Gå til innhold

Fast eller flytende rente på kommunalt lån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er anbefalt og hva har du? Jeg trenger tips og råd for å klare å ta et valg.

Anonymous poster hash: deeba...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastrente. Dog i fra banken.

Det gir en mere forutsigbar situasjon, dersom renta skulle gå kraftig opp. Selvfølgelig kjipt når den går ned, men jeg velger heller å ha forutsigbarhet.

Du må finne ut av hvor mye du vil klare ett rente hopp (retning opp og ikke ned) eller om det faktisk er fornutfig å binde renta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er anbefalt og hva har du? Jeg trenger tips og råd for å klare å ta et valg.

Anonymous poster hash: deeba...98a

Fast rente, jeg måtte binde renten i ti år for å få startlån.

Anbefalt? Akkurat nå så ville jeg ikke bundet da den er såpass lav, ville heller bundet den om den stiger men akkurat nå så går den jo bare ned og ned.

Anonymous poster hash: 12cb1...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historisk sett har det vært billigst med flytende rente over tid. Grunnen til å velge fastrente er forutsigbarhet; du vet nøyaktig hva du skal betale hver måned.

Nå er det spesielle tilstander økonomisk sett, så rentene, både flytende og faste, er historisk lave. Siden fastrenten er så lav er det altså ikke veldig mye å tape selv om den flytende renten fortsetter å falle.

Du kan benytte en av de mange annuitetslånkalkulatorene på nettet og regne på hvor mye du kan tape på å velge fastrente dersom den flytende renta skulle synke ytterligere. Dette vil avhenge av størrelsen på lånet og hvor lang bindingstid på fastrenten du velger.

Husk at du også kan velge fastrente på kun deler av lånet.

Personlig har vi valgt fastrente og delt lånet i to deler med forskjellig bindingstid. Når den ene bindingstiden utløper på slutten av året vil vi nok binde denne på nytt dersom fastrenten holder seg like lav.



Anonymous poster hash: 99e71...9a6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...