Gå til innhold

Defekt baklys etter annen reparasjon hos verksted

Pepperkakesmulen

Anbefalte innlegg

Hei. For noen dager siden leverte jeg min golf highline, 2000 modell, hos verksted. Reparasjonen var en forsikringssak etter at en annen kjørte i min høyre bakside i en rundkjøring. Den lille bulken ble fikset hos Møller, hvor bulken var i "hjulbuen" eller hva man kaller det.

Problemet nå, er at baklysene på venstre side er defekte. De forklarte at ledningnene bak var slitte, noe de så da de tok av "huset" bak, og at det ikke skulle mye til før de ble ødelagt. Å skifte dette koster noen tusen, fordi hele "huset" må visst byttes.

Første gang jeg fikk telefon av verkstedet tidligere idag, sa de at lysene var defekte, og lurte på om jeg ville ha et prisanslag på lysene, men at det ville koste noen tusen. Jeg ba de da sette på "huset" igjen, ettersom at det var det som var grunnen til at den var på verkstedet i utgangspunktet. Jeg hadde ikke sett for meg å måtte ut med flere tusen...

Jeg oppdaget fort da jeg hadde hentet bilen litt senere og begynte å kjøre at blinklysene var på avveie, ettersom de er helt defekte på venstre side bak. Ringte derfor tilbake da jeg var hjemme, men han jeg snakket med da mente at jeg måtte betale reparasjonen selv. Forsikringsselskapet til vedkommende som kjørte på meg dekker ikke den skaden, siden det ikke var en direkte konsekvens at baklyset ble ødelagt. Baklysene fungerte jo i perioden mellom krasjen og leveringen på verkstedet. Verkstedet sa de hadde gjort alt riktig, og at kablene var gamle, derfor dekker ikke de noen reparasjon.

Men så sitter jeg her og synes det er litt merkelig/urettferdig at jeg ender opp med en dyr regning uten at jeg har "gjort noe"? Må ikke verkstedet stå (hvertfall delvis) ansvarlig for at lysene nå er defekte?

Forstår at det var gamle kabler. Og at det er en gammel bil! Men hadde det ikke vært for påkjørselen/ verkstedjobben, så hadde fortsatt lysene fungert idag.

Noen som har noe erfaring innen dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lille-pus

Du er vel ikke medlem i NAF?

Hvis du er det så ringer du dem og spør om råd. De har gode og erfarne advokater som jeg mistenker med glede tar en oppklarende telefon dersom det er behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke medlem i NAF.. Jeg er bare bruker av bilen. Skal snakke med samboeren min nå snart, som er eier av bilen, for å høre hva vi gjør med det. Regner med at han tar en telefon til verkstedet selv. Eller om han ringer forsikringsselskapet evt..

Tenkte bare å høre om noen har noen erfaringer med lignende situasjon. Er ikke alltid så lett å vite hva man har/ikke har krav på i sånne situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. For noen dager siden leverte jeg min golf highline, 2000 modell, hos verksted. Reparasjonen var en forsikringssak etter at en annen kjørte i min høyre bakside i en rundkjøring. Den lille bulken ble fikset hos Møller, hvor bulken var i "hjulbuen" eller hva man kaller det.

Problemet nå, er at baklysene på venstre side er defekte. De forklarte at ledningnene bak var slitte, noe de så da de tok av "huset" bak, og at det ikke skulle mye til før de ble ødelagt. Å skifte dette koster noen tusen, fordi hele "huset" må visst byttes.

Første gang jeg fikk telefon av verkstedet tidligere idag, sa de at lysene var defekte, og lurte på om jeg ville ha et prisanslag på lysene, men at det ville koste noen tusen. Jeg ba de da sette på "huset" igjen, ettersom at det var det som var grunnen til at den var på verkstedet i utgangspunktet. Jeg hadde ikke sett for meg å måtte ut med flere tusen...

Jeg oppdaget fort da jeg hadde hentet bilen litt senere og begynte å kjøre at blinklysene var på avveie, ettersom de er helt defekte på venstre side bak. Ringte derfor tilbake da jeg var hjemme, men han jeg snakket med da mente at jeg måtte betale reparasjonen selv. Forsikringsselskapet til vedkommende som kjørte på meg dekker ikke den skaden, siden det ikke var en direkte konsekvens at baklyset ble ødelagt. Baklysene fungerte jo i perioden mellom krasjen og leveringen på verkstedet. Verkstedet sa de hadde gjort alt riktig, og at kablene var gamle, derfor dekker ikke de noen reparasjon.

Men så sitter jeg her og synes det er litt merkelig/urettferdig at jeg ender opp med en dyr regning uten at jeg har "gjort noe"? Må ikke verkstedet stå (hvertfall delvis) ansvarlig for at lysene nå er defekte?

Forstår at det var gamle kabler. Og at det er en gammel bil! Men hadde det ikke vært for påkjørselen/ verkstedjobben, så hadde fortsatt lysene fungert idag.

Noen som har noe erfaring innen dette?

Tror dere får stå på det kravet at lysene virket når bilen ble satt inn til reparasjon, og ikke fungerte når den ble henta. Jeg hadde ikke gitt meg på det!!

At kabler er gamle, jo, MEN, de er ikke utsatt for noe som kan øke den prosessen med å bli veldig gamle. Og da tenker jeg på det at de kunne blitt utsatt for oljesøl etc som de kan bli i motorrommet, da kan isolasjonen bli sprø og de kan gå føyka.

Og om kablene virkelig er røket, skulle det ikke være nødvendig å skifte hele lykta. For kablene mest sannsynlig festa i hver sine kontakter som igjen er trykka på plass på sin plass bakpå lykta.

Mitt råd er å få med som er litt kyndig på å kunne se på hva som er i veien, så kanskje dere kan løse det med verkstedet til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er enig med deg, vi får bare stå på vårt. Er ikke sikker på hva som egentlig er feilen, samboeren min skulle ringe de i morgen for å høre hva de oppdaget da de åpnet bak. Noe må jo ha "skjedd", siden lyktene ikke fungerer lenger. Håper det ordner seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å tilføye, OM ledningene er av, er det like greit å få de loddet, og bruke krympestrømpe for å tette skjøten. Men det er noe de veit som dere måtte få til å gjøre, om det ER det som er problemet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...