Gå til innhold

Ukjente, små brennmaneter - noen som vet hva det er?


Væren

Anbefalte innlegg

Minstemann ble skikkelig brent av en ganske sjelden manet i sjøen i går. Vi så ikke hva det var som hadde forårsaket denne vannvittige smerten hans, før alle var kommet seg opp av vannet og han sto hylende på land; da så vi en pitteliten, rød manet som svømte rundt akkurat der han hadde badet. Ellers ingen maneter eller manettråder i sikte; bare denne vesle "saken"... Gutten vår hadde kjent noe som svømte inn i badeshortsen hans; inn det ene benet og ut det andre.

Han fikk en voldsom reaksjon; kraftig utslett; rødflammet med store, hvite vabler (som elveblest), magevondt og kvalme og pustebesvær. Vi ringte 113 og fikk beskjed om at så lenge han slet med å puste, skulle vi komme direkte på akuttmottaket.

Maneten er på størrelse med en 5 krone; svakt rødlig og litt gjennomsiktig, har noen få tråder, og ligger ikke og "driver" med strømmen som andre maneter. Den er energisk og svømmer "rykkvis" - 4-5 kjappe svømmetak i slengen, og den endrer kurs hele tiden. Vi har sett lignende maneter før, men aldri vært i nærkontakt med dem.

Nå har jeg søkt på nettet, men finner overhodet ingenting som kan ligne på denne maneten. Annet enn en beskrivelse av reaksjoner som helt samsvarer med den reaksjonen gutten vår fikk. Reaksjoner som blir forårsaket av mer eksotiske maneter enn den som vanligvis finnes i norske farvann. Antagelig er det en mer eksotisk manet som har fulgt varme havstrømmer opp til vestlandskysten. Utviklingen viser jo at det stadig dukker opp nye arter i havet, ettersom temperaturen stiger. Det er litt skummelt!

Dagen i går var elendig, dagen i dag litt bedre. Men fortsatt klør det voldsomt, og han har ikke sovet mer enn max 1-2 timer usammenhengende i natt. Han er ganske utslitt.

Hvis noen kjenner igjen beskrivelsen av denne ukjente maneten, eller kjenner noen som kan ha peiling, hadde det vært interessant å fått en tilbakemelding. Ser jeg en slik igjen, skal jeg sørge for å fange den og få den sendt til undersøkelse. For selv på sykehuset fikk vi beskjed om at det finnes jo ikke farlige brennmaneter i Norge; bare vanlig rød og blå brennmanet.

De siste årene har imidlertid giftige maneter drept oppdrettsfisk for millioner langs kysten; fisken blir lammet av smerte, og står og stanger i merdene. Dette skyldes jo heller ikke vanlig brennmanet, og heller ikke denne vesle maneten som vi ble utsatt for i går.

I kveld skal vi kjøre til ferskvann for å bade, gutten vår har tatt skrekken for en stund... :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er du sikker på at det ikke var en vanlig brennmanet? Kanskje er gutten din intolerant eller allergisk mot neslene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det kan jo selvfølgelig ha vært en babyutgave, men jeg synes ikke den minner om en vanlig brennmanet. Den er annerledes. Har også snakket med andre som har observert disse rare manetene men ikke vet hva det er for noe.

Hadde vært fint om noen kunne gjort meg klokere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ettermiddag snakket jeg med naboer, som kunne fortelle at disse manetene også var observert i badevika like i nærheten. Ei nabojente hadde også brent seg på en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BEHANDLING

Skyll den aktuelle kroppsdelen rikelig med saltvann. Ferskvann bør unngås da dette kan øke frisettelse av gift. Fjern eventuelle gjenværende brenntråder, uten å gni eller skrubbe. Skadet kroppsdel holdes i ro.

Deretter kan man senke kroppsdelen i varmt vann (40-45oC). Det varme vannet ødelegger giftstoffene. Hold kroppsdelen i vannet til smerten har gitt seg.

Vær obs på at vannet ikke må være for varmt, da dette kan gi skoldeskader i stedet. Sjekk vanntemperaturen med en frisk legemsdel, da den påkjente legemsdelen ikke er pålitelig som varmeindikator.

Hvis det utvikles en allergisk reaksjon, eller hvis et lite barn har brent seg på større deler av kroppen og huden er svært rød og smertefull, bør lege kontaktes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann, Sandra!

Takk for engasjementet! Det var nok ikke denne, "vår" manet er pitteliten, bare 3-4 cm i diameter. Finner ingenting om den noe sted, jeg heller! Men det er en fare for at det er noe nytt vi kommer til å få glede av på våre breddegrader framover...

Klem fra sauen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Send en e-post til: [email protected] (Havforskningsinstituttet i Bergen) med den beskrivelsen du gav oss her inne.

En forklaring kan være at en båt har dumpet ballast-vann og dermed tømt store tanker med vann fra sydligere farvann her. Det har skjedd mange ganger før, og folk har fått alt mulig rart i garn.

:trøste: Håper minstelammet har kommet over det verste sjokket, og har funnet frem badebuksen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Sandra!

Du står jammen på, og har funnet sider jeg ikke har sett på nettet, i alle fall! Bra jobba!

Neida, det var nok ingen av disse, de er altfor store til at det kan stemme.

Mie; tanken om ballastvann har slått oss, og man skal ikke se bort fra at det kan være noe der. Jeg skal jammen sende en mail med en gang, du gav meg mailadressen jeg trengte - flott!

Minstelammet har kommet seg betraktelig, han har hatt et par tøffe dager og en elendig natt. Men i ettermiddag våget han seg forsiktig uti sjøen sammen med mamma, pappa, mellomstelammet og flere av naboene. Det var kjempeflott!!! Etterpå syklet han på ESSO for å kjøpe softis sammen med to kompiser. Så nå virker det som om det er over for denne gang. Takk for omtanken! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops:

Ja, er litt redd for maneter selv skjønner du, så jeg limte inn det jeg fant jeg.

Tankte det kanskje kunne være den siste selv om det stod den var litt større, fordi det kunne hende den ikke var utvokst.

Si ifra om du får svar fra Havforskningsinstituttet da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail!

Blir spennende å se om jeg får svar!

Minstelammet har ennå vondt i utslettene på lårene, nå kom han nettopp hjem og måtte få på Xylocain, dakar... :-( Det var da voldsomt som det hang i, da!!! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså, bare for å ta det jeg nevnte i dagboka di en gang til, masekjærring som jeg er :wink:

Den typen reaksjoner man får på f.eks maneter er samme type reaksjon man får som om man er allergisk mot noe. Bare at dette er noe alle mennesker reagerer på, om du skjønner hva jeg mener. Og derfor vil allergitabletter virke, selv om sønnen din ikke er alergiker. Om du kjenner noen som bruker allergitabletter så spør om å få låne et par stykker, det vil dempe kløe/svie og få utslettet til å forsvinne raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Zyrtec i hus tidligere, men hadde ikke flere igjen. Ellers hadde jeg nok gitt ham en tablett. Skal kjøpe ett brett på apoteket og ha liggende, sånn i tilfelle. Kan være verdt et forsøk, i alle fall, hvis det skulle skje igjen.

Men barnelegen vurderte forresten ikke å gi allergimedisin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Kanskje maneten er så sjelden og fæl at det er laget egen X-files episode om den? :o

Sandra har sendt meg en PM fordi hun lurte på om jeg hadde hørt noe. Jeg lovet jo å komme med svar i tråden hvis jeg hørte noe fra havforskningsinstituttet! Floltt at Sandra minnet meg på dette!

Og joda, jeg fikk svar! Bilder også. Og det hadde faktisk vært en "invasjon" av hittil ukjente maneter i områder bare noen mil herfra, men det var nok ikke den maneten gutten vår var i nærkontakt med, selv om de faktisk lignet. Forskeren jeg fikk svar fra skrev også at min beskrivelse av bevegelsesmønsteret til maneten kunne stemme med dem de kjente til.

Jeg skrev svar tilbake, at det nok ikke var snakk om den samme maneten, og prøvde å beskrive "vår manet" litt bedre, bl.a. ved hjelp av mine observante barn - som jo hadde vært uti vannet og sett maneten på nært hold.

Tror den er helt ukjent denne maneten. Synd vi ikke fikk tatt bilde av den! Men i alle fall vet jeg jo om flere som har blitt brent av noe som må være det samme. Skal følge med neste sommer, og da skal jeg ha fotoapparat tilgjengelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...