Gå til innhold

Arbeidsevnevurdering godkjent - søke uføre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skrev en tråd tidligere, men fant den ikke igjen.

Mannen har slitt med en gjenstridig beslutter i NAV som ikke har godkjent arbeidsevnevurderingen som saksbehandleren har skrevet. Denne er nå godkjent av beslutter etter mange runder frem og tilbake. Han fikk bedkjed av saksbehandler at han vil få et veftak i posten, og når dette kommer kan han søke uføre. Men, betyr dette at de godkjenner hans søknad om uføretrygd, eller er det fortsatt noen som kan stikke kjepper i hjulene slik at det blir flere runder?

Noen som har vært gjennom mølla som kan si litt om prosessen videre?

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skrev en tråd tidligere, men fant den ikke igjen.

Mannen har slitt med en gjenstridig beslutter i NAV som ikke har godkjent arbeidsevnevurderingen som saksbehandleren har skrevet. Denne er nå godkjent av beslutter etter mange runder frem og tilbake. Han fikk bedkjed av saksbehandler at han vil få et veftak i posten, og når dette kommer kan han søke uføre. Men, betyr dette at de godkjenner hans søknad om uføretrygd, eller er det fortsatt noen som kan stikke kjepper i hjulene slik at det blir flere runder?

Noen som har vært gjennom mølla som kan si litt om prosessen videre?

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Anonymous poster hash: 225a0...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev en tråd tidligere, men fant den ikke igjen.

Mannen har slitt med en gjenstridig beslutter i NAV som ikke har godkjent arbeidsevnevurderingen som saksbehandleren har skrevet. Denne er nå godkjent av beslutter etter mange runder frem og tilbake. Han fikk bedkjed av saksbehandler at han vil få et veftak i posten, og når dette kommer kan han søke uføre. Men, betyr dette at de godkjenner hans søknad om uføretrygd, eller er det fortsatt noen som kan stikke kjepper i hjulene slik at det blir flere runder?

Noen som har vært gjennom mølla som kan si litt om prosessen videre?

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Når beslutter (forvaltning) har godkjent arbeidsevnevurderingen til å være varig nedsatt arbeidsevne så er jo uføretrygd innviliget.

Anonymous poster hash: 225a0...639

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Hei!

Jeg fikk en slik arbeidsevnevurdering godtkjent i desember. Der står det side opp og side ned hvor de vurderer alle aspekter i livet litt, og hvor de gang på gang kommenterer at de anser meg som varig 50% ufør.

Sendte inn uføresøknad like etterpå, og fikk brev tilbake om at behandlingstiden er 8 mnd.

Visstnok så kan det fortsatt bli avslått, da det igjen er en annen instans innen NAV som skal behandle søknaden, så jeg venter i spenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når beslutter (forvaltning) har godkjent arbeidsevnevurderingen til å være varig nedsatt arbeidsevne så er jo uføretrygd innviliget.

Anonymous poster hash: 225a0...639

Forsto det sånn at det ikke var det. Saksbehandler på NAV skrev at han ville få et vedtak i posten og at han da kunne søker uføre. Den formelle søknaden om uføretrygd er foreløbig ikke gjort.

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Når beslutter (forvaltning) har godkjent arbeidsevnevurderingen til å være varig nedsatt arbeidsevne så er jo uføretrygd innviliget.

Anonymous poster hash: 225a0...639

Dette stemmer ikke. Man må sende en egen uføresøknad, hvor en annen instans innen nav igjen skal vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette stemmer ikke. Man må sende en egen uføresøknad, hvor en annen instans innen nav igjen skal vurdere.

TS her, det betyr med andre ord at det fortsatt er noen som kan stikke kjepper i hjulene her!? Mannen har vært i systemet i 13 år, så jeg håper vi snart får en avklaring. Sliter på psyken å gå i en sånn usikker situasjon.

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, det betyr med andre ord at det fortsatt er noen som kan stikke kjepper i hjulene her!? Mannen har vært i systemet i 13 år, så jeg håper vi snart får en avklaring. Sliter på psyken å gå i en sånn usikker situasjon.

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Beklageligvis så er det absolutt mulighet for og få avslag på uføre søknaden sin. Men med en som har vært i Nav systemet i 13år og om rådgivende lege og Nav saksbehandleren mener han burde søke uføre så er det veldig lite sjanse for at han ikke blir ufør. Men det er bare veldig trist for utbetaling er jo så dårlig. Men godt at han får slappet av så trur du også kan slappe av.

Anonymous poster hash: 7ad95...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis så er det absolutt mulighet for og få avslag på uføre søknaden sin. Men med en som har vært i Nav systemet i 13år og om rådgivende lege og Nav saksbehandleren mener han burde søke uføre så er det veldig lite sjanse for at han ikke blir ufør. Men det er bare veldig trist for utbetaling er jo så dårlig. Men godt at han får slappet av så trur du også kan slappe av.

Anonymous poster hash: 7ad95...5fa

Rådgivende lege har vel ikke vært inne i bildet enda. Saksbehandler, lege, fysio og ARK mener han skal søke uføre.

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis så er det absolutt mulighet for og få avslag på uføre søknaden sin. Men med en som har vært i Nav systemet i 13år og om rådgivende lege og Nav saksbehandleren mener han burde søke uføre så er det veldig lite sjanse for at han ikke blir ufør. Men det er bare veldig trist for utbetaling er jo så dårlig. Men godt at han får slappet av så trur du også kan slappe av.

Anonymous poster hash: 7ad95...5fa

Jeg fikk avslag etter ca samme tid i systemet, med godt dokumentert alvorlig fysisk sykdom hvor både NAV, NAVs rådgivende lege, fastlege og ulike spesialister mener det ikke er eller vil bli mulig for meg å noen gang komme tilbake i arbeid. NAV forvaltning derimot var av en annen formening.

Så nå står jeg her uten AAP også, i 8mnd menst klagesaken pågår.

Anonymous poster hash: 603ed...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk avslag etter ca samme tid i systemet, med godt dokumentert alvorlig fysisk sykdom hvor både NAV, NAVs rådgivende lege, fastlege og ulike spesialister mener det ikke er eller vil bli mulig for meg å noen gang komme tilbake i arbeid. NAV forvaltning derimot var av en annen formening.

Så nå står jeg her uten AAP også, i 8mnd menst klagesaken pågår.

Anonymous poster hash: 603ed...d52

Så da var det beslutter som ikke hadde godkjent arbeidsevnevurderingen din da?

Her er hvertfall den godkjent, men er redd for at noen andre i systemet skal sette seg på bakbeina.... Mannen har heldigvis litt penger på kontoen da han har vært gjennom en erstatningssak, så vi skal nok overleve en periode om det skulle vise seg at dette drar ut. Skjønner ikke at ting skal være så himla vanskelig og komplisert og at noen skal overprøve kun på bakgrunn av papirer. En må jo kunne stole på at flere instanser har vurdert saken rett.

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da var det beslutter som ikke hadde godkjent arbeidsevnevurderingen din da?

Her er hvertfall den godkjent, men er redd for at noen andre i systemet skal sette seg på bakbeina.... Mannen har heldigvis litt penger på kontoen da han har vært gjennom en erstatningssak, så vi skal nok overleve en periode om det skulle vise seg at dette drar ut. Skjønner ikke at ting skal være så himla vanskelig og komplisert og at noen skal overprøve kun på bakgrunn av papirer. En må jo kunne stole på at flere instanser har vurdert saken rett.

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Jo arbeidsevnevurderingen var ferdig, godkjent og konkluderte med 100% varig uførhet.

Selve uføresøknadenen som da ble sendt høyere opp i systemet ble alikevel avslått

Anonymous poster hash: 603ed...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk avslag etter ca samme tid i systemet, med godt dokumentert alvorlig fysisk sykdom hvor både NAV, NAVs rådgivende lege, fastlege og ulike spesialister mener det ikke er eller vil bli mulig for meg å noen gang komme tilbake i arbeid. NAV forvaltning derimot var av en annen formening. Så nå står jeg her uten AAP også, i 8mnd menst klagesaken pågår. Anonymous poster hash: 603ed...d52

Det virker som nav forvaltning kun følger sine egne spesialister dersom de mener brukeren har arbeidsevne. Om navs egne leger en sjelden gang faktisk støtter brukeren i å søke uføre, så velger nav forvaltning å se bort fra dette. Så de bruker bare spesialistene når det passer dem.

Anonymous poster hash: cb0e0...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kan man ikke bare søke uføre, da? Uanvhengig av arbeidsevnevurdering? De foretar jo en slik vurdering under behandling av søknaden.

Anonymous poster hash: cb0e0...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, det betyr med andre ord at det fortsatt er noen som kan stikke kjepper i hjulene her!? Mannen har vært i systemet i 13 år, så jeg håper vi snart får en avklaring. Sliter på psyken å gå i en sånn usikker situasjon. Anonymous poster hash: 65ee6...158

13 år er helt vanlig fartstid viss man blir syk. Det skal være og er meget krevende og utrygt..

Jeg oppfatter det sånn at han har fått en vurdering av nav lokalt, den er "lett å få igjennom. Når den har kommet kan han søke om varig ufør til nav sentralt så sant saksbehandleren hans mener han skal det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på aap i 4 år. Klarte ikke å gjennomføre arbeidsevneevalueringen. Fikk beskjed av nav om å søke ufør i fjor vår. Dette hadde jeg overhodet ikke lyst til. Men nav sa at det ikke var noe annet de kunne tilby meg. Fikk uføretrygd innvilget i høst. Merkelig at noen må gå igjennom så mye for å bli ufør, mens andre blir regelrett kastet inn i det.

Men det kommer kanskje an på diagnose?

Anonymous poster hash: 79211...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men kan man ikke bare søke uføre, da? Uanvhengig av arbeidsevnevurdering? De foretar jo en slik vurdering under behandling av søknaden.Anonymous poster hash: cb0e0...953

Nei fordi arbeidsevnen er grunnen til at ufør blir innvilget. Man kan såklart søke men få avslag. Jeg anbefaler alle å be om å innsyn i saken sin slik at en er sikker på at all og riktig informasjon blir brukt. Ikke stol på at systemet fungerer, sjekk nøye opp hva som skjer. Det blir skrevet en god del feil og ofte mangler viktig dokumentasjon, ikke rart det blir surr når en stadig får ny saksbehandler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo arbeidsevnevurderingen var ferdig, godkjent og konkluderte med 100% varig uførhet.

Selve uføresøknadenen som da ble sendt høyere opp i systemet ble alikevel avslått

Anonymous poster hash: 603ed...d52

Hørtes ikke bra ut.... Det gjør at jeg føler meg usikker på hva som faktisk skjer videre i saken. Skal være så glad den dagen han får et vedtak i posten og vi kan få litt ro og sikkerhet i hverdagen. Og det er jo ikke akkurat som at man har lyst til å havne på uføretrygd. Det er jo ikke akkurat noe å bli rik på.....

Anonymous poster hash: 65ee6...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...