Gå til innhold

fikk beskjed om å finne meg en annen arbeidsplass om jeg ikke aksepterer at de ikke betaler overtiden min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde 48 timer lang uke her forleden og 39 timer lang uken etter. For alt det ekstra vil de ikke la meg få fri og vil ikke betale meg. Jeg er regnskapsassistent. Jeg har fastlønn så de sier at det er en del av avtalen. Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: e9be7...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk hva som står i avtalen din aller først.

Anonymous poster hash: cd8d5...129

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt dette er lovlig eller ikke, kommer jo an på kontrakt og stilling. Har man en "særlig uavhengig stilling" er dette vanlig, men det skal jo da også være spesifisert i kontrakten hva som er grunnlønn, og hva som er kompensasjon for innbakt overtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faste oppgaver og mottar instrukser, så uavhengig er den nok ikke. Står ikke i kontrakten i hvertfall. Står hellerikke noe der om hva som i så fall er overtid av lølønnen.ts

Anonymous poster hash: e9be7...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber også med regnskap, hos oss er det ikke overtidsbetalt, og det skrives heller ikke timer. Fordelen er at vi har det veldig fritt slik at i de rolige periodene jobber folk kanskje bare kjernetiden 9-15. Vi kommer og går litt som vi vil så lenge jobben blir gjort, vi har også mulighet til hjemmekontor. Det er dog uønsket med veldig lange dager ved mnd/årsslutt (hvor effektiv er man fra kl 23-02), så hvis det sklir ut og folk begynner å utsette alt til siste minutt tas det tak i.

Dersom dere jobber så lange dager store deler av mnd. er det enten for stor arbeidsbelastning på stillingen, eller du/dere jobber veldig ineffektivt, jeg kan ikke tro det er lov å sette opp 100% stillinger der det alltid er 120% belastning (bortsett fra særskilte stillinger, men der er man jo som regel kompensert med en god fastlønn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Idja

Hvorvidt dette er lovlig eller ikke, kommer jo an på kontrakt og stilling. Har man en "særlig uavhengig stilling" er dette vanlig, men det skal jo da også være spesifisert i kontrakten hva som er grunnlønn, og hva som er kompensasjon for innbakt overtid.

Det holder ikke at det bare står i kontrakten at stillingen er særlig uavhengig, stillingen må jo tilfredsstille kravene til det også. En regnskapsassistent har garantert ikke en faktisk særlig uavhengig stilling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har krav på betalt overtid eller avspasere overtiden og får overtidstillegget utbetalt, uavhengig av hva som stør i kontrakten din. Kravet om særdeles uavhengig stilling oppfylles ikke i ditt tilfelle. Du kan kontakte HR-avdelingen hvis dere har det, verneombudet eller Arbeidstilsynet.

Jeg ville nok snakket med sjefen/HR først og sett om vi kunne komme til en enighet før jeg kontaktet Arbeidstilsynet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt dette er lovlig eller ikke, kommer jo an på kontrakt og stilling. Har man en "særlig uavhengig stilling" er dette vanlig, men det skal jo da også være spesifisert i kontrakten hva som er grunnlønn, og hva som er kompensasjon for innbakt overtid.

Herregud..Come on..en regnskapsassistent har ikke "særskilt selvstendig stilling"!

Anonymous poster hash: 6ad62...a68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det holder ikke at det bare står i kontrakten at stillingen er særlig uavhengig, stillingen må jo tilfredsstille kravene til det også. En regnskapsassistent har garantert ikke en faktisk særlig uavhengig stilling.

Herregud..Come on..en regnskapsassistent har ikke "særskilt selvstendig stilling"!

Anonymous poster hash: 6ad62...a68

Det er utrolig mange stillinger som blir omtalt som særlig uavhengig stilling, og det er ikke noe klart definert regelverk rundt dette.

Hentet fra arbeidstilsynet:

Særlig uavhengig stilling

Med særlig uavhengig stilling menes arbeidstakere som ikke har direkte lederfunksjoner, men som likevel har overordnede og ansvarsfulle stillinger.

Dette dreier seg om arbeidstaker som selv prioriterer sine oppgaver, de bestemmer selv hva de skal gjøre, hva som skal delegeres til andre, når arbeidet skal gjøres og hvordan arbeidet skal utføres.

Selv om en arbeidstaker er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene, må arbeidstiden likevel ordnes slik at:

  • arbeidstaker ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger.
  • arbeidstaker har mulighet for å ivareta sikkerheten.

Arbeidstakere som er unntatt fra arbeidstidsbestemmelsene har på samme vilkår som andre arbeidstakere rett til redusert arbeidstid og fritak fra nattarbeid.

I praksis i dag blir veldig mange stillinger tolket til å komme under disse reglene, se blant annet her. Om personen har stor frihet til å organisere sitt eget arbeid, slik som Leeloo skriver, vil det mange steder klassifiseres som en slik stilling. Om det er riktig eller ikke er jo en annen sak, vet det har vært snakk om å klargjøre regelverket slik at det ikke kan (mis)brukes i like stor grad som nå.

Nå oppklarer jo TS senere at det ikke er en slik type stilling, og at dette derfor ikke skal gjelde for henne. Så da er det bare å følge rådene som er gitt over, kontakt med ledelse, tillitsvalgt, og/eller fagforening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det mangler litt informasjon i hovedinnlegget - ble du bedt om å jobbe overtid? Avklarte du i det hele tatt med en leder at du skulle jobbe overtid? Eller har du bare jobbet noen timer ekstra fordi du følte det var behov for det, og regnet med at du da automatisk også fikk betalt for det? Alle steder jeg har jobbet har overtid måtte avtales med leder på forhånd, og jeg kan jo skjønne det at man ikke får betalt for timer man har jobbet ekstra, dersom det ikke var avtalt på forhånd / ledelsen ikke så behov for overtiden... (39 timer lang uke, forresten? er det da snakk om 1,5 time overtid (37,5 timers uke)?) Anonymous poster hash: ef96f...86e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kontakte fagforeningen din.



Anonymous poster hash: 57578...4dd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I praksis i dag blir veldig mange stillinger tolket til å komme under disse reglene, se blant annet her.

Det siste avsnittet er viktig. "Rambøll konkluderer med at kunnskapen om muligheten til å unnta arbeidstakere fra arbeidstidsbestemmelsene har økt, men at dybdekunnskapen om hvilke kriterier som skal være til stede er lav."

Sannsynligvis skulle svært mange flere hatt overtidsbetaling enn dem som får det.

Anonymous poster hash: 117cb...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...