Gå til innhold

Ødelagte tenner, men livredd for å gå til tannlegen. Noen som kan anbefale en tannlege som ikke er hardhendt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to tenner, melketenner, som aldri falt ut - fordi jeg mangler nye tenner "under." En medfødt "feil" altså.

Skoletannlegen oppdaget aldri dette, og jeg hadde ofte hull i akkurat de to tennene (de er i underkjeven -på hver sin "side, " ikke de forrerste tennene, men heller ikke de bakerste (vet ikke hvordan jeg skal forklare helt).

Da jeg var 25 oppdaget en tannlege dette ved røntgen, og hun sa det ikke var merkelig at jeg alltid hadde hull i disse tennene siden de er mye svakere enn de andre tennene og egentlig ikke skulle ha vært der.

Hun sa at jeg nok om 5-10 år måtte trekke dem, og sette inn implantat(!). Dette vil visst bli dekket av NAV, men jeg er så livredd for hele greia at jeg har latt være å gå til tannlegen siden jeg fikk denne beskjeden.

Den tannlegen borret og fylte igjen hullene i disse to tennene, men jeg er nå 33 og det har gått åtte år og de to tennene er delvis gått i oppløsning. Dvs., den ene av dem har mistet nesten halvparten av "fyllet" slik at det er et slags gapende hull mellom tannkjøttet og resten av tannen og nabotannen.

Det jeg ønsker er å kunne gå til en tannlege som kan "bygge opp igjen " tannen, ikke til en som insisterer på å trekke og så borre inn i tannkjøttet for å sette inn implantat.....

Uff, er helt i villrede her. Hva skal jeg gjøre? Kjeveoperasjon og implantat er så skremmende at jeg ikke tør/vil risikere det - for er det ikke slik at man da alltid vil kjenne implantatet inne i kjeven og ha smerter 24/7?

Så, for å oppsummere: Kjenner noen til en hyggelig, ikke-fordømmende og ikke-latterliggjørende tannlege som kan behandle meg ved å bygge opp igjen tannen?



Anonymous poster hash: c3f29...6c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å legge til at jeg bor i Oslo-området.



Anonymous poster hash: c3f29...6c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du først og fremst skal snakke med en tannlege om implantater. Høres ut som du har blitt feilinformert , eller misforstått en del ang. Dette.

Min tannlege er veldig grei, informerer godt og gjør ikke unødvendige ting.

Jeg går til Mikkels tannhus i Oslo.

Anonymous poster hash: f3d8e...185

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at skoletannlegen ikke oppdaget det? Det er ganske vanlig å ha melketenner som voksen.

Nå vet ikke jeg hvilke tenner det er snakk om, men jeg fikk fjerner mine og brukte regulering for å dekke hullet. Det er fortsatt store mellomrom mellom tennene, men det syntes ikke og er ikke noe problem. Mamma har fått krone på sin melketann, men den hadde gode røtter og tåler det, om røttene ikke er så sterke er det bedre med implantat. Jeg ville kontaktet en spesialist om jeg var deg.



Anonymous poster hash: 830bf...660
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Hoff, skjønner du ikke er noe gira på dette. Nå er ikke jeg tannlege, men det kan hende at tennene du snakker om er såpass ødelagt at det ikke er mulig å bygge dem opp igjen. Det kan også fort bli dyrere enn å få implantat(men om penger ikke er noen hindring så spiller det jo ingen rolle). Når det er sagt så er det å få implantat ikke så ille som det høres ut. En venn av meg fikk det, og han sa at det ikke ble noe særlig forskjell fra å borre og fylle en vanlig tann. Han lå nå der med kjeften oppe, fått bedøvelse og så bråket det, men det gjør det nå ellers og. (og siden du har en sånn feil at du mangler tennene som skal erstatte melketenner så får du det nok dekket av NAV:) )

Du kan jo også gjøre research på nettet etter en snill tannlege, for det utgjør mye forskjell! Jeg har sånn tannlegeskrekk at jeg heller vil spikre tunga mi fast til frokostbordet hver morra enn å dra til tannlegen:P Men jeg fant en dyktig og snill tannlege og det gikk kjempefint!:)



Anonymous poster hash: 621a4...06c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler også to tenner nede på den ene siden (de som skulle kommet opp finnes ikke), jeg har heller ingen visdomstenner på den siden.

Skulle hatt implantater, for når jeg smiler kan man se hvor tennene mine slutter, og det ser ikke pent ut.

Fikk imidlertid avslag på refusjon fra folketrygden. Årsaken var at for å få dekket implantater måtte man mangle 3 eller flere tenner, ikke medregnet visdomstennene. Så jeg hadde spart mye penger om jeg hadde mangla en tann til...

Anonymous poster hash: 899f6...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har samme problem som deg, melketenner som ikkje falt ut, pga mangel på nye tenner. Eg fekk satt inn implantat, og kan absolutt berolige deg med at det verdt det! Det er litt "dillete" og det tek litt tid, men det er så greit å få det gjort! Når det gjeld smerter er det sjølvsagt litt vondt å få satt det inn, men du får god bedøvelse. Etter inngrepet er du smertefri og tennene ser heilt vanlig ut! Kan anbefalast!

Legge til at eg fekk alt dekt, men det var sidan eg mangla heile 6 tenner, og eg starta inngrepet før eg fylte 18 år..Veit ikkje kva slags reglar som gjeld for deg..

Endret av Emas
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mangler også to tenner nede på den ene siden (de som skulle kommet opp finnes ikke), jeg har heller ingen visdomstenner på den siden.

Skulle hatt implantater, for når jeg smiler kan man se hvor tennene mine slutter, og det ser ikke pent ut.

Fikk imidlertid avslag på refusjon fra folketrygden. Årsaken var at for å få dekket implantater måtte man mangle 3 eller flere tenner, ikke medregnet visdomstennene. Så jeg hadde spart mye penger om jeg hadde mangla en tann til...

Anonymous poster hash: 899f6...735

Så rart, onkel fikk dekket fordi man så tannen som manglet, hadde ikke fått dekket om den var fra tann nummr 5 og bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alndet bor du? Kan qnbefale en tannlege i Kirkelnes...

Men bor du i Horten eller viseversa.....?

Anonymous poster hash: 8513c...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tannlege Ingrid Fjærvik ved Fjærvikklinikken på Solli Plass er kjempeflink! Jeg har hatt en del problemer med tennene mine som har resultert i at jeg ikke er særlig glad i å gå til tannlegen, for å si det mildt. Denne tannlegen jobber spesielt med pasienter som er nervøse og redde for tannbehandling. Hun rotfylte en jeksel på med for et års tid siden, og det gikk kjempefint! :-) Hun tilbyr også sedasjon (tabletter som gjør at man slapper godt av), pluss at det også er muligheter for narkose i enkelte tilfeller. PS, husk å ta med følge, da de helst ikke vil slippe deg ut i trafikken etterpå! ;-D

Det koster uansett ingenting å ta en telefon til henne. 21631600.



Anonymous poster hash: ab388...bea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i alndet bor du? Kan qnbefale en tannlege i Kirkelnes...

Men bor du i Horten eller viseversa.....?

Anonymous poster hash: 8513c...e84

Ts bor i Oslo

Anonymous poster hash: 830bf...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har implantat, samme årsak som deg, og det kjennes jo ikke i det hele tatt, ingen smerter, det er som en vanlig tann. Men hvis du ikke vil ha implantat, kan det hende de kan lage en bro, da er det ikke operasjon av kjeve, men de bygger i mellomrommet, og fester det til sidetennene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har misforstått dette. Det er ikke slik at du vil kjenne implantatet hele tiden og ha smerter 24/7. Det er jo helt absurd. Da hadde jo ikke dette vært et alternativ. Dette er nok den beste løsningen.

Jeg hadde forstått deg om det var økonomien som hindret deg i å gå til tannlegen, men når du får dette dekket er det jo ikke et problem. Tannlegeskrekk er helt vanlig, men det virker ikke som du har dette når du helt klart vil bygge opp tannen igjen.

Du trenger å bli informert om denne prosedyren. Da går nok redselen bort. Dette blir heller ikke sett på som en særlig risikabel prosedyre.



Anonymous poster hash: 088ba...6a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å stjele tråden men jeg har selv vurdert implantat. har spm: tar de en og en tann ettersom det tar tid før man kan sette på implantatet etter at skruen er satt i? Det må jo heles først og må bruke plastprotese til det har helet, såvidt jeg har skjønt. tar de da en og en tann? :)



Anonymous poster hash: bd89b...298
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har implantat, samme årsak som deg, og det kjennes jo ikke i det hele tatt, ingen smerter, det er som en vanlig tann. Men hvis du ikke vil ha implantat, kan det hende de kan lage en bro, da er det ikke operasjon av kjeve, men de bygger i mellomrommet, og fester det til sidetennene.

Hvordan var selve prosedyren? Jeg vet at man må borre hull ned i kjeven, noe som forutsetter narkose men til min sjokk og vantro fikk jeg beskjed fra tannlegen for flere år siden om at de kun bruker lokalbedøvelse - og da er det fullstendig uaktuelt.

Anonymous poster hash: c3f29...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har misforstått dette. Det er ikke slik at du vil kjenne implantatet hele tiden og ha smerter 24/7. Det er jo helt absurd. Da hadde jo ikke dette vært et alternativ. Dette er nok den beste løsningen.

Ikke 24/7 kanskje, men smerter ofte -hodepine f.eks.? Hvorfor skal implantat være den beste løsningen? Er du tannlege, eller bare synser du vilt?

Jeg hadde forstått deg om det var økonomien som hindret deg i å gå til tannlegen, men når du får dette dekket er det jo ikke et problem. Tannlegeskrekk er helt vanlig, men det virker ikke som du har dette når du helt klart vil bygge opp tannen igjen.

Har jeg ikke tannlegeskrekk fordi jeg vil bygge opp tannen i stedet for å gjennomgå en tannoperasjon? LOL, du eier ikke logisk sans. Og er du så uvitende at du tror man ikke har tannlegeskrekk fordi man vil ha ok tenner? Hvorfor skal noen late som om de har tannlegeskrekk? Latterlig, du forstår jo ikke noe av dette.

Du trenger å bli informert om denne prosedyren. Da går nok redselen bort. Dette blir heller ikke sett på som en særlig risikabel prosedyre.

Ja, for du mener visst at folk bare later som om de har tannlegeskrekk.....Håper for all del du ikke jobber i helsevesenet eller i annet yrke som involverer mye kontakt med mennesker.

Anonymous poster hash: 088ba...6a8

Anonymous poster hash: c3f29...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Tannlege Ingrid Fjærvik ved Fjærvikklinikken på Solli Plass er kjempeflink! Jeg har hatt en del problemer med tennene mine som har resultert i at jeg ikke er særlig glad i å gå til tannlegen, for å si det mildt. Denne tannlegen jobber spesielt med pasienter som er nervøse og redde for tannbehandling. Hun rotfylte en jeksel på med for et års tid siden, og det gikk kjempefint! :-) Hun tilbyr også sedasjon (tabletter som gjør at man slapper godt av), pluss at det også er muligheter for narkose i enkelte tilfeller. PS, husk å ta med følge, da de helst ikke vil slippe deg ut i trafikken etterpå! ;-D

Det koster uansett ingenting å ta en telefon til henne. 21631600.

Anonymous poster hash: ab388...bea

"Narkose i enkelte tilfeller." Interessant. Inkluderer det f.eks. eventuelt implantatbehandling, trekking av tenner, borring, fylling av hull? Eneste måten jeg kan få gjennomført noe slikt er med narkose tror jeg.

Anonymous poster hash: c3f29...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, man har overhodet INGEN smerter etter implantat. Da hadde de selvfølgelig ikke gjort det. Jeg har kjenner det ikke, det gir ingen smerter, ingen hodepine, ingen plager. Tror du alle tannleger, kjevekirurger og de som faktisk har implantat lyver? Jeg har implantat, det er 100% smertefritt. Rotfylle som jeg gjorde en annen gang var vondere. Mye vondere. Men det kjenner jeg selvfølgelig ikke i dag det heller.

Anonymous poster hash: 19922...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart, onkel fikk dekket fordi man så tannen som manglet, hadde ikke fått dekket om den var fra tann nummr 5 og bakover.

Har nå sjekket, og hos meg er det visst 5.tann på begge sider som er melketenner...Så betyr det at jeg ikke får dekket det? Om jeg smiler skikkelig, kan man se at halve tannen mangler på den ene siden i alle fall.

Anonymous poster hash: c3f29...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære ts, man har overhodet INGEN smerter etter implantat. Da hadde de selvfølgelig ikke gjort det. Jeg har kjenner det ikke, det gir ingen smerter, ingen hodepine, ingen plager. Tror du alle tannleger, kjevekirurger og de som faktisk har implantat lyver? Jeg har implantat, det er 100% smertefritt. Rotfylle som jeg gjorde en annen gang var vondere. Mye vondere. Men det kjenner jeg selvfølgelig ikke i dag det heller.

Anonymous poster hash: 19922...e88

Det høres lovende ut. Men, hvordan var selve prosessen? Hvordan føltes det når det ble borret hull i kjeven din? Det er det som virker helt absurd for meg, og jeg har marerittaktige tanker om tynne trefliser hvor en spiker som bankes inn fører til at hele treflisen sprekker.....og kan slikt skje med kjeven om tannlegen er uheldig?

Anonymous poster hash: c3f29...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...