Gå til innhold

Sykehus bruker 3-5 uker på å sende ny resept!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går til spesialistbehandling på et stort sykehus. Jeg går på medisiner jeg tar to ganger i uka. Jeg blir drastisk verre om jeg går bare to dager over tida uten medisiner, og det er bare sykehuset som kan skrive de ut, ikke fastlegen min.

De siste tre gangene jeg har ringt for å bestille påfyll av resepten min, har det tatt 3-5 uker før jeg faktisk har fått en resept, og da har jeg måttet ringe selv minst en gang i uka for å minne de på det! De tar ikke imot bestilling av påfyll før jeg er helt mot slutten av den resepten jeg har heller; jeg får beskjed på telefon at "jamen ifølge papirene dine har du medisiner for tre uker til, så du får ringe tilbake da, vi skriver ikke ut nytt så lenge du har gyldig resept".

Er dette greit?! Jeg kommer meg jo aldri forbi det punktet i helbredelsesprossessen som jeg er nå, for hver fjerde måned ender jeg opp med å gå rundt en måned uten medisiner og dermed er jeg like ille igjen som jeg var før.

Hva kan jeg gjøre? Er det noe vits i å klage til pasientombudet? Eller må jeg bare finne meg i det?



Anonymous poster hash: 02228...e05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, glemte å legge til: Dette er ikke medisiner det går ann å ruse seg med på noe vis eller misbruke, og heller ikke noe det er noe marked å selge videre, så det er ikke noen sånne grunner til at de nekter å skrive ut resepter tidlig heller.



Anonymous poster hash: 02228...e05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, om sykehuset bruker 3-5 uker på å skrive ut en resept så er det en grunn til det. Om de ikke vil gi deg medisiner før du er tom så er det en grunn til det. Å klage til pasientombudet har nok ingenting for seg. Det du derimot kan gjøre er å snakke med legen din på sykehuset og få legen til å forklare deg hvorfor ting er som de er, kanskje kan du få igang en avtale på automatiske påfyll når resepten er tom i stede.



Anonymous poster hash: 3093e...388
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til det. Jeg har snakket med andre med samme sykdom som meg (er med i en organisasjon) som går på samme medisin; de som går på samme sykehus opplever det samme, mens de som går andre steder får reseptene sine med en gang uansett om de ringer tre uker før de er tomme. Så det er dette ene sykehuset som er problemet.



Anonymous poster hash: 02228...e05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ur som om dette er en spesialmeddisin?

Kan godt være årsaken ligger i at sykehuset selv må betale mye for en veldig kostbar medisin og da er det strengt.

Ingen her på forumet er synske (lengre), og her er massevsi av info vi ikke får og som du heller ikke bør legge ut på nettet. Så kontakt pasientombudet der du bor. Dr kan de gi deg personlig svar individuelt tilpasset din sak.

Anonymous poster hash: bf3eb...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er en spesialmedisin.

Greia er at dette skjer:

Jeg ringer den uka jeg går tom for medisin. Sier "Hei, jeg vil bestille ny resept". Sykepleieren i resepsjonen sier "Ok, da har jeg sendt beskjed til legen om det."

Klok av skade ringer jeg 4-5 dager etter. "Hei, lurte på status på reseptbestilling." S: "Hm nei det kan jeg ikke se er registert noen forespørsel på. Skal legge inn beskjed til legen nå jeg."

Og sånn holder det på en god del ganger til. ALDRI har en lege sagt noe til meg om at det er begrensninger på den medisiner. Og det skal det ikke være! Det er en medisin jeg er avhenging av å gå på kontinuerlig for at den skal fungere; det er en kronisk sykdom og medisiner fikser meg ikke, men lindrer alle symptomene slik at jeg, i teorien, skal kunne fungere i hverdagen. MEN når sykehuset tuller sånn hele tida, får jeg ikke den effekten jeg skal ha av medisinen fordi behandlingen hele tiden blir avbrutt! Legene selv har kjeftet på meg for at jeg har gått flere uker uten medisin når jeg har vært der på kontroller. Jeg har sagt ifra til de om vanskene med å bestille resept og får bare til svar at det er mitt eget ansvar å sørge for at jeg har ny resept før jeg går tom, jeg må være mer proaktiv. Jeg sier at sykepleierne nekter å ta imot bestilling, legen sier at nei sånn er det ikke, jeg bare finner på unnskyldninger, det her er mitt eget ansvar.

Så jeg spør igjen. Er det noen jeg kan henvende meg til, for i mine øyne virker det som om resepsjonen på denne poliklinikken, og legene, er komplett udugelig og bryter pasientrettigheter. Er pasientombudet rette person å gå til, eller er det andre?

At det skal være så himla vanskelig her på KG å få et enkelt svar, alle skal pirke istykker historien bak istedet for å faktisk hjelpe.



Anonymous poster hash: 02228...e05
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...