Blokkfløyte Skrevet 30. juli 2015 #981 Del Skrevet 30. juli 2015 Fordi flertallet av dem hevder at de er normale og blir ansett som normale. Altså, at du blir ansett som folk som ikke har diagnosen. De har diagnoser for en grunn og det er nettopp det som skiller seg fra andre folk. Anonymous poster hash: 0325b...76e "Flertallet" du opererer kvantitativt her - har du regnet ut dette? Det er ikke uvanlig at folk med as opplever å ikke bli trodd ang. diagnosen. Flere har fortalt om dette i denne tråden. Hvorfor ønsker du å benekte dette? Det er ingenting i diagnosekriteriene som handler om hvorvidt man blir oppfattet som normal eller ikke. Diagnosen gir mange ulike utslag på hvordan man blir oppfattet. Og hva er "andre folk " her? En utrolig heterogen gruppe som inneholder både udiagnostiserte aspergere og folk med andre diagnoser, i tillegg til en gruppe såkalt helnormale. Grunnene til at man har diagnosen kan i noen tilfeller være helt skjult for andre enn personen selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #982 Del Skrevet 30. juli 2015 Hva er det du prøver å oppnå, egentlig? Skjønner ikke helt motivasjonen din for å poste. Anonymous poster hash: ada80...230 Jeg svarte på et spørsmål. Hva vil du oppnå? Jeg er forøvrig ferdig med mine innlegg og takker for meg Anonymous poster hash: 0325b...76e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #983 Del Skrevet 30. juli 2015 Jeg har en slektning som er veldig opptatt av dette med empati. Problemet hennes er at hun har en spesiell oppfatning om hvordan man eksplisitt viser empati, og om noen gjør det på andre måter, eller på en mer i direkte måte, ser hun det ikke. Resultatet er at andre må følge hennes regler for hvordan man oppfører seg, ellers blir de uthengt som empatiløse. Veldig dramatisk til tider! Selvutnevnt empatiorakel, rimelig empatiløs selv som konsekvens av dette.Anonymous poster hash: 71665...ccf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #984 Del Skrevet 30. juli 2015 Surt og måtte si det, men med unntak av Yme har så godt som alle med AS her bare bekreftet fordommene. Ganske synd egentlig.Anonymous poster hash: daee3...972 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 30. juli 2015 #985 Del Skrevet 30. juli 2015 Surt og måtte si det, men med unntak av Yme har så godt som alle med AS her bare bekreftet fordommene. Ganske synd egentlig.Anonymous poster hash: daee3...972 Det eneste som har blitt bekreftet er deres uviten og uerfarenhet om aspergers. Det er nesten komisk å lese hva dere sier... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #986 Del Skrevet 30. juli 2015 Du har vel aspergers, eller? Jo, det er veldig lett å se om noen har aspergers når man snakker med dem. Ja, det er det. Du har nok også aspergers. Det merker jeg.Anonymous poster hash: a4b11...b3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 30. juli 2015 #987 Del Skrevet 30. juli 2015 Ja, det er det. Du har nok også aspergers. Det merker jeg.Anonymous poster hash: a4b11...b3d Haha hva behager? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 30. juli 2015 #988 Del Skrevet 30. juli 2015 (endret) - Endret 9. juni 2018 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2015 #989 Del Skrevet 30. juli 2015 Det eneste som har blitt bekreftet er deres uviten og uerfarenhet om aspergers. Det er nesten komisk å lese hva dere sier... Det handler ikke om kunnskap, men fordommer. Mange sier de har opplevd folk med AS som passiv-aggressive, ufleksible, overdrevet detaljfokuserte, sta, vanskelige, etc. Når du/dere svarer på all kritikk og alle inntrykk med "du vet ingenting/er ikke noe bedre selv/kan komme deg ut av tråden", forlanger kilder og så avfeier alt som ikke sier det du/dere vil det skal si (uten å si hvorfor eller komme med noe selv) og generelt virker ekstremt vanskelige å diskutere med, forteller det folk her at disse fordommene virkelig ikke var så langt fra sannheten. Hvis de som skriver de har AS her er representative blir det ikke flere som vurderer å date dem etter denne tråden.Anonymous poster hash: daee3...972 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 30. juli 2015 #990 Del Skrevet 30. juli 2015 (endret) Det handler ikke om kunnskap, men fordommer. Mange sier de har opplevd folk med AS som passiv-aggressive, ufleksible, overdrevet detaljfokuserte, sta, vanskelige, etc. Når du/dere svarer på all kritikk og alle inntrykk med "du vet ingenting/er ikke noe bedre selv/kan komme deg ut av tråden", forlanger kilder og så avfeier alt som ikke sier det du/dere vil det skal si (uten å si hvorfor eller komme med noe selv) og generelt virker ekstremt vanskelige å diskutere med, forteller det folk her at disse fordommene virkelig ikke var så langt fra sannheten. Hvis de som skriver de har AS her er representative blir det ikke flere som vurderer å date dem etter denne tråden.Anonymous poster hash: daee3...972 Dette er svar du får i de fleste tråder når man kommer med løse påstander og forsvarer denne påstanden ved å si "du har asperger, du tar feil". Samme tendensen vil du se om noen skriver "alle med angst er er selvopptatte og sutrete" eller "deprimerte personer suger all energien ut av folk fordi de alltid går rundt og klager over problemene sine". Det er den type kommentarer man ser i denne tråden. Og ærlig talt, tror du personer i tråder om angst og depresjon hadde alle saklig og vitenskaplig utgreid hvorfor ikke alle deprimerte forteller at de er deprimerte? KG er en eneste stor shitstorm, har ikke noe med asperger å gjøre. Finn en tråd der TS har skrevet noe rart og du leser 30 frekke svar. Tror du alle de som svarer der har asperger? Der er kanskje et par i denne tråden som er over gjennomsnittlig rigide, men du har også personer i tråden som ikke er rigide, men som kanskje fremstår slik fordi de blir hauset opp av denne type påstander over. Men i sistnevnte tilfelle handler det ikke nødvendigvis om asperger, det er en tendens du finner hos folk flest når de syns en person skriver eller sier tåpelige ting. Jeg syns blokkfløyte svarer likt det en nevrotypisk person ville gjort når dyttet inn i et hjørne slik hun ble. Bedre enn noen nevrotypiske. Det går an å si at aspergere har en større tendens til rigid tenking, men å bruke "du tenker rigid fordi du har asperger og du er umulig å diskutere med" er ganske bortkastet å svare saklig på. Det er også stor variasjon hvor rigid man er eller i hvor stor grad den tendensen er utviklet. Når det er sagt, så er det ikke så fryktelig viktig for meg hvilke fordommer personer har mot asperger. Jeg tiltrekker meg personer som er interessante å være med, både venner og partnere. Dersom noen visste at jeg hadde asperger og brukte det som eneste grunn til å ikke bli kjent med meg, så er det helt ok. Endret 30. juli 2015 av ord deling 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pandamanda Skrevet 30. juli 2015 #991 Del Skrevet 30. juli 2015 Jeg har latt være å blande meg inn i diskusjonen her, fordi det ble en helt typisk KG-diskusjon. Om det er et AS-trekk eller ikke er jeg usikker på, men jeg har problemer med å diskutere min oppfatning av meg selv med andre. Som i denne diskusjonen, når jeg blir fortalt hvordan jeg tenker, føler og fungerer. Unnskyld, men er ikke jeg den rette til å uttale meg på det området? Kom gjerne med påstander, eller helst spørsmål. Er det noe jeg har lært gjennom livet og gjennom diagnostisering, så er det at generaliseringer er kontraproduktive. Neurotypikere (eller vanlige mennesker, om du vil) er alle forskjellige individer, så hvorfor er det så vanskelig å forstå at vi med aspergers ikke er en homogen gruppe? Om jeg hadde kastet meg inn i diskusjonen, så hadde jeg nok virket ganske rigid jeg også. Men det er ene og alene fordi jeg anser meg selv som ekspert på meg selv. Diagnosen definerer meg like lite som kjønnet mitt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dårris Skrevet 30. juli 2015 #992 Del Skrevet 30. juli 2015 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 31. juli 2015 #993 Del Skrevet 31. juli 2015 Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Mynona, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mythic Skrevet 31. juli 2015 #994 Del Skrevet 31. juli 2015 (endret) Jeg deltok i denne debatten helt i starten, men meldte meg ut tidlig. Ser nå at den utvikler seg til krangel og drittslenging, og det synes jeg er synd. Og ikke minst unødvending. Jeg sa at jeg ikke kunne date noen med AS, og det mener jeg fortsatt. Jeg har jobbet med mange mennesker med ulike grad av autismespekterforstyrrelse, og vet at det passer ikke for meg å være i et forhold med noen med AS. Det betyr ikke at jeg har noe i mot folk med AS, ser ned på dem eller mener de er mindre verdt enn andre. Overhodet ikke. De fleste av dem er veldig gode mennesker. Winza påpeker stadig at han er snill og hyggelig, og det er han helt sikkert. De aller fleste mennesker er snille og hyggelige, det betyr ikke at man passer sammen med dem eller ønsker å være i et forhold med dem for det. Endret 31. juli 2015 av Mythic Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 31. juli 2015 #995 Del Skrevet 31. juli 2015 Jeg tror denne tråden hadde blitt bedre om jeg bare kalte den for "Den generelle tråden om Aspergers" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blokkfløyte Skrevet 1. august 2015 #996 Del Skrevet 1. august 2015 (endret) Jeg syns blokkfløyte svarer likt det en nevrotypisk person ville gjort når dyttet inn i et hjørne slik hun ble. Bedre enn noen nevrotypiske. . :-) håper du ikke med dette stiller spørsmål ved diagnosen min;-) Synes ellers det du skriver er veldig fornuftig! Takk! Jeg deltok i denne debatten helt i starten, men meldte meg ut tidlig. Ser nå at den utvikler seg til krangel og drittslenging, og det synes jeg er synd. Og ikke minst unødvending. Jeg sa at jeg ikke kunne date noen med AS, og det mener jeg fortsatt. Jeg har jobbet med mange mennesker med ulike grad av autismespekterforstyrrelse, og vet at det passer ikke for meg å være i et forhold med noen med AS. Det betyr ikke at jeg har noe i mot folk med AS, ser ned på dem eller mener de er mindre verdt enn andre. Overhodet ikke. De fleste av dem er veldig gode mennesker. Winza påpeker stadig at han er snill og hyggelig, og det er han helt sikkert. De aller fleste mennesker er snille og hyggelige, det betyr ikke at man passer sammen med dem eller ønsker å være i et forhold med dem for det. Synes forklaringen din er helt ok, jeg. Selv ikke jeg som har diagnose, ville datet eller vært sammen alle med AS. Men det folk har reagert på er jo ikke denne typen svar og fornuftig forklaring, men svar av typen "absolutt ikke" eller svar som generaliserer og forhåndsdømmer folk med as. Forventer du at alle med as skal sitte på ræva og se på slik uten at de kan få reagere og forklare at generaliseringenr er feil og kanskje til og med forklare litt om hvordan det er å ha as, og attpåtil understreke at mange av oss er forbausende "normale"? Det er helt natulig - og sunn reaksjon- å reagere. Heller det enn å ta innover seg de generaliseringene som blir slengt ut, og tro på dem. Som relativt velfungerende asperger synes jeg ikke det er hyggelig å se disse fordommene, det er viktig for oss å kunne "gjøre noe med ryktet", kanskje forsøke å endre litt på folks oppfatninger. At noen blir frustrerte, kanskje slenger med kjeften, er egentlig helt menneskelig. Et nevrotypisk menneske ville også gjort det fikk sin normalitet eller fungeringsevme så til de grader stilt opp mot veggen. Jeg har as og evner å se den frustrasjonen,se forbi den. Flere "normale" her i tråden ser ut til å ikke kunne det. Det forbauser meg litt. De er jo de sosialt intelligente, de empatiske ... Ikke vi ... Sier ryktet. Endret 1. august 2015 av Blokkfløyte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 1. august 2015 #997 Del Skrevet 1. august 2015 Vil denne tråden noen gang dø? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2015 #998 Del Skrevet 1. august 2015 Vil denne tråden noen gang dø? Nei. Anonymous poster hash: 67688...476 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. august 2015 #999 Del Skrevet 1. august 2015 Mange av dem som har svart konsekvent nei har dyrkjøpte erfaringer de ikke ønsker å repetere. Jada, alle er ulike, men mye går igjen og er likt. At denne tråden nå har nådd 50 sider og øyeblikkelig 1000 innlegg er for mange av oss den beste forklaring på hvorfor svaret er nei. Anonymous poster hash: 0b716...4bc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 1. august 2015 #1000 Del Skrevet 1. august 2015 Å lage denne tråden er den største feilen jeg kunne ha gjort her på kg. Jeg tenkte ikke over at dette kunne gå utover andre med as med /; Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå