Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å få psykisk hjelp?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en jente på 20 år som studerer. Eller det vil si, jeg går på et studie men nå om dagen er jeg så langt nede at jeg ikke orker å studere, har ikke vært på universitetet i det hele tatt etter jul. Jeg tror nok jeg er deprimert. Jeg burde vel kontakte fastlege eller psykologtjenesten til studentsamskipnaden, men jeg har inntrykk av at det å få hjelp er en lang prosess som tar flere måneder. Mistenker også at jeg har ADHD/ADD, og det har jeg også hørt tar laaang tid å utrede. Men problemet mitt er at jeg trenger hjelp NÅ! Livet mitt faller sammen, jeg ødelegger framtiden min, jeg har ingen mål eller motivasjon i livet.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. Jeg føler at jeg ikke har tid til å vente på noen utredninger eller noe. Og jeg vet ikke om jeg klarer å søke hjelp heller, for jeg er livredd for å åpne meg. Jeg har ikke fortalt noen at jeg sliter, ingen vet om det. Men jeg trenger så sårt hjelp akkurat NÅ, før det går for langt



Anonymous poster hash: 7df86...b6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studentskipnaden kan kanskje hjelpe deg akutt, psykolog har ofte 2 til 3 månders ventetid, kommer litt ann på hovr du bor. Uansett så kan du jo se på den positive siden, du har innrømmet for deg selv at det er et problem, nå er det bare å finne noe å gjøre med det.
Hvis du har ADD/ADHD så hjelper det faktisk å spise sundt og trene kordinasjon. Balanse og romfølelse har faktisk en del og si for konsentrasjonen.

Hvis du er deprimert så må du huske at medesinene man får for ADHD har selvmordstanker på bivirkningslisten... og rimelig høyt oppe.

Skriv en liste. kontakt psykologtjenesten til studentsamskipnaden i morgen, pluss et par oppnåelige ting til som du vanligvis gjør uansett. Kryss av på listen og vær fornøyd med deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er rimelig akutt. Dvs med depresjon.

Mye kan hjelpe med å avverge depresjon og andre lidelser i forebyggende tiltak ( som i innlegget over) men jeg føler du trenger hjelp nå. Det skal finnes et akuttteam uansett hvor du bor i landet. Jeg ville ha tatt direkte kontakt.

IKKE bagatelliser problemene dine, vær ærlig, om ikke, havner du bakerst i den lange, lange køen av mennesker som idag trenger hjelp i Norge.

Det finnes mange bra hjelpere innen psykiatrien, også noen dårlige, ikke gi deg før du får en behandler som du stoler på - så vil du også klare etterhvert å åpne deg - og da er du på rett vei.



Anonymous poster hash: 28be3...8fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som om det er rimelig akutt. Dvs med depresjon.

Mye kan hjelpe med å avverge depresjon og andre lidelser i forebyggende tiltak ( som i innlegget over) men jeg føler du trenger hjelp nå. Det skal finnes et akuttteam uansett hvor du bor i landet. Jeg ville ha tatt direkte kontakt.

IKKE bagatelliser problemene dine, vær ærlig, om ikke, havner du bakerst i den lange, lange køen av mennesker som idag trenger hjelp i Norge.

Det finnes mange bra hjelpere innen psykiatrien, også noen dårlige, ikke gi deg før du får en behandler som du stoler på - så vil du også klare etterhvert å åpne deg - og da er du på rett vei.

Anonymous poster hash: 28be3...8fc

Men hvordan går jeg fram? Hva skal jeg si? Er livredd for at jeg ikke er "syk nok", at folk bare skal fnyse av meg og si at jeg bare er lat :(

Anonymous poster hash: 7df86...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken ny bor du i? Jeg ble henvist og fikk psykologhjelp etter tre uker for noe lignende, du kan forsøke samme tjeneste som meg, men det avhenger av hvor du bor.

Anonymous poster hash: 8f73e...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke noen trøst, men jeg er litt i samme suppa; jeg har blitt anbefalt å dra til psykolog men har ikke råd til egenandelen(student jeg og). Men kan trøste deg med at selv om du må droppe ut av studiene trenger ikke det være verdens undergang:) Du er jo bare 20! Jeg er 27 og i ei lignende røre så jeg kan liksom ikke droppe ut føler jeg...



Anonymous poster hash: 95bc2...e37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er under 23 så du har krav på hjelp raskt vi det offentlige,men siden du er student kan du også benyntte deg av studentskipnaden som er et lavterskeltilbud.



Anonymous poster hash: 7fee2...c0c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken ny bor du i? Jeg ble henvist og fikk psykologhjelp etter tre uker for noe lignende, du kan forsøke samme tjeneste som meg, men det avhenger av hvor du bor.

Anonymous poster hash: 8f73e...74a

Trondheim.

Anonymous poster hash: 7df86...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å fortelle noen at jeg sliter, men samtidig ikke. Egentlig er alt jeg har lyst på akkurat nå en god klem. Men det er ingen her som kan gi meg det, har ingen ordentlig gode venner..



Anonymous poster hash: 7df86...b6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be fastlegen henvise deg til Psykologisk polikinikk på institutt for psykologi på NTNU, evt kan du ta kontatk selv. Det er langkommede studenter som behandler under veiledning av erfarne psykologer, og henviser visere ved behov. Det koster heller ingenting. Jeg var veldig skeptisk til å begynne med, men det er virkelig et utrolig godt tilbud! Inntak er nå i januar, så ring fastlege med en gang og få en hastetime for henvisning.

Anonymous poster hash: 8f73e...74a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke noen trøst, men jeg er litt i samme suppa; jeg har blitt anbefalt å dra til psykolog men har ikke råd til egenandelen(student jeg og). Men kan trøste deg med at selv om du må droppe ut av studiene trenger ikke det være verdens undergang:) Du er jo bare 20! Jeg er 27 og i ei lignende røre så jeg kan liksom ikke droppe ut føler jeg...

Anonymous poster hash: 95bc2...e37

Hjelp, er du meg?? :P Uff, føler med deg - i samme smørja og 27, og begynner å bli stressa :( Usj! TS, sjekk med studentsamskipnad, er ofte gratis studentpsykologer (de er utdanna, du er studenten altså) med kort ventetid. Men få deg likevel time hos fastlege snarest. Dette kan dessverre ta tid, ikke vent med å be om henvisning.

Anonymous poster hash: f3121...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...