Gå til innhold

Piglets dagbok

Piglet

Anbefalte innlegg

Det ble ikke noe vennindebesøk i går, hun var syk, så nå har vi planlagt brunch i morgen i stedet. Ellers skjer det ikke det store, jeg bare venter og venter og venter og venter på at de skal ringe ang. de jobbene. Dyreplageri...

Kjæresten skal ha en liten "sammekomst" i morgen (eller egentlig ikke så liten, for ved siste opptelling, tyder det på at det kommer nesten 20 gjester), så det skal vi forberede litt i dag. Det er ikke middag eller noe, heldigvis, men litt champagne og vin og litt chips og sånn. Hadde også tenkt og bake noen kransekakedinger, men vi har ikke lyktes i og finne kranskekakemasse i butikken. Kanskje det er en sesongvare? Så nå tror jeg kanskje jeg vil bake brownies i stedet.

I morgen og torsdag skal kjæresten på kurs med jobben, så da må jeg heller få tatt meg sammen å søke på noen jobber. Fredag reiser vi jo til London, så da er den uken gått, ihvertfall i forhold til fornuftige ting...

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det, Miranda!

Er veldig, veldig glad og lettet. Skal starte den 16. februar (bortsett fra et møte d. 2) og det passer fint, for så kan jeg holde litt ferie og få ordnet litt med transport og sånn. Bil er nok den eneste løsningen, så da må vi jo kjøpe en, og det har ingen av oss noe som helst peiling på. Det eneste kravet er at det er en sikker, stabil bil, siden jeg skal kjøre over 200 km (det meste på motvorvei) hver dag. Så det må vi finne ut av.

Ellers er jeg både spent og nervøs i forhold til å starte og jobbe. Synes stillingen virker superspennede, men ble litt usikker på hva jeg kunne og ikke kunne da jeg hadde fått jobben. Får håpe jeg får bra opplæring og sånn, og at det er hyggelige folk jeg skal jobbe med.

Vi bake både brownies og kranskekaker i går. Og kranskekakene ble laget fra bunden, siden vi ikke fant kransekakemasse. Det var egentlig ikke så vanskelig, men er nå litt fornøyd for det.

Nå skal jeg vaske litt opp og ta en tur i dusjen, før det er tid til brunch.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med jobb Piglet! :smilyblomst: Dette var kjempegode nyheter. Så deilig at all jobben du har lagt i søknader og intervjuer bar frukt.

200 km reisevei hver dag, du som bor i København?? Skal du sydover da heller? Det ville jo i vært en fordel trafikkmessig. Jeg kjører ca 140 km om dagen, også mesteparten på motorvei, problemet er bare at det er så mange andre som skal den samme veien...

Så har det snødd igjen i dag. Skikkelig vintervær for tiden. Lurer på hvor lenge det varer. Men det blir jo ikke vår ennå uansett, så da er det kanskje like greit, i allefall så lenge jeg slipper å kjøre bil som i dag når jeg jobber hjemme.

Malou

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maikana

Så utrolig bra at du har fått deg jobb!! Gratulerer så mye! Du har virkelig stått på med søkingen, så det var virkelig fortjent!!

Hva slags jobb er det forresten? Dersom du ikke har noe imot å si det her i dagboken da.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen i kjøre-klubben! ;)

Jeg har 117 km til jobb, en vei. Og når det er min tur til å kjøre blir det ennå flere kilometer... Det hjelper at det er motorvei, og det meste av trafikken går motsatt vei. Faktisk synes jeg ikke det betyr så mye at veien er lang, for det er en veldig fin avkoblingstid.

Forresten har du kikket på Pendlernet? Kanskje noen skal samme vei som deg. Lige et lille tips med på veien ;)

:klem:

Miranda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blomst: Miranda, Maikana og Malou!

Miranda: Har tenkt litt på det med å kjøre med noen, evt. noen fra kontoret, men siden vi ikke har fast arbeidstid, men heller løser de oppgavene vi har, så vet jeg ikke hvor lett det er. Det er litt dumt hvis jeg skal kjøre folk hjem, og så ti minutter før, så får jeg en oppgave jeg må gjøre ferdig. Men det ordner seg nok...

Maikana: Takk for gratulasjoner! Jobben er som junior produktsjef. Det innebærer at jeg har ansvar for noen av de produktene bedriften allerede har på markedet, samt at jeg skal undersøke muligheten for at noen norske produkter (virksomheten er del av et norskt koncern) skal komme på det danske markedet. Det er snakk om dagligvarer. Veldig spennende, synes jeg, så jeg gleder meg til å komme i gang, selv om jeg også føler meg litt usikker.

Malou: Jeg skal omtrent til Kallundborg... Det er jo litt irriterende at det ikke ligger bare litt mere sentralt, jeg er jo vandt til å klare meg med sykkelen min, men det viktigste er jo at jeg har fått meg en jobb. Så får jeg se hvordan jeg venner meg til lang transportvei, og så får jeg jo evt. søke videre etter de syv månedene.

Vi reiser til London i kveld, og jeg gleder meg masse. Desverre så har jeg blitt syk med vond hals, så det er jo ikke det beste utgangspunktet. Har ligget i sengen i hele går og frem til kl. 12 i dag, så har det bedre, men er litt redd for at reising, litt frysing og evt. våte føtter kan få det til å blusse opp igjen. Har kjøpt nesespray, halstabletter og smertestillende, så nå får jeg bare håpe det beste og ta det med ro.

Planen for helgen er ikke så store. Vi har ikke så mange penger (GLEDER meg til å få ekte lønn), så det blir nok ikke shopping, men derimot kanskje litt museumsbesøk, turer, pubbesøk og masse god mat (Wagamama, Gourmet Burger Kitchen og Pret er ihvertfall obligatorisk...).

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Malou!

Har pakket baggen min nå, og håper den får gå som håndgagasje. Det pleier og gå greit, men billigsflyselskapene er ofte litt ekstra nøye. Vi lander litt over ti lokal tid, så det ville være fint og slippe å bruke tid på å vente på bagasje.

Nå tenkte jeg at jeg ville stryke et par skjorter for kjæresten, og så vil jeg slappe litt av før vi drar. Merker at jeg ikke er helt på topp enda.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maikana

Den jobben hørtes kjempespennende ut! Synd at du må pendle såpass langt, men jeg hadde også vært villig til å gjøre det dersom det var jeg som fikk relevant jobb etter en lang og slitsom søkeperiode. Kjør nå bare forsiktig. :klem:

Håper dere har har en super helg i London, det blir sikkert kos uansett om dere ikke har så mange penger. Sightseeing koster ikke nødvendigvis så mye penger.

Jeg har reist uten så mye cash selv, som da jeg var i Singapore helt alene på en mellomlanding: Jeg kjøpte en superbillig bussbillett til en sightseeingbuss, og kjørte den rundt og fikk sett det viktigste, fikk tittet litt i butikker (det var jo så mye å se, og så mye å shoppe, at man ble helt handlingslammet, og derfor ikke shoppet noe særlig uansett ;) ), og om kvelden spiste jeg først pizza på en rimelig kafe og satt ute og tittet på folk, og så satte jeg meg på Starbucks med en iskaffe or skrev kort og tok inn livet som utspilte seg rundt meg. Så jeg hadde et rimelig, men innholdsrikt opphold.

edit: skriveleif

:)

Endret av Maikana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maikana! Hørtes ut som en hyggelig tur i Singapore. Jeg har aldri vært i hverken Australia eller Asia, men håper at det kan bli tid og råd til det etterhvert.

Vi hadde en veldig hyggelig tur til London. Fredag kom vi sent, så da var det bare rett i seng, og vi sov ganske lenge lørdag morgen. Etter å ha snakket litt med vertskapet, dro kjæresten og jeg inn til Knightbrigde for å kikke litt (et av de hyggeligste områdene av London, synes vi) på byen og menneskene, men de vi besøkte ordnet litt praktiske ting. Så møttes vi til sen lunch på pub i Hamstead og etterfølgende tur. Deretter stille og rolig kveld hjemme. Søndag gikk vi en lang tur langs Thamsen, var i Covent Garden og spiste lunch på Cafe Nero. Om kvelden dro vi til det stedet jeg studerte (Putney) og spiste fantastiske hamburgere. Mandag måtte de vi besøkte jobbe, så da tuslet kjæresten og jeg en tur omkring Canary Wharf, spiste deilig lunch på Wagamama (som åpner i Tivoli til mars :hoppe: ) og dro mot flyplassen. Vi ble litt forsinket, men ellers gikk turen hjem fint. Shoppingen ble, som planen var, holdt til et absolut minimum, jeg kjøpte et par vanter siden jeg mistet mine, og ellers bare de obligatoriske bladene samt ansiktsvask og foundation fra Clinique. Den foundationen jeg pleier og bruke var gått ut av produktsjon, så jeg fikk hjelp til å finde en anden. Og hun som hjalp meg sa at jeg hadde "lovely skin" som var helt "flawless", og selv om jeg vet at det er jobben hennes, så ble jeg litt smigret og glad for det... :rodme: Ente ihvertfall opp med Clinique almost makeup, så håper den er bra.

I dag skal vi ordne en del praktiske ting i forhold til bil, bl.a. dansk kjørekort og en tur til banken for å snakke finansiering.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige dere som har vært i London. Høres ut som om det var en fin tur. Komplimenter er forøvrig alltid velkomne, selv om det er fra en ekspeditør. Hun ville jo ikke ha sakt det om hun ikke mente det ;)

Hvordan går det med planene om å kjøpe bil?

Håper du har det fint,

Miranda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Miranda!

Vi har bestemt oss for å kjøpe en brukt Toyota Yaris. Den er sikker, bensinøkkonomisk og taper ikke så mye verdi. Banken mente at det ikke ville være noe problem og låne pengene, så det gjør vi. Føles litt merkelig og skulle kjøpe en bil, det er ikke noe vi ellers ville prioritert, men nå er det jo en nødvendighet.

I dag har jeg bare sløvet rundt, men snart skal jeg sykle en tur, bake kanel boller og til middag skal jeg lage dette:

SØD KOKOS- OG LIMESUPPE

2 spsk grøn karrypasta

1 spsk jordnødde- eller almindelig olie

1 ds kokosmælk

3 spsk fiskesauce

2 tsk rørsukker

5 dl vand

saft af 1 lime

12 tigerrejer eller almindelige rejer

200 g sukkerærter

1 bundt forårsløg

ris, nudler eller brød

Karrypastaen sauteres i olie og tilsættes kokosmælk, fiskesauce, sukker, vand og limesaft. Varmes op til kogepunktet.

Rejer, sukkerærter og fintsnittet forårsløg kommes i og suppen koges sagte et minut. Drysses evt med korianderblade og serveres med kogte ris, nudler er med godt brød.

Suppen kan fremstilles med andre grøntsager; fx blomkål eller broccoli i små buketter, fennikel og peberfrugter i fine strimler. Rødløg i tynde ringe kan erstatte forårsløg osv. Tigerrejerne erstattes fint af lidt strimlet kyllingebryst.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert en fornuftig bil Piglet :)

Dere kommer nok til å bli både glade og avhengige av den kan jeg forestille meg. Selv om dere bor midt i byen. Litt vanskelig med parkering kanskje? Det er alltid mitt dilemma når jeg drister meg inn til byen med bilen. (Vel, oftest pleide jeg å ta toget, og la mannen kjøre om vi skal inn i sentrum)...

Hvordan smakte suppen? Litt sur-søt aktig? Sikkert god :)

Jeg tenkte jeg ville lage pizza i dag. Ikke særlig spennende, men jeg har lyst på hjemmelaget pizza. Datteren liker det ikke, men skulle hun bestemme hadde vi levd av risgrøt og pasta og kjøttsaus. Eller kjøttkaker med brun saus ;)

Mannen min er rimlig alt-spisende, som meg :sjenert:

God weekend Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkering er et av de store problemene med å ha bil her inne, Miranda. Frykter at jeg kommer til å bruke lang tid på å finne en plass når jeg endelig har kommet hjem.

Torsdag var jeg på heldagsmøte på jobben, hvor vi planla hvordan prosjektet skulle skride frem. Veldig spennende. Men det ble en lang dag, i og med at jeg dra hjemmefra kl 8 og var hjemme igjen kl 19. Det var ikke fordi jeg hadde overskudd til det helt store etter det. Frykter litt at det er sånn livet mitt blir fremover, men det blir vel også en vane. Har også fått kontrakt, så nå er jeg klar til å starte for fuldt den 15. februar.

I går var jeg sammen med en venninde hel dagen. Vi møttes kl 11 og shoppet litt, og jeg gjorde opp til flere kupp på salg. Trengte litt nye klær før jeg skulle begynne og jobbe, og kjøpte derfor to skjørt (a-line), tre topper og en cardigang til bare litt over 400 kr. Det må jo betegnes som et kupp! :sjarmor: Etter det spiste vi deilig brunch og tuslet litt mere rundt i byen. Så dro vi hjem til meg og drakk te og snakket, før vi bestilte pizza. Litt før halv ni fulgte jeg henne til toget, og så fikk jeg med meg Nytt på nytt og Skavland, før jeg gikk i seng.

I dag har jeg sovet lenge og lest aviser på nett. Andre enn meg som får følelsen av at de Muhamed-tegningene blir litt hauset fra begge parter? Min mening: Ytringsfrihet er bra og noe det er verd og kjempe for, men det har ingen (eller ihvertfall meget lite) værdi, hvis det kun brukes til provokasjon. Og sånn som jeg ser det, var ikke noe annet mål med de famøse tegningene enn å provokere og såre muslimer, som allerede er under stort press her i DK. Men nå som det har blitt beklaget, håper jeg også vi snart kan bevege oss videre.

Nå skal jeg handle litt, gå en lang tur og gjøre rent.

Piglet

PS Suppen var fantastisk!

Endret av Piglet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Maikana

Så koselig med venninnedag da! Og det var virkelig noen kupp du gjorde på salget! Jeg er en ekte bargainhunter selv, og elsker å få kloa i fine, men billige klær. Du blir sikkert stilig i skjørt på jobb, jeg har også som mål å bruke skjørt oftere. Har kjøpt meg et par, så jeg bruker det oftere nå, men det er jo så lett å ty til favorittjeansen. Vel, vel. :)

Håper du har en kjempefin søndag!

P.S. Jeg låner gjerne den oppskriften av deg, er nemlig veldig glad i sånn mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått med jeans stort sett sammenhengende i de fem årene jeg har studert, Maikana. Men føler at det ikke er helt riktig på den jobben jeg har fått, så derfor var det nødvendig med noen skjørt. Vi kjøpe noen dressbukser med tiden, men siden jeg er liten (ca. 158 cm), så må de legges opp og det er så mye styr.

Hadde en deilig avslappende dag i går, bortsett fra litt stress i supermarkedet. Hvem er alle de menneskene?!? Fikk gått en tur i det fine, kalde været, gjort rent og etter det koste jeg meg bare under teppet mitt med Elle og Eve (blader, ikke venninder :ler: ).

I dag planlegger jeg meg også ut en tur, selv om det snør litt, og så tenkte jeg jeg ville bake tranbærmuffins til kjæresten kommer hjem fra Spania. Det var hans favoritt da han bodde i New Orleans, og nå har jeg funnet en av Arkanas opprskifter. Håper det blir vellykket.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det snør hos deg? Det skulle komme litt hitover, har jeg hørt.

Du kommer nok til å få noen lange dager, Piglet, men det "går seg nok til", skal du se. Håper du fortsatt har litt overskudd til KG, du må jo oppdatere vet du ;)

Forøvrig har jeg samme bukse-problem som deg, i og med at jeg kun er en cm høyere enn deg ;)

Ser av alle vår katalogene som har kommet, at det er veldig in med skjørt igjen. Jeg trenger noen flere selv. Ville gjerne hatt noen jeg kunne bruke på jobb, men da må det en "sømmelig" lengde til.

Når det gjelder Muhammed-tegningene har det virkelig utartet seg til kaos. Synes forøvrig den danske regjering har handlet alt for dårlig i denne saken. Og i alle fall alt for sent.

Har tenkt på å bake litt i aften jeg også. Det er koselig med noe hjemmebakt til kaffen :)

Miranda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Miranda!

Nå snør det faktisk helt sinnsykt her og har gjort det siden jeg sto opp. Egentlig er det jo litt hyggelig, men det ser litt surt og kaldt ut, og jeg skal ut en tur og ordne noen ting... Men det er jo ikke andet for, enn å bare pakke seg godt inn og ta på linser, så brillene ikke snør helt til.

I kveld skal jeg endelig få sett Brokeback Mountain. Gleder meg!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...