Gå til innhold

Storm, orkan, dårlig vær.. småredd/ HJELP


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

er meldt orkan her i helgen, og jeg er livredd.
itillegg blir jeg skikkeli værsyk( flere som blir det?)

Noen gode råd?? dem sier at dette været kommer til og bli det hardeste som har vært på mange år..
helt angst og tenker at verden skal gå under, at jeg skal dø o.l

Blir slik hver gang det er meldt dårlig hver og man leser om det i mediene.. Er også meldt 25 meter høye bølger som kan komme inn på land.. herrefred jeg er redd nå!! :(

trenger virkelig gode råd,tips eller bare en tilsnakk her..
Allerede en øy i nordland som er evakuert tidligere idag o.l..

allerede nå blåser det gått her, og jeg sitter og skjelver og er livredd..



Anonymous poster hash: bca33...219
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Talglys, ved til peisen og lommelykt er mine stalltips. Pluss sikre alt av løse gjenstander ute, og ta inn det meste som kan fyke avgårde.

Ikke så mye man kan gjøre egentlig, annet enn å sikre seg at man har mat, varme og lys tilgjengelig.

Er vel vant med både storm og noen orkaner her rett ved Stadthavet..

Edit:

Verden går ikke under, og du overlever dette også. Hold deg inne!

(det er farlig å leve, man kan dø av det...)

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med skruf. Sikre løse gjenstander og ha stearinlys klart. Og så er det bare å vente på at det roer seg igjen. En ting som kan roe nervene er faktisk å sette i "sov i ro" i øra. Det er slitsomt å høre på vinden om det blir langvarig, så kan være OK å dempe selve lyden selv om det ikke hjelper på noe annet. Har du vindusruter du er redd for kan komme inn så får du søke tilflukt i et rom på lesiden av huset, eller kjeller om du har.

Og for øvrig er det lite du kan gjøre annet enn å satse på at det går bra denne gangen også.

Verden går ikke under av en storm eller orkan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk.. dere kommer med gode tips! lys har jeg nok av, ved har jeg nok av og mat er det også bra med! :-)

nei, den går nok ikke under, men jeg blir veldig nervøs for det! og derfor tenker jeg slik.. om dere skjønner.. det gjør meg sliten dette været, og verre blir det. så skal ta til meg rådet du ga Cata! og putte noe i ørene. litt rolig musikk eller lignende. noe sove musikk! :)

Bor helt ved havet også, så merker det jo ekstra godt.. er jo vant med dårlig vær ofte, og til stormer ofte, men denne er d noe spesielt med, ikke vet jeg hvorfor, men den bare føles annerledes.. på alle måter ift andre stormer og uvr jeg har opplevd. bor i Nord og her er det bestandig dårlig vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste steder er det ikke 25 meter høye bølger som slår mot land,det finnes jo en del naturlige bremsere.

Har bodd i et orkanutsatt område det meste av livet og har personlig ikke fått noen ordentlige skrekkopplevelser, annet enn en gang en rute blåste inn og jeg ble litt redd for at det skulle være spøkelser ;)

Nå har jeg flyttet til et lunt sted der man kan spille badminton de fleste sommerdagene og hvor søppelbøtta aldri har blitt hentet hos naboen. Skal bli storm her også i morgen og vi bor rett ved havet - bekymrer meg ikke et dugg.

Bodde noen år på et sted uten særlig vind og da oppdaget jeg at jeg savnet regn, storm og uvær, synes liksom det rensket litt opp, selv om jeg liker høststormer bedre enn vinterstormer.

Har stearinlys, ved og mat,mad har man det man trenger.

Anonymous poster hash: 5cf0b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gruer deg sikkert så mye fordi denne stormen er noe opphauset i media. Det har jo vært snakk om den i en ukes tid og så hadde vi jo stormende tilbøyeligheter forrige uke også,

Anonymous poster hash: 5cf0b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner deg godt TS. Men tenk på alle de utsatte husene som står langs hele norskekysten, det er ikke ofte man hører at hus flyr avgårde. Det kan være snakk om tak, eller lignende. Det aller aller meste står. Bare hold deg inne :)

De fleste steder er det ikke 25 meter høye bølger som slår mot land,det finnes jo en del naturlige bremsere.

Har bodd i et orkanutsatt område det meste av livet og har personlig ikke fått noen ordentlige skrekkopplevelser, annet enn en gang en rute blåste inn og jeg ble litt redd for at det skulle være spøkelser ;)

Nå har jeg flyttet til et lunt sted der man kan spille badminton de fleste sommerdagene og hvor søppelbøtta aldri har blitt hentet hos naboen. Skal bli storm her også i morgen og vi bor rett ved havet - bekymrer meg ikke et dugg.

Bodde noen år på et sted uten særlig vind og da oppdaget jeg at jeg savnet regn, storm og uvær, synes liksom det rensket litt opp, selv om jeg liker høststormer bedre enn vinterstormer.

Har stearinlys, ved og mat,mad har man det man trenger.

Anonymous poster hash: 5cf0b...543

Kan jeg spørre hvor det er hen? Trenger ikke helt presist hvis du ikke vil, men fylke f.eks. Har alltid bodd ved utsatte plasser værmessig, men ønsker meg ro og fred, bokstavelig talt når jeg skal stifte familie :). Vet bare ikke hvor.



Anonymous poster hash: 81149...f4b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne byttet med deg TS :) her er det blir det mer eller mindre vindstille og helt vanlig vær. Men synes "villt" vær er helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flyttet fra ytterst i havgapet til et sted langt inne i en fjord. Det jeg savner mest er vind og vannrett regn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, ikke la deg skremme. Du får gode råd i denne tråden. Ellers er nok media med på å hause opp straks det kommer uvær. Se det positive: Det blir glimrende klestørk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir dritrett for at vinduet skal slås inn. Det blåser jo så sykt :/

Er det vanlig at vinduer blåses inn? Eller er det en irasjonell frykt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir dritrett for at vinduet skal slås inn. Det blåser jo så sykt :/

Er det vanlig at vinduer blåses inn? Eller er det en irasjonell frykt?

Slett ikke vanlig. Vinduer kan fint stå og dirre i vindusramma uten at noe skjer. Har bare måttet evakuere en gang pga noe sånt og det var fordi jeg selv hadde malt vinduskarmene så jeg visste DE var temmelig morkne. Ville helst ikke ha et svært stuevindu inn på gulvet mens jeg satt der, så jeg stakk.

Det gikk bra, og den gang var det orkan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg godt TS. Men tenk på alle de utsatte husene som står langs hele norskekysten, det er ikke ofte man hører at hus flyr avgårde. Det kan være snakk om tak, eller lignende. Det aller aller meste står. Bare hold deg inne :)Kan jeg spørre hvor det er hen? Trenger ikke helt presist hvis du ikke vil, men fylke f.eks. Har alltid bodd ved utsatte plasser værmessig, men ønsker meg ro og fred, bokstavelig talt når jeg skal stifte familie :). Vet bare ikke hvor. Anonymous poster hash: 81149...f4b

Innerst i en tynn liten fjordtarm i sørtroms, med tradisjoner for båtbygging, der uværet ofte ikke treffer ordentlig, da det blir som å treffe en fiskebolleboks. Det hender en sjelden gang at det treffer og da skal det visstnok bli ganske heftig, men det har ikke skjedd de årene jeg har bodd her. Har vært storm, men bare et par små, det andre som de kaller for storm her, er egentlig bare stiv kuling.

Siden fjordtarmen er såpass trang, så blir det heller ikke noen voldsomme bølger.

Er oppvokst et ganske forblåst sted på nordlandskysten.

Anonymous poster hash: 5cf0b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har forresten såvidt vært litt vind og snøfokk her i dag.

Anonymous poster hash: 5cf0b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innerst i en tynn liten fjordtarm i sørtroms, med tradisjoner for båtbygging, der uværet ofte ikke treffer ordentlig, da det blir som å treffe en fiskebolleboks. Det hender en sjelden gang at det treffer og da skal det visstnok bli ganske heftig, men det har ikke skjedd de årene jeg har bodd her. Har vært storm, men bare et par små, det andre som de kaller for storm her, er egentlig bare stiv kuling.

Siden fjordtarmen er såpass trang, så blir det heller ikke noen voldsomme bølger.

Er oppvokst et ganske forblåst sted på nordlandskysten.

Anonymous poster hash: 5cf0b...543

Trodde ikke det fantes slike "frie" plasser i Nord-norge, var sikker på du hadde bosatt deg et sted på øst eller sør-landet :).

Anonymous poster hash: 81149...f4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker! jeg bor i nordland- nærmere bestemt Hamarøy.
Men er fra Andenes. er jo vant med vær og uvær, er bestandig vind på Andøya. men tror det er noe med det media blåser opp nå som også gjør meg redd!

Idag er det ekstremt mye vind, snøfåkk, og det slamrer godt utenfor dørene..
Skal vist bli værre! og det gruer jeg meg til, er normalt sett ganske rolig her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå blåste det opp her også, i den retningen det kan bli skikkelig storm, men det er ikke så ille enda.

Trodde ikke det fantes slike "frie" plasser i Nord-norge, var sikker på du hadde bosatt deg et sted på øst eller sør-landet :). Anonymous poster hash: 81149...f4b

Mulig at jeg ser litt stort på det, det er ikke helt vindstille her hele tiden altså, men veldig rolig.

Anonymous poster hash: 5cf0b...543

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det har blitt blåst opp i media jeg. Bare her i området jeg bor har det holdt seg ekstremt kraftig helt siden tidlig formiddag og blir bare verre for hver time. Og vi bor langt i fra det mest utsatte stedet.

Taket på en matbutikk ble revet av i dag og ble kastet flere hundre meter av vinden, en stålplate fløy inn kjøkkenvinduet til en eldre dame. Er flere bygninger hvor takplater har blitt røsket av. Et vindu blåste ut på en skole. Veggplater løsnet fra et hotell i sentrum av Bodø, og deler av by sentrum har vært stengt av på grunn av fare. Hele Bodø ble isolert tidligere da de måtte stenge bruen inn til byen. Kjempestore trær har blåst på veiene. To bilulykker på bygda her i dag så langt. To stykker ble sendt til sykehus etter en eksplosjon på Leknes pga været, store skilt har blitt revet på hovedveien i sentrum osv.

Kan ikke se noe ut av vinduene våre annet enn hvit, på grunn av den sterke vinden og løssnø, og vi bor i et tett nabolag. Er ikke bare veggene som dundrer, men alle dørene våre inne beveger seg. Har med jevne mellomrom blitt kastet noe mot veggene våre ute, blir like vettskremt hver gang på grunn av det voldsomme braket.

2 åringen har våknet mange ganger allerede i gråt stakkar. Så jeg kommer garantert ikke til å få sove noe i natt. Kan ikke stikke ørepropper i for å dempe lydene heller, på grunn av guttungen. Er ikke mye gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...