Gå til innhold

Er monogami naturlig for mennesker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Menneske er polygam, de fleste mennesker har flere sexualpartnere i løpet av livet. Hadde vi vært monogame hadde vi holdt oss til vår første kjærlighet og det er det få som gjør i dag.

Seriemonogame er arter som holder seg til en partner en sesong. Altså gjennom parring og perioden som avkommet bruker på å bli selvstendig.

http://no.wikipedia.org/wiki/Paringssystem

http://www.psykologibloggen.no/?p=2952

Utroskap er svært alminnelig blant ploygame arter som f.eks menneske, det er det som er vår natur.

Anonymous poster hash: 3a268...3dc

Seriemonogami er ikke det samme som polygami. Seriemonogami er en underkategori av monogami.

Anonymous poster hash: 25d2f...053

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror seriemonogami er mest naturlig for oss.

Anonymous poster hash: 65cec...23f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monogami eller ikke,,, er noe man selv velger.

Vi er tenkende vesener og kan overstyre våre instinkter i motsetning til dyrene.

Det er alltid åpent valg som vi kan ta stilling til uten å svike våre nærmeste.

Gjennom et langt liv og mange forhold har jeg alltid vært tro mot min partner.

For meg ville det ikke bare ha vært et svik mot det mennesket jeg deler livet med,,,

men mest av alt mot min egen selvrespekt, og det lykkelige livet jeg har valgt å leve.

Du vil aldri finne lykke å harmoni i livet om du går bak ryggen på dine nærmeste.

Enten det er din livspartner, familie eller nære venner.

Utroskap mot løfter du har gitt, rammer først og fremst harmonien og roen i ditt eget liv.

I tillegg faller du i anseelse og respekt blant de du har gått bak ryggen til.

Det har ingen ting med monogami eller ikke å gjøre.

Ønsker man ikke å være monogam så innretter man livet sitt deretter, uten å svike sine nærmeste.

Føler man behov for å finne en annen partner, så forteller man det til sin partner først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monogami eller ikke,,, er noe man selv velger.

Vi er tenkende vesener og kan overstyre våre instinkter i motsetning til dyrene.

Det er alltid åpent valg som vi kan ta stilling til uten å svike våre nærmeste.

Gjennom et langt liv og mange forhold har jeg alltid vært tro mot min partner.

For meg ville det ikke bare ha vært et svik mot det mennesket jeg deler livet med,,,

men mest av alt mot min egen selvrespekt, og det lykkelige livet jeg har valgt å leve.

Du vil aldri finne lykke å harmoni i livet om du går bak ryggen på dine nærmeste.

Enten det er din livspartner, familie eller nære venner.

Utroskap mot løfter du har gitt, rammer først og fremst harmonien og roen i ditt eget liv.

I tillegg faller du i anseelse og respekt blant de du har gått bak ryggen til.

Det har ingen ting med monogami eller ikke å gjøre.

Ønsker man ikke å være monogam så innretter man livet sitt deretter, uten å svike sine nærmeste.

Føler man behov for å finne en annen partner, så forteller man det til sin partner først.

Dette er ikke helt riktig. Hver eneste dag lar vi oss styre av innstinkter uten å selv være bevisst på det.

Ts: vi er seriemonogame.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke helt riktig. Hver eneste dag lar vi oss styre av innstinkter uten å selv være bevisst på det.

Ts: vi er seriemonogame.

Jeg uttalte meg ikke om instinkter generellt Unforgivable.

Mennesket generellt, har fri vilje og kan overstyre sine instinkter på nesten alle områder, om det ønsker.

Det er opptil til deg om du vil la innstinkter styre ditt forhold til monogami eller ikke.

Jeg velger å overstyre mine instinkter når jeg finner det hensiktsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttalte meg ikke om instinkter generellt Unforgivable.

Mennesket generellt, har fri vilje og kan overstyre sine instinkter på nesten alle områder, om det ønsker.

Det er opptil til deg om du vil la innstinkter styre ditt forhold til monogami eller ikke.

Jeg velger å overstyre mine instinkter når jeg finner det hensiktsmessig.

Du må gjerne tro at du har såpass kontroll over instinktene dine, men dessverre har eu ikke det i så stor grad som du tror

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjerne tro at du har såpass kontroll over instinktene dine, men dessverre har eu ikke det i så stor grad som du tror

Ja Unforgivable, du kan selvfølgelig "tro" hva du vil om meg........

Jeg på min side "vet" hvilke av mine instinkter jeg selv kan overstyre.

Og jeg har heller ikke noen interesse av å "tro" noe som helst om hva du eller andre har av evner på dette området.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at vi mennesker har hatt et veldig rigid bilde av hva som er riktig, det har vært lite rom for å gå utover monogami og det er det vi har definert som riktig, og polygami er f.eks ulovlig. Samtidig ser man jo at samlivsformer utvikler seg og blir mer akseptert, selv om polyamori nok ikke er så veldig vanlig ennå.

Jeg tenker for egen del at det er monogami som føles mest riktig. Men hva som er riktig for andre er kun opp til dem, så jeg tenker at vi kanskje kunne vært litt mer "liberale" når det gjelder andre samlivsformer. Vi mennesker har det med å skape regler for andre som ikke passer inn i vårt bilde av det normale.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at vi mennesker har hatt et veldig rigid bilde av hva som er riktig, det har vært lite rom for å gå utover monogami og det er det vi har definert som riktig, og polygami er f.eks ulovlig. Samtidig ser man jo at samlivsformer utvikler seg og blir mer akseptert, selv om polyamori nok ikke er så veldig vanlig ennå.

Jeg tenker for egen del at det er monogami som føles mest riktig. Men hva som er riktig for andre er kun opp til dem, så jeg tenker at vi kanskje kunne vært litt mer "liberale" når det gjelder andre samlivsformer. Vi mennesker har det med å skape regler for andre som ikke passer inn i vårt bilde av det normale.

Mvh Yvonne :heiajente:

Det kommer an på hvilken del av verden man snakker om. I enkelte deler av verden har polygami vært normen i flere generasjoner.

Anonymous poster hash: e04bb...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvilken del av verden man snakker om. I enkelte deler av verden har polygami vært normen i flere generasjoner.

Anonymous poster hash: e04bb...f93

Selvfølgelig, tenkte mer på i vår del av verden.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er helt avhengige av å jobbe sammen i team, og å være fler om å ta seg av barn. Det er ikke dermed sagt at mennesker naturligvis lever sammen hele livet. Dessuten er det enkelte som er utro, ja. Menn er det for å få spredd genene sine mest mulig. Damene gjør det for å få bedre gener til sitt avkom.



Anonymous poster hash: e9ae0...651
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg personlig er ikke seksuell monogami naturlig, men det er heller ikke naturlig å gå bak ryggen til den jeg elsker og bedra han. Derfor lever vi lykkelig i et åpent forhold, hvor vi er emosjonelt monogame. Det er så mange forhold hvor det største du kan gjøre for å bevise din kjærlighet for den andre, er å kun ligge med han/hun, dette virker helt rart for meg. Jeg føler meg heldig som er i et forhold med en som føler det samme som meg angående dette, og som virkelig elsker meg og vil at jeg skal oppleve alt godt og nyte av livets goder til det fulle. Dette unner vi hverandre og ønsker begge to.

Anonymous poster hash: 0fcdd...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Monogami er den naturlige ordenen for mennesket. Det er en måte for folk å utnytte menn som egentlig hadde stått utenfor i en polygam verden. Det skaper sunnere og bedre barn, også genetisk virker det som, samtidig som barna er tryggere. I dagens samfunn ser vi at menn blir mindre produktive og arbeidsomme når de ikke har en familie, de gidder ikke å gjøre noe. Det er også greit for kvinner å slippe å gjøre alt selv.

Kvinner har en kapital fra fødsel, som gjør at de i større grad kan velge og vrake maker i høyere grad enn den gjennomsnitlige mann. Det er derfor mange kvinner har kunne vert hjemme før, mens mannen strevet ute.

Jeg tar en økonomisk utdannelse, så jeg kan vise til Adam Smith. Vi ser en usynlig hånd skubbe mennesket mot monogami.

Endret av oleoh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Våre nærmeste slektninger i dyreriket er ikke monogame, iallfall. Mennesker trenger ordnede forhold for å ivareta avkommet, og det er vel delvis derfor monogame ekteskap har vokst frem. Men det oppfatter jeg mer som en formålstjenlig måte å organisere samfunnet på, enn noe som springer ut av hva som er "naturlig".

Og etter min mening er en hvilken som helst måte å organisere det hele på, like akseptabel, forutsatt at det fungerer.

Jeg er ganske begeistret for science fiction-forfatteren Robert Heinlein. Han skriver ganske mye om alternative måter å organisere samfunnet på, og deriblant alternative samlivsformer. Han har gjennom sine bøker presentert en lang rekke alternative former for ekteskap som burde kunne ivareta både barnas behov for trygghet og omsorg og foreldrenes behov for vennskap, kjærlighet og sex, og som kunne fungere innen et normalt samfunn.

Det mest eksotiske jeg tror jeg så, var såkalte "line marriages", som startet med et par, som så inkluderte flere medlemmer inn i sin ektepakt. Det fungerer slik at hvis en av ektefellene møter en person som de liker og gjerne vil ha i livet sitt videre, så kunne de anbefale vedkommende og introdusere ham eller henne til familien. Etter en prøveperiode ville det så bli holdt en avstemning og vedkommende ville så bli innlemmet i familien. Eller ikke. Helten i "The Moon is a Harsh Mistress", er giftet inn i en slik familie, og den er etter hvert blitt mer enn 60 år gammel. "Longest running line marriage in Luna City."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...