Gå til innhold

Cøliaki - begynne å spise gluten igjen?


Ohiodreamer

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde slitt med vondt i magen i flere måneder før jeg tok en blodprøve i desember, det viste seg at jeg hadde vevstypen som kan gi cøliaki. Etter det kuttet jeg omtrent helt ut cøliaki og spiser så og si ikke gluten i det hele tatt. Dette har hjulpet ekstremt mye.

Jeg fikk beskjed i desember at jeg må ta en gastroskopi for å få diagnosen. Men det jeg lurte på da er om jeg må begynne å spise gluten igjen? For at det skal vises på gastroskopien at jeg har cøliaki? Og hvis jeg tar den gastroskopien i mars når burde jeg begynne å spise gluten igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du må spise gluten igjen før gastroskopi for å få riktig resultat.



Anonymous poster hash: dbccf...c42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må spise gluten igjen før gastroskopi for å få riktig resultat.

Anonymous poster hash: dbccf...c42

Hvor lenge før? Jeg får sinnsykt vondt i magen om jeg spiser gluten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte spise gluten i 6 uker før jeg skulle ta gastroskopi. Det var 6 uker i helvette, unødvendig var det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte spise gluten i 6 uker før jeg skulle ta gastroskopi. Det var 6 uker i helvette, unødvendig var det også.

Herregud. Jeg kan ikke spise det såå lenge!! Blir kjempe dårlig, klarer ikke gjøre noenting, må ta fri fra jobb og skole!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud. Jeg kan ikke spise det såå lenge!! Blir kjempe dårlig, klarer ikke gjøre noenting, må ta fri fra jobb og skole!!

Hvorfor MÅ du ta gastroskopi da? Hvorfor må du ha diagnosen? Du vet jo at du ikke tåler gluten så da kan du bare la være og spise det :)

Anonymous poster hash: 7956b...64e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ du ta gastroskopi da? Hvorfor må du ha diagnosen? Du vet jo at du ikke tåler gluten så da kan du bare la være og spise det :)Anonymous poster hash: 7956b...64e

Man får penger hver måned for å dekke litt av matitgiftene, men da må man ha diagnosen.

Anonymous poster hash: 3e109...28c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ du ta gastroskopi da? Hvorfor må du ha diagnosen? Du vet jo at du ikke tåler gluten så da kan du bare la være og spise det :)

Anonymous poster hash: 7956b...64e

Er mindreårig, og faren min klager HELE tiden om hvor dyrt alt er, og at jeg bare tuller og sikkert ikke har det osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber om gastroskopitime i juli/august slik at du ikke får fravær fra skole/jobb. Eller du dropper å ta gastroskopi.

Jeg ville sendt inn klage på legen som ba deg begynne på diett før gastroskopi.

Anonymous poster hash: 6e64c...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ber om gastroskopitime i juli/august slik at du ikke får fravær fra skole/jobb. Eller du dropper å ta gastroskopi.

Jeg ville sendt inn klage på legen som ba deg begynne på diett før gastroskopi.

Anonymous poster hash: 6e64c...63a

Ha ba meg ikke om det. Jeg gjorde det selv ettersom jeg var så SINNSYKT lei av å ha vondt i magen døgnet rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må spise som normalt i minst 6 uker før en gastroskopi for at tarmtottene ikke skal bli "friske" før undersøkelsen. Om du blir så dårlig som du beskriver så be om å få tatt den rett etter sommerferien så du ikke får fravær på skolen



Anonymous poster hash: 7612e...928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mindreårig, og faren min klager HELE tiden om hvor dyrt alt er, og at jeg bare tuller og sikkert ikke har det osv

Da får du han til å snakke med legen i stedet.

Anonymous poster hash: 7956b...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må spise som normalt i minst 6 uker før en gastroskopi for at tarmtottene ikke skal bli "friske" før undersøkelsen. Om du blir så dårlig som du beskriver så be om å få tatt den rett etter sommerferien så du ikke får fravær på skolen

Anonymous poster hash: 7612e...928

Er ikke bare skolen som er problemet.. jobber ved siden av også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare skolen som er problemet.. jobber ved siden av også.

Hva er viktigst for deg? Helsen din eller jobben? Du må lære deg å prioritere

Anonymous poster hash: 7612e...928

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger faren din bare med på utgiftene til mat? Følger han ikke med på din helsetilstand? Legger han overhodet ikke merke til at du har det mye bedre og er friskere enn før???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Allergikeren

Du må nok spise gluten igjen i forkant av gastroskopien, ja. Ellers finner de sannsynligvis ingenting. Det blir nesten som å ta Paracet først, og deretter sjekke om du har feber ...

Da jeg skulle ta gastroskopi for halvannet år siden, fikk jeg beskjed fra legen på sykehuset(konsultasjon i forkant av undersøkelsen) om å spise minimum fire glutenholdige brødskiver om dagen i minimum fire uker. Klarte jeg mer enn det, var det "flott" i forhold til undersøkelsen(jo mer provosert tarmen er, jo større sjanse er det for å finne skader og dermed grunnlag for diagnose).

Er det luftsmerter, eller generelt vondt? Siloxan hjalp meg gjennom de nødvendige ukene med luftsmerter og oppblåsthet. Fås reseptfritt på apoteket, men det kan hende du må spørre etter det. (Det er ikke alle steder det står framme i hyller, noen ganger ligger det i skuffer eller bak disken, sammen med andre ting som ikke får plass i hyllene).

Forresten; en irritabel tarm kan også gi reaksjoner på/plager ved inntak av gluten, og gi mange av de samme symptomene som cøliaki. Den store forskjellen, slik jeg har forstått det, er at ved cøliaki kan tarmtottene brytes ned, selv av små mengder gluten, og selv om man ikke merker noen plager. Ved irritabel tarm er det ikke skadelig på samme måte, å spise det som man får plager av. Du får "bare" vondt i magen av det, ikke noe mer. (Ikke at heftige magesmerter er bare-bare, jeg vet hvordan det kan være. Men det ligger ikke noe mer bak, hvis du skjønner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen synes det ikke er noen vits i å få diagnose, men det er ikke bare viktig mtp grunnstønad, men også mtp andre helserelaterte spørsmål.

For eksempel er cøliaki og diabetes nært knyttet sammen.

Enkelte revmatiske sykdommer er overrepresenterte hos cøliakere, det samme gjelder for flere andre sykdommer, uten at jeg husker disse i farten akkurat nå.

På grunn av dette er det viktig å få satt en riktig diagnose.



Anonymous poster hash: c5490...59a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke bare skolen som er problemet.. jobber ved siden av også.

Og problemet med det er? Den blir du sykemeldt fra om det blir nødvendig. Herrefred, snakk om å lage problemer. Helsen din er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme problemet har en i familien. Hun reagerer såpass kraftig på spor av gluten at hun rett og slett ikke orket (typ oppkast, kvalme og diaré i timesvis).

Jeg skjønner behovet for en sikker diagnose, særlig i disse dager hvor glutenfrykt har blitt en motegreie, men det er ganske hjerterått at noen må lide seg gjennom 6 ukers helvete for å få noen skarve diettkroner i måneden.

Anonymous poster hash: 71ef1...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...