Gå til innhold

Studere i ALTA pga kjæresten. Familien lei seg. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsatt for stor avstand til kjæresten til at det er verdt det. Hva med at han flytter til noe mer sivilisert?

Mørketiden er rett og slett helt for jævlig, og flybilletter sørover er svindyrt. Ikke er Høgskolen der oppe særlig mye å skryte av kvalitetsmessig, heller.

Anonymous poster hash: 33588...887

Jeg synes ikke mørketiden er forferdelig. Jeg liker den svært godt. Jeg har bodd i Oslo hele livet og flyttet i fjor til Tromsø.

Anonymous poster hash: 765ee...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes ikke noe å finne på så langt nord, desssverre. Det finnes ikke skikkelige butikker eller skikkelig bebyggelser der oppe. Så hvis det å kjede seg hele dagene frister så go for it!

Anonymous poster hash: 6ef7b...562

Regner med at du aldri har vært i Nord-Norge.

Anonymous poster hash: 765ee...d6a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Den største betenkeligheten jeg kan finne er vel hvordan du ville føle deg når du er låst til et sted og en skole i den andre enden av landet, - og det skulle bli et solid brudd mellom deg og kjæresten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg er ei jente som har bestemt seg for å studere i Alta til høsten. Dette er fordi jeg vil være nærmest mulig kjæresten, siden han har fått skoleplass på Porsanger/Porsangmoen. Altså 3 timer biltur mellom Porsanger og Alta.

Vi har i hele forholdet vært i avstandsforhold og jeg er så lei at jeg kunne revet av meg beinet. Det føles riktig for meg å være nærme han, men...!

Alle venninnene mine sier at jeg ikke må gjøre det på grunn av han.

Familien min er veldig veldig lei seg fordi jeg drar så langt, de befinner seg så langt ned sør som det går an... Og jeg kan tenke meg flybilletten ned dit for å se familien er ganske så svindyrt?

Jeg har aldri vært i Alta eller så langt Nord, er det noen som har bodd der? Hvordan er det? Er det veldig kaldt og mørkt om vinteren?

Hva mener dere er riktig valg?

Mvh J20 år

Anonymous poster hash: 754ad...1a9

Det der ville jeg gitt fanden i siden det likevel blir 3 timer reisetid mellom dere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er venninnene dine i mot det pga ham, altså, er de imot hele forholdet?

Å flytte fra Sørlandet til Nord-norge for å studere er i seg selv i din alder en god ide, du får virkelig forsøkt noe nytt, må skaffe deg nye venner og bli selvstendig. Med en kjærteste tre timer unna som er opptatt på befalskolen, blir du jo ikke så avhengi av ham i hverdagen heller, det er nok bare posistivt.

Jeg ville gjort det, hvis du har lyst, kan det være en stor opplevelse. Gi det et år først?



Anonymous poster hash: e9aec...cc9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha fått meeeget godt betalt, for å si det slik.

Du kommer seriøst til å daue. Av alt. Kulde, mørke, kjedsomhet, ensomhet. Og for en kjæreste som er tre timer unna? NO WAY.

Men du skal selvsagt gjøre det DU vil. Om familien blir lei seg så får de heller bare bli det. Klart du må ut og prøve andre ting. Men jeg hadde ikke dratt til Alta for å å realisere meg selv, for å si det slik.

Men får du studert noe du har lyst å studere da? Eller tar du bare noe du fant fordi det er i Alta? Uansett hva du velger å gjøre. Gjør det for DEG og ikke kjæresten. Og studer det du VIL, ikke det som passer med tid og sted.



Anonymous poster hash: 3b643...b66
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alta er nok den plassen som er best å bo i Finnmark med tanke på transport til sørnorge da det går flere daglige fly til oslo derfra. Både Norwegian og Sas flyr flere ganger daglig så å få billig billett sørover er meget mulig.

Alta er en flott skoleby, så jeg tror ikke du vil kjede deg.

Men husk på at om vinteren så er det ofte stengte veier over fjellet slik at du kommer deg ikke til kjæresten din uansett.

Men jeg liker Alta. Og som student så får du også nettverk.

Dersom det skulle blitt slutt mellom deg og kjæresten, så er det jo ingen krise. Du har fremdeles skolen din.

Gjør det mens du kan. Familien din kan du jo fremdeles besøke.



Anonymous poster hash: 121b1...53c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du aldri har vært i Nord-Norge.

Anonymous poster hash: 765ee...d6a

Nei, hva skulle jeg gjort der? Ikke fisker jeg, ikke er jeg opptatt av reinsdyr. Så hva gjenstår? Fjell? Jeg vet dette kommer som et sjokk på deg, men vi har fjell her nede på Østlandet også. :P

Anonymous poster hash: 6ef7b...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ha fått meeeget godt betalt, for å si det slik.

Du kommer seriøst til å daue. Av alt. Kulde, mørke, kjedsomhet, ensomhet. Og for en kjæreste som er tre timer unna? NO WAY.

Men du skal selvsagt gjøre det DU vil. Om familien blir lei seg så får de heller bare bli det. Klart du må ut og prøve andre ting. Men jeg hadde ikke dratt til Alta for å å realisere meg selv, for å si det slik.

Men får du studert noe du har lyst å studere da? Eller tar du bare noe du fant fordi det er i Alta? Uansett hva du velger å gjøre. Gjør det for DEG og ikke kjæresten. Og studer det du VIL, ikke det som passer med tid og sted.

Anonymous poster hash: 3b643...b66

Nei, hva skulle jeg gjort der? Ikke fisker jeg, ikke er jeg opptatt av reinsdyr. Så hva gjenstår? Fjell? Jeg vet dette kommer som et sjokk på deg, men vi har fjell her nede på Østlandet også. :P

Anonymous poster hash: 6ef7b...562

Dette er litt typiske oppfatninger blant folk som bor sør i Norge. At det absolutt ikke er noe som skjer i Nord-Norge, ingen mennesker, ingen butikker, ingen utesteder eller noe. Dette er feil. Selv har jeg bodd hele livet i Oslo, og har nå flyttet til Tromsø på grunn av studier (så at det finnes fjell på Østlandet kommer ikke som noe sjokk på meg, men det er uansett helt annerledes oppe i nord).

Selv flyttet jeg til Tromsø både på grunn av studieoppbygningen på studiet jeg studerer er å foretrekke her og på grunn av at jeg ville komme meg litt vekk fra Oslo. Jeg synes det er viktig å flytte litt på seg og oppleve andre miljøer, og studietiden passer jo perfekt til det. Jeg vil ikke være bundet til en plass hele livet mitt. Å flytte til et helt nytt sted gjør deg jo også mye mer selvstendig.

Som nyinnflyttet i Tromsø gjør jeg akkurat det samme som jeg gjorde i Oslo, og mer. Nå er jo Tromsø annerledes enn Alta. Alta er jo en del mindre, men at man ikke finnes noe der er uttalelser som ikke stemmer med virkeligheten. Det er jo tydelig at disse menneskene aldri har vært der oppe. Jeg anbefaler det virkelig. Om det skulle gå skeis er det jo bare å flytte tilbake igjen.

Jeg er for øvrig heller ikke opptatt av å fiske, og reinsdyr har jeg ikke sett. Man må nesten le litt av sånne kommentarer. Det er som at utlendinger tror at isbjørner går rundt i gatene i Norge. :fnise:

Anonymous poster hash: 765ee...d6a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tromsø er noe helt annet enn Alta.

Jeg er fra Oslo og har bodd mange år i Bodø. Det er helt ok, men for det meste lengter jeg hjem. Jeg bor sammen med samboer og barn, men hadde jeg vært alene hadde jeg aldri orket å bo her.

Mye dårlig vær, dårlig kollektiv tilbud, dårlig tilgang på en del helsetjenester samt lang ventetid, lang og tung mørketid, lite å finne på og alt må planlegges så nøye, lite og kjedelige butikker og dyrt å bo.

Fordelene er at mange er hyggelige, mye hyggeligere enn de fleste i Oslo så godt miljø, det er stort sett stille og rolig så ikke noe problem at man glemmer å låse døren og korte avstander.

Jeg hadde aldri flyttet eller bodd så langt nord alene. Kan tenke meg Alta er hakket verre enn Bodø. Har ikke vært der, men bodd i Nord-Troms og det var ren tortur.

Tromsø er en fin by og mye mer å gjøre der. Hvis du først skal flytte.

Hvis det likevel er 3 timer avstand ville jeg heller benyttet meg av fly fra Oslo en-to ganger i mnd. Du får billige ungdomsbilletter og slipper å være så isolert.

Anonymous poster hash: 6ba7e...87d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hva skulle jeg gjort der? Ikke fisker jeg, ikke er jeg opptatt av reinsdyr. Så hva gjenstår? Fjell? Jeg vet dette kommer som et sjokk på deg, men vi har fjell her nede på Østlandet også. :P

Anonymous poster hash: 6ef7b...562

Vet det kommer som et sjokk på deg, men det finnes ting å gjøre i nord også:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tre timer unna er ikke verdt å reise så langt vekk, hvis det egentlig kun er for han.



Anonymous poster hash: f4b6c...71b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...