Gå til innhold

Velfungerende psykopater

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ved tidligere anledninger (i september gikk denne debatten en kule varmt) debattert at det finnes velfungerende psykopater som er en ressurs for samfunnet. 90% av de i debatten mente at det ikke finnes noen velfungerende psykopater og at alle er en byrde på samfunnet.

Jeg argumenterte for at i kraft av å være psykopat har man anledning til å ta vanskelige og tøffe etiske valg som ellers normale mennesker ikke ville vært istad til å ta og at i noen yrker så tar de valg som samfunnet tjener på.

Det finnes yrker hvor psykopater kan være en positiv kraft. For å nevne noen :

Finans - Når det gjelder økonomi så må man ha full fokus, stålnerver å vise vilje til å ta risiko. Den som intet våger intet vinner.

Kirurg - Dette er også et annet yrke hvor man må ha stål kontroll over nervene sine. Presset og stresset er stort, blir man nervøs så blir motorikken også redusert. Her er det små marginer mellom en vellykket operasjon og død.

Studier viser til at psykopater blir under stress blir avslappet, pulsen senkes, ånderetten blir rolig og myk, her er de i sitt rette element.

Militære - Elite styrker eller agent/spion virksomhet. Her som i de andre yrkene kreves det stål kontroll over nerver. Man kan aldri føle frykt , stress , eller angst når man er ute i oppdrag.

Politiker - Viste dere at psykologer har funnet ut at alle amerikanske presidenter har psykopatiske trekk? (de hevdet ikke at de ER psykopater, men at de har alle trekka.)

Det er noen yrker for å nevne noen.

Viser til ekspert uttalelser :

James Bond er det beste eksempelet på en velfungerende psykopat. Han er en psykopat under alle omstendigheter. Allikevel kan vi alle enes i at han gjorde mye bra i den fiktive James Bond verden. Han reddet jorda om og om igjen.

Såklart dette er fiksjon, men studier viser til at alle spesial trente styrker må ha psykopatiske trekk ala James Bond :

Så har vi tilnærmet alle amerikanske presidenter opp gjennom tidene, de har ifølge professor James Fallon (han er psykopat) psykopatiske trekk :

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du igang igjen `?

Har du ikke noe bedre å finne på ?

Anonymous poster hash: 1e50e...4bb
  • Liker 4
Skrevet

Er du igang igjen `?

Har du ikke noe bedre å finne på ?

Anonymous poster hash: 1e50e...4bb

hva mener du?

Skrevet

james bond som alle digger er jo psykopat

Anonymous poster hash: 87adb...7be
Skrevet

Nei, psykopater kan aldri være til fordel for samfunnet, siden de manipulerer, lyver, utnytter etc. Med overlegg.

Anonymous poster hash: 6433f...08e

Skrevet (endret)

Det som mangler Wubwub som ville forsterket argumentene en god del, er jo at du finner en liste med mennesker innenfor de forskjellige sjangrene som var psykopater. Ikke "kan ha vært" men som er det.

Off topic: Virker som om du er i godt humør om dagen. Du har holdt en god tone på mye av det du har skrevet. :)

Endret av Timza
  • Liker 4
Skrevet

Vil heller si at hele samfunnet som helhet er psykopatisk med den sterkestes rett etc. Så selvfølge glir psykopater rett inn og passer som hånd i hanske.

Anonymous poster hash: fe827...3d3

Skrevet

Vil heller si at hele samfunnet som helhet er psykopatisk med den sterkestes rett etc. Så selvfølge glir psykopater rett inn og passer som hånd i hanske.

Anonymous poster hash: fe827...3d3

Dette er også noe jeg har argumentert for tidligere. Hele den kapitalistiske fri-handels modell er bygd på råe og kyniske verdier hvor den sterkeste rett gjelder, og de som tør ta de største risikoene er også de som kan tjene mest å bli de store vinnerne.

Det er jo bare å se hva bankene drev med før finanskrisa. Alle på toppen viste hvor det bar hen med de råtne sub-prime lånene som ble gitt ut i hytt og gevær. Enden på visa ble at de rike ble enda rikere og middelklassen ble nesten utradert.

Det er ikke den første finanskrisa som etter min mening psykopater ansvarlig for. Finanskrisen i 1929 var et velregissert børsj krakk hvor bank toppene satt å lekte puppet masters over økonomien. Det som skjedde var at små banker gikk konkurs for så å bli kjøpt opp av de virkelig store bankene.

Som konsekvens led USA og store deler av resten av verden gjennom en lang og urolig tid.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det som mangler Wubwub som ville forsterket argumentene en god del, er jo at du finner en liste med mennesker innenfor de forskjellige sjangrene som var psykopater. Ikke "kan ha vært" men som er det.

Off topic: Virker som om du er i godt humør om dagen. Du har holdt en god tone på mye av det du har skrevet. :)

Det ville uten tvil gitt min argumenter uendelig større tyngde. Dessverre er det slik at dyssosial personlighetsforstyrrelse er desidert den vanskeligste diagnosen man kan stille (man skulle ikke tro det utifra haugevis av tråder på KG hvor alle slenger rundt seg med diagnosen psykopat over en lav sko).

De lærde strides jo tilogmed om ABB lider av dyssosial personlighetsforstyrrelse eller paranoid schizofreni. I lys av all informasjonen psykiatere og psykologer hadde om ABB så burde det jo i teorien være en enkel sak å gi han rett diagnose? I praksis ble det mye vanskligere.

Det blir da enda vanskligere å diagnosere forhistoriske mennesker som aldri har blitt undersøk av psykiatrisk helsevesen eller observert over lengre tid slik ABB ble.

Blir også veldig feil av meg å begynne synse eller spekulere i hvilke presidenter, børsmeglere, bank direktører , generaler som er psykopater for det har jeg ikke kompetanse til, selvom jeg ser klare trekk hos opptil flere tusen mennesker jeg har lest om i historiebøkene.

Og professoren i videon jeg linket til i HI så argumenter sier han jo rett og slett med klar tale at omtrent all presidenter i USA må man ha endel psykopatiske trekk for å i det hele tatt bli valgt som president. Han sier ikke at noen presidenter er psykopater, men at de fleste har de samme trekkene som psykopater.

Det som er greia med psykopater/sosiopater er at de holder seg langt unna psykiatrien, derfor er det svimlende få av de som faktisk blir diagnosert som sosiopat/psykopat. Det eneste unntaket er hos lavt fungerende psykopater med lav selvkontroll for de ender omtrent alltid opp i fengsel hvor de blir tvunget til å prate med psykologer.

Så for de psykopater som ikke har høy nok IQ til å komme seg opp i verden så ender det som regel i fengsel for så å etterhvert få diagnose. Har sett endel dokumentarer om psykopater i amerikanske og engelske fengsel og de er ikke akkurat mennesker jeg ville satt pris på å møte i en mørk bakgate for å si det slik.

Uansett så må nesten bare forholde meg til studier og forskning som viser til at høyt fungerende sosiopater er mennesker man som regel finner høyt på strå i samfunnet. Gjerne i politikken, bank direktører , børsmeglere, yrkes militære/offiserer, ledere for store firmaer osv.

Om du har sett netflix serien House of Cards så får du gjennom Francis Underwood et glimt av hvordan en velfungere sosiopat lett boltrer seg i den politiske verden med løgn, bedrag, manipulasjon, tråkke over lik (bokstavelig talkt) for å klatre opp på rangstigen, korrupsjon og illusjoner. Kevin Spacey spiller en ganske så realistisk sosiopat!

Det som er skremmende er at det faktisk finnes mennesker som er prikk lik Francis Underwood i den virkelige verden som driver med nøyaktig det samme spillet.

Og ja er i supert humør i det siste jeg så kan ikke akkurat klage. Viktig å ha en god tone å vise respekt for andre til tross for uenighet :)

Endret av WubWub
Skrevet

Selvsagt kan velfungerende psykopater være en ressurs i noen av disse situasjonene, men totalt sett er de så ødeleggende i samarbeid og medmenneskelig virksomhet at man veldig ofte vil ende opp med tap totalt sett.

I krig dreier det seg ikke bare om stålnerver, men elitestyrker må stole 120% på lagkameratene og vite at de samarbeider sømløst. Samme med kirurger som i mange tilfeller opererer i team, og man må vite hvor man har hverandre og det samme med flere av de andre yrkesgruppene. Psykopater scorer ikke akkurat høyest på samarbeid. Og problemet er veldig ofte at de setter seg selv høyest og aldri gruppen som helhet, hvilket kan være en katastrofe for f. eks. et lag soldater i strid.

Dessuten finnes det så mange vellykkede kirurger og andre folk i yrkesgrupper som lykkes veldig bra selv om de også kan score veldig høyt på empati, og som også har evnen til å samarbeide godt nok med andre.

Det er heller ikke nødvendigvis noe negativt med stress. Selv om en empatisk person kan bli stresset betyr det ofte ikke negativt stress. Det er mange som takler og trives i en hektisk hverdag, og stress i seg selv kan være positivt til en viss grad, med skjerpede sanser og forhøyet evne til å ta til seg sanseinntrykk så presterer man i mange situasjoner bedre.

For en soldat kan et visst innslag av stress være en fordel dersom god trening ligger til bunn. en skjerpet soldat vil ha store fysiske fordeler over en person som er avslappet f. eks. i nærkamp. Stress setter kroppen din i kampberedskap, det tilfører fettsyrer til musklene slik at man blir i stand til å enten flykte eller kjempe mot en motstander med betraktelig høyere kraft. Det gjør at blodkarene trekker seg sammen slik at man ikke blør like mye som en avslappet person.

Anonymous poster hash: 6eeeb...741
Skrevet

Det er en ikke-fungerende psykopat.

I retten ble det faktisk slått fast at han hadde klare dyssosiale trekk. Men jeg vil ikke akkurat kalle en fengselsfugl som har lav IQ og lav selvkontroll for fungerende. Tvert imot tok jeg opp akkurat det i forrige innlegget mitt, for å sitere meg selv :

"Det som er greia med psykopater/sosiopater er at de holder seg langt unna psykiatrien, derfor er det svimlende få av de som faktisk blir diagnosert som sosiopat/psykopat. Det eneste unntaket er hos lavt fungerende psykopater med lav selvkontroll for de ender omtrent alltid opp i fengsel hvor de blir tvunget til å prate med psykologer.

Så for de psykopater som ikke har høy nok IQ til å komme seg opp i verden så ender det som regel i fengsel for så å etterhvert få diagnose. Har sett endel dokumentarer om psykopater i amerikanske og engelske fengsel og de er ikke akkurat mennesker jeg ville satt pris på å møte i en mørk bakgate for å si det slik. " - WubWub 2015

Skrevet

Hva er det med denne glorifiseringen av psykopater? Alle med en hvis tyngde på dette området vet at psykopater bryter ned alle rundt seg. Utallige mennesker har fått livet sitt ødelagt av å komme for tett på en psykopat. (Partner, barn, kollega etc.). En vaskeekte psykopat er ikke en kald, kalkulerende ressurs for samfunnet. Det finnes utrolig mange kalkulerende, kalde mennesker som klarer å holde hodet kaldt i ekstreme situasjoner som IKKE er psykopater. Psykopater skyr ingen midler for å oppnå egne mål. De har ingen empati (ikke fordi de ikke vil, men fordi de ikke klarer å sette seg inn i andres følelser). Hvis vi ser på noen av menneskene som står bak f.eks de verste folkemordene i historien, så er det ikke helt søkt å tenke seg at prosentandelen psykopater her er høy. For å nevne noen; Stalin, Hitler, Pol Pot, Mao etc. Her snakker vi kalkulerende og kalde. Heldigvis er prosentandelen psykopater i verden lav. Og jeg kan ikke se at de er en ressurs, de er jo nettopp kjent for en parasittisk livsstil.

Anonymous poster hash: 305d6...53f

• Liker 2
Skrevet

Enkelt eksempel er for eksempel Steve Jobs: han var en person med helt klare borderline psykopatiske trekk.

Jeg vil hevde det er vanskelig å skape seg en identitet innen politikk uten å ha markante signaler for personlighetsforstyrring. Den mentale manipulering som kreves for å kunne samle mange ulike identiteter til ett fellesskap er rett og slet unaturlig.

Skrevet

I forhold til denne professoren som påstår at han er psykopat. Hvis man tar ham på ordet; er han en psykopat så vil han gjøre hva som helst for å for eksempel tjene penger. Selge bøker, komme med oppsiktsvekkende påstander etc. Hvordan kan man da ta ham 100 % på ordet? At noen klassifiseres seg selv som psykopat, gjør meg svært skeptisk til budskapet. For det første, er du virkelig en psykopat? Det ligger jo nettopp i psykopatens natur å ikke kunne være selvkritisk. For det andre, har tidligere hørt han snakke om at han ble "reddet" av all kjærligheten i oppveksten. Slik ble han fungerende og en ressurs. Men hvor er bevisene for at han da er en psykopat? Man vet jo ikke sikkert hva som spiller størst rolle, det genetiske vs det sosiale. I tillegg er så langt jeg har forstått, psykopati ingen psykiatrisk diagnose? Dette er omdiskutert, og i så måte kvasi-vitenskap. Men de vi har bestemt oss for å kalle psykopater, de som er kyniske, uten anger/empati/mulighet til å føle for andre, trykker andre ned (med fysisk eller psykisk vold), kan UMULIG være en ressurs. Kanskje vil det være EN psykopat som finner opp noe helt utrolig som kommer mange til nytte. Det vil likevel ikke veie opp for den skaden psykopater gjør mot andre hver dag, og den de har gjort opp gjennom historien. Jeg klarer ikke se at dette engang er noe å diskutere. Det sier seg selv at psykopater ikke er noen ressurs. Men dette er sikkert vanskelig å se om man ikke har følt det på kroppen personlig.

• Liker 3
Skrevet

Hva er det med denne glorifiseringen av psykopater? Alle med en hvis tyngde på dette området vet at psykopater bryter ned alle rundt seg. Utallige mennesker har fått livet sitt ødelagt av å komme for tett på en psykopat. (Partner, barn, kollega etc.). En vaskeekte psykopat er ikke en kald, kalkulerende ressurs for samfunnet. Det finnes utrolig mange kalkulerende, kalde mennesker som klarer å holde hodet kaldt i ekstreme situasjoner som IKKE er psykopater. Psykopater skyr ingen midler for å oppnå egne mål. De har ingen empati (ikke fordi de ikke vil, men fordi de ikke klarer å sette seg inn i andres følelser). Hvis vi ser på noen av menneskene som står bak f.eks de verste folkemordene i historien, så er det ikke helt søkt å tenke seg at prosentandelen psykopater her er høy. For å nevne noen; Stalin, Hitler, Pol Pot, Mao etc. Her snakker vi kalkulerende og kalde. Heldigvis er prosentandelen psykopater i verden lav. Og jeg kan ikke se at de er en ressurs, de er jo nettopp kjent for en parasittisk livsstil.

Glorifisering av psykopater er nok noe hollywood må ta på sin kappe. I disse dager er det psykopati som selger : 50 shades og grey, Dexter, Breaking Bad, Sherlock Holmes, House of Cards, American Psycho, Bates Motel, Game Of Thrones (nok av psykopater der), Rome , Sopranos, Walking Dead.

Før var det mafian som ble romantisert på tv-skjermen men nå er det psykopati.

Uansett så er ikke HI ment for å glorifisere psykopati, jeg er som de fleste andre enig i at det er lite vakkert eller positivt med den lidelsen. Prøver bare få frem litt flere nyanser for det er ikke slik at alle psykopater er blodtørstige beist som ikke duger til annet enn myrderier og voldtekter.

Vi har sikkert flere topp politikere i Norge som fremstår som herlige og joviale mennesker men på innsiden er helt tom uten at noen av merker det. Allikevel kan det hende de gjør en bra jobb for samfunnet som helhet.

Om psykopater har empati eller ikke er ifølge nyere studier litt mer komplisert og diffust enn tidligere antatt. For nå viser det seg nemlig i et par studier at psykopater har empati til en viss grad, men om de bruker den eller ei er valgfritt. De har en av og på knapp noe vi andre mennesker ikke har.

Jeg har tenkt mange ganger at det må være litt deilig å kunne skru av bryteren for følelsesregisteret å bare slappe helt av, men på en annen side så hadde den muligheten kommet med noen ekstremt stygge baksider som gjør den tanken litt mindre spiselig.

Prosentandelen av psykopater er rundt 3% i befolkningen. ca 1% av de finner du i fengsel, 1% finner man i høye stillinger.

Gjest Thai clinch
Skrevet

Det er en ikke-fungerende psykopat.

I retten ble det faktisk slått fast at han hadde klare dyssosiale trekk. Men jeg vil ikke akkurat kalle en fengselsfugl som har lav IQ og lav selvkontroll for fungerende. Tvert imot tok jeg opp akkurat det i forrige innlegget mitt, for å sitere meg selv :

"Det som er greia med psykopater/sosiopater er at de holder seg langt unna psykiatrien, derfor er det svimlende få av de som faktisk blir diagnosert som sosiopat/psykopat. Det eneste unntaket er hos lavt fungerende psykopater med lav selvkontroll for de ender omtrent alltid opp i fengsel hvor de blir tvunget til å prate med psykologer.

Så for de psykopater som ikke har høy nok IQ til å komme seg opp i verden så ender det som regel i fengsel for så å etterhvert få diagnose. Har sett endel dokumentarer om psykopater i amerikanske og engelske fengsel og de er ikke akkurat mennesker jeg ville satt pris på å møte i en mørk bakgate for å si det slik. " - WubWub 2015

Men med dette blir det vel litt mange velfungerende psykopat-kategorier. Snakker vi om psykopater som har lykkes hele livet? Eller snakker vi om psykopater som lykkes, med feiler en gang og likevel kommer i fengsel. Er det kun end-game psykopaten du snakker om, han som går i grava uten å bli avslørt?

Skrevet (endret)

I forhold til denne professoren som påstår at han er psykopat. Hvis man tar ham på ordet; er han en psykopat så vil han gjøre hva som helst for å for eksempel tjene penger. Selge bøker, komme med oppsiktsvekkende påstander etc. Hvordan kan man da ta ham 100 % på ordet? At noen klassifiseres seg selv som psykopat, gjør meg svært skeptisk til budskapet. For det første, er du virkelig en psykopat? Det ligger jo nettopp i psykopatens natur å ikke kunne være selvkritisk. For det andre, har tidligere hørt han snakke om at han ble "reddet" av all kjærligheten i oppveksten. Slik ble han fungerende og en ressurs. Men hvor er bevisene for at han da er en psykopat? Man vet jo ikke sikkert hva som spiller størst rolle, det genetiske vs det sosiale. I tillegg er så langt jeg har forstått, psykopati ingen psykiatrisk diagnose? Dette er omdiskutert, og i så måte kvasi-vitenskap. Men de vi har bestemt oss for å kalle psykopater, de som er kyniske, uten anger/empati/mulighet til å føle for andre, trykker andre ned (med fysisk eller psykisk vold), kan UMULIG være en ressurs. Kanskje vil det være EN psykopat som finner opp noe helt utrolig som kommer mange til nytte. Det vil likevel ikke veie opp for den skaden psykopater gjør mot andre hver dag, og den de har gjort opp gjennom historien. Jeg klarer ikke se at dette engang er noe å diskutere. Det sier seg selv at psykopater ikke er noen ressurs. Men dette er sikkert vanskelig å se om man ikke har følt det på kroppen personlig.

Vel, det har vært flere dokumentarer om Dr James Fallon på National Geographics og jeg har sett dem alle. Du kan finne den ene av de på youtube, den varer 1 time.

James Fallon er en neuroscientist som har jobbet mesteparten av livet sitt med å scanne hjernene til mordere , demente , schizofrene og serie-mordere.

Ved en tilfeldighet scannet han sin egen hjerne en dag å så at hjernen hans hadde prikk lik struktur som hjernen til psykopatiske serie-mordere (ja en psykopats hjerne er forskjellige fra våre vanlige menneskers hjerne. det var derfor det var mange i psykiatrien som hadde et sterkt ønske om å få scannet ABB sin hjerne men han nektet).

Dr James Fallon har også i flere ledd bak i familiehistorien hatt seriemordere i familien. Psykopati kan i noen tilfeller gå i arv.

Du har helt rett i at psykopati ikke er en diagnose lenger, rett og slett fordi ordet er for negativt ladet og stigmatisert. Ordet har blitt misbrukt grunnet - Altfor mange mennesker uten psykiatrisk kompetanse kaller sin eks kjæreste for psykopat.

Nå heter psykopati : antisosial personlighetsforstyrrelse eller dyssosial personlighetsforstyrrelse. Men for ordens skyld så bruker jeg fremdeles ordet psykopati/sosiopat når jeg prater om emnet her for det er det begrepet de fleste kjenner til.

Men det er fullt mulig å være drittsekk eller sadist, eller slem uten å være psykopat.

Uansett, om du er interressert i å lære litt mer om James Fallon så kan du se et lite klipp av han her hvor han forklarer litt mer utfyllende det du spør om :

Endret av WubWub
Skrevet

Men med dette blir det vel litt mange velfungerende psykopat-kategorier. Snakker vi om psykopater som har lykkes hele livet? Eller snakker vi om psykopater som lykkes, med feiler en gang og likevel kommer i fengsel. Er det kun end-game psykopaten du snakker om, han som går i grava uten å bli avslørt?

Nei nå tenker jeg ikke at det noe korrelasjon mellom det å fungere eller det å ikke bli avslørt.

Når jeg snakker om velfungerende psykopater så sikter jeg til de psykopater som gjennom livets løp har bidratt til at samfunnet har tjent på noen som helst slags måte. F.eks enten kulturelt, økonomisk eller politisk.

Som Druid nevnte : Steve Jobs hadde klare psykopatiske trekk. Når man har sett så mange dokumentarer om han som jeg har gjort så er det ikke så veldig vansklig å unngå legge merke til. Han ble også beskrevet av tilnærmet alle mennesker som måttes omgås han på jobb at han var grusom.

Allikvel, han har gjort mye positivt for verden. Han har vært en enorm ressurs, en grunder av rang med uendelig kreativitet som vi alle nyter godene av. Han har (såvidt vi vet) aldri gjort noe kriminelt. Han stiftet familie å oppdratt sine barn.

Så OM han var psykopat så var han i aller høyeste grad velfungerende psykopat som var en ressurs for folk flest selvom han hadde mange kjipe sider.

Nå skal ikke jeg sitte påstå at han var 100% sikkert psykopat, som jeg har sagt tidligere så liker jeg ikke synse eller spekulere altfor mye i hvem som var hva. Men jeg ser jo det er en viss sannsynlighet for at han var det. Vis det er tilfelle så ville det vært et godt eksempel på den nyansen jeg var på utkikk etter i HI.

Dr James Fallon er et annet eksempel på en velfungerende psykopat.

Skrevet

Vel, det har vært flere dokumentarer om Dr James Fallon på National Geographics og jeg har sett dem alle. Du kan finne den ene av de på youtube, den varer 1 time.

James Fallon er en neuroscientist som har jobbet mesteparten av livet sitt med å scanne hjernene til mordere , demente , schizofrene og serie-mordere.

Ved en tilfeldighet scannet han sin egen hjerne en dag å så at hjernen hans hadde prikk lik struktur som hjernen til psykopatiske serie-mordere (ja en psykopats hjerne er forskjellige fra våre vanlige menneskers hjerne. det var derfor det var mange i psykiatrien som hadde et sterkt ønske om å få scannet ABB sin hjerne men han nektet).

Dr James Fallon har også i flere ledd bak i familiehistorien hatt seriemordere i familien. Psykopati kan i noen tilfeller gå i arv.

Du har helt rett i at psykopati ikke er en diagnose lenger, rett og slett fordi ordet er for negativt ladet og stigmatisert. Ordet har blitt misbrukt grunnet - Altfor mange mennesker uten psykiatrisk kompetanse kaller sin eks kjæreste for psykopat.

Nå heter psykopati : antisosial personlighetsforstyrrelse eller dyssosial personlighetsforstyrrelse. Men for ordens skyld så bruker jeg fremdeles ordet psykopati/sosiopat når jeg prater om emnet her for det er det begrepet de fleste kjenner til.

Men det er fullt mulig å være drittsekk eller sadist, eller slem uten å være psykopat.

Uansett, om du er interressert i å lære litt mer om James Fallon så kan du se et lite klipp av han her hvor han forklarer litt mer utfyllende det du spør om :

Takk for linken! Jeg så og leste mye om han da han var i vinden for en stund siden (i norske media). Ganske interressant. Men jeg vil så absolutt påstå at om denne personen er en psykopat (bruker også ordet for å forenkle), så er han en ressurs til TROSS for sin "diagnose" og ikke på grunn av. Hvor mange normale mennesker er ikke suksessfulle? Jo, de fleste. Mange kaster om seg med begrepet og kaller politikere for psykopater. Dette er bullshit. Da setter man likhetstegn mellom å være f.eks en sterk personlighet, ofte litt gladere i makt enn gjennomsnittet med å være psykopat. Folk kaller eksen sin for psykopat etc. Hva skjer? Jo begrepet blir utvannet. Jeg kjenner en person som var sammen med en psykopat, hva skjedde? Jo, han ble brutt ned og helt ødelagt. Han var et skall av seg selv, og hadde han ikke blitt reddet av familien sin, så hadde han enten vært død eller er "gissel" for sin partner, på hennes premisser. De få tingene han har fortalt oss om forholdet er helt forferdelig. Det skal ikke tas lett på dette begrepet. Forfattere og forskere på dette temaet har ett tips til folk som havner i forhold med en psykopat (og da ikke en drittsekk, en egoist etc. men en "ekte" psykopat): få deg bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...