Gå til innhold

Kjøpe utleieleilighet uten egenkapital, men pant i egen bolig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier en leilighet til ca 2.millioner, denne er nedbetalt. Er det slik at banker kan gi meg nytt lån til en utleieleilighet uten egenkapital, men med pant i den boligen jeg har nedbetalt?

Er dette vanlig? Og hvor mye tror dere jeg ville ha fått i lån? Tenker å leie den ut, og tjener 420.000 i vanlig jobb. Bor i Oslo.



Anonymous poster hash: 2d8d3...083
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg eier en leilighet til ca 2.millioner, denne er nedbetalt. Er det slik at banker kan gi meg nytt lån til en utleieleilighet uten egenkapital, men med pant i den boligen jeg har nedbetalt?

Er dette vanlig? Og hvor mye tror dere jeg ville ha fått i lån? Tenker å leie den ut, og tjener 420.000 i vanlig jobb. Bor i Oslo.

Anonymous poster hash: 2d8d3...083

Jeg tror du får lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at hovedregelen er at du må ha 30 % "nedbealt" på begge leilighetene. Altså 30 % av din vedrien på bolig nr. 1 og nr. 2. blir dundet. Hvis bolig nr. 1 er verd 2 mill så er 600 000 av den bunnet til den leiligheten og hvis du kjøper en ny en til 2 mill så må du binde 600 000 til... Det har du jo råd til da du har 2 mill til disposisjon...

Huff dette var klønete forklart, forstår du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken må ha pant i den leiligheten du skal ta opp lån på, altså den leiligheten du leier ut. Skal du leie ut må økonomien din tåle at du ikke får inn husleie på ihvertfall 6 måneder.



Anonymous poster hash: a4b7d...fa4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eier en leilighet til ca 2.millioner, denne er nedbetalt. Er det slik at banker kan gi meg nytt lån til en utleieleilighet uten egenkapital, men med pant i den boligen jeg har nedbetalt?

Er dette vanlig? Og hvor mye tror dere jeg ville ha fått i lån? Tenker å leie den ut, og tjener 420.000 i vanlig jobb. Bor i Oslo.

Anonymous poster hash: 2d8d3...083

Neppe. Dem skal nok ha rundt 20-25% egenkapital.

Anonymous poster hash: 80240...d79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken må ha pant i den leiligheten du skal ta opp lån på, altså den leiligheten du leier ut. Skal du leie ut må økonomien din tåle at du ikke får inn husleie på ihvertfall 6 måneder.

Anonymous poster hash: a4b7d...fa4

Jeg tror bankene regner med at du får inntekt i 10 måneder. Det kan jo uansett være greit å gi seg selv litt mer å gå på da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal gå bra. Det er jo dette mange med foreldre som medlånetakere gjør. Inkludert min svigermor som gjorde det for min svigersøster. Altså lot hennes lån ha pant i hytta.

Anonymous poster hash: d0b99...be2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken må ha pant i den leiligheten du skal ta opp lån på, altså den leiligheten du leier ut. Skal du leie ut må økonomien din tåle at du ikke får inn husleie på ihvertfall 6 måneder.

Anonymous poster hash: a4b7d...fa4

Det skal nok gå bra ettersom boligen jeg bor i er nedbetalt, så da blir det jo kun ca en boutgift.

Anonymous poster hash: 2d8d3...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at hovedregelen er at du må ha 30 % "nedbealt" på begge leilighetene. Altså 30 % av din vedrien på bolig nr. 1 og nr. 2. blir dundet. Hvis bolig nr. 1 er verd 2 mill så er 600 000 av den bunnet til den leiligheten og hvis du kjøper en ny en til 2 mill så må du binde 600 000 til... Det har du jo råd til da du har 2 mill til disposisjon...

Huff dette var klønete forklart, forstår du?

Huff, nei, dette er nytt for meg, så jeg forstod dessverre ikke. Hadde sikkert skjøt det om jeg visste litt fra før :)

Anonymous poster hash: 2d8d3...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nei, dette er nytt for meg, så jeg forstod dessverre ikke. Hadde sikkert skjøt det om jeg visste litt fra før :)

Anonymous poster hash: 2d8d3...083

ja jeg så når jeg skrev det at dette ble litt knotete. Altså hovedregelen er at du må ha minst 30% nedbetalt på bolig nummer 1. (som vil si 600 000 hvis boligen er verd 2 mill) Dette går jo greit for deg. Du må også ha egenkapital/sikkerhet for 30% på bolig nr. 2. Dette skulle jo også gå bra for deg litt avhengig av hvor dyr bolig nr. 2 du vil kjøpe. Så må du ha intekt som gjør at du kan betjene dette (da regner de med at du får leieinntekter for 10 mnd i året.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg så når jeg skrev det at dette ble litt knotete. Altså hovedregelen er at du må ha minst 30% nedbetalt på bolig nummer 1. (som vil si 600 000 hvis boligen er verd 2 mill) Dette går jo greit for deg. Du må også ha egenkapital/sikkerhet for 30% på bolig nr. 2. Dette skulle jo også gå bra for deg litt avhengig av hvor dyr bolig nr. 2 du vil kjøpe. Så må du ha intekt som gjør at du kan betjene dette (da regner de med at du får leieinntekter for 10 mnd i året.)

Aha, nå skjønner jeg det, takk for forklaring :)

Anonymous poster hash: 2d8d3...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banken må ha pant i den leiligheten du skal ta opp lån på, altså den leiligheten du leier ut. Skal du leie ut må økonomien din tåle at du ikke får inn husleie på ihvertfall 6 måneder.

Anonymous poster hash: a4b7d...fa4

Banken har ingen pant i vår utleieleilighet, men det er kanskje fordi vår egenkapital er større.

Vi eide en leilighet og kjøpte en til utleie. Vi har lånet for begge leilighetene samlet på hovedleiligheten, altså vår leilighet.

Anonymous poster hash: e5529...a17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg så når jeg skrev det at dette ble litt knotete. Altså hovedregelen er at du må ha minst 30% nedbetalt på bolig nummer 1. (som vil si 600 000 hvis boligen er verd 2 mill) Dette går jo greit for deg. Du må også ha egenkapital/sikkerhet for 30% på bolig nr. 2. Dette skulle jo også gå bra for deg litt avhengig av hvor dyr bolig nr. 2 du vil kjøpe. Så må du ha intekt som gjør at du kan betjene dette (da regner de med at du får leieinntekter for 10 mnd i året.)

Dette var det banken vår sa til oss også. Men det er jo bare en hovedregel, tror du må høre med de selv...

Anonymous poster hash: 543f6...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...