Gjest Sunflower-Delight Skrevet 25. juni 2015 #361 Del Skrevet 25. juni 2015 Men du klarer ikke å se at ikke alle personer passer å være sammen med dere, og i tillegg si stygge ting om dem som ikke vil? Det er veldig lett å legge merke til en med aspergers, jo. Det ER felles trekk for dere, hvis ikke hadde det ikke vært en diagnose. Kan du fortelle noen punkter på hvordan du kan se at noen har asperges eller ikke? Hva er det du mener er felles trekk for dem? Ikke alle av de skuespiller, og har skjønt at mange av de kan ha god forståelse og empati for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #362 Del Skrevet 25. juni 2015 Schizofreni kommer i mange grader og varianter det og. En med denne diagnosen kan være helt frisk, og aldri mer kjenne noe til sykdommen så lenge personen bruker medisiner. Om du til og med da har slik holdning er du virkelig fordomsfull. Jeg har mine erfaringer. Jeg ville heller ikke ha vært sammen med en med schizofreni. Det handler om hvilke personer man passer med, som er lik en selv, ikke noe om å være fordomsfull. Jeg kan fint være venner, men det blir noe annet å stifte familie med dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #363 Del Skrevet 25. juni 2015 Hvorfor tror du folk med aspergers ikke har empati? Mange har ikke evnen til å sette seg inn andre personers situasjon og føle det de føler, noe som henger sammen med at de sliter med deg sosiale og forstå andre mennesker. Er ikke dette et av de større kjennetegnene? De kan ha massevis av sympati, men empati blir nok veldig utfordrende. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #364 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg har masse empati jeg, jeg bryr meg om andre. Leser jeg om noen jeg aldri har møtt som er død blir jeg lei meg og føler med personen Heller sympati i hverdagen, vil jeg tro. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 25. juni 2015 #365 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg har mine erfaringer. Jeg ville heller ikke ha vært sammen med en med schizofreni. Det handler om hvilke personer man passer med, som er lik en selv, ikke noe om å være fordomsfull. Jeg kan fint være venner, men det blir noe annet å stifte familie med dem. Det handler om hvilke personer man passer med? Hvordan kan du vite at mennesker med en enkelt diagnose ikke passer med deg, kun basert på det? Schizofreni som er eksempelet her, kommer som sagt inforskjellige grader. Om en person HØRTE stemmer en gang i blant, og har klart å få dette helt borte med hjelp av øvelser og medisiner, hvordan kan du kun på grunnlag av det, vite at dere ikke passer sammen?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 25. juni 2015 #366 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #367 Del Skrevet 25. juni 2015 Heller sympati i hverdagen, vil jeg tro. Jeg vil gjerne se til bevis på hvilken erfaring du har om alt dette, fordi du snakker som om du selv har slekt med aspergers. Det er slik man lærer seg ganske mye om syndromer med å ha nære venner og eller slekt som har et syndrom. Lesing og studering om syndromer kan bare gi så mye, å se det i live action er noe helt annet og man får en helt annen type god og bedre erfaring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #368 Del Skrevet 25. juni 2015 Kan du fortelle noen punkter på hvordan du kan se at noen har asperges eller ikke? Hva er det du mener er felles trekk for dem? Ikke alle av de skuespiller, og har skjønt at mange av de kan ha god forståelse og empati for andre. Det er en intuisjon jeg har. Dette gjelder avvik av alle varianter. Da jeg datet en med aspergers, leste jeg mye om diagnosen, så jeg kjenner igjen personlighetstrekkene. Har ramset opp en del i tidligere innlegg. Det er mer vanlig for aspergere å føle sympati, enn empati. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 25. juni 2015 #369 Del Skrevet 25. juni 2015 Mange har ikke evnen til å sette seg inn andre personers situasjon og føle det de føler, noe som henger sammen med at de sliter med deg sosiale og forstå andre mennesker. Er ikke dette et av de større kjennetegnene? De kan ha massevis av sympati, men empati blir nok veldig utfordrende. Nei, her er enda en av de tingene folk mistolker med diagnosen. Noen kan slite med å føle og vise empati/sympati, men det betyr ikke at dette gjelder for ALLE. Noen er helt som andre uten aspergers, som har helt vanlig empati. For the record, så er det ikke det at de har mindre empati. Den er annerledes. Noen føler så mye empati at det kan bli en utfordring. Men igjen, dette gjelder ikke for alle. Er mange som ikke har noe annerledes empati. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 25. juni 2015 #370 Del Skrevet 25. juni 2015 Det er en intuisjon jeg har. Dette gjelder avvik av alle varianter. Da jeg datet en med aspergers, leste jeg mye om diagnosen, så jeg kjenner igjen personlighetstrekkene. Har ramset opp en del i tidligere innlegg. Det er mer vanlig for aspergere å føle sympati, enn empati. Igjen! Du kan ikke si du vet hvordan en med aspergers er når du bare har lest om det. Du må ha kjent en med syndromet og sett hvordan personen er og oppfører seg med syndromet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 25. juni 2015 #371 Del Skrevet 25. juni 2015 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #372 Del Skrevet 25. juni 2015 Det handler om hvilke personer man passer med? Hvordan kan du vite at mennesker med en enkelt diagnose ikke passer med deg, kun basert på det? Schizofreni som er eksempelet her, kommer som sagt inforskjellige grader. Om en person HØRTE stemmer en gang i blant, og har klart å få dette helt borte med hjelp av øvelser og medisiner, hvordan kan du kun på grunnlag av det, vite at dere ikke passer sammen?? Jeg legger som sagt merke til at noe ikke stemmer med personen, eller at jeg ikke passer sammen med dem nokså kjapt, grunnet min intuisjon. Finner jeg ut av en eventuell (alvorlig) diagnose i ettertid, har jeg blitt lurt trill rundt av denne personen. En mild diagnose gjør meg ingenting. Schizofreni er også svært arvelig, og vil ikke videreføre mitt barn den diagnosen. Jeg har også sagt at jeg har ingen problem med å være venner, men det å skal stifte familie blir et helt annet kapittel. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 25. juni 2015 #373 Del Skrevet 25. juni 2015 Mange har ikke evnen til å sette seg inn andre personers situasjon og føle det de føler, noe som henger sammen med at de sliter med deg sosiale og forstå andre mennesker. Er ikke dette et av de større kjennetegnene? De kan ha massevis av sympati, men empati blir nok veldig utfordrende. Det gjelder noen, mens andre har alt for mye, eller helt normale mengder av det. Pga ting som dette har det vært snakk om å fjerne diagnosen som heter asperger, og bare kalle det autismespekter-etellerannet. Husker ikke helt hva de ville det skulle hete, men det var så store forskjeller fra individ til individ at en del eksperter mente man måtte forandre på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #374 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg blir litt nysgjerrig på hva med "Asperger-avviket" som gjør at du ikke vil være sammen med personen utelukkende på grunn av diagnosen? Mange voksne med Asperger kan ha brukt årevis til å lære seg sosiale spilleregler og kan være svært flinke til å ta seg sammen. Selvfølgelig kommer man ikke unna ting som gjør hverdagen vanskelig på enkelte områder, men folk med Asperger er så forskjellige, selv om de deler fellestrekk, at det virker rart å sette Asperger i en egen kategori for avvisning i stedet for å bare si at det er enkelte personlighetstyper du ikke ville vært sammen med. Det gjelder alle avvik. Har svart på dette i et annet innlegg. Det at de har lært seg sosiale spilleregler er for meg det samme som å drive et "uskyldig skuespill". Denne personen vet hva som er rett å handle, men den forstår det ikke helt likevel. Andre personer kan sikkert ha det helt flott med dem, men jeg er ikke en av de. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #375 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg vil gjerne se til bevis på hvilken erfaring du har om alt dette, fordi du snakker som om du selv har slekt med aspergers. Det er slik man lærer seg ganske mye om syndromer med å ha nære venner og eller slekt som har et syndrom. Lesing og studering om syndromer kan bare gi så mye, å se det i live action er noe helt annet og man får en helt annen type god og bedre erfaring Forståelse av andres følelser, kjenne på dem, sette seg inn i deres situasjon og FORSTÅ. Kan du med hånden på hjertet si at du klarer dette i hverdagen, og ikke kun når noe alvorlig har skjedd? Du kan føle deg trist når andre føler seg trist, og synes synd på dem. Det er noe annet enn empati. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 25. juni 2015 #376 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg legger som sagt merke til at noe ikke stemmer med personen, eller at jeg ikke passer sammen med dem nokså kjapt, grunnet min intuisjon. Finner jeg ut av en eventuell (alvorlig) diagnose i ettertid, har jeg blitt lurt trill rundt av denne personen. En mild diagnose gjør meg ingenting. Schizofreni er også svært arvelig, og vil ikke videreføre mitt barn den diagnosen. Jeg har også sagt at jeg har ingen problem med å være venner, men det å skal stifte familie blir et helt annet kapittel. Hvordan kan du bli eller føle deg lurt? Du har jo superkrefter, intisjonen forteller deg jo om det er et avvik med noen, sa du. Så om inituisjonen ikke forteller deg noe om en kan ikke du føle deg lurt, da du er så overbevist om at du alltid ser et avvik i noen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #377 Del Skrevet 25. juni 2015 Nei, her er enda en av de tingene folk mistolker med diagnosen. Noen kan slite med å føle og vise empati/sympati, men det betyr ikke at dette gjelder for ALLE. Noen er helt som andre uten aspergers, som har helt vanlig empati. For the record, så er det ikke det at de har mindre empati. Den er annerledes. Noen føler så mye empati at det kan bli en utfordring. Men igjen, dette gjelder ikke for alle. Er mange som ikke har noe annerledes empati. Et kjennetegn ved aspergers, er jo nettopp det at de ikke forstår seg på andre folk, og sliter sosialt. Det sier seg selv at de fleste vil ha problemer med empati. Masse av sympati har dere helt sikkert. Har ikke sagt det gjelder ALLE, men de fleste. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #378 Del Skrevet 25. juni 2015 Igjen! Du kan ikke si du vet hvordan en med aspergers er når du bare har lest om det. Du må ha kjent en med syndromet og sett hvordan personen er og oppfører seg med syndromet Jeg kjenner flere med denne diagnosen, så har god kjennskap til dette. På det tidspunktet ville jeg lære mer om diagnosen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blod Skrevet 25. juni 2015 #379 Del Skrevet 25. juni 2015 Forståelse av andres følelser, kjenne på dem, sette seg inn i deres situasjon og FORSTÅ. Kan du med hånden på hjertet si at du klarer dette i hverdagen, og ikke kun når noe alvorlig har skjedd? Du kan føle deg trist når andre føler seg trist, og synes synd på dem. Det er noe annet enn empati. Tror du at ingen med aspergers kan dette? Du tar isåfall feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cherries Skrevet 25. juni 2015 #380 Del Skrevet 25. juni 2015 Det gjelder noen, mens andre har alt for mye, eller helt normale mengder av det. Pga ting som dette har det vært snakk om å fjerne diagnosen som heter asperger, og bare kalle det autismespekter-etellerannet. Husker ikke helt hva de ville det skulle hete, men det var så store forskjeller fra individ til individ at en del eksperter mente man måtte forandre på det. Det er jo et av kjennetegnene at de ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon og følelser og forstå det. Hadde de gjort det, hadde de ikke hatt aspergers. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå