Gå til innhold

Hva er forskjellen på forskriftsmessig og forsvarlig stand?


Gjest Kladden

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kladden

Er forskriftsmessig stand at alt er i topp stand på den, men forsvarsmessig stand er om det er forsvarlig å kjøre den til nærmeste verksted for å rette opp i feilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forskriftsmessig stand så er alt på kjøretøyet i orden i forhold til lovverket.

Ved forsvarlig stand er det en feil på kjøretøyet som ikke går utover trafikksikkerheten i stor grad.

Forsvarlig stand er en vurdering du gjør selv, Om en pære i blinklyset ditt går er mopeden ikke lenger i forskriftsmessig stand, men det går helt fint å kjøre rundt. Det er nå greit å kjøre til et sted du kan fikse dette. Om foreksempel hovedlyset slutter å fungere er det en vanskeligere vurdering, er det forsvarlig å kjøre uten hovedlys midt på dagen? ja kanskje? Er det forsvarlig å kjøre uten hovedlys når det er mørkt? absolutt ikke.

Om det er noen problemer med bremsene eller hjulene holder på å ramle av er mopeden ikke i forsvarlig stand og den må ikke kjøres med.

Om det skjer en ulykke og kjøretøyet ikke er i forskriftsmessig stand, som å kjøre uten lys om natta, kan føreren få ansvaret, bøter og krav om betaling av forsikringselskapet.

På en moped er det heldigvis ikke så mye å holde styr på, det er først og fremst bremser og lys som skal være i orden- I en bil er det veldig mye mer som kan gå i stykker. Min bil er ikke i forskriftsmessig stand fordi tåkelyset mitt bak fungerer ikke. Kjører rundt uansett. Der har jeg gjort en vurdering og konkludert med at jeg ikke utsetter megselv eller andre for noen større fare.



Anonymous poster hash: 235a3...843
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...