Gå til innhold

Burde bloggere ha lov til å bruke egne barn i markedsføringen?


detnytter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om det skulle bli forbudt, må jo vanlige barnemodeller også bli forbudt...så blir nok litt vanskelig!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må i så fall all reklame med barn i boikottes. Reklame for h&m klær for barn på tv, bleier, lano, vaskemiddel. Ingen barnefjes på leverposteinboksen, ''barnemodeller'' i kleskataloger og plakater.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da må i så fall all reklame med barn i boikottes. Reklame for h&m klær for barn på tv, bleier, lano, vaskemiddel. Ingen barnefjes på leverposteinboksen, ''barnemodeller'' i kleskataloger og plakater.

Disse barna identifiseres ikke gjennom en årrekke. De forblir anonyme barn.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det skulle bli forbudt, må jo vanlige barnemodeller også bli forbudt...så blir nok litt vanskelig!

Disse barna identifiseres ikke gjennom en årrekke. De forblir anonyme barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget med at om et forbud mot eksponering av barn via blogg, vil føre til forbud mot annen reklame som inneholder barn.

Min personlige mening er at det finnes en forskjell her, som også gjør seg gjeldende blant voksne. Bl.a. vil jeg påstå at ja, det er en forskjell på at George Clooney er med i reklamen for Nespresso og bloggere som reklamerer for... alt.

Forskjellen er at bloggerne fremstiller denne reklamen som sin personlige dagbok. De er venninner og kompiser med oss, de bruker et språk som fremstiller ting som noe de forteller venninnegjengen i all fortrolighet. Jada, kjendisene låner ut ansiktet sitt til ulike sminkereklamer. Bloggerene låner ut privatlivet sitt.

Vi er hjemme hos dem, hos barna deres. Vi er en del av familien. Samtidig som dette privatlivet brukes som en reklameplakat.

Andre kjendiser verner gjerne privatlivet sitt, bloggerne eksponerer det for alt det er verdt. Inkludert barna.

Jeg er ikke fan av mødre som legger "Nå har Sander bæsjet i bleia" på facebook. Og jeg er ikke fan av bloggere som bruker barnas privatliv for å tjene penger. I mine øyne er dette en større bulk i barnets personvern enn det å delta på en reklame for barnegenesere for en kleskjede.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn i reklamer med klær og på blogg kan gjerne bli forbudt for min del. At blogger driver å poster barn i badekaret og barn i det hele tatt ser jeg på som en uting. Barnas privatliv blir så grundig tråkket på både av sine foreldre på det her viset.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget med at om et forbud mot eksponering av barn via blogg, vil føre til forbud mot annen reklame som inneholder barn.

Min personlige mening er at det finnes en forskjell her, som også gjør seg gjeldende blant voksne. Bl.a. vil jeg påstå at ja, det er en forskjell på at George Clooney er med i reklamen for Nespresso og bloggere som reklamerer for... alt.

Forskjellen er at bloggerne fremstiller denne reklamen som sin personlige dagbok. De er venninner og kompiser med oss, de bruker et språk som fremstiller ting som noe de forteller venninnegjengen i all fortrolighet. Jada, kjendisene låner ut ansiktet sitt til ulike sminkereklamer. Bloggerene låner ut privatlivet sitt.

Vi er hjemme hos dem, hos barna deres. Vi er en del av familien. Samtidig som dette privatlivet brukes som en reklameplakat.

Andre kjendiser verner gjerne privatlivet sitt, bloggerne eksponerer det for alt det er verdt. Inkludert barna.

Jeg er ikke fan av mødre som legger "Nå har Sander bæsjet i bleia" på facebook. Og jeg er ikke fan av bloggere som bruker barnas privatliv for å tjene penger. I mine øyne er dette en større bulk i barnets personvern enn det å delta på en reklame for barnegenesere for en kleskjede.

Nettopp. Og selv barn som jobber som modeller blir ikke identifisert ved navn, slik bloggebarna blir.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Bruken av barn i reklamesammenheng underligger bl.a. arbeidsmiljøloven. Jeg har dessverre ikke kunne finne noe spesifikt vedrørende norsk lovgivning om bruk av barn i reklame og hvilke rettigheter barnet i så henseende har. Dog, jamfør tysk lovgivning, må følgende krav oppfylles før et barn brukes i reklame:

- en aktuell og komplett utfylt enighetserklæring av foreldrene

- helse- og egnethetserklæring fra lege

- evt. enighetserklæring fra skole

- enighetserklæring fra Barne-, likestillings-, og inkluderingsdepartementet (BLD) hhv. Barnevernet

- tillatelse til å arbeide fra Arbeids- og Sosialdepartmentet

Dette betyr i klartekst at barn som brukes i bl.a. reklame er underlagt en relativt streng lovgivning, og en rekke krav må altså være innfridd før barnet kan brukes.

Grunnen til at jeg siterer fra tysk lovtekst er at jeg antar at den norske neppe er særlig ulik.

Videre oppfordrer jeg alle som nærer en viss interesse for problematikken om bruk av barn i blogg-sammenheng til å lese kapittel 14 "Personvern for barn og unge" i Kommunal- og Moderniseringsdepartementets utredning vedrørende personvern.

Jeg siterer her bl.a.:

De som forvalter barn og unges interesser, for eksempel ved å samtykke på deres vegne, skal handle til barnas beste, ikke for å eksponere seg selv eller fremme egne interesser.

http://www.gesetze-i...R009650976.html

http://www.regjering....html?id=542187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hun frumaela.famileprat.no er så ekstrem på dette med å lage "reklame" innlegg med barna som modeller. Har reagert på hvor ofte hun gjør dette, opptil flere ganger i uken, i flere år. Er liksom ikke vanlige hverdagsinnlegg med dem, men rene reklame innlegg med de i. Hun har også lagt ut bilde av datteren som hadde skikkelig spysjuka, datteren lå da på gulvet foran doen og så skikkelig dårlig ut. Hvem gjør sånt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Synes hun frumaela.famileprat.no er så ekstrem på dette med å lage "reklame" innlegg med barna som modeller. Har reagert på hvor ofte hun gjør dette, opptil flere ganger i uken, i flere år. Er liksom ikke vanlige hverdagsinnlegg med dem, men rene reklame innlegg med de i. Hun har også lagt ut bilde av datteren som hadde skikkelig spysjuka, datteren lå da på gulvet foran doen og så skikkelig dårlig ut. Hvem gjør sånt.

Beklageligvis foreldre med et overdrevent eksponeringsbehov, pengebegjær, og forsvinnende liten konsekvensanalyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklageligvis foreldre med et overdrevent eksponeringsbehov, pengebegjær, og forsvinnende liten konsekvensanalyse.

problemet er at denne bloggeren får null kritikk for det! Hun giftet seg ung og fikk barn ung, er kristen og fremstår "perfekt" - ingen kan liksom "ta" henne på det :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

problemet er at denne bloggeren får null kritikk for det! Hun giftet seg ung og fikk barn ung, er kristen og fremstår "perfekt" - ingen kan liksom "ta" henne på det :P

Joda, jeg skal alltid klare å finne et par Bibel-vers som taler saken :fnise:

Matteus 6:24: Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon

Romerne 16:18: for disse tjener ikke vår Herre Jesus Kristus, men sin egen buk, og ved sin søte tale og sine fagre ord dårer de de enfoldiges hjerter.

Men fra spøk til alvor: Slike eksempler du kommer med, viser jo bare viktigheten at det snarligst blir fattet et vedtak som regulerer bloggeres bruk av (egne) barn i bloggsammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, jeg skal alltid klare å finne et par Bibel-vers som taler saken :fnise:

Matteus 6:24: Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon

Romerne 16:18: for disse tjener ikke vår Herre Jesus Kristus, men sin egen buk, og ved sin søte tale og sine fagre ord dårer de de enfoldiges hjerter.

Men fra spøk til alvor: Slike eksempler du kommer med, viser jo bare viktigheten at det snarligst blir fattet et vedtak som regulerer bloggeres bruk av (egne) barn i bloggsammenheng.

Helt enig! her er flere eksempler fra bloggen hennes:

http://frumaela.familieprat.no/2015/01/vi-tester-braun-febermalere/

http://frumaela.familieprat.no/2015/01/50-hos-knertenkaroline-ekstemt-mye-ull/

http://frumaela.familieprat.no/2014/11/to-fargerike-bestevenner/

Og det er masse mer og enda mer drøye reklame innlegg når man begynner å lete litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Helt enig! her er flere eksempler fra bloggen hennes:

http://frumaela.familieprat.no/2015/01/vi-tester-braun-febermalere/

http://frumaela.familieprat.no/2015/01/50-hos-knertenkaroline-ekstemt-mye-ull/

http://frumaela.familieprat.no/2014/11/to-fargerike-bestevenner/

Og det er masse mer og enda mer drøye reklame innlegg når man begynner å lete litt.

Da tror jeg vi tar en liten tur over til Forbrukerombudets sider og slenger inn et par anmeldelser.

Lurer på hvem man kan kontakte vedr. bruk av barn i blogg i ervervssammenheng? Arbeidstilsynet? Arbeids- og sosialdepartementet? Barneombudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi tar en liten tur over til Forbrukerombudets sider og slenger inn et par anmeldelser.

Lurer på hvem man kan kontakte vedr. bruk av barn i blogg i ervervssammenheng? Arbeidstilsynet? Arbeids- og sosialdepartementet? Barneombudet?

Aner ikke hvem man skal melde til.Har fulgt litt med på denne bloggeren opp igjennom, og det er MYE slike innlegg, og drøyere enn det jeg fant frem her. Orker bare ikke bruke tid på å lete igjennom den tungvinne bloggen hennes. Man kan si mye rart om mammatilmichelle, men hun er ikke i nærheten av denne jenta når det kommer til reklameinnlegg av barna. En ting er disse hverdagsinnleggene og alt det der, men frumaela har tjent gode penger på å bruke barna sine som barnemodeller fra de var babyer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å lage en samletråd om bloggere Forbrukerombudet burde sjekke, med lenker, og sende lenken til den tråden til Forbrukerombudet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Hva med å lage en samletråd om bloggere Forbrukerombudet burde sjekke, med lenker, og sende lenken til den tråden til Forbrukerombudet?

Veldig godt forslag, DitteH! Forøvrig burde man også sikre seg bildebevis, da enkelte bloggere gjerne går inn og endrer innlegget 12-24 timer senere slik at det fremstår i henhold til retningslinjene til Forbrukerombudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...