Gå til innhold

Må betale 52.000 for fødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hehe nei her er det du som misforstår;)

Javel. Hvor i lovverket står det at alle barn som er norske statsborgere har krav på å bli født på norsk sykehus? Norge er ikke forpliktet til å betale for planlagt og forventet behandling som fødsel er når det ikke er pasienter med lovlig opphold i landet. Mor hadde 9 måneder på seg for å finne ut hvor hun skulle føde. Makan til uansvarlige foreldre i denne saken. OFF: En utenlandsk dame jeg kjenner hadde planer om å føde i Norge slik at barnet hennes får norsk statsborgerskap og hun får utbetalt engangsstønad. Hennes plan var å komme som turist de siste par ukene før fødselen. Jeg brukte lang tid på å forklare til henne konsekvensene av hennes valg. Heldigvis kom barnet før hun reiste hit, men dette illustrerer et viktig poeng. Ikke alle gravide bryr seg om å sjekke hvordan ting er.

Denne saken løses enkelt - far betaler regningen, mor reiser tilbake til hjemlandet og søker familiegjenforening derfra. Eller far søker herfra mens mor er i hjemlandet. Så blir alt ryddig og pent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står ganske godt utdypet i pasientrettighetsloven at norske statsborgere har krav på nødvendig helsehjelp,noe jeg vil påstå et akutt keisersnitt er for babyen. Man får jo ikke automatisk statsborgerskap i Norge bare.ved å bli født her. Da må jo en av foreldrene være norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske godt utdypet i pasientrettighetsloven at norske statsborgere har krav på nødvendig helsehjelp,noe jeg vil påstå et akutt keisersnitt er for babyen. Man får jo ikke automatisk statsborgerskap i Norge bare.ved å bli født her. Da må jo en av foreldrene være norske.

Det er mor som opereres. Mor er innlagt og pasient. Mor er ikke en norsk statsborger. Derfor må mor betale. Du blander ting her. Hvis babyen trenger operasjon ETTER fødselen, da blir det gratis, fordi han er norsk statsborger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at det er slik det gjøres, men det er det jeg mener er feil. Stortinget definerer jo selv den ufødte babyen i en fødsel skal regnes som en pasient og at mor og barn drar lik nytte av et akutt keisersnitt. At det er mulig å misbruke systemet ved å få barn med norske menn bare for å få oppholdstillatelse er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utenlandsk dame jeg kjenner hadde planer om å føde i Norge slik at barnet hennes får norsk statsborgerskap og hun får utbetalt engangsstønad. Hennes plan var å komme som turist de siste par ukene før fødselen. Jeg brukte lang tid på å forklare til henne konsekvensene av hennes valg. Heldigvis kom barnet før hun reiste hit, men dette illustrerer et viktig poeng.

Haha, seriøst? Da hadde hun vel fått seg litt av et sjokk: ingen statsborgerskap, ingen engangsstønad, bare en saftig sykehusregning....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sier at han ikke visste at hun var papirløs før hun var gravid med det første barnet. Trasig, men de valgte begge å få enda et barn. Moren sier hun er bekymret for framtiden, hvorfor har hun ikke vært det litt før?

Merkelig at så mange produserer barn etter barn før de vet om de får oppholdstillatelse. De setter seg tydeligvis heller ikke inn i hvilke rettigheter de (ikke) har som asylsøker/papirløs/osv, ettersom de er så overrasket..

Vel, man kan ikke slutte å ha sex, og plutselig blir man gravid. Om man ønsker barn og er kommet i en alder det er på tide å få barn, så får man barn om man kan.

Likevel, om de ikke hadde hatt barn, så syns jeg det er rart å splitte par på denne måten ... alle vil vel være sammen når de har en kjæreste/mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, man kan ikke slutte å ha sex, og plutselig blir man gravid. Om man ønsker barn og er kommet i en alder det er på tide å få barn, så får man barn om man kan.

Likevel, om de ikke hadde hatt barn, så syns jeg det er rart å splitte par på denne måten ... alle vil vel være sammen når de har en kjæreste/mann?

:klo: Blir du "KG-rapet" igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, seriøst? Da hadde hun vel fått seg litt av et sjokk: ingen statsborgerskap, ingen engangsstønad, bare en saftig sykehusregning....

Uvitenhet, det er alt.

Nå leser jeg at Høie mener at ulovlige ikke skal betale for å føde på norske sykehus. Sykehuset skal dekke utgiftene rundt fødselen. Ikke rart norsk helsevesen er i en helt TRAGISK tilstand. Det er bare å reise til Norge for å kreve dyr behandling, kjære utlendinger i hele verden. Norge betaler. :trist:

Glemte lenke http://www.aftenposten.no/helse/--Sykehus-kan-ikke-kreve-betaling-for-fodsel-7886863.html

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man i landet ulovlig, så har man ikke rett på helsehjelp. Så enkelt er det. Det er jo en grunn til det om noen ikke får asyl.

Anonymous poster hash: 22f28...65b

Joda, man har rett på helsehjelp jo, uansett hvem man er.

Anonymous poster hash: 39419...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man har rett på helsehjelp jo, uansett hvem man er.

Anonymous poster hash: 39419...d54

Ikke gratis helsehjelp.

Anonymous poster hash: 337f3...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan hadde det vært om jeg, som norsk statsborger, var høygravid og dro til et annet land for å besøke mannen min som arbeidet og hadde statsborgerskap der,

og plutselig måtte jeg føde?

Da hadde du forhåpentligvis kjøpt reiseforsikring, evt om du var i europa et slikt europeisk helsetrygdkort... Det er ikke bare i Norge det er slik. Du hadde hatt samme problemet der som hun har her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er stokk dum. Det samme er mannen. Snyltere. Han får ta seg opp lån. Jeg hadde forsikring når jeg bodde i utlandet.

Endret av småsei
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...