Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?


AnonymBruker

  

530 stemmer

  1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

    • For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28


Anbefalte innlegg

Lija skrev (39 minutter siden):

Men det betyr jo heller ikke at man ikke kan leve et godt liv? Dine mål for god livskvalitet kan være noe helt annet enn for andre.
Så fordi mennesker med DS er mer utsatt for enkelte psykiske og fysiske plager i løpet av livet bør mødre ta abort? 
Er det det som er poenget ditt?

 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3740159/

Nei, det er ikke poenget mitt. Poenget var at det er greit å vite at personer med DS har større risiko for flere psykiske og nevrologiske/nevropsykologiene sykdommer enn andre. Man kan så klart ha et godt liv for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er det normalen for folk med DS at de kastes mellom fosterfamilier?

Kanskje omtrent slik de ville gjort om de fikk vite at de ville vært abortert om bare mor hadde oppdaget syndromet tidlig nok.

Anonymkode: cd236...9c9

Siden det neppe står mange familier klare for å adoptere barn med DS, er det fosterfamilie, i verste fall institusjon, som er alternativet. Noen barn som er under barnevernets omsorg, spesielt barn med ulike utfordringer, opplever dessverre å bli flytta fra hjem til hjem fordi det er vanskelig å finne noen som ønsker/har kapasitet til å ta seg av dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke poenget mitt. Poenget var at det er greit å vite at personer med DS har større risiko for flere psykiske og nevrologiske/nevropsykologiene sykdommer enn andre. Man kan så klart ha et godt liv for det.

Men det er jo nettopp derfor de aller aller fleste med DS blir fjernet. Fordi samfunnet kun forbinder DS med fordommer, sykdom, lidelse og å være en byrde. Hadde folk i gata trodd DS var som Tangerudbakken hadde flere fått vokse opp. 
 

Anbefaler alle å følge «theluckyfew.no» på snap. Der kan man få se biter av virkeligheten, ikke en eller annen artikkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.11.2021 den 14.11):

Der sa du det, brette opp armene og ta det ansvaret. Det er det visst mange som er for svake til å takle. 

Jeg har ikke barn med DS selv, men hadde beholdt. Har vært i en situasjon hvor det var sjanse for trisomi i et svangerskap, ble tilbudt fostervannsprøve. Sa til overlegen at denne ungen kom ut som den var og det var godt nok for meg. Han smilte og sa det var fin innstilling.

Ungen har uten syndrom. Men jeg var klar for det og hadde vært like stolt om han hadde syndrom.

Jeg takker alle foreldre som får barn tross syndromer og utfordringer. Jeg vet dere møter mye rare holdninger og faktisk noen som mener dere burde drept barnet deres. Men det er de som er skadeskutt i hodet og ikke normale. Vil ikke ha noe å gjøre med mennesker som vil drepe andre mennesker ene og alene fordi de er annerledes. Det likestilles med Hitler for meg, som bare ville ha sterke, blonde og nordiske mennesker. Dere tenker akkurat som han. 

Anonymkode: 499c3...f05

Har du et sterkt ønske om at dine barn skal gifte seg og dele livet med en med downs syndrom eller annen alvorlig sykdom, skade eller lyte? Hvis nei, hvorfor i all verden ikke?

Jeg synes det er urettferdig å ønske seg en viss prosentandel av mennesker med store, livsvarige helseutfordringer, bare fordi "det er fint med mangfold", uansett hva det koster individene selv og deres foreldre.

De fleste som får barn, håper det beste for barnet sitt. Et godt, langt liv med et minimum av sorg og smerte. At de skal lykkes i arbeidslivet, opplevd kjærlighet og være selvstendige, frie folk. Det er en selvfølge.

De som eksisterer, skal selvfølgelig tas vare på. De foreldre som avbryter graviditeten fordi de ønsker et bedre liv for seg og barnet, skal kunne gjøre det uten fordømmelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (17 minutter siden):

Men det er jo nettopp derfor de aller aller fleste med DS blir fjernet. Fordi samfunnet kun forbinder DS med fordommer, sykdom, lidelse og å være en byrde. Hadde folk i gata trodd DS var som Tangerudbakken hadde flere fått vokse opp.

Hva er poenget ditt egentlig her? "Hvis vi lyver til folk om hva downs er så blir færre å ta abort ved downs"?

Anonymkode: 40b28...cad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva er poenget ditt egentlig her? "Hvis vi lyver til folk om hva downs er så blir færre å ta abort ved downs"?

Anonymkode: 40b28...cad

Poenget er at folk må opplyses om at det finnes flere siden ved DS enn bare sykdommer som kanskje kan komme. Foreldre må få ta et valg uten å være nedlesset i fordommer fra andre. De må få oppdatert info.
Leger må slutte å forvente at foreldre skal fjerne fostre med DS. 
Fordommene tyter ut overalt. De eneste som kan si noe om et liv med DS er de som lever det selv, eller veldig tett på de.

Endret av Lija
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lija skrev (14 minutter siden):

Poenget er at folk må opplyses om at det finnes flere siden ved DS enn bare sykdommer som kanskje kan komme. Foreldre må få ta et valg uten å være nedlesset i fordommer fra andre. De må få oppdatert info.
Leger må slutte å forvente at foreldre skal fjerne fostre med DS. 
Fordommene tyter ut overalt. De eneste som kan si noe om et liv med DS er de som lever det selv, eller veldig tett på de.

Det får de.

Å fortelle dem at DS er som Tangerud er derimot å lyve for dem.

Anonymkode: 40b28...cad

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2021 den 15.22):

Det får de.

Å fortelle dem at DS er som Tangerud er derimot å lyve for dem.

Anonymkode: 40b28...cad

Åja, det høres ikke slik ut på mødrene i «livet med downs», de som faktisk har sittet der sammen med legen som har fortalt dem at barnet deres har DS.

Etter at barnet mitt ble født med DS satt jeg 6 timer på kurs, 3 ganger, og hørte om alt som kunne gå galt. Det aller aller meste har fortsatt ikke skjedd. INGEN fortalte om alt det fine som ville komme. 

Endret av Lija
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (7 minutter siden):

Åja, det høres ikke slik ut på mødrene i «livet med downs», de som faktisk har sittet der sammen med legen som har fortalt de at barnet deres har DS.

Etter at barnet mitt ble født med DS satt jeg 6 timer på kurs, 3 ganger, og hørte om alt som kunne gå galt. Det aller aller meste har fortsatt ikke skjedd. INGEN fortalte om alt det fine som ville komme. 

men ville du vært kunnskapen foruten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (12 minutter siden):

men ville du vært kunnskapen foruten?

Som nybakt mor som var sikker på at livet mitt var over, ville jeg hatt et mer nyansert bilde ja. 
Ikke måtte sitte med en 6 uker gammel baby og bekymre meg for potensielle stoffskifteproblemer liksom.

Endret av Lija
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det normalen for folk med DS at de kastes mellom fosterfamilier?

Kanskje omtrent slik de ville gjort om de fikk vite at de ville vært abortert om bare mor hadde oppdaget syndromet tidlig nok.

Anonymkode: cd236...9c9

det er ikke normalen nei, fordi 99% av alle fostere med DS blir abortert bort. 

Men hadde alle som egentlig skulle blitt abortert bort måtte bli født for å bli adoptert bort hadde situasjonen fort blitt uutholdelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som nevn har jeg en kollega med en jente med downs. Jenta er 3 år i hodet og er livredd det meste. Det er en ekstremt tidkrevende og belastende oppgave å passe på henne. Hun og mannen har gått fra hverandre og hun har ikke hatt kapasitet til å få flere barn... 

Hun klager naturlig nok mye over denne situasjonen. Likevel er hun i mot at folk tar abort ved DS...

Det synes jeg er snodig... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet gir jo ingen mening. Jeg er hverken for eller imot abort av fostre som har Downs, jeg er for at det skal være opp til den enkelte kvinne å bestemme. Og for at kvinnen skal ha et reelt valg, må man da ha tilgang på fosterdiagnostikk i det offentlige. 
Selv ville jeg tatt abort hvis jeg fikk vite at fosteret hadde Downs. Før jeg fikk mitt første barn hadde jeg ikke sagt det. Men nå som jeg har levd noen år til og fått tre barn, og også sett hvor krevende det er å ha barn med større behov enn andre barn (selv om mine barn har mindre utfordringer enn barn med Downs)… og også blitt kjent med mødre til barn med STORE og omfattende spesielle behov, og sett hvordan det påvirker hele familien, og hørt hvor latterlig lite hjelp og støtte de får fra det offentlige (for eksempel SEKS år før de fikk nattevakt til et barn som MÅ våkes over hver natt pga anfall)… så har jeg endret mening. 
 

MEN det betyr selvsagt ikke at jeg mener at dette er det riktige å gjøre for alle. Det ville vært riktig for oss. For meg. Men jeg følger flere foreldre til barn med Downs som er helt trygge på sine valg og er veldig tydelige på det, og det er deres valg, deres oppfatning, og det er riktig for dem. 
Å svare ja på spørsmål om man er «for» abort på fostre med Downs er jo å si at man mener alle bør ta abort, og det mener jeg ikke. Jeg mener at alle skal få mulighet til å ta et valg. 

Anonymkode: 29f34...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså jeg følger Instagram-kontoene til flere foreldre til barn med Downs, det forsvant noen ord i innlegget over. 
 

Anonymkode: 29f34...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (13 timer siden):

Deler barnet ditt denne meningen? At det skulle ønske det aldri var født? 

Man bør være forsiktig med å bestemme hva som er god livskvalitet for andre, også egne barn. 
De aller fleste med DS er svært fornøyd med livet sitt, tross helseutfordringer. Det er mer enn hva man kan si for typiske mennesker. Det er ingen som vet hva morgendagen bringer og hva man kommer utfor.. så å si at man aldri ville taklet et barn med DS, som mange her gjør, blir som å si at man aldri ville taklet å fått et barn med hjerneskade etter en ulykke også…  Tipper det er ganske mange som ville tenkt at de ikke fikset det, før man sitter i det selv.

Av alle jeg vet om via «livet med downs», som har valgt å beholde et barn med DS etter å ha fått vite om det på ultralyd, har legen/jordmoren nærmest forventet abort. Blir man møtt med denne holdningen midt oppi sjokket om diagnosen, gjøres ikke valget på bakgrunn av oppdatert info fra nøytrale helsepersonell, og man blir heller ikke satt i kontakt med andre foreldre som har gått stien før seg. Valget gjøres eventuelt etter hvilke fordommer som dukker opp i hodet. Så helsevesenet og samfunnet har en lang vei å gå.. 

Det er så mye som er verre enn å få et barn med DS, så syntes staten/helsevesenet burde prioritert å bruke alle pengene de nå har tenkt å spytte inn i tidlig ultralyd og Nipt, på forsking på alvorlige sykdommer, dekning av kostnader for livsviktig behandling, eller feks psykisk helse.

Jeg er enig i at foreldre bør møtes på en nøytral måte, og ikke med en forventning om at de kommer til å ta abort. 
Men jeg er ikke enig med det siste avsnittet ditt. For det første kan mange med Downs ha tunge, alvorlige og livstruende tilleggsdiagnoser. For det andre må man med en slik argumentasjon droppe diagnostikk og behandling av veldig, veldig mange diagnoser i helsevesenet. «Du har klamydia, eller vondt i kneet? Vel, det er jo mange som har det mye verre, så vi bruker pengene på pasienter som har hjertesvikt eller lungekreft i stedet.» 

Anonymkode: 29f34...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg er enig i at foreldre bør møtes på en nøytral måte, og ikke med en forventning om at de kommer til å ta abort. 
Men jeg er ikke enig med det siste avsnittet ditt. For det første kan mange med Downs ha tunge, alvorlige og livstruende tilleggsdiagnoser. For det andre må man med en slik argumentasjon droppe diagnostikk og behandling av veldig, veldig mange diagnoser i helsevesenet. «Du har klamydia, eller vondt i kneet? Vel, det er jo mange som har det mye verre, så vi bruker pengene på pasienter som har hjertesvikt eller lungekreft i stedet.» 

Anonymkode: 29f34...c21

Da er jeg uenig. Sponset Nipt test burde ikke vært nødvendig av staten å bruke penger på. Tenker de kan forebygge fremtidige utgifter på andre måter. 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lija skrev (11 minutter siden):

Da er jeg uenig. Sponset Nipt test burde ikke vært nødvendig av staten å bruke penger på. Tenker de kan forebygge fremtidige utgifter på andre måter. 😬 

jo det syns jeg er nødvendig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lija skrev (2 timer siden):

Som nybakt mor som var sikker på at livet mitt var over, ville jeg hatt et mer nyansert bilde ja. 
Ikke måtte sitte med en 6 uker gammel baby og bekymre meg for potensielle stoffskifteproblemer liksom.

alle nybakte mødre bekymrer seg over alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det får de.

Å fortelle dem at DS er som Tangerud er derimot å lyve for dem.

Anonymkode: 40b28...cad

syns foreldrene til de i tangerudbakken virka temmelig utslitte jeg da. Hun ene hadde og reserveforeldre selv om hun var voksen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato har jeg ikke kapasitet til flere barn. Timeplanen er full nok som den er med hun jeg har. Og jeg er en av de som heller ikke hadde noen anelse at hun jeg fikk hadde et handicap.

Det er ikke Down syndrom, som visstnok er det eneste syndromet folk har hørt om. Nå valgte jeg å ikke få flere barn etter henne.

Anonymkode: 22f91...d11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...