Gå til innhold

Herregud! Stebarna legger seg aldri!

Fremhevede innlegg

Gjest Mocchhaa
Skrevet

Folk har forskjellige meninger å oppdrar på forskjellige måter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Enig!

Nei, mye søvn er ikke det viktigste, nok og god søvn er viktig. Og det går ikke på leggetid, men totalt antall søvntimer. Vis meg gjerne noe dokumentasjon som sier at ti timers søvn er noe som er for lite for et barn på ni år. For det er det min niåring får ved å legge seg ca ni, eller tilogmed halv ti! Eller vent, det er jo faktisk akkurat anbefalingen det! Jøsses!

Anonymous poster hash: 543a9...c93

Et barn på 9 år burde legge seg kl 21.00. I ukedagene, når h*n skal på skole. Ikke sitte på fanget til pappaen! :fnise:

Endret av Tissefant
  • Liker 1
Skrevet

Et barn på 9 år burde legge seg kl 21.00. I ukedagene, når h*n skal på skole. Ikke sitte på fanget til pappaen! :fnise:

Enig! Mine to på 13 år legger seg kl 21 i ukedagene. De får lese til 21.30 og sovner momentant. Barn flest trenger mye søvn. Og rutiner er noe alle barn trenger selv om de har skilte foreldre.

Anonymous poster hash: 5b8d3...243

• Liker 1
Skrevet

Evenrud burde legges opp på dagtid. Om barnet på ni ønsker egentid, ville jeg anbefalt at far legger barnet fra klokken åtte, hvor de har en halvtimeå være sammen på. Da an det avtales at halv ni er det sovetid, men at barnet kan få være med sin pappa, uten at det går ut over søvnrutinene.

Anonymous poster hash: ee6e9...660

• Liker 1
Skrevet

Enig! Mine to på 13 år legger seg kl 21 i ukedagene. De får lese til 21.30 og sovner momentant. Barn flest trenger mye søvn. Og rutiner er noe alle barn trenger selv om de har skilte foreldre.

Anonymous poster hash: 5b8d3...243

Å legge seg halv ti, for å stå opp halv sju blir aaalt for lite søvn! Basta.. Og om dette skjer nesten hver dag, så går set ut over både oppførsel, konsentrasjonsemne osv..

Anonymous poster hash: 9659b...aab

• Liker 1
Skrevet

Du skriver jo daglig tråder om disse stebarna, hva vil du vi skal gjøre??? :P

Anonymous poster hash: bcac7...62b

Dette er min første tråd om stebarna mine, men dette er ett diskusjonaforum.. Ikke ett sted hvor man fikser ting!

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor handler sånne tråder alltid om stebarn?Hadde du reagert like kraftig om datteren din satt på fanget til faren sin? Etter å ha lest slike tråder er jeg sjeleglad jeg ikke har stebarn eller at ungene mine har en stemor...

Anonymous poster hash: 54b2e...15f

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor handler sånne tråder alltid om stebarn?Hadde du reagert like kraftig om datteren din satt på fanget til faren sin? Etter å ha lest slike tråder er jeg sjeleglad jeg ikke har stebarn eller at ungene mine har en stemor...

FORDI! Det hadde aldri skjedd med min datter! Hun har klare grenser på når hun sal være i seng, og er aldri oppe så lenge når hun skal på skolen!

Og samtidig så kan jeg ikke si noe på at datteren HANS sitter oppe om kveldene.. Det er jo en stor forskjell!

• Liker 6
Skrevet

JA! vær sjeleglad!

Skrevet

FORDI! Det hadde aldri skjedd med min datter! Hun har klare grenser på når hun sal være i seng, og er aldri oppe så lenge når hun skal på skolen!

Og samtidig så kan jeg ikke si noe på at datteren HANS sitter oppe om kveldene.. Det er jo en stor forskjell!

Jeg skjønner deg godt... Stebarn et her på fem må tisse, er sulten, tørst, flere nattaklemmer, roper hvert kvarter om oppmerksomhet. Kommer inn på rommet og nekter å sove. Kan gråte fordi hun ikke får være oppe til elleve som oss. Annenhver helg får vi null søvn. Og natt til mandag døgnet vi nærmest, fordi barnet kaster opp, gråter og har vondt i magen fordi det nesten er to uker til neste gang. Mm, DU må jo ha det helt forferdelig!

Skrevet

Jeg skjønner deg godt... Stebarn et her på fem må tisse, er sulten, tørst, flere nattaklemmer, roper hvert kvarter om oppmerksomhet. Kommer inn på rommet og nekter å sove. Kan gråte fordi hun ikke får være oppe til elleve som oss. Annenhver helg får vi null søvn. Og natt til mandag døgnet vi nærmest, fordi barnet kaster opp, gråter og har vondt i magen fordi det nesten er to uker til neste gang. Mm, DU må jo ha det helt forferdelig!

Uffda.. Han føler jeg jo selvfølgelig med!

Skrevet

Uffda.. Han føler jeg jo selvfølgelig med!

Poenget mitt er at litt ekstra kos kan være viktig for barnet. Du er heldig som har det 《så enkelt》. Skulle ønsket barnet her var slik at litt ekstra kos var det som skulle til for en god natts søvn. Det blir null tid til annet enn å elske barnet, fordi resten av tiden skjer hos mor. Barnet har det fint hos mor altså, men selv etter tre år i sitt nye familieliv, er det like vondt når hun skal hjem igjen. Hun savner sin far og meg.

Skrevet

Å hale ut tiden ved leggetid er det som flere skriver, ikke veldig uvanlig at barn prøver på.

Men hvis du skal ta opp det med faren, må du jo ikke si at det er alenetid som er saken, dersom det er søvnmangel som er hovedproblemet. Jeg regner med at du ikke legger ditt barn først og fremst for alenetidens skyld, men fordi du unner barnet sunne søvnvaner? Det samme burde faren til stebarnet gjøre, så dersom det er tydelig at barnet får mindre søvn enn det burde, kan du ta dette opp med barnets beste i tankene. Far kan kanskje lese på sengen og lage hyggelige leggeritualer, så det blir hyggelig å legge seg tidsnok til lesestund.

Anonymous poster hash: 82159...99e

Skrevet

Å hale ut tiden ved leggetid er det som flere skriver, ikke veldig uvanlig at barn prøver på.

Men hvis du skal ta opp det med faren, må du jo ikke si at det er alenetid som er saken, dersom det er søvnmangel som er hovedproblemet. Jeg regner med at du ikke legger ditt barn først og fremst for alenetidens skyld, men fordi du unner barnet sunne søvnvaner? Det samme burde faren til stebarnet gjøre, så dersom det er tydelig at barnet får mindre søvn enn det burde, kan du ta dette opp med barnets beste i tankene. Far kan kanskje lese på sengen og lage hyggelige leggeritualer, så det blir hyggelig å legge seg tidsnok til lesestund.

Anonymous poster hash: 82159...99e

Joda.. Har tatt det opp på alle tenkelige måter.. Nå har jeg gitt opp. Men trist å se at barna sliter sånn etter skoletid da.. om mest sannsynlig under skoletiden også..

• Liker 1
Skrevet

Joda.. Har tatt det opp på alle tenkelige måter.. Nå har jeg gitt opp. Men trist å se at barna sliter sånn etter skoletid da.. om mest sannsynlig under skoletiden også..

Jeg slipper heldigvis å se på at mitt eget barn sliter.. For her har vi rutiner og hun vet at lillefingeren min får hun aldri klore seg rundt :D

• Liker 1
Skrevet

Er faktisk barnet det er synd på her, og ikke dere. Virker jo som om hun/han ikke har det bra og trives. Om barnet er opp til kl 23 i helgene av og til, så er faktisk ikke det noen katastrofe.

• Liker 1
Skrevet

kanskje fordi steforeldre ikke har noe de skulle ha sagt om slikt, vanligvis. Så TS må bare pent se på at den tiden hun har gledet seg til sammen med mannen sin forsvinner fordi barnet ikke legger seg når det skal. Hadde det vært TS' eget barn, kunne hun sagt "Far og barn, nå er det langt over leggetid, så nå må dere si god natt."

(jeg aner for øvrig at det her kan dreie seg om manglende eller feilaktig kommunikasjon. jeg tror kanskje at TS har snakket med mannen om leggetider, men ikke sagt et pip om at hun ønsker og setter pris på kjærestetiden de to får i timen mellom små barn lagt og stort barn hentet. Far aner ingenting om hva hun sitter og føler på, bare at det er superkos med barn i fang. er min teori)

• Liker 1
Skrevet

Ditt barn er der hos dere kanskje hele tiden? hva med å ha litt forståelse for at barn og far ønsker å bruke tiden best mulig den tilmålte tiden de har , så fokuser eller på å ha alenetid med mannen når barna hans ikke er hos dere.

Da slipper du mye frustrasjon..

Anonymous poster hash: caa80...256
  • Liker 3
Skrevet

Er faktisk barnet det er synd på her, og ikke dere. Virker jo som om hun/han ikke har det bra og trives. Om barnet er opp til kl 23 i helgene av og til, så er faktisk ikke det noen katastrofe.

Barneti vår situasjon trives godt hos oss, men gruer seg til å dra fordi det blir for lite tid med annenhver helg. På det verste har barnet sovet to timer før barnehagen... Ja, klart det er barnet det er synd på, men vi sliter fordi det ikke er noe vi får gjort med saken.

Heldigvis for barnet skal det ikke til oss mer om en periode. Kanskje ferier om det går. Det har vært slik i tre år nå, og vi orker ikke mer og ser at om mor ikke kan gi mer tid, vil barnet få det bedre om far ikke eksisterer i livet mer.

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk ikke noen fasit på leggetider. Noen mennesker trenger mye søvn, andre lite. Min jente er 5,5 år og legger seg halv ni. Det har hun gjort siden hun var fire. Hun står opp kl. 06:45, får altså litt over 10 timer søvn. Det er faktisk nok for henne, det går ikke å legge henne tidligere, hun sovner ikke tidligere likevel.

TS, ikke se deg blind på leggetiden (selv om jeg forstår behovet for alenetid). Først og fremst må du se om barnet trenger mer søvn enn han får. Hvis han gjør det, må dere selvsagt gjøre noe. Får han nok søvn, synes jeg egentlig ikke du har noen sak. Alenetid er ikke god nok grunn, dessverre, dersom barnet ikke trenger å legge seg tidligere. Snart er han større og mindre avhengig av dere.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...