AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #21 Skrevet 5. februar 2015 Forøvrig ikke vankelig å se at du ikke har barn i denne alderen. Maset om snapchat starter i 2./3.klasse, og vi bor på bygda. Regner med det er verre i de store byene. Skype har de brukt til nå, det er også populært. Jeg er av generasjonen som fikk mobil rundt konfirmasjonsalder, det er et helt annet samfunn vi lever i nå. Vi må tilpasse oss resten av verden, vi kan ikke holde igjen en og annen unge i hver klasse fordi vi henger etter i tiden. Teknologien er fremtiden, både pc, smarttelefon og andre duppeditter er ting som gjør barna bedre rustet for voksenlivet. Anonymous poster hash: 9e166...64d Ja det er bare du som har barn i den alderen her inne, og det er bare dere som bor på bygda, går det an? Anonymous poster hash: cb5fe...6af
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2015 #22 Skrevet 5. februar 2015 Tillitt heter det. Hvis man ikke stoler på at barna følger regler man lager så har man gjort feil i oppdragelsen lenge før reglene kom. Største problemet på snapchat er skjult mobbing man ikke kan oppdage i ettertid, ikke at pedofile finner hemmelige snapchatkontoer til småjenter og sender de dirty bilder. Anonymous poster hash: 9e166...64d Ja jeg regner med du var et plikoppfyllende barn/tenåring som aldri gikk imot dine foreldre, aldri gjorde noe galt, ikke rørte alkohol, røyk, eller gjorde noe utenom det vanlige til du flytta hjemmefra? Anonymous poster hash: cb5fe...6af 1
*Mocca* Skrevet 5. februar 2015 #23 Skrevet 5. februar 2015 Snapchat har en aldersgrense på 13 år, så der ligger igrunn svaret ditt.... Snapkidz er for barn under 13 år....
peppermyntete Skrevet 5. februar 2015 #24 Skrevet 5. februar 2015 Men har man oppdratt barna riktig så tør de å komme til mor eller far og fortelle om det, og få hjelp til å bli kvitt denne personen og ha en samtale om det. For ja, alle feiler, barna bryter regler innimellom, det er en del av det å bli voksen. Men da er det viktig at man har lagt grunnlaget slik at de tør å fortelle om det, og be om hjelp når de føler ting er ubehagelig. Det kan man ikke sikre seg mot uansett, samme om det er på snapchat eller å snakke med fremmede på gaten. Vi må tørre å slippe barna ut på nett og app-verden, på samme måte som vi tør å slippe de ut i trafikken. Alt handler om å håpe at vi har trent de nok på regler og oppførsel i trafikken (les også internett), slik at de klarer å ta kloke valg på egenhånd. Anonymous poster hash: 9e166...64d Enig i det du sier her, men jeg synes ikke så små barn har noe i smarttelefonens verden å gjøre enda. De kan heller bruke familiens nettbrett og ha en vanlig gammeldags mobil i noen år til i tilfelle de må nå noen.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #25 Skrevet 6. februar 2015 Enig i det du sier her, men jeg synes ikke så små barn har noe i smarttelefonens verden å gjøre enda. De kan heller bruke familiens nettbrett og ha en vanlig gammeldags mobil i noen år til i tilfelle de må nå noen. Tull!!! Min sønn har tidligere hengt etter i skolen. Nå går han i 4 klasse, og siden han har hatt smart telefon i et par år, har han lært veldig mye pga. spill osv... Nå har han å kommet på nivå med de andre i klassen. Leser fortere, og en veldig flink i engelsk. Anonymous poster hash: 2a321...238 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #26 Skrevet 6. februar 2015 Ja jeg regner med du var et plikoppfyllende barn/tenåring som aldri gikk imot dine foreldre, aldri gjorde noe galt, ikke rørte alkohol, røyk, eller gjorde noe utenom det vanlige til du flytta hjemmefra? Anonymous poster hash: cb5fe...6af Hvis du skal sammenligne nett og mobil med noe relevant så ta trafikken. Der øver man i mange år, og følger, helt til man må slippe ungene løs. Når de er sluppet løs aner vi ikke om de oppfører seg bra, eller om de dropper regler og risikerer å bli skadet. Vi sitter ikke med kikkert i buskene for å se om de ser seg for før de krysser veien. Og jeg var faktisk veldig pliktoppfyllende helt til jeg ble 14. Da er det uansett på tide å skjønne selv at man ikke burde legge til hvem som helst på sosiale medier. Enig i det du sier her, men jeg synes ikke så små barn har noe i smarttelefonens verden å gjøre enda. De kan heller bruke familiens nettbrett og ha en vanlig gammeldags mobil i noen år til i tilfelle de må nå noen. Det er jeg i utgangspunktet enig i også. Derfor har min datter i halvannet år vært den eneste i klassen uten smarttelefon. Fordi jeg ønsket å holde igjen så mye som mulig. Dessverre gjør min "gjenholding" at hun faller litt utenfor, og jeg må bare bøye meg og innse at det er ikke slik lenger at det er uvanlig å få smarttelefon i første klasse. Vi må følge samfunnsutviklingen, og å få smarttelefon som 8åring er nå det vanlige, der majoriteten har det slik. Min datter fikk ikke før hun var 9 og et halvt år. Jeg skulle virkelig ønske det ikke var slik, men når det først er sånn så må man nesten gjøre det beste ut av det og satse på at tidlig læring har noe positivt med seg. Anonymous poster hash: 9e166...64d
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #27 Skrevet 6. februar 2015 8 år? Har hun egen smarttelefon?!?Anonymous poster hash: cb522...110 Det samme tenkte jeg... Jeg har en sønn på 7 og egen telefon er en god stubb fram i tid. Og smarttelefon ennå litt senere igjen.Anonymous poster hash: 4d794...07b
Jens Skrevet 6. februar 2015 #28 Skrevet 6. februar 2015 Sønnen vår fikk snap chat iår, og han er 9 år. Snapper kun med de i klassen. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #29 Skrevet 6. februar 2015 Sønnen vår fikk snap chat iår, og han er 9 år. Snapper kun med de i klassen. Det er samme som er her, pluss at vi flyttet for et år siden, så det er snapping med gamle venner og familie fra hjemstedet vårt. Mange tanter, onkler og besteforeldre som er veldig glade for at datteren min har snapchat. Anonymous poster hash: 9e166...64d
Gjest Gjest_Idja Skrevet 6. februar 2015 #30 Skrevet 6. februar 2015 Når de har lært seg grundig nettvett. Tror egentlig det er verre å la tenåringer ha snapchat, for de har en del "lure idéer" som åtteåringer ikke har. Tror det er større fare for at en fjortis sender nakenbilde, enn en 8-åring. 1
peppermyntete Skrevet 6. februar 2015 #31 Skrevet 6. februar 2015 Tull!!! Min sønn har tidligere hengt etter i skolen. Nå går han i 4 klasse, og siden han har hatt smart telefon i et par år, har han lært veldig mye pga. spill osv... Nå har han å kommet på nivå med de andre i klassen. Leser fortere, og en veldig flink i engelsk. Anonymous poster hash: 2a321...238 Men dette kan man også bruke nettbrett til! Unger trenger ikke telefoner til flere tusen kroner.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #32 Skrevet 6. februar 2015 Men dette kan man også bruke nettbrett til! Unger trenger ikke telefoner til flere tusen kroner. En telefon er kjekk å ha, for den kan man faktisk ringe med også. Anonymous poster hash: 2a321...238
Leanne Skrevet 6. februar 2015 #33 Skrevet 6. februar 2015 Snapchat har en aldersgrense på 13 år, så der ligger igrunn svaret ditt.... Snapkidz er for barn under 13 år.... Enig! Min datter på 10 vil veldig gjerne ha snapschat, er mange i klassen som har det. Men jeg synes det er noe prinsipielt med å følge regler, vise at man som voksen kan respektere de og gå foran med et godt eksempel. For om ikke vi følger aldersgrenser og regler, hvordan kan vi forvente det samme av våre barn når de blir større? 1
Tibbie Skrevet 6. februar 2015 #34 Skrevet 6. februar 2015 Jeg hadde gitt henne det. I denne utviklende elektroniske verden, hadde jeg introdusert barnet mitt for det så snart som mulig, sånn at det ikke går glipp av noe. Forståelse av elektronikk og sosiale medier blir bare mer og mer viktig i privat- og arbeidsliv. Hun lærer seg også nettvett mye tidligere (det er ikke tilfeldig at det stortsett er eldre som blir svindlet på nett). Men du som mor kan følge med hvilke venner hun har, og på instillingene kan du gjøre det slik at kun venner ser det hun legger ut i MyStory. Skjønner ikke hva folk mener med at man får upassende bilder? Man velger da selv hvem man kan få bilder av. Hun kommer sikkert til å få bilder kun av familie og sine venninner som også er på nett. 1
peppermyntete Skrevet 6. februar 2015 #35 Skrevet 6. februar 2015 En telefon er kjekk å ha, for den kan man faktisk ringe med også. Anonymous poster hash: 2a321...238 Det finnes fortsatt vanlige telefoner man kan bruke til å ringe og sende meldinger!
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #36 Skrevet 6. februar 2015 Det finnes fortsatt vanlige telefoner man kan bruke til å ringe og sende meldinger! Men nå har vi valgt å gi iPhone til vår sønn. Har ingen vanlig telefon som funker, men han har fått min gamle iPhone. Har du så problemer med det eller?Anonymous poster hash: 2a321...238
peppermyntete Skrevet 6. februar 2015 #37 Skrevet 6. februar 2015 Men nå har vi valgt å gi iPhone til vår sønn. Har ingen vanlig telefon som funker, men han har fått min gamle iPhone. Har du så problemer med det eller?Anonymous poster hash: 2a321...238 Jeg har da ikke kommet med noe personlig angrep på dine valg noe sted! Din unge og din iPhone, altså ditt valg. Jeg personlig mener at så små barn ikke trenger smarttelefon. Selvfølgelig vil jo alle ha det når en i klassen først får, men hvorfor skal foreldre gi etter for dette presset? Jeg vet om barneskoler der alle telefoner enten må legges igjen hjemme eller være avslått i sekken helt til skoledagen er over. Dette sier jo litt om hvor forstyrrende en smarttelefon kan være for skolebarn.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #38 Skrevet 6. februar 2015 Jeg har da ikke kommet med noe personlig angrep på dine valg noe sted! Din unge og din iPhone, altså ditt valg. Jeg personlig mener at så små barn ikke trenger smarttelefon. Selvfølgelig vil jo alle ha det når en i klassen først får, men hvorfor skal foreldre gi etter for dette presset? Jeg vet om barneskoler der alle telefoner enten må legges igjen hjemme eller være avslått i sekken helt til skoledagen er over. Dette sier jo litt om hvor forstyrrende en smarttelefon kan være for skolebarn. Mine nisser er 10-11 år. De har hverken smarttelefoner eller nettbrett pga. foreldrenes prinsipper. Jeg har lagt merke til at i sosiale sammenhenger med andre, blir de liksom litt utenfor, for de aner ikke hva de andre snakker om. I dag er det sånn at utviklingen er sånn. Til og med den 11 år gamle jenta som er flyktning fra der mor lever på sosial penger har smarttelefon. På skolen trodde det var vanlig regel at telefonen skal være avslått dersom man har den med på skolen. Jeg slår iallfall min telefon på flymodus om jeg er i et møte. Anonymous poster hash: 2a321...238 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2015 #39 Skrevet 6. februar 2015 Mine nisser er 10-11 år. De har hverken smarttelefoner eller nettbrett pga. foreldrenes prinsipper. Jeg har lagt merke til at i sosiale sammenhenger med andre, blir de liksom litt utenfor, for de aner ikke hva de andre snakker om. I dag er det sånn at utviklingen er sånn. Til og med den 11 år gamle jenta som er flyktning fra der mor lever på sosial penger har smarttelefon. På skolen trodde det var vanlig regel at telefonen skal være avslått dersom man har den med på skolen. Jeg slår iallfall min telefon på flymodus om jeg er i et møte. Anonymous poster hash: 2a321...238 *nieser*Anonymous poster hash: 2a321...238
Gjest Magdalene Skrevet 6. februar 2015 #40 Skrevet 6. februar 2015 Det er aldersgrense på dette, så hun er jo ikke gammel nok. Vanskeligere er det ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå