Gå til innhold

Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

AnonymBruker

530 stemmer

1. 1. Er du for eller mot abort av barn med Downs Syndrom?

• For.
      402
    • Mot.
      100
    • Vet ikke/bryr meg ikke.
      28

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 8.11.2021 den 11.41):

Kroppslig autonomi uten betingelser! 

Anonymkode: e318c...eac

Slik er det heldigvis ikke i noe land i verden. Det er alltid begrensninger på når man kan ta abort.

Anonymkode: c426b...782

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er det verre å ta abort pga. Downs enn av hvilken som helst annen grunn? Hvis en kvinne ønsker barn med den og den faren, den og den hudfargen, de og de mentale eller fysiske egenskapene, og på et tidspunkt som passer henne, hvorfor skal hun ikke få lov til det?

Det virker som at hvis fosteret har blitt til på et ubeleilig tidspunkt, så har det ingen verdi og rettigheter, men om det har Downs, så har det rett til å bli et menneske.

Anonymkode: cd236...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor er det verre å ta abort pga. Downs enn av hvilken som helst annen grunn? Hvis en kvinne ønsker barn med den og den faren, den og den hudfargen, de og de mentale eller fysiske egenskapene, og på et tidspunkt som passer henne, hvorfor skal hun ikke få lov til det?

Det virker som at hvis fosteret har blitt til på et ubeleilig tidspunkt, så har det ingen verdi og rettigheter, men om det har Downs, så har det rett til å bli et menneske.

Fordi det handler om menneskeliv. Å drepe et barn fordi det har et handicap er akkurat det nazistene også drev pp med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for at man skal selv få lov til å bestemme.

Jeg har sett noen i familien slite seg ut for å ta vare på noen med downs. Å se noen med rullator selv, være med på toalettet for å hjelpe en person med downs, også med rullator. Nei det er faktisk ikke noe jeg synes er morsomt. 

Problemet er at det som vises utad, som Tangerudbakken, ofte er de som er velfungerende i samfunnet.

Mens sannheten er at mange av dem ikke er det. Mange av dem sliter med mange andre sykdommer i tillegg, som eksempel hjertefeil. 

Jeg synes at foreldre selv skal få lov til å bestemme hva de kan og ikke kan/vil takle gjennom livet. For sannheten er at de med downs trenger mer. Det er ikke som andre barn som «forlater redet» og blir selvstendige resten av livet. De vil kreve mer av foreldrene, livet ut.

Når man har teknologi til å kunne luke ut feil, synes jeg man bør bruke den. Nei man skal ikke få lov til å bestille en blåøyd, blond baby. Men jeg mener man skal kunne få lov til å velge bort det man selv ikke føler man kan takle av ekstra utfordringer i livet. Downs er bare en av dem.

For meg personlig, jeg kunne fint taklet å få et barn med noen utfordringer, som å være blind eller døv, men vet at jeg ikke ville taklet å ha et barn med en sykdom som downs. Vi er alle forskjellige, og jeg synes vi bør få lov til å velge selv.

Anonymkode: 744aa...073

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg synes at foreldre selv skal få lov til å bestemme hva de kan og ikke kan/vil takle gjennom livet. For sannheten er at de med downs trenger mer. Det er ikke som andre barn som «forlater redet» og blir selvstendige resten av livet. De vil kreve mer av foreldrene, livet ut.

Gidder de ikke ansvaret de har påtatt seg får de adoptere vekk barnet. Drap er ingen løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for abort, enten det er DS, andre sykdommer, eller alt annet egentlig. Så lenge de som er gravid ikke vil bære fram, så er det klekkende likegyldig for meg hvorfor de tar abort. 
På egne vegne, jeg vet ikke hva jeg ville gjort. Men tror vi er så sterk at vi ville hatt en barn med DS. Men helt umulig å si når man ikke selv står i den situasjonen.

Anonymkode: 58490...71c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 123 eller noe

Jeg er for at folk skal velge det selv, men tror ikke jeg selv hadde klart det. Holdt på å kaste opp før UL i uke 12 fordi jeg var så nervøs og redd for å måtte ta stilling til det hvis det skulle være noe avvik.. Jeg er iallfall imot at andre mennesker skal sitte og bestemme over hva en fortvilet mor skal gjøre med noe som er en så privat plass som livmoren sin, om det er et barn inni der som man ikke vet hvor lenge kommer til å klare seg/graden av DS osv. I tråder hvor mor har lyst å reise/passer ikke helt nå/glemte prevensjon er liksom alle for selvbestemt abort. Her prøver alle å tynge mor med dårlig samvittighet. Det synes jeg er kvalmt og ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det er et sårt tema dette, og jeg vil ikke ha noen offisiell mening om det.  Jeg vet bare at jeg selv antakelig hadde gjort det om jeg visste at babyen hadde DS. Jeg hadde nok vært mest redd for å ikke kunne klare alt som ville kreves av meg.

Jeg kjenner to tilfeller. Der er barna voksne nå, og jeg har kjent dem hele livet.

Begge er eksempler på utrolig flinke foreldre som står på og gjør alt riktig. Jeg forstår ikke at det er mulig… men vet jo at man får uante krefter når man selv er oppi situasjonen.

Det ene foreldreparet jeg kjenner er godt oppe i 70-årene, og de har jo fortsatt «barn» og ingen mulighet  til å tenke på bare seg selv. De er bekymret for hvordan det skal gå når de dør.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for at dette er 100% valgfritt for familiene det gjelder. 

Personlig håper jeg at jeg hadde klart å gjennomført en abort. Da jeg ikke ønsker å utsette meg selv eller resten av familien for belastningen ved å ha et sånt barn. 

Endret av Rucula
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke gjort det. Måtte ta abort engang pga alt for mye komplikasjoner bla både jeg og barn kunne dø. Da lærte jeg med meg selv, at uansett hvordan barnet hadde blitt, uten disse alvorlige mulighetene, så hadde jeg aldri gjort det igjen. Med mindre det var samme situasjon på nytt. Dessuten så syntes jeg de med Downs på alle måter har like mye livets rett. 

Anonymkode: 484a8...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi det handler om menneskeliv. Å drepe et barn fordi det har et handicap er akkurat det nazistene også drev pp med.

Ja, men hvorvidt abort er drap er en annen diskusjon. Hvis vi går ut fra norsk lovverk er det implisitt at et foster ikke er et individ med tilhørende rettigheter før i uke 12, og da kan man ta abort av hvilken som helst grunn, om det så er fordi man har lyst på en sykmelding. Lovverket impliserer også at det bare er friske fostere som blir individer med rettigheter etter uke 12; hvis barnet f.eks har alvorlige misdannelser eller det er virkelig ubeleilig for moren å få barnet, defineres det i praksis som en celleklump igjen. Etter uke 22 og ut resten av svangerskapet kan abort innvilges når som helst hvis barnet ikke er levedyktig, men da er det i prinsippet mer aktiv dødshjelp enn en abort.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Adrenalina1 said:

Mot. Vil ikke ha et sorteringssamfunn.

Men det har vi vel allerede. Fostere sorteres jo i dag basert på om det passer å få barn, hvem faren er, osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gjort et kvinnfolk gravid og ultralyd viste downs hadde jeg forventet at hun tok abort. Eller oppdratt ungen mitt involvement.

Ser ikke hva slags bruk jeg skulle ha for en unge med downs egentlig

Anonymkode: 40b28...cad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 8.11.2021 den 13.11):

Man velger ikke bort et menneske. Man velger bort en liten celleklump med potensialet å bli til et menneske. Før adopsjonen må kvinnen gjennom et svangerskap og fødsel med alt av komplikasjoner og fare for livet. Ingen kan tvinge en kvinne å gjennomføre et svangerskap hun ikke vil.

Jeg er FOR selvbestemt abort hvor den gravide kvinnen har det siste ordet. Hvis en kvinne ikke ønsker å gjennomføre et svangerskap, så skal hun få lov til å avslutte det innen 18 uker. 

jeg er helt for abort altså. 

men i uke 10-18 er ikke et foster en celleklump bare så det er sagt. Det er et temmelig ferdig lite barn som sutter på totten, drikker fostervann og tisser det ut, sparker med bena, og alle de små organene er helt ferdige. Du kan tilogmed nesten se om det er jente eller gutt. 

Jeg fulgte mine svangerskap på ultralyd svært regelmessig fra uke 6 og utover.... og det er egentlig kun i uke 5-8 det er en celleklump med bankende hjerte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Å drepe et barn fordi det har et handicap er akkurat det nazistene også drev pp med.

Det er en enorm forskjell på å drepe et født barn og på det å abortere et foster. Jeg synes det er skammelig av deg å blande nazistenes bedritne korstog opp i denne debatten!

Anonymkode: e3c59...7f4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

For! Bare å bli kvitt dritten!

Anonymkode: 8bc31...7ff

For et horribelt menneskesyn du har. Er det mein kampf du har fått det fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er en enorm forskjell på å drepe et født barn og på det å abortere et foster. Jeg synes det er skammelig av deg å blande nazistenes bedritne korstog opp i denne debatten!

Nazistene tvang kvinner til å ta abort fordi de så på funksjonshemmede som undermennesker som burde drepes og utryddes. Akkurat det samme synet har dem som mener abort bør tas om barnet har downs eller liknende idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nazistene tvang kvinner til å ta abort fordi de så på funksjonshemmede som undermennesker som burde drepes og utryddes. Akkurat det samme synet har dem som mener abort bør tas om barnet har downs eller liknende idag.

Du har en veldig enkel og samtidig temmelig skrudd tankegang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...