Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #381 Del Skrevet 25. juni 2015 Forståelse av andres følelser, kjenne på dem, sette seg inn i deres situasjon og FORSTÅ. Kan du med hånden på hjertet si at du klarer dette i hverdagen, og ikke kun når noe alvorlig har skjedd? Du kan føle deg trist når andre føler seg trist, og synes synd på dem. Det er noe annet enn empati. Ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. juni 2015 #382 Del Skrevet 25. juni 2015 Det er jo et av kjennetegnene at de ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon og følelser og forstå det. Hadde de gjort det, hadde de ikke hatt aspergers. Det er ikke riktig. Som sagt, det finnes mange med aspergers som har massevis av empati. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 25. juni 2015 #383 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #384 Del Skrevet 25. juni 2015 Hvordan kan du bli eller føle deg lurt? Du har jo superkrefter, intisjonen forteller deg jo om det er et avvik med noen, sa du. Så om inituisjonen ikke forteller deg noe om en kan ikke du føle deg lurt, da du er så overbevist om at du alltid ser et avvik i noen. Hvis den personen har virkelig gått inn for å lære seg om hvordan man bør oppføre seg. Dette betyr ikke at de forstår det. Før eller siden hadde jeg gjennomskuet det, ja. Noen har bare sterkere intuisjon enn andre, og jeg er takknemlig for min 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #385 Del Skrevet 25. juni 2015 Tror du at ingen med aspergers kan dette? Du tar isåfall feil. Nei, for da hadde dere ikke hatt noen diagnose. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #386 Del Skrevet 25. juni 2015 Nei, for da hadde dere ikke hatt noen diagnose. Hehe virker ikke som du vet så mye om aspergers likevell.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #387 Del Skrevet 25. juni 2015 Ja Du klarer ikke å sette deg inn i, eller forstå at ikke alle passer å være sammen med dere, uten å si at vi er slemme og ikke verdt det... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 25. juni 2015 #388 Del Skrevet 25. juni 2015 Et kjennetegn ved aspergers, er jo nettopp det at de ikke forstår seg på andre folk, og sliter sosialt. Det sier seg selv at de fleste vil ha problemer med empati. Masse av sympati har dere helt sikkert. Har ikke sagt det gjelder ALLE, men de fleste. Det er IKKE et kjennetegn. Ja, de kan slite sosialt. Det som faller seg naturlig for andre, faller seg ikke alltid naturlig for dem. Men det kan læres, og ofte kan ikke andre merke dette, når det er lært. Da snakker jeg om enkle ting, som for eksempel at ikke alt man tenker passer å si i enkelte situasjoner. Dette må jo små barn lære seg også, mens for barn med aspergers tar det lenger tid, og ikke alle lærer seg dette. Skal du da avvise alle med aspergers av den grunnen? Fordi en mann har aspergers, føler litt mer empati enn hva som er normalt, og hang litt etter de andre barna i opplæringen? For det er det du sier. Og det får deg til å virke som en idiot. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #389 Del Skrevet 25. juni 2015 Du klarer ikke å sette deg inn i, eller forstå at ikke alle passer å være sammen med dere, uten å si at vi er slemme og ikke verdt det... Det er dine ord, det virker som du er fast bestemt på at aspergers er en negativ ting og holder fast til den... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. juni 2015 #390 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) Det er dine ord, det virker som du er fast bestemt på at aspergers er en negativ ting og holder fast til den... Du slipper i det minste å bekymre deg om at det er masse damer som ikke ville datet folk med asperger. Det er jo lett å se at de ikke egentlig veit hva diagnosen innebærer, og "ser" etter helt feil ting, når det kommer til avvik. Du klarer ikke å sette deg inn i, eller forstå at ikke alle passer å være sammen med dere, uten å si at vi er slemme og ikke verdt det... Mulig jeg missforstår hva du mener, men det der har ingen ting med empati å gjøre. Endret 25. juni 2015 av Yme 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 25. juni 2015 #391 Del Skrevet 25. juni 2015 Hvis den personen har virkelig gått inn for å lære seg om hvordan man bør oppføre seg. Dette betyr ikke at de forstår det. Før eller siden hadde jeg gjennomskuet det, ja. Noen har bare sterkere intuisjon enn andre, og jeg er takknemlig for min Noen forstår ikke. Mange forstår. Du kan ikke avvise alle fordi noen er hardt rammet! Blir jo som at du tror at alle med kreft dør, fordi noen dør. Men alle dør ikke!Nei, for da hadde dere ikke hatt noen diagnose. Jeg må le litt for meg selv her. Du tror altså at aspergers er en diagnose som settes på folk som ikke kan forstå seg på folk, og som ikke har empati? Da kan jeg jo skjønne hvorfor du er så skeptisk. Men du er skeptisk av helt feil grunn, for nei. Ingen får aspergers diagnosen for at de har mindre empati, det er ikke DET det handler om. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #392 Del Skrevet 25. juni 2015 Men da skjønner jeg ikke hvorfor du setter Asperger i en egen kategori da det ikke blir særlig mange igjen hvis du luker bort alle som må lære seg spillereglene. I to forskjellige vennegjenger kan det være helt forskjellig "kultur" og måter å oppføre seg på. Kommen man fra en del av landet og flytter til en annen del med annerledes hverdagsliv og "spilleregler" enn man er vant til må man jo tilpasse seg og lære spillereglene. For ikke å snakke om folk som kommer fra utlandet og bosetter seg i Norge uansett grunn. De lærer seg den norske kulturen og hvordan ting fungerer her. Er mennesker fra disse eksemplene også uaktuelle for deg å bli sammen med? Tråden handler om aspergere, ikke avvik. Jeg har prøvd å datet en med aspergers, og det gikk ikke. Jeg er veldig forskjellig fra aspergere, og kunne ikke stiftet familie med en. Det er ikke bare jeg som har sagt det ville vært uaktuellt å være sammen med dem i denne tråden. Spilleregler menes da med sosiale spilleregler. "Normale" folk trenger ikke å lære seg det på samme måte, da dette er noe som kommer naturlig for de fleste. Spørs hvilken kultur det er snakk om. Kultur og personlighetstrekk er uansett ikke det samme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #393 Del Skrevet 25. juni 2015 Hehe virker ikke som du vet så mye om aspergers likevell.. Så du mener at du forstår at andre ikke vil være sammen med dere, uten å tenke negativt om de? Du forstår folk har forskjellige preferanser? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. juni 2015 #394 Del Skrevet 25. juni 2015 Så du mener at du forstår at andre ikke vil være sammen med dere, uten å tenke negativt om de? Du forstår folk har forskjellige preferanser? Alle som ikke er direkte tilbakestående vil forstå det. Det han vil fram til her, og som vi andre også ser, er at du ikke veit hva aspergersyndrom går ut på, og har bestemt deg for at du ikke vil date folk med den diagnosen, basert på at du er feilinformert angående hvordan mennesker med aspergersyndrom oppfører seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #395 Del Skrevet 25. juni 2015 Det er IKKE et kjennetegn. Ja, de kan slite sosialt. Det som faller seg naturlig for andre, faller seg ikke alltid naturlig for dem. Men det kan læres, og ofte kan ikke andre merke dette, når det er lært. Da snakker jeg om enkle ting, som for eksempel at ikke alt man tenker passer å si i enkelte situasjoner. Dette må jo små barn lære seg også, mens for barn med aspergers tar det lenger tid, og ikke alle lærer seg dette. Skal du da avvise alle med aspergers av den grunnen? Fordi en mann har aspergers, føler litt mer empati enn hva som er normalt, og hang litt etter de andre barna i opplæringen? For det er det du sier. Og det får deg til å virke som en idiot. Om det er lært, er det ikke naturlig. De fungerer i hverdagen, ja. Men de som bor tett med dem, som en ektefelle, vil ofte kjenne på at de ikke blir skikkelig forstått. Jeg passer ikke sammen med aspergere på kjærlighetsfronten, og sånn er det bare. Noen gjør det, andre ikke. Jeg føler jeg gjentar meg selv her nå. Les innleggene mine etter evntuelle svar. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 25. juni 2015 #396 Del Skrevet 25. juni 2015 Tråden handler om aspergere, ikke avvik. Jeg har prøvd å datet en med aspergers, og det gikk ikke. Jeg er veldig forskjellig fra aspergere, og kunne ikke stiftet familie med en. Det er ikke bare jeg som har sagt det ville vært uaktuellt å være sammen med dem i denne tråden. Spilleregler menes da med sosiale spilleregler. "Normale" folk trenger ikke å lære seg det på samme måte, da dette er noe som kommer naturlig for de fleste. Spørs hvilken kultur det er snakk om. Kultur og personlighetstrekk er uansett ikke det samme. Du kan ikke vite at du er det. Aspergers er forskjellig fra andre aspergers, du har bare møtt en. Nei, men det har vist seg at de folka også har trodd feil, som deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #397 Del Skrevet 25. juni 2015 Det er dine ord, det virker som du er fast bestemt på at aspergers er en negativ ting og holder fast til den... Negativt i kjærlighetsforhold, ikke nødvendigvis vennskap. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 25. juni 2015 #398 Del Skrevet 25. juni 2015 Så du mener at du forstår at andre ikke vil være sammen med dere, uten å tenke negativt om de? Du forstår folk har forskjellige preferanser? Det er ikke en preferanse å velge bort mennesker for en diagnose. Men du velger ikke engang bort dem pga diagnosen, du velger bort dem for hva du TROR diagnosen innebærer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #399 Del Skrevet 25. juni 2015 Du slipper i det minste å bekymre deg om at det er masse damer som ikke ville datet folk med asperger. Det er jo lett å se at de ikke egentlig veit hva diagnosen innebærer, og "ser" etter helt feil ting, når det kommer til avvik. Mulig jeg missforstår hva du mener, men det der har ingen ting med empati å gjøre. Denne tråden handler om aspergere, og det er det jeg har svart på. Dere må tåle at ikke alle vil være sammen med dere. Om noen har mer empati enn andre, vil det være andre ting ved diagnosen enkelte ikke liker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #400 Del Skrevet 25. juni 2015 Negativt i kjærlighetsforhold, ikke nødvendigvis vennskap. Ikke nødvendigvis hvis man har felles interesser og kommer overrens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå