være å fremheve sine suksesser overfor arbeidsgiver, heller enn å faktisk gjøre en bedre jobb enn sine kollegaer? 1
WubWub Skrevet 24. september 2015 Forfatter #49 Skrevet 24. september 2015 Slik jeg ser det kan dette heller være en ulempe, da det vrir penger og ressurser bort fra "skaperne" slik som ingeniører, forsker, "oppfinnere" også videre. Er vel egentlig mye derfor jeg er anti-globalist. Det er rett og slett mindre behov for psykopater i en modell med noe mer statlig styring, men ikke at jeg ønsker noe DDR system eller noe lignende. Uansett er ikke yrkene du nevner til en viss grad de verste. Det største problemer er nok heller når psykopater havner i posisjoner hvor de har direkte autoritet/makt over andre som bedriftsledere, mellomledere og lignende. Jeg mener personlig at statsledere bør være mindre følsomme , de bør heller hige etter hva som kan gjøre oss sterkere og rikere. Singapore er et godt eksempel på et land som har semi-teknokrati. De er 100% kapitalistisk og politikere er hverken høyre eller venstrevridd. Det eneste de støtter er tiltak som skaper økonomisk vekst. Derfor er Singapore et av verdens mest suksessrike land.
PeeWee Skrevet 24. september 2015 #50 Skrevet 24. september 2015 Jeg mener personlig at statsledere bør være mindre følsomme , de bør heller hige etter hva som kan gjøre oss sterkere og rikere. Singapore er et godt eksempel på et land som har semi-teknokrati. De er 100% kapitalistisk og politikere er hverken høyre eller venstrevridd. Det eneste de støtter er tiltak som skaper økonomisk vekst. Derfor er Singapore et av verdens mest suksessrike land. Jeg mener absolutt ikke at Singapore er verdens mest suksessrike land. De bare tiltrekker seg kapital på å ha lavere skatter enn andre land, men de har jo strengt tatt ikke skapt så grusomt mye. En annen sak er jo at Singapore rett og slett ikke er et godt samfunn å leve i. Folk har det rett og slett mye dårligere der i forhold til andre land med omtrent samme rikdom! Nå blir jo sosial kontroll også mye enklere i en bystat enn andre land. Det kan også virke som om østasiater av kultur er mer servile enn andre. Historien viser jo tross alt at når man forsøker samme politikken i vestlige land, om enn i litt mindre grad USA, så skaper det en god del politisk og sosial uro samt økende kriminalitet. Når det gjelder økonomisk vekst, den vestlige verden, ihvertfall utenom USA, hadde sterkere økonomisk vekst på femti, seksti og syttitallet enn noen annen gang i historien. Det at mer kapitalisme/liberalisme skaper raskere økonomisk vekst kan dermed sies å i stor grad være en myte. 1
Gjest kariella Skrevet 24. september 2015 #51 Skrevet 24. september 2015 Med andre ord er "psykopater" vinnerne i samfunnet som nasjonen tjener på. De tør ta risiko der andre feiger ut. De tenker sterilt, klinisk og objektivt uten den følelsesmessige tåken som andre lider med. Uenig. Psykopati er en egoistisk egenskap. Psykopati ville antageligvis ha vært utdødd hvis det ikke hadde vært for voldtekter og maktutøvelse. Empati og rettferdighetssans er det eneste som skiller oss fra primatene. Psykopati er en primitiv forsvarsmekanisme.
WubWub Skrevet 24. september 2015 Forfatter #52 Skrevet 24. september 2015 (endret) Uenig. Psykopati er en egoistisk egenskap. Psykopati ville antageligvis ha vært utdødd hvis det ikke hadde vært for voldtekter og maktutøvelse. Empati og rettferdighetssans er det eneste som skiller oss fra primatene. Psykopati er en primitiv forsvarsmekanisme. Det du rått glemmer er at psykopater er i hovedsak de som har drevet menneskeheten frem. De fleste kapitalister og politikere som har dyrket frem forskningsarbeid har vært psykopater. De fleste som har skapt vesten størst fortjenester på børsen er psykopater. De tar risikoer mens vi normale mennesker feiger ut. De fleste generaler som har vunnet avgjørende slag er psykopater. De beste kirurgene i verden er psykopater. Psykopater kan være en ødeleggende kraft, eller så kan de hjelpe samfunnet som helhet. De er ikke bundet til de samme kvalene som oss vanlige mennesker som meg og deg. Noen ganger går det dårlig, andre ganger går det veldig bra. Endret 24. september 2015 av WubWub
PeeWee Skrevet 24. september 2015 #53 Skrevet 24. september 2015 Det du rått glemmer er at psykopater er i hovedsak de som har drevet menneskeheten frem. De fleste kapitalister og politikere som har dyrket frem forskningsarbeid har vært psykopater. De fleste som har skapt vesten størst fortjenester på børsen er psykopater. De tar risikoer mens vi normale mennesker feiger ut. De fleste generaler som har vunnet avgjørende slag er psykopater. De beste kirurgene i verden er psykopater. Nå tror jeg at du overdriver psykopatenes effekt her. Det at en haug av forskere er psykopater er ihvertfall nytt for meg. De på børsen skaper jo egentlig ikke så grusomt mye, det de driver er heller en form for "administrasjon". Over tid er hva som fåes ut av børsen i høyeste grad avhengig av hva som skapes i realøkonomien. Børsen er egentlig bare allokering, men det er ikke der ting skapes. Det at finans er så viktig i vesten idag er jo bare et tegn på at psykopatene har fått for stor makt! 1
Gjest kariella Skrevet 24. september 2015 #54 Skrevet 24. september 2015 (endret) Det du rått glemmer er at psykopater er i hovedsak de som har drevet menneskeheten frem. De fleste kapitalister og politikere som har dyrket frem forskningsarbeid har vært psykopater. De fleste som har skapt vesten størst fortjenester på børsen er psykopater. De tar risikoer mens vi normale mennesker feiger ut. De fleste generaler som har vunnet avgjørende slag er psykopater. De beste kirurgene i verden er psykopater. Psykopater kan være en ødeleggende kraft, eller så kan de hjelpe samfunnet som helhet. De er ikke bundet til de samme kvalene som oss vanlige mennesker som meg og deg. Noen ganger går det dårlig, andre ganger går det veldig bra. Bullshit. Psykopater er destruktive. Man bygger ikke opp samfunnet ved å tjene penger på børsen eller vinne kriger. Det er tilbakeslag for menneskeheten som helhet. Vekst kommer gjennom forskning og innovasjon. Det er idealister som driver verden fremover - ikke psykopater. Endret 24. september 2015 av kariella 1
WubWub Skrevet 24. september 2015 Forfatter #55 Skrevet 24. september 2015 Bullshit. Psykopater er destruktive. Man bygger ikke opp samfunnet ved å tjene penger på børsen eller vinne kriger. Det er tilbakeslag for menneskeheten som helhet. Vekst kommer gjennom forskning og innovasjon. Det er idealister som driver verden fremover - ikke psykopater. Det er ikke bullshit nei. Visste du at 90% av alle amerikanske presidenter de siste 100 årene har veldig klare psykopatiske trekk? Visste du at psykopatiske trekk er det amerikanere stemmer frem? Men man er ikke psykopat selvom man har trekkene. Allikevel er det psykopatiske trekk folk flest foretrekker hos sin leder. Visste du også at de som tjener mest penger for landet sitt er psykopater? Visste du at de som gjør det best på børsen er psykopater? De tjener penger vi som nasjon skatter av. Du burde være glad for at vi har mennesker her i verden som ikke som styres etter følelser, men som styres av kald, hard og brutal logikk
Gjest kariella Skrevet 24. september 2015 #56 Skrevet 24. september 2015 (endret) Du har et gammeldags syn på vekst og utvikling. Vekst om utvikling handler ikke hvor mye penger et individ tjener på børsen eller hvem som er president i USA. Vekst og utvikling handler om nyvinninger (som internett, elektrisitet, m.m.) og idealisme. Kreativitet og idealisme er forbundet med følsomhet og nysgjerrighet, og ikke psykopati. Endret 24. september 2015 av kariella 1
Gjest lisemm Skrevet 11. april 2016 #57 Skrevet 11. april 2016 (endret) Den 24.9.2015 at 2.19, WubWub skrev: Med andre ord er "psykopater" vinnerne i samfunnet som nasjonen tjener på. De tør ta risiko der andre feiger ut. De tenker sterilt, klinisk og objektivt uten den følelsesmessige tåken som andre lider med. Hvis det faktisk er slik at psykopater er vinnerne i samfunnet, så er det noe som er vanvittig galt. Problemet med kapitalismen er at den favoriserer egoister (kapitalismen er bygget rundt denne primitive og lite ønskelige egenskapen). Det betyr ikke at det er ønskelig, eller at det er slik det burde være. Dersom antisosial atferd premieres kan det ha svært negative konsekvenser for menneskeheten på lang sikt. Men jeg ser poenget ditt. Psykopater sikter seg ofte inn mot godt betalte lederstillinger og jobber hvor de får utøve mye makt. F.eks. som kirurg, finans, lederstillinger i det private næringslivet, eller i store globale konsulentselskaper som Boston Consulting Group og McKinsey. Og til tross for at mange av die mangler kvalifikasjoner, eller har kommet seg dit de er som følge av parasittisk atferd, så kaprer de lederstillingene. De gjør det ofte svært godt på jobbintervju, da løgner presenteres som sannhet og manipulasjon er en av deres fremste egenskaper. Nettverks- og karrierebygging faller psykopater naturlig. De har gjort det hele livet. Deres evne til å dominere andre på høyst spekulative måter får de opp og frem. Livet er en konkurranse og de er villige til å gå over lik for å nå målene sine. Mennesker verdi måles ut i fra størrelsen på bankkonto og kontaktnettverk. Jeg kjenner til flere psykopater. Han ene jobber faktisk i Boston Consulting Group, og kom seg dit ved hjelp av juks og parasittisk atferd. Vedkommende er direkte uintelligent, men kynisk og målrettet som få. Vedkommende tok en bachelor i øk. ad i Trondheim, bygde på med en master i finans (som psykopater flest) ved NHH, og gjorde det relativt godt. Var manisk opptatt av nettverks- og karrierebygging i studietiden. Typisk for psykopater er at de er svært målrettede, og har ofte få, om ingen, utenomfaglige interesser, bortsett fra prodittmaksimering og karrierejag. De er mestre på å dra nytte av andre, og legge skylden på andre om det trengs. Falskhet, påtatte smil, humørsvingninger og utroskap avslører de. Men først av alt: De ser på livet som en konkurranse hvor suksess måles i penger. Endret 12. april 2016 av lisemm
Gjest besserwesser Skrevet 26. desember 2016 #58 Skrevet 26. desember 2016 (endret) På 13.2.2015 den 15.47, WubWub skrev: Glorifisering av psykopater er nok noe hollywood må ta på sin kappe. I disse dager er det psykopati som selger : 50 shades og grey, Dexter, Breaking Bad, Sherlock Holmes, House of Cards, American Psycho, Bates Motel, Game Of Thrones (nok av psykopater der), Rome , Sopranos, Walking Dead. Før var det mafian som ble romantisert på tv-skjermen men nå er det psykopati. Uansett så er ikke HI ment for å glorifisere psykopati, jeg er som de fleste andre enig i at det er lite vakkert eller positivt med den lidelsen. Prøver bare få frem litt flere nyanser for det er ikke slik at alle psykopater er blodtørstige beist som ikke duger til annet enn myrderier og voldtekter. Vi har sikkert flere topp politikere i Norge som fremstår som herlige og joviale mennesker men på innsiden er helt tom uten at noen av merker det. Allikevel kan det hende de gjør en bra jobb for samfunnet som helhet. Om psykopater har empati eller ikke er ifølge nyere studier litt mer komplisert og diffust enn tidligere antatt. For nå viser det seg nemlig i et par studier at psykopater har empati til en viss grad, men om de bruker den eller ei er valgfritt. De har en av og på knapp noe vi andre mennesker ikke har. Jeg har tenkt mange ganger at det må være litt deilig å kunne skru av bryteren for følelsesregisteret å bare slappe helt av, men på en annen side så hadde den muligheten kommet med noen ekstremt stygge baksider som gjør den tanken litt mindre spiselig. Prosentandelen av psykopater er rundt 3% i befolkningen. ca 1% av de finner du i fengsel, 1% finner man i høye stillinger. I finansbransjen, og i konsulentselselskaper som har finansering som fagfelt, er tallet mye høyere. Her er 15-30% regelrette psykopater. Av de resterende 70-85% har flesteparten klare narsissistiske trekk og mange kan karakteriseres som narsissister (forløperen til psykopati). Du finner med på LinkedIn - poserende i dress med en hærskare av connects. Ellers har de få eller ingen interesser dersom man ser bort i fra karriere- og nettverksbygging (æsj, for noen motbydeligelige begreper), fasadebygging og statusjag. Mange av disse er arvinger eller har en dårlig barndom (med gjerne en svak og sinnsforvirrende farsfigur). Vi snakker her om komplekser som har vokst seg til en alvorlig sinnslidelse.. Det er ikke uten grunn at "finanspsykopat" har blitt en begrep man bruker i dagligtalen.. Det er dessverre lite man kan gjøre med problemet. De er utrolig flinke til å komme i lederposisjoner, vanskelig å oppdage og behandle. Avlivning er nok det eneste tiltaket som vil gi varig resultat, dessverre. Endret 3. mars 2017 av besserwesser
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #59 Skrevet 26. desember 2016 Du glemte psykologer. Anonymkode: 8b7c9...375
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2016 #60 Skrevet 26. desember 2016 På 24.9.2015 den 2.50, WubWub skrev: Det er ikke bullshit nei. Visste du at 90% av alle amerikanske presidenter de siste 100 årene har veldig klare psykopatiske trekk? Visste du at psykopatiske trekk er det amerikanere stemmer frem? Men man er ikke psykopat selvom man har trekkene. Allikevel er det psykopatiske trekk folk flest foretrekker hos sin leder. Visste du også at de som tjener mest penger for landet sitt er psykopater? Visste du at de som gjør det best på børsen er psykopater? De tjener penger vi som nasjon skatter av. Du burde være glad for at vi har mennesker her i verden som ikke som styres etter følelser, men som styres av kald, hard og brutal logikk Men det er ikke trekk folk flest liker hos en venn. Anonymkode: 6fac5...b63
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå