Gå til innhold

Hvordan klarer du deg som alenemor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt som nettopp fylte 17 år og syns det har vært og er veldig tøft. Ikke økonomisk, men utfordringene har vært skole, lekser, pc bruk, utallige diskusjoner om når han skal legge seg før en skoledag osv.. Nå vet ikke jeg hvordan en "normal" ungdom er, men han min er utrolig sta, egen og vil bestemme stort sett alt selv. Det å være alene da, med alle utfordringene og konfliktene som kommer, er slitsomt og tøft.

Jeg tror nok dette er veldig vanlig blant tenåringer. Nå er jeg en tenåringsjente selv og var vel slik da jeg var 14-15. Gikk heldigvis over da jeg ble 16, men de fleste jevnaldrende var slik gjennom hele ungdomsskolen og VGS. Nå er jeg 19 år. Jeg tror at de aller fleste tenåringer har en slik periode av varierende varighet, og dere foreldre, spesielt aleneforeldre, har all min sympati. Det er ikke så lett for noen av partene.

Anonymous poster hash: fad50...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Leggetid? Gutten er snart myndig

Som en ansvarsfull mor er det også på tide å gi slipp og la han bestemme litt selv innenfor rimelighetens grenser. Han skal jo ikke styres av mamma resten av livet .

Å sitte våken langt på natt, noe som det antakeligvis er snakk om når hun reagerer, er ikke gunstig for noen når man skal på skolen litt over 8 dagen etter. Jeg synes ikke det er noe galt at hun blander seg inn i hans leggetider da. Undommer trenger mye søvn, og når man legger seg veldig sent er det også mer fristende å droppe skolen dagen etter.

Anonymous poster hash: fad50...95c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sitte våken langt på natt, noe som det antakeligvis er snakk om når hun reagerer, er ikke gunstig for noen når man skal på skolen litt over 8 dagen etter. Jeg synes ikke det er noe galt at hun blander seg inn i hans leggetider da. Undommer trenger mye søvn, og når man legger seg veldig sent er det også mer fristende å droppe skolen dagen etter.

Anonymous poster hash: fad50...95c

Slik ser ikke jeg det. Blir gutten trøtt og uopplagt dagen etterpå, så får han ta konsekvensene av det så lenge han drar seg på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser ikke jeg det. Blir gutten trøtt og uopplagt dagen etterpå, så får han ta konsekvensene av det så lenge han drar seg på skolen.

Tror du virkelig at disse "konsekvensene" går innover de fleste tenåringer? Dette fører bare til trøtthet, redusert konsentrasjonsevne, manglende energi etc. Det går i hovedsak utover ytelsesevnen på skolen og leksegjøring etter skolen (da mange tenåringer tar lange power-naps på ettermiddagen (de fleste på trinnet mitt gjorde det)). Akkurat der og da når man går på VGS forstår ikke alle viktigheten av å møte opp, fullføre og få gode karakterer.

Men hvis man vil at sønnen/datteren sin skal få dårlige resultater på skolen og evt. bruke år etter VGS på å ta opp fag er det jo bare å la være å blande seg. For min del hadde jeg kjempegode rutiner i VG1, men på VG2 satt jeg oppe langt på natt. Jeg stod opp kl 6 hver dag utenom helger. Jeg fikk selv ekstremt gode karakterer og hadde 100% oppmøte, men i VG3 gikk jeg nesten på veggen.

Det er viktig å ha gode rutiner selv om man er tenåring. På den måten sikrer man også gode rutiner når man kommer i jobb. Det er også viktig å engasjere seg og involvere seg i rutinene til barna sine, selv om de nesten er myndige.

Anonymous poster hash: fad50...95c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig at disse "konsekvensene" går innover de fleste tenåringer? Dette fører bare til trøtthet, redusert konsentrasjonsevne, manglende energi etc. Det går i hovedsak utover ytelsesevnen på skolen og leksegjøring etter skolen (da mange tenåringer tar lange power-naps på ettermiddagen (de fleste på trinnet mitt gjorde det)). Akkurat der og da når man går på VGS forstår ikke alle viktigheten av å møte opp, fullføre og få gode karakterer.

Men hvis man vil at sønnen/datteren sin skal få dårlige resultater på skolen og evt. bruke år etter VGS på å ta opp fag er det jo bare å la være å blande seg. For min del hadde jeg kjempegode rutiner i VG1, men på VG2 satt jeg oppe langt på natt. Jeg stod opp kl 6 hver dag utenom helger. Jeg fikk selv ekstremt gode karakterer og hadde 100% oppmøte, men i VG3 gikk jeg nesten på veggen.

Det er viktig å ha gode rutiner selv om man er tenåring. På den måten sikrer man også gode rutiner når man kommer i jobb. Det er også viktig å engasjere seg og involvere seg i rutinene til barna sine, selv om de nesten er myndige.

Anonymous poster hash: fad50...95c

Man kan uansett ikke tvinge en 17-åring til å gjøre lekser på en god måte, så jeg ser ikke poenget med diktatur. Om en 17 åring driter i videregående, så vil ikke tvangslegging og tvangslekser forandre saken. Da er det bedre med frihet under ansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan uansett ikke tvinge en 17-åring til å gjøre lekser på en god måte, så jeg ser ikke poenget med diktatur. Om en 17 åring driter i videregående, så vil ikke tvangslegging og tvangslekser forandre saken. Da er det bedre med frihet under ansvar

Hvem har sagt noe om tvinging? Å involvere seg og engasjere seg i ungdommens leggetider, leksegjøring eller annet er ikke ensbetydende med å tvinge noen. Det er heller ikke snakk om diktatur. The Duchess sier jo da vitterlig at de diskuterer leggetider. Dersom det hadde vært diktaturaktig hadde det ikke vært en diskusjon.

Anonymous poster hash: fad50...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har dere utbetalt i mnd? Svar gjerne anonymt😊 Er så redd for at dette ikke skal gå rundt😳

Anonymous poster hash: 48c75...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt noe om tvinging? Å involvere seg og engasjere seg i ungdommens leggetider, leksegjøring eller annet er ikke ensbetydende med å tvinge noen. Det er heller ikke snakk om diktatur. The Duchess sier jo da vitterlig at de diskuterer leggetider. Dersom det hadde vært diktaturaktig hadde det ikke vært en diskusjon.

Anonymous poster hash: fad50...95c

Når hun sier at det ikke er aktuelt å la ham sitte oppe til 2, høres det ut som tvang og ikke diskusjoner.

Om et knappe år kan hun ikke bestemme over ham lengre. Hva med å stole på at DU som forelder har gitt ham nok vett og oppdragelse til å ta ansvar for eget liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Hva har dere utbetalt i mnd? Svar gjerne anonymt Er så redd for at dette ikke skal gå rundt

Anonymous poster hash: 48c75...d15

21.000 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alenemor om ca 10 år, da gidder jeg ikke mer.



Anonymous poster hash: 25bda...3a3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21.000 :)

Og du klarer deg fint? Hvor mange barn har du? Bo utgifter i mnd?

Anonymous poster hash: 48c75...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir alenemor om ca 10 år, da gidder jeg ikke mer.

Anonymous poster hash: 25bda...3a3

Hvorfor i all verden skal du vente i 10 år hvis du allerede nå ikke har det bra?

Anonymous poster hash: 48c75...d15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Phoenix

Og du klarer deg fint? Hvor mange barn har du? Bo utgifter i mnd?

Anonymous poster hash: 48c75...d15

Ett - 10.000 :)

Nja, det ruler og går, men han er åtte da så han har ikke det store forbruket ENNÅ! Håper å stige opp til 100 % jobb snart. :)

Endret av Phoenix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når hun sier at det ikke er aktuelt å la ham sitte oppe til 2, høres det ut som tvang og ikke diskusjoner.

Om et knappe år kan hun ikke bestemme over ham lengre. Hva med å stole på at DU som forelder har gitt ham nok vett og oppdragelse til å ta ansvar for eget liv?

En 17-åring er noe helt annet enn en i begynnelsen av 20-årene. De fleste 17-åringer har ikke peiling på hva de vil bli, er gjerne opptatt av å krysse grenser og de færreste bryr seg vesentlig om skolen. Igjen så vil mange av disse angre på dette i begynnelsen av 20-årene når de først finner ut av hva de vil bli og evt. må ta opp fag, og da skulle de nok ønske at foreldrene hadde pisket de litt mer.

En 17-åring trenger fortsatt oppdragelse, så man er ikke ferdig helt enda.

Anonymous poster hash: fad50...95c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det økonomisk? Leier du eller eier? Tror du jeg vil klare meg, har ca. 23.000 utbetalt og to barn!

Anonymous poster hash: 48c75...d15

Jeg har utbetalt rundt22-24.000 i mnd. Jeg leier en relativ dyr leilighet til 9500 i mnd. Da er varmtvann, Internett inkl. Og strømregningen er ikke så høy. Så er det bilen,forsikringene,telefon bhg(far betaler SFO). Jeg har ikke mye igjen etter at dem faste utgiftene er betalt men jeg får det til å gå rundt. Å barna mangler ingen ting. Januar mnd er klart tøff,men setter inn ett fast beløp på regningskontoen hver mnd. Da også penger til årsavgift,NRK-lisensen ol.så det er på kontoen når det er tid for å betale dem. Å alle bursdagene som barna blir bedt i kjøpes gaver på salg om jeg kommer over noe. Sånn at jeg ikke må ut å haste kjøpe gaver som gjerne blir dyre som jeg gjorde før. Noen mnd er klart tøffe. Om du kan klare det, ja om man har en ryddig økonomi. Den har ikke alltid vært det, måtte rydde opp i den etter bruddet. Noe som tok tid og da var det utrolig tøft.

Anonymous poster hash: e3645...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har bare skumlest gjennom tråden, men ser det er noen spm om hvor mye som blir utbetalt per.mnd

Jeg har en venninne som er alenemor til en jente på 7 år. Hun er fulltidsstudent, og har vanlig studielån. Jeg frykter hun sliter litt økonomisk, men er litt redd for å spørre... Har fått inntrykk av hun vil vise at hun har like god råd som oss, som er to. Det går i de litt dyrere klesmerkene til jenta, hun har iPhone, iPad, PC og mye greier til å være 7 år. Det kommer nok lit av at hun ikke vil at datteren skal føle seg utenfor, for "alle de andre i klassen har jo det samme". Hun leier en liten leilighet, mente hun sa det kostet rundt 7000 i mnd. og hun har i tillegg en bil som også sluker en del penger.

Regner med at barnefar betaler den han skal av bidrag, men tror ikke han bidrar til andre ting til jenta annet en gave til jul og bursdag, kanskje litt i sommerferien,

Kan jeg spørre hva alenemødre får utbetalt av barnebidrag og støtte fra nav? Hvor mye er studielånet i dag, 7000 i mnd?



Anonymous poster hash: 271db...d4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei, har bare skumlest gjennom tråden, men ser det er noen spm om hvor mye som blir utbetalt per.mnd

Jeg har en venninne som er alenemor til en jente på 7 år. Hun er fulltidsstudent, og har vanlig studielån. Jeg frykter hun sliter litt økonomisk, men er litt redd for å spørre... Har fått inntrykk av hun vil vise at hun har like god råd som oss, som er to. Det går i de litt dyrere klesmerkene til jenta, hun har iPhone, iPad, PC og mye greier til å være 7 år. Det kommer nok lit av at hun ikke vil at datteren skal føle seg utenfor, for "alle de andre i klassen har jo det samme". Hun leier en liten leilighet, mente hun sa det kostet rundt 7000 i mnd. og hun har i tillegg en bil som også sluker en del penger.

Regner med at barnefar betaler den han skal av bidrag, men tror ikke han bidrar til andre ting til jenta annet en gave til jul og bursdag, kanskje litt i sommerferien,

Kan jeg spørre hva alenemødre får utbetalt av barnebidrag og støtte fra nav? Hvor mye er studielånet i dag, 7000 i mnd?

Anonymous poster hash: 271db...d4f

Jeg får 8500 ca de vanlige mnd, og litt over 22000 i august og januar. Får overgangsstønad på rundt 12000 (etter skatt) fra nav. I tillegg kommer barnetrygd og evt bidrag. Student med barn

Anonymous poster hash: 2997f...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får 8500 ca de vanlige mnd, og litt over 22000 i august og januar. Får overgangsstønad på rundt 12000 (etter skatt) fra nav. I tillegg kommer barnetrygd og evt bidrag. Student med barn

Anonymous poster hash: 2997f...983

Så jeg kan regne med at venninna mi har ca. 13500 + evt ekstra støtte fra nav da? Jeg vet ikke hva hun får fra nav, tror kanskje hun får dekket noe av utgiftene til bilen med tanke på reise til/fra skole, mener hun har nevnt det.

Huff, hun sitter ikke igjen med så veldig mye da etter husleie og alle regninger er betalt. Og så alt dette som jenta får, syns hele tida hun har fått ny vinterjakke, fansy penal, allslags blader og greier jeg ikke skjønner hva er... Hun har alltid noe nytt å vise når jeg er på besøk. Vet ikke om jeg burde blande meg eller ikke... :/

Anonymous poster hash: 271db...d4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan regne med at venninna mi har ca. 13500 + evt ekstra støtte fra nav da? Jeg vet ikke hva hun får fra nav, tror kanskje hun får dekket noe av utgiftene til bilen med tanke på reise til/fra skole, mener hun har nevnt det.

Huff, hun sitter ikke igjen med så veldig mye da etter husleie og alle regninger er betalt. Og så alt dette som jenta får, syns hele tida hun har fått ny vinterjakke, fansy penal, allslags blader og greier jeg ikke skjønner hva er... Hun har alltid noe nytt å vise når jeg er på besøk. Vet ikke om jeg burde blande meg eller ikke... :/

Anonymous poster hash: 271db...d4f

Jeg er selv alenemor og hadde ikke likt at venninnene mine satt å spekulerte i inntekten min slik, det er strengt talt ikke noe de har noe med eller vet nok om. Men dersom du er såpass nærme henne at du ønsker å hjelpe om hun trenger det, så er det vel bare å spørre ala "huff, det må være tøft å være alene med barn og studier! Går det greit økonomisk?". Hvis det er helt utenkelig for deg, så tenker jeg at dere ikke er så veldig nærme til at du trenger å bry deg. Det er ikke meningen å virke krass, synes bare økonomi skal være en privatsak for de som ønsker det.

Anonymous poster hash: 41d14...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan regne med at venninna mi har ca. 13500 + evt ekstra støtte fra nav da?

Nei, 13500,- + lånekassen. Jeg har totalt over 25000,- utbetalt på en vanlig måte. Jeg får ikke bidrag fra far, men får bidragsforskudd. Vi lever nøkternt, så jeg har det veldig greit økonomisk.

Anonymous poster hash: 2997f...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...