Gå til innhold

Hva med oss som er elendige i matte? Finnes det "gode, solide utdannelser" uten masse tall?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det kan knapt kalles mattekrav, men ja de har noe.

Det er ganske vesentlig for en sykepleier for å gjøre medikamentregning. Med mattevansker eller dyskalkuli kan man risikere å feilmedisinere som kan være ganske alvorlig! Eventuelt gå rundt å hele tiden være redd for å gjøre slike feil, og bruke lang tid på å dobbel- eller trippelsjekke arbeidet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske vesentlig for en sykepleier for å gjøre medikamentregning. Med mattevansker eller dyskalkuli kan man risikere å feilmedisinere som kan være ganske alvorlig! Eventuelt gå rundt å hele tiden være redd for å gjøre slike feil, og bruke lang tid på å dobbel- eller trippelsjekke arbeidet sitt.

Jaja, det skal jeg være helt enig i.

Mente bare at nivået på matematikken ikke var særlig høyt. Om TS har problemer med det du nevner så kan det selvfølgelig være problematisk.

Mente vel bare at for normale folk som vanligvis syns matematikk er litt kjedelig og vanskelig burde ikke ha noen problemer med det om de bare vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: hvilket studie på BI tok du? Hva slags matte var det?

Har forresten motsatt inntrykk, jeg har lest at det er dårlige tider for økonomer, siviløkonomer, ingeniører osv:p siviløkonomer på kassa på Kiwi osv.

Anonymous poster hash: 9d906...c19

Kan ikke svare for økonomene, men jeg vet at vi som går sivilingeniør på NTNU er svært ettertraktet. De fleste får jobb mange måneder før de er ferdige. Kan variere noe mellom linjene da, selvfølgelig.

Anonymous poster hash: e698c...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av Norges beste VGS'er? Haha, nå lurer jeg på hvilken dette er. Trodde ikke Norge hadde en slik rangering...



Anonymous poster hash: b866d...29d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holdt på å stryke i matte på avsluttende eksamen på vgs, men til våren er jeg ferdig med en praktisk bachelor hvor jeg blir leder. Jeg har alt av det økonomiske ansvaret på alle prosjekter, og det går kjempefint og jeg er faktisk veldig flink på det.

Hvis det er ting du ønsker å bli og gjøre, så ikke la en mattekarakter hindre deg. Matte på skolen og matte i arbeidslivet og hverdagen er to veldig forskjellige ting.
Jeg ville tatt den utdannelsen du ønsket deg mest, da er du motivert og du gjør noe du virkelig ønsker. Kanskje du må jobbe litt ekstra med matten, men nå har du jo endelig et mål med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar! Setter stor pris på tips :)

Du kan jo undersøke deg for dyskalkuli TS? Jeg oppdaget ikke det før det var for sent(fylte 25) og dermed fikk jeg ikke noe tilrettelegging. Og klarte nå likevel å snuble meg gjennom høy utdanning:) Så alt håp er ikke ute av den grunn. Jeg studerte psykologi, og der må du belage deg på litt statistikk, men personlig synes jeg det er enklere enn ren mattematikk.

Anonymous poster hash: 8518b...b11

Har faktisk tenkt litt på det! Alltid følt at jeg har "tall-dysleksi", men har hørt at det ikke holder å være dårlig i matte. At man gjerne også sliter med å håndtere egen økonomi, er dårlig til å planlegge, ikke klarer å organisere osv? For min del er det bare matten som er problemet. Føler jeg har god kontroll på det andre.

Ser at lektor blir nevnt. Passer nok ikke helt med de jobbene jeg kunne tenkt meg, men har også følelsen av at samme problemet går igjen der: Først og fremst mattelærere det er etterspørsel etter :P



Anonymous poster hash: c25d1...80c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes juss høres lurt ut. Selv tar jeg SV-fag (men ikke statsvitenskap), og vi har svært mye statistikk. Vet ikke om det er slik hos statsviterne også. Er veldig mange som har falt av hos oss på grunn av statistikken.



Anonymous poster hash: 1be2b...2b1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Penelopee

Jeg er ganske sikker på at profesjonsstudiet i psykologi har matte også? Har en venninne som går det i England, og jeg synes matten hun holder på med ser forderdelig vanskelig ut. Kan være annerledes i Norge, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at profesjonsstudiet i psykologi har matte også? Har en venninne som går det i England, og jeg synes matten hun holder på med ser forderdelig vanskelig ut. Kan være annerledes i Norge, da.

Ja, de må vel både ha statistikk (som nevnt over) og noe farmakologi vil jeg tro.

Anonymous poster hash: 1be2b...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "masse tall"? Er det noe spesielt du sliter med eller er det matte i sin helhet som er vanskelig? Hva interesserer du deg for?

Ser du har litt forkunnskaper fra økonomifag, hvor administrasjonsfag ofte er endel av graden. Ser også ut som du har vurdert juss. Hva med juss og administrasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "masse tall"? Er det noe spesielt du sliter med eller er det matte i sin helhet som er vanskelig? Hva interesserer du deg for?

Ser du har litt forkunnskaper fra økonomifag, hvor administrasjonsfag ofte er endel av graden. Ser også ut som du har vurdert juss. Hva med juss og administrasjon?

Er vel egentlig matte i sin helhet ja. Har ikke noe problem med hoderegning eller tall i hverdagen, men takler rett og slett ikke litt større mattestykker. Ser ikke nødvendigvis mine egne feil, og bommer på hvilke formler som skal brukes hvor :P

Jeg har tatt både økonomiske og administrative fag på BI ja! Synes det som er psykologi og ledelse-orientert er veldig spennende, så Juss og administrasjon hørtes ikke dumt ut. Dog litt usikker på om det tilbys i Oslo, og om det er "kjent" nok i næringslivet? Er jo det som er litt av problemet. Føler at hver gang noen lager en tråd om et litt ukjent og samfunnsvitenskaplig studie, kommer det kommentarer om at det er som å "utdanne seg til arbeidsløshet" osv.

Anonymous poster hash: c25d1...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...