Gå til innhold

byttet antibiotika midt i kur - fullføre begge eller kun den nye?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en infeksjon etter en operasjon (ikke alvorlig), og fikk antibiotika mandag. Ble bare værre og værre og i dag skrev legen ut en ny og sterkere type til meg. Skal jeg fortsette med begge kurene, eller kun den nye?



Anonymous poster hash: 150c7...8b9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør legen. Vi kan ikke vite det.

Anonymous poster hash: eb1a8...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun den nye, det sier jo seg selv siden den forrige ikke hjalp :)

nei sier seg tydligvis ikke selv. Har hørt at man alltid skal fullføre en kur selv om man føler seg bra osv, fordi bakteriene kan bli resistente om du ikke fullfører en kur. MAO: redd for å bli resistent om jeg ikke fullfører begge. Dermed ikke så selvsagt.

Anonymous poster hash: 150c7...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig bare ta den siste, den andre virket jo ikke. Altså vil den ikke ta knekken på bakteriene uansett hvor lenge du går på den.



Anonymous poster hash: 948ce...b86
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei sier seg tydligvis ikke selv. Har hørt at man alltid skal fullføre en kur selv om man føler seg bra osv, fordi bakteriene kan bli resistente om du ikke fullfører en kur. MAO: redd for å bli resistent om jeg ikke fullfører begge. Dermed ikke så selvsagt.

Anonymous poster hash: 150c7...8b9

Du har jo bare fått sterkere av samme type. Om det er forskjellig merke, er det fortsatt det samme, men tilleggstoffene er forskjellig, derfor kan droppe den svakeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo bare fått sterkere av samme type. Om det er forskjellig merke, er det fortsatt det samme, men tilleggstoffene er forskjellig, derfor kan droppe den svakeste.

nei har fått en helt annen type

Anonymous poster hash: 150c7...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått en antibiotika kur som avløser den første, fordi den første ikke hjalp. Da må det sterkere krutt til.

Vanligvis informerer legen om dette. Ring og få bekreftet, så du ikke gjør noe som forverrer tilstanden din!

Anonymous poster hash: 182b2...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fullfører den nye. Jeg har byttet antibiotika noen ganger og har alltid fått beskejd om å fortsette den nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei har fått en helt annen type

Anonymous poster hash: 150c7...8b9

Ja, du har fått et helt annet merke siden de bakteriene du har fått ikke lar seg påvirke av den første type antibiotikaen du fikk.

Bakteriene blir mest sannsynlig borte av den antibiotika du har fått nå og da oppnår man ikke noe resistente bakterier.

Bakteriene kan bli resistente hvis man har "drept" nesten alle, men noen blir igjen og klarer å forandre seg og tåle den type antibiotika. Du gjør jo ikke dette, ingen har blitt drept (ihvertfall bare et fåtall) på den gamle typen. Nå med den nye, så tar du knekken på dem alle. Sånn enkelt, men klønete forklart.

Anonymous poster hash: 948ce...b86

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Har en infeksjon etter en operasjon (ikke alvorlig), og fikk antibiotika mandag. Ble bare værre og værre og i dag skrev legen ut en ny og sterkere type til meg. Skal jeg fortsette med begge kurene, eller kun den nye?

Anonymous poster hash: 150c7...8b9

Dette er noe du snakker med legen om, ikke oss på KG. Vi er ikke leger som kan gi deg en riktig vurdering i forhold til hva slags type antibiotika du har gått på/ går på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Kjære ts,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Daenerys, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...