Gå til innhold

Muskedunder vs Muskett


Gjest Gunfreak

Anbefalte innlegg

Gjest Gunfreak

Bare en folkeopplysning;

Muskett og muskedunder er ikke det samme, folk ser ikke ut til å vite dette.

En muskett er en munnlander, den lades vanligvis med en blykule.

Muskedunder er også en munnlander, men lades vanligvis med mange små kuler. Den har vanligvis et flerret løp på tuppen, for å gjøre det lettere å helle små kuler i løpet. og for å hjelpe kulene å spre seg når man skyter.

Muskett var et militær våpen og sivilt våpen, soldater fra 1600 til 1860 tallet brukte musketter.

Muskedunder var hovedsaklig et sivilt våpen, da tidens hagle, kunne brukes til jakt, eneste militære bruken var på sjøen, under bordninger av skip, da er det greit med et haglelignende våpen(men selv der var muskett og pistol mye vanligere)

Message Out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare en folkeopplysning;

Muskett og muskedunder er ikke det samme, folk ser ikke ut til å vite dette.

En muskett er en munnlander, den lades vanligvis med en blykule.

Muskedunder er også en munnlander, men lades vanligvis med mange små kuler. Den har vanligvis et flerret løp på tuppen, for å gjøre det lettere å helle små kuler i løpet. og for å hjelpe kulene å spre seg når man skyter.

Muskett var et militær våpen og sivilt våpen, soldater fra 1600 til 1860 tallet brukte musketter.

Muskedunder var hovedsaklig et sivilt våpen, da tidens hagle, kunne brukes til jakt, eneste militære bruken var på sjøen, under bordninger av skip, da er det greit med et haglelignende våpen(men selv der var muskett og pistol mye vanligere)

Message Out.

Nå ble livet mitt utrolig mye bedre.

Visste du at Bach bare skrev én eneste dobbeltskuffende kadens i hele sin produksjon?

Anonymous poster hash: 7fdcb...342

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskedundere var vel sikkert greie å ha under en bording for å "myke opp" motparten. Et par skudd i den generelle retning av fienden ville forårsake assorterte skader, alt fra kjøtttsår til dødelige treff, og deretter kunne man trekke huggerten og gjøre kort prosess med resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Muskedundere var vel sikkert greie å ha under en bording for å "myke opp" motparten. Et par skudd i den generelle retning av fienden ville forårsake assorterte skader, alt fra kjøtttsår til dødelige treff, og deretter kunne man trekke huggerten og gjøre kort prosess med resten.

Muskedunderen hadde kort rekkevidde selv etter dagens standard på hagle. Vi snakker innen for 10 meter er det usannsynlig å drepe noen, jakt på fugler har jo mye lengre rekkevidde da fugler dør lett...

Selv i dag skal det JÆVLIG mye til å drepe et menneske med fuglehagel, kulene er for små og lette, de har ikke energi til å gå inn i noe så stor som menneskekropper.

Det var mange måter å ta ut fienden, først prøvde du å drepe så mange av mannskapet som mulig med kanoner, når du kom nærme nok, kasta du granater ned på dekk, marines i toppen av mastene og lags skipet fyrte av muskettene sine.(på dette holdet kan en god skytter fint treffe en mann 9 av 10 ganger med en muskett) Man hadde også swivel guns, som var små kanoner på 1-2 pund kaliber, som kunne svinges rundt, som satt på rekkverket av skipet. Disse fyrte av caniser/grape/case fungerte som enrome hagler, kunne fint rive i filler 3-5 mann om de sto nærme nok.

Så kom selve bordinga, da ble spyd, bajonetter, pistoler, musketter, muskedundere, granater igjen, div blank våpen, sabler, repiers, macheter, økser. klubber blir også brukt. Hver man har alt fra 2 til 6 pistoler på kroppen, da man ikke har tid å lade om en pistol i kaoset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkel Skrue bruker muskedunder :)

..og nynorsklærere.

Anonymous poster hash: 62402...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gunfreak, har du noen sinne sett noen som er blitt skutt på med hagle?

Anonymous poster hash: 7fdcb...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Gunfreak, har du noen sinne sett noen som er blitt skutt på med hagle?Anonymous poster hash: 7fdcb...342

Nei jeg pleier, å holde meg unna folk som skyter oå hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg pleier, å holde meg unna folk som skyter oå hverandre

Ok!

Jeg har ikke flere spørsmål.

Anonymous poster hash: 7fdcb...342

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...