Gå til innhold

Visdomstann, hva bør jeg gjøre?


Dyr

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner at den ene visdomstanna begynner å komme ned, oppe til høyre. Det gjør ikke noe særlig vondt med mindre jeg tar på det, har hatt nye hodepine i 3 dager nå men det trenger ikke å henge sammen.

Jeg kjenner at det ene hjørnet er kommet ut og de andre snart er ute, jeg kjenner også at det blir nok ikke så mye plass for den når den kommer lenger ned! Blr jeg reise til tannlege allrede nå ? Eller venter man bare og ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du ikke har mye smerter så hadde jeg ventet og heller dratt til tannlegen senere..
Jeg har hatt en visdomsjeksel i 6år, har enda ikke trukket jekselen og tannlegen min ser ikke vits i å trekke den heller..( men så kom den under en annen jeksel som måtte trekkes for plass :( )

Får du plutselig mye vondt så dra til tannlegen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen opplever at visdomstennene krangler litt av og på i flere år før de fjerner dem.

Periodevis vil de gjøre noen vekstrykk og prøve å komme ut og på plass, men for de som ikke har plass til visdomstennene kan det føre til hinsides jævlige kjevesmerter og de bør fjernes så tidlig som mulig.

Har du bare litt småvondt litt innimellom, trenger du ikke fjerne dem med en gang, men opplever du invalidiserende smerter eller at du noen ganger ikke får til å åpne munnen helt, kan det være en idé å be tannlegen om å se på dem neste gang du er innom.

Det er med andre ord ikke akutt, men det er lurt å be om en utvidet røntgen neste gang du er hos tannlegen for å kartlegge hvor tennene ligger i kjeven, for å se om de kan bli trøblete når de endelig gror opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å dra til tannlegen, men stortsett vil det holde med den årlige sjekken du uansett bør ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen min ville helst at tennene skulle komme lengre ut før han tok de, og så det an. Etter tredje runde med betennelse og antibiotika, så sa han at det måtte bli operasjon.

Men det beste er jo å vente til de er så pass langt ute at de kan trekkes normalt. Så lenge du ikke plages med de, så kan det nok vente.

Selv har jeg bare fjernet de nede. Tannlegen mente at de oppe også måtte ut, siden det ikke er plass. Men jeg har de ennå. Ingen plager, flere år senere. Jeg beholder de hvis jeg kan. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Tannlegen min ville helst at tennene skulle komme lengre ut før han tok de, og så det an. Etter tredje runde med betennelse og antibiotika, så sa han at det måtte bli operasjon.

Men det beste er jo å vente til de er så pass langt ute at de kan trekkes normalt. Så lenge du ikke plages med de, så kan det nok vente.

Selv har jeg bare fjernet de nede. Tannlegen mente at de oppe også måtte ut, siden det ikke er plass. Men jeg har de ennå. Ingen plager, flere år senere. Jeg beholder de hvis jeg kan. :P

Ikke sikkert de kan trekkes selvom de har kommet ut. Jeg var nødt til å operere ut en som helt oppe, kommer helt ann på røttene. Det er uansett mer behagelig å operere de ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...