Gå til innhold

50 shades = voldtekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det stemmer.

Anonymous poster hash: ca40b...fdb
Skrevet

Enda godt det mest sannsynlig blir 99% kvinner på denne filmen. Men trenger ingen flere fikse ideer om hvordan kvinner egentlig vil behandles. Ille nok med de som brukte 9 1/2 weeks som mal.

Anonymous poster hash: 38a40...8f3
  • Liker 6
Skrevet

Staten eller feminister bestemmer ikke hva folk tenner på, hvor enn mye de gjerne vil.

Fifty Shades er for meg uinteressant fordi det er så vanvittig dårlig skrevet, men likevel portretterer det et behov for dominant sex som mange kvinner liker. Og det er det ingenting galt i.

Anonymous poster hash: 47f1a...75a
  • Liker 11
Skrevet

Men slik som det portetteres, så høres jo fyren ut som en psykopat. Hva er tennende med det?

Anonymous poster hash: 40ea3...78b
  • Liker 22
Skrevet

Men slik som det portetteres, så høres jo fyren ut som en psykopat. Hva er tennende med det?

Det er mange psykopater og sosiopater som tiltrekker seg kvinner, som regel ikke i kraft av deres mangel på moral, men i kraft av deres selvtillit, maskulinitet, dominans osv.

På samme måte som menn faller for bimboer - ikke fordi de er dumme og at det er noe menn aktivt tenner på, men fordi mange av dem er fysisk attraktive og de aksepterer resten av den grunn.

Så er dette også en fiksjonell bok og ikke hver detalj er til for å beskrive kvinners psyke. Romansen er som en berg og dal bane, som de fleste romanser, for å ha en historie. Var det ikke push/pull, ville jo historien vart tre sider.

• Liker 5
Skrevet

50 shades glemmer det viktigste element innen BDSM - Sunn, Sikker, Samtykkende.

Gjort riktig, vil et sånt forhold gi mye til den som ønsker det. Gjort feil, vil det være ødeleggende.

Anonymous poster hash: 4aad2...b0f

• Liker 18
Skrevet

50 shades glemmer det viktigste element innen BDSM - Sunn, Sikker, Samtykkende.

Gjort riktig, vil et sånt forhold gi mye til den som ønsker det. Gjort feil, vil det være ødeleggende.

Anonymous poster hash: 4aad2...b0f

Jeg tror ikke boken "glemmer" det, det er bare ikke en viktig faktor når ikke virkelige mennesker er involvert. Det er jo mange par som har rollespill der de "spiller" voldtekt, og det er det samme.

Forfatteren har antakelig gitt F i hvordan boken blir oppfattet politisk eller hva diverse forskere eller feminister har å si, og det er greit nok. Ingen mennesker ble skadet i skriveprosessen.

Lolita av Vladimir Nabokov har jo like moralsk ambivalente problemstillinger, og ble forbudt i noen land i sin tid. Forskjellen er riktignok at Lolita er ett mesterverk, og 50 Shades egner seg bedre som oppfyring. Men de har det til felles at de gir folk noe som lesning, selv om karakterene ikke er til etterfølgelse.

• Liker 5
Skrevet

Men slik som det portetteres, så høres jo fyren ut som en psykopat. Hva er tennende med det? Anonymous poster hash: 40ea3...78b

Nei, det viktigste her er at han er en RIK psykopat. Hadde en rik mann gått bort til en dame og begynt å bable om sine sadistiske tanker, så ville han fremdeles ha fått hun med seg hjem (mest sannsynligk). Hadde en mann (som ikke er rik) gjort noe sånt så hadde han blitt regnet som en "creep" og farlig.

Anonymous poster hash: 4042e...ba5

• Liker 4
Skrevet

Det er mange psykopater og sosiopater som tiltrekker seg kvinner, som regel ikke i kraft av deres mangel på moral, men i kraft av deres selvtillit, maskulinitet, dominans osv. På samme måte som menn faller for bimboer - ikke fordi de er dumme og at det er noe menn aktivt tenner på, men fordi mange av dem er fysisk attraktive og de aksepterer resten av den grunn. Så er dette også en fiksjonell bok og ikke hver detalj er til for å beskrive kvinners psyke. Romansen er som en berg og dal bane, som de fleste romanser, for å ha en historie. Var det ikke push/pull, ville jo historien vart tre sider. Anonymous poster hash: 47f1a...75a

Menn faller ikke for bimboer kun fordi de er pene, men også fordi det ville være mulig for mannen å være dominant overfor henne. Slik tente jeg på mange bimboer i 20-årene. Nå er jeg derimot gift (i trettiårene), og er mer tiltrukket til min kones humor, familietrekk, og hennes søte sjarm. Jeg er fremdeles dominant i forholdet, men ikke så mye som når jeg ville ha vært i et forhold med en "bimbo", for det trengs ikke.

Skrevet

Menn faller ikke for bimboer kun fordi de er pene, men også fordi det ville være mulig for mannen å være dominant overfor henne. Slik tente jeg på mange bimboer i 20-årene. Nå er jeg derimot gift (i trettiårene), og er mer tiltrukket til min kones humor, familietrekk, og hennes søte sjarm. Jeg er fremdeles dominant i forholdet, men ikke så mye som når jeg ville ha vært i et forhold med en "bimbo", for det trengs ikke.

Bimbo betyr dum og deilig, ikke underdanig. Selv om noen er underdanige, er det nok av mindre pene jenter eller velutdannede og smarte kvinner som vil ha dominante menn.

Uansett har du jo likevel svaret. Mange menn er tiltrukket av kvinner i effekt av trekk som ikke betyr at de er en god kone eller en god mor, akkurat som at kvinner tiltrekkes av menn som ikke alltid er en god ektemann eller en god far.

• Liker 6
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Tror mange kvinner i utgangspunktet ikke er klar over handlingen i bøkene og filmen, og tiltrekkes av erotikk de har nysgjerrighet for. De fleste har hørt om bøkene og filmen. Det har jeg også gjort, jeg trodde som mange andre at dette var en beskrivelse av en utvikling av et bdsm forhold. Har fortsatt ikke lest bøkene eller sett filmen, Har fortsatt ikke tenkt å se den heller. Skal vi tro artikkelforfatter i Dagbladet virker det ihvertfall ikke som om dette er en positiv skildring av en positiv seksuell reise for hovedpersonen.

Endret av Coolaid
Skrevet

Jeg kan si mye stygt om 50 shades (da det vitterlig er en drittbok), og om hovedpersonen Christian (som er en kontrollerende tulling), men voldtekt...? Jeg fikk aldri den vibben fra boken. Han tvang henne til mye rart men jeg husker sexen som veldig ønsket fra hennes side i boken iallfall.

• Liker 5
Skrevet

Enda godt det mest sannsynlig blir 99% kvinner på denne filmen. Men trenger ingen flere fikse ideer om hvordan kvinner egentlig vil behandles. Ille nok med de som brukte 9 1/2 weeks som mal.

Hvis kvinner ikke vil behandles på denne måten, hvorfor er dette blitt den mest populære kvinneboken noensinne? Hmm?

Anonymous poster hash: 829f7...d0e

• Liker 2
Skrevet

Hvis kvinner ikke vil behandles på denne måten, hvorfor er dette blitt den mest populære kvinneboken noensinne? Hmm?

Fordi mange, ubegripelig nok, synes den er spennende?

Har alle som liker Tolkien et stort ønske om å slåss mot en hær av orker?

• Liker 28
Skrevet

Nettopp slik vil enkle hjerner konkludere, der ligger faren ved fiksjon som dette.

• Liker 14
Skrevet

Nei, det viktigste her er at han er en RIK psykopat. Hadde en rik mann gått bort til en dame og begynt å bable om sine sadistiske tanker, så ville han fremdeles ha fått hun med seg hjem (mest sannsynligk). Hadde en mann (som ikke er rik) gjort noe sånt så hadde han blitt regnet som en "creep" og farlig.

Nei, ikke mest sannsynlig. Er du ekspert på damer?

Anonymous poster hash: ef634...333

• Liker 4
Skrevet

Vil du ikke date Christian Grey? :fnise:

Anonymous poster hash: 7b0bf...14f

Skrevet

Vil du ikke date Christian Grey? :fnise:

Anonymous poster hash: 7b0bf...14f

Hvis jeg skulle vært dommer i en sjarmkonkurranse for litterære karakterer ville Christian Grey havnet et sted bak Voldemort, professor Moriarty og nurse Ratched.

• Liker 26
Skrevet

Vel, jeg stilte bare et spørsmål fordi jeg lurer :) Vil tro at psykopater er mer realistisk enn orker, da en hær av orker ikke er noe man nødvendigvis trenger å forholde seg til iløpet av livet. En dårlig partner derimot..

Dersom hun hovedpersonen var din venninne, ville du anbefalt henne å fortsette forholdet? Jeg har (til tross for at dette sitter langt inne), lest en av 50 shades-bøkene og skjønner at sex appellerer. Men jeg hadde holdt en knapp på at kvinner hadde sympatisert mer med hun i boka, istedet for å ønske at de var henne.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...